2012-12-15, 12:03
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Det går. Jag hade en period där jag läste 300% och samtidigt var engagerad i studentlivet. Har nog aldrig varit så fokuserad och disciplinerad som då, men det tärde väldigt mycket på mig. Juridik är inte svårt i sig, tycker jag, utan problemet ligger i att det tar tid att plöja litteraturen och faktiskt förstå allt. På dig låter det som om du vill läsa extra för att det är kul, och då tror jag absolut att du kan klara det.
300% är jävligt styvt. Det hade aldrig jag fixat. Jo, jag tycker det är ganska kul med konst och i viss mån klassisk litteratur, så det bottnar definitivt i ett allmänintresse. Tja, det blir väl till att anmäla sig och se om man orkar, jag menar, hur svårt kan det va att läsa lite konst?
Citera
2012-12-16, 15:12
Medlem
Läsa jurist med dålig engelska?

Hej alla jag har ett dilemma att välja vad jag ska läsa i framtiden och tänkte berätta lite hur jag tänker!

Jag har läst det naturvetenskapliga programmet och fick ett snitt på nästan 17! Läste all matte, fysik, kemi osv som man kunde.

Högskoleprovet: 1.0 utan förberedelse så satsar på att höja mig till 1.4 nu till våren. Gick mycket sämre på matten än vad jag borde presterat så vet att jag kommer höja mig!

Nu är dock frågan vad jag ska läsa. Under gymnasietiden var jag inne på att läsa brandingenjör men dessa tankar skenade förbi då jag kände att jag var trött på att läsa matte, fysik och kemi! Istället väcktes mitt intresse för juridik då jag läste rättskunskap på gymnasiet. Så nu hade jag tänkt ta mig in på juristprogrammet i antingen Umeå eller Örebro. Men jag är inget vidare på engelska fick g i både engelska A & B så tror ni jag kan klara av juridiken för mycket material lär väl vara på svenska? Men jag tänker även efter avslutade studier att om man inte kan flytande engelska kanske man inte alls är attraktiv på arbetsmarknaden?

Så ni kan väl diskutera mitt dilemma och ge mig lite input!
Citera
2012-12-16, 15:26
Medlem
men dina betyg kan du glömma juridiken
Citera
2012-12-16, 15:30
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pufforpass

Att läsa första paragrafen av ett inlägg för att sedan posta en spydig kommentar är inte den bästa taktiken. Herp derp.

Till TS:

Det hade ju givetvis varit bättre om din Engelska var bra, men då en extremt stor del av utbildningen är på gammelsvenska så borde detta in spela roll...om det nu inte är så att det är språk rent allmänt som du är dålig på.
Citera
2012-12-16, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pufforpass

Varför? Han fick 1.0 på sitt första HP, enligt statistik har majoriteten förmågan att höja sig. Får han +0.3-0.4 på sitt nästa så har han möjlighet. Får han +0.5 så är han mer eller mindre garanterad en plats på Örebro/Umeå.
Citera
2012-12-16, 16:02
Medlem
Det är nog inga större problem. Läkare hade varit en annan sak, men har du planer på att arbeta som jurist i Sverige så är det ingen jättestor nackdel att vara dålig på engelska.

Men det är absolut inte för sent att förbättra sig! Gå en kurs, läs böcker på engelska, se på amerikansk tv utan undertexter, läs nyheter på engelska och så vidare...
Citera
2012-12-16, 16:11
Medlem
I stort sett alla juridikkurser om juridik inom Sverige bedrivs på svenska med svenska kursböcker och lagboken, vet inte hur det är med kurser inom internationell juridik. Så du lär inte misslyckas med juristprogrammet pga dålig engelska.
Citera
2012-12-16, 16:24
Bannlyst
Engelskan går ändå att förbättra om det är nåt sånt du vill. Bara att läsa lite kurser på universitet, bekanta dig med utbytesstudenter etc. Jag märkte att min engelska höjdes enormt när jag snackade engelska nästan dagligen, bla med några polare från utlandet. Även när jag läste engelsk litteratur och såg på filmer/serier utan text så blev det bättre.
Citera
2012-12-16, 16:35
Medlem
Tjennstroums avatar
Jurist är ett typ av yrke som är väldigt landsspecifikt och kulturellt, jurister är i regel alltid verksamma i det land de utbildade sig i och vars kultur de växt upp med.
Citera
2012-12-16, 16:49
Medlem
Soulsurfers avatar
Vet en tjej som har "dysleksi" som kom in efter nästan 5 år på ett av de större universiteten i landet. Och för henne går det tydligen bra.

Hon har fått rätt bra betyg och inte kuggat någon tenta. Så omöjligt är det inte även fast man har extra svårt för något.
Senast redigerad av Soulsurfer 2012-12-16 kl. 16:54. Anledning: Ops.
Citera
2012-12-16, 17:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Vet en tjej som har "dysleksi" som kom in efter nästan 5 år på ett av de större universiteten i landet. Och för henne går det tydligen bra.

Efter 5 år av vad? Av att ha ansökt med samma betyg?
Citera
2012-12-16, 17:42
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Efter 5 år av vad? Av att ha ansökt med samma betyg?

Högskoleprovet tror jag. Det framgick inte helt utan vet bara att det tog så lång tid för henne att ta sig in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in