2012-11-30, 00:35
Medlem
Aimberts avatar
Fortsatt diskussion om jantelagen, socionomprogram eller stolthet över högskolestudier tas lämpligen i för dessa ämnen avsedda trådar eller PM. Varningar kommer delas ut för fortsatta diskussioner då dessa har drivit rätt långt från topic. /Mod
Citera
2012-11-30, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeltak
Angående stoltheten över ett specifikt lärosäte och att ifrågasätta detta skulle likställas med jante beteende. Ja, visst kan man vara stolt över sitt lärosäte, för all del kör på, det skulle närmast peka på att du är intresserad i ditt ämne och brinner för juridiken i övrigt. Det jag ville få fram i mitt tidigare inlägg är att överdriven stolthet, som allt ofta förekommer när det kommer till just den här tråden, från ett särskilt lärosäte i Sverige vilket jag medvetet undviker att nämna för att bespara oss ännu en kukmätar-tävling, är inte verklighetsförankrat av just de anledningarna jag listade upp. That's it, vi behöver inte fortsätta diskussionen om stolthet.
_________

@l.lighty - Betyg spelar roll i juristprogrammet men det är inte kört bara för att du sätter ett Ba på ett par kurser. Det viktiga är dels att ditt mål i varje kurs är att sikta mot AB för då håller du en stabil studiedisciplin som gynnar dig genom hela utbildningen och underlättar lärandet, dels är ett mer realistiskt mål att du sätter AB på sammanlagt 2/3 av alla kurser under utbildningen. Sen om du får mer eller till och med sätter raka AB:n på allting är ju självklart fantastiskt och lyckas du med en sådan bragd är den framgången värt att utnyttjas i framtida karriärval, men som sagt, det är långt ifrån kört bara för att det tabbar sig på en eller två tentor.

För de flesta personer kommer man inte undan just den där jobbiga tentan som förstörde din chans att få AB med ett poäng. That's life. Det viktiga är att du inte tappar som sagt din studiediscplin, håll alltid som ett personligt mål att studera mot ett AB i varje kurs och högst sannolikt sätter du AB på majoriteten av dina kurser. Sen är det bra att veta att kunskaper i språk (speciellt engelska) är minst lika viktigt för att inte tala om personliga sociala egenskaper som är alltid bra att ha i alla jobbområden.
Hur mycket kurslitteratur är på engelska då ca? Mina social skills är iaf det minsta problemet, jag anser mig bra på att tala för min sak i olika "stressade" sammanhang. Men det blir väl en klen tröst då detta också är det enklaste att träna upp. Det man skulle viljat haft med sig sen tidigare är väl att analytiskt kunna läsa en text i högt tempo.
Citera
2012-11-30, 17:04
Medlem
Ironiskt hur folk snackar om att betygen inte spelar så stor roll..."det gör inte så mkt om du får några bAn...." ehhhhh ursäkta men det argumentet motsäger ju sig själv....
Citera
2012-11-30, 17:31
Medlem
Legal-Eagles avatar
Apropå betyg - denna aldrig sinande källa för inlägg - finns det ngt universitet som tillämpar relativa betyg på juristprogrammet? Jag vet att vi på termin 2 hade en föreläsare som sa något i stil med att "i Lund så tillämpar vi numera inte relativa betyg". Jag har dock ingen aning om vad detta tidsmässigt innebär.
Citera
2012-11-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l.lighty
Hur mycket kurslitteratur är på engelska då ca? Mina social skills är iaf det minsta problemet, jag anser mig bra på att tala för min sak i olika "stressade" sammanhang. Men det blir väl en klen tröst då detta också är det enklaste att träna upp. Det man skulle viljat haft med sig sen tidigare är väl att analytiskt kunna läsa en text i högt tempo.

Angående kurslitteraturen är inte så mycket på engelska så vitt jag vet men jag är fortfarande studerande och kan inte säga det ena eller det andra utan den nödvändiga erfarenheten. Det jag kan säga med största säkerhet är att majoriteten av utbildningen är på svenska, men det jag menar här är att engelska kommer vara viktigt i arbetslivet oavsett vilken framtida inriktning du väljer.

Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Ironiskt hur folk snackar om att betygen inte spelar så stor roll..."det gör inte så mkt om du får några bAn...." ehhhhh ursäkta men det argumentet motsäger ju sig själv....

