2013-04-11, 15:03
Medlem
Man behöver ett snitt på cirka 20,8 - 21,5 för att komma in på någon juristutbildning om man söker i BII gruppen där de inte tar in så många. Hur tror ni detta snitt kommer förändras till nästa höst när elever med de 'nya' betygen går ut? Kommer det att höjas rejält?

Det känns ganska säkert att komma in på juristprogrammet i Umeå denna hösten med ett snitt på 21.2. Men nästa höst när elever med 'de nya betygen' söker och får en egen sökkvot, tror ni 21,2 fortfarande är tillräckligt? Eller kommer BII på alla juristutbildningar höjas ganska rejält?
Citera
2013-04-11, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caosses
Man behöver ett snitt på cirka 20,8 - 21,5 för att komma in på någon juristutbildning om man söker i BII gruppen där de inte tar in så många. Hur tror ni detta snitt kommer förändras till nästa höst när elever med de 'nya' betygen går ut? Kommer det att höjas rejält?

Det känns ganska säkert att komma in på juristprogrammet i Umeå denna hösten med ett snitt på 21.2. Men nästa höst när elever med 'de nya betygen' söker och får en egen sökkvot, tror ni 21,2 fortfarande är tillräckligt? Eller kommer BII på alla juristutbildningar höjas ganska rejält?

BII-gruppen borde inte påverkas av de nya betygen väl? BII är ju de med kompletterade betyg, och de med de nya betygen (AB osv) kommer att söka dels i en egen grupp dels i den "vanliga" gymnasiebetygsgruppen som det ser ut nu.

I övrigt så är det som med all betygsutveckling omöjligt att säga vad som kommer hända i framtiden, det kan ingen svara på. Det är bara att titta på tidigare terminers antagningar och sen gissa. Många trodde att den kraftiga neddragningen av platser på juristprogrammet på UU skulle slå igenom i våras - det gjorde det inte utan antagningen låg ungefär som tidigare vårterminer. Om det gäller framöver är ju däremot en öppen fråga.
Det är bara att skaffa så höga betyg som möjligt när man har möjligheten, komplettera det med ett så högt högskoleprovsresultat som möjligt och sen hålla tummarna. Räcker det inte får man helt enkelt (i teorin är allt enkelt *s*) höja sitt HP..
Citera
2013-04-11, 15:21
Medlem
1.45 på HP, vill in på UU terminen efter denna. Hur ser det ut med platser samt hur är "trenden" med HP-krav? Har hört att det ska bli lättare och lättare, speciellt på juristprogrammet. Förhoppningsvis räcker 1.45 men man vill ju ha lite svängrum också.
Citera
2013-04-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
BII-gruppen borde inte påverkas av de nya betygen väl? BII är ju de med kompletterade betyg, och de med de nya betygen (AB osv) kommer att söka dels i en egen grupp dels i den "vanliga" gymnasiebetygsgruppen som det ser ut nu.

I övrigt så är det som med all betygsutveckling omöjligt att säga vad som kommer hända i framtiden, det kan ingen svara på. Det är bara att titta på tidigare terminers antagningar och sen gissa. Många trodde att den kraftiga neddragningen av platser på juristprogrammet på UU skulle slå igenom i våras - det gjorde det inte utan antagningen låg ungefär som tidigare vårterminer. Om det gäller framöver är ju däremot en öppen fråga.
Det är bara att skaffa så höga betyg som möjligt när man har möjligheten, komplettera det med ett så högt högskoleprovsresultat som möjligt och sen hålla tummarna. Räcker det inte får man helt enkelt (i teorin är allt enkelt *s*) höja sitt HP..

De kommer väl inte alls söka i den vanliga kvoten? Jag tänkte mest eftersom det kommer en ny sök kvot så tar de ju platser ifrån de andra kvoterna, vilket kanske leder till högre snitt i BII gruppen eftersom de inte tar inte speciellt många där, och nu kommer det ju bli ännu färre som får en plats där.

