Citat:
Ursprungligen postat av Zeltak
Vad vill du att jag ska säga? Att han ska kasta bort en hel utbildning för att han råkade potentiellt få ett Ba eller två under hela juristprogrammet? Lite väl överdrivet hets va? I min första mening säger jag att betyg spelar roll i juristprogrammet men bara för att sådan är situationen betyder det inte nödvändigtvis att han ska hoppa från en bro bara för att man råkade få ett Ba på en kurs. Sedan går jag vidare och säger att ett mer realistiskt mål är att få AB i 2/3 av samtliga kurser i utbildningen, återigen förstår jag inte vad som är fel eller ironiskt med detta påstående.
bry dig inte om nordkoreanen. Han kommer in nångång i veckan och slänger in en brasklapp på 4 rader med nått idiotiskt påstående. Jag tror knappast att han har något med juristprogrammet att göra ö.h.t.
Så ett litet tips till alla aspirerande, och aktiva juriststudenter: Skit i betygshetsen. Självklart hjälper det med många AB:n. Man kan få hundjobbet på stora byrån direkt, eller sitta ting på en bra domstol. Däremot vet jag folk som gått ut med enbart B och Ba på betyget och ändå tillslut landat drömjobbet, utan några särskilda kontakter e.dyl. Det tar lite längre tid dock. Det här med att jorden inte går under om man råkar få nått Ba låter missvisande. Med hälften AB och hälften Ba får man komma på intervju på i princip vilken byrå som helst direkt efter examen om man bara verkar vettig i övrigt i sitt personliga brev och på CV:t. Enda anledningen till att gråta blod om man missar ett AB är om man promt måste sitta ting på Stockholms TR. I övrigt kan man få vilket jobb som helst med mycket mindre.