Vad vill du att jag ska säga? Att han ska kasta bort en hel utbildning för att han råkade potentiellt få ett Ba eller två under hela juristprogrammet? Lite väl överdrivet hets va? I min första mening säger jag att betyg spelar roll i juristprogrammet men bara för att sådan är situationen betyder det inte nödvändigtvis att han ska hoppa från en bro bara för att man råkade få ett Ba på en kurs. Sedan går jag vidare och säger att ett mer realistiskt mål är att få AB i 2/3 av samtliga kurser i utbildningen, återigen förstår jag inte vad som är fel eller ironiskt med detta påstående.
Senast redigerad av Zeltak 2012-11-30 kl. 19:16.
Citera
2012-11-30, 19:41
Medlem
Det finns väl egentligen inget annat sätt att testa om man klarar av att sätta AB i snitt och överleva jurist-utbildningen än att testa. Jag får försöka höja mig på HP och hoppa på tåget för att först då känna om utbildningen är min grejj. Kan inte tänka mig att det finns många 18-19 åringar som innan vet precis hur utbildningen ska bli,hur mycket tid dom måste lägga ner osv osv
Citera
2012-11-30, 20:32
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeltak
Vad vill du att jag ska säga? Att han ska kasta bort en hel utbildning för att han råkade potentiellt få ett Ba eller två under hela juristprogrammet? Lite väl överdrivet hets va? I min första mening säger jag att betyg spelar roll i juristprogrammet men bara för att sådan är situationen betyder det inte nödvändigtvis att han ska hoppa från en bro bara för att man råkade få ett Ba på en kurs. Sedan går jag vidare och säger att ett mer realistiskt mål är att få AB i 2/3 av samtliga kurser i utbildningen, återigen förstår jag inte vad som är fel eller ironiskt med detta påstående.

bry dig inte om nordkoreanen. Han kommer in nångång i veckan och slänger in en brasklapp på 4 rader med nått idiotiskt påstående. Jag tror knappast att han har något med juristprogrammet att göra ö.h.t.

Så ett litet tips till alla aspirerande, och aktiva juriststudenter: Skit i betygshetsen. Självklart hjälper det med många AB:n. Man kan få hundjobbet på stora byrån direkt, eller sitta ting på en bra domstol. Däremot vet jag folk som gått ut med enbart B och Ba på betyget och ändå tillslut landat drömjobbet, utan några särskilda kontakter e.dyl. Det tar lite längre tid dock. Det här med att jorden inte går under om man råkar få nått Ba låter missvisande. Med hälften AB och hälften Ba får man komma på intervju på i princip vilken byrå som helst direkt efter examen om man bara verkar vettig i övrigt i sitt personliga brev och på CV:t. Enda anledningen till att gråta blod om man missar ett AB är om man promt måste sitta ting på Stockholms TR. I övrigt kan man få vilket jobb som helst med mycket mindre.
Citera
2012-11-30, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
bry dig inte om nordkoreanen. Han kommer in nångång i veckan och slänger in en brasklapp på 4 rader med nått idiotiskt påstående. Jag tror knappast att han har något med juristprogrammet att göra ö.h.t.

Så ett litet tips till alla aspirerande, och aktiva juriststudenter: Skit i betygshetsen. Självklart hjälper det med många AB:n. Man kan få hundjobbet på stora byrån direkt, eller sitta ting på en bra domstol. Däremot vet jag folk som gått ut med enbart B och Ba på betyget och ändå tillslut landat drömjobbet, utan några särskilda kontakter e.dyl. Det tar lite längre tid dock. Det här med att jorden inte går under om man råkar få nått Ba låter missvisande. Med hälften AB och hälften Ba får man komma på intervju på i princip vilken byrå som helst direkt efter examen om man bara verkar vettig i övrigt i sitt personliga brev och på CV:t. Enda anledningen till att gråta blod om man missar ett AB är om man promt måste sitta ting på Stockholms TR. I övrigt kan man få vilket jobb som helst med mycket mindre.
Om vi säger att man skulle få BA i snitt och sitta ting i någon mindre stad (där kraven kanske är lägre?) ett ställe dit status-nissarna håller sig långt borta ifrån helt enkelt. Om man sedan skulle jobba där några år och få erfarenhet, kan man nå högre positioner med hjälp av det då och typ dra ett streck över betygen? Kort : är inte betygen egentligen bara viktiga för första jobbet, sen går man på arbetserfarenhet?
Citera
2012-11-30, 21:56
Medlem
Citat:
Om vi säger att man skulle få BA i snitt och sitta ting i någon mindre stad (där kraven kanske är lägre?) ett ställe dit status-nissarna håller sig långt borta ifrån helt enkelt. Om man sedan skulle jobba där några år och få erfarenhet, kan man nå högre positioner med hjälp av det då och typ dra ett streck över betygen? Kort : är inte betygen egentligen bara viktiga för första jobbet, sen går man på arbetserfarenhet?

Jo, så är det absolut.

Sen är scenariot du målade upp orealistiskt då du absolut inte får ting med BA i snitt.
Citera
2012-11-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Jo, så är det absolut.

Sen är scenariot du målade upp orealistiskt då du absolut inte får ting med BA i snitt.
Inte ens på landsorten?
Citera
2012-11-30, 22:52
Medlem
Citat:
Inte ens på landsorten?

Inte ens på landsorten, det säger väl sig självt om du tänker efter? Man tar på sig ett ansvar att man skall handlägga