Jag har redan gått ut gymnasiet och funderar på att börja juristprogrammet till hösten (mitt snitt är 21,2i BII kvoten). Däremot ska jag troligen opereras en hel del och kanske då i Skåne (där jag bor), vilken blir problematiskt då jag ska plugga i Umeå (kommer inte in i lund och känns svårt med bostad i Uppsala). Därför funderar jag på att vänta ett år till, men är samtidigt rädd att det kommer bli så att man måste ha maxad betyg (eller väldigt höga) för att komma in på något juristprogram alls om ett år. Och därför är jag rädd att jag inte kommer in om ett år.... SUCKS!
Citera
2013-04-11, 16:23
Medlem
Feadogs avatar
Det var ett jävla snack om antagning här. Kan vi kanske försöka hålla de inläggen i rätt tråd och försöka diskutera det denna tråden är avsedd för här, dvs. själva juristprogrammet?
Citera
2013-04-11, 17:16
Medlem
Zenon.s avatar
Vad gäller språkfrågan är mitt intryck att närmast kanslisvenska förekommer bland vissa studenter och framförallt under de första terminerna. Visst är det bra med ett utökat och diversifierat ordförråd, men att i dagligt tal slänga sig med torde, eljest och ehuru i varannan mening känns inte vidare lyckat.

Även i skriven text måste rimligtvis enkelhet och tydlighet vara målet. Dessvärre innehåller praxis och doktrin inte sällan onödigt invecklat och intrikat språk som inte har något egentligt syfte. Givetvis måste en viss stringens upprätthållas och språket kräver nyanser, men att skriva proustlånga meningar, harva bisatser i all oändlighet och använda medeltida ord tjänar ingen nytta alls. Tvärtom leder det till förvirring, oklarhet och riskerar dessutom, i synnerhet vad gäller praxis, att undergräva förtroendet för rättsväsendet.
Citera
2013-04-11, 19:50
Medlem
Någon som har någon erfarenhet av juristprogrammet i Umeå? Bra / dåligt?
Citera
2013-04-12, 11:02
Medlem
Blir en juristexamen någonsin för gammal för att användas för att söka notarietjänst? Om jag t.ex vill göra annat efter examen men efter några år bestämmer mig för att jag vill sitta ting går det bra, eller måste det göras närmare inpå examen?
Citera
2013-04-12, 13:12
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Någon som har någon erfarenhet av juristprogrammet i Umeå? Bra / dåligt?

Sök i tråden för bövelen. Detta har diskuterats ett hundratal gånger och frågan kommer flera gånger i veckan
Citera
2013-04-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Sök i tråden för bövelen. Detta har diskuterats ett hundratal gånger och frågan kommer flera gånger i veckan

Har redan sökt och läst i tråden och i andra trådar. Men vill veta mer eftersom det inte stod speciellt mycket. Det finns tillexempel inte speciellt många som själv studerar juristprogrammet vid Umeå universitet som har berättat om hur det är där.

Är du trådpolis eller? Suck, lägg energi på något annat istället.
Citera
2013-04-12, 14:09
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Har redan sökt och läst i tråden och i andra trådar. Men vill veta mer eftersom det inte stod speciellt mycket. Det finns tillexempel inte speciellt många som själv studerar juristprogrammet vid Umeå universitet som har berättat om hur det är där.

Är du trådpolis eller? Suck, lägg energi på något annat istället.

Du sökte nog inte särskilt noga isf. Om du har juristambitioner så är det nog bra om du börjar leta info på egen hand.

Det tog mig ca. 5 sekunder och mycket lite energi att skriva inlägget. Däremot är det jävligt irriterande att läsa samma enkla fråga varje dag, som har besvarats hundratalet gånger.
Citera
2013-04-12, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Du sökte nog inte särskilt noga isf. Om du har juristambitioner så är det nog bra om du börjar leta info på egen hand.

Det tog mig ca. 5 sekunder och mycket lite energi att skriva inlägget. Däremot är det jävligt irriterande att läsa samma enkla fråga varje dag, som har besvarats hundratalet gånger.

Som sagt, jag letade. Men vill ha mer info - därför jag frågade. Fattar inte varför det stör dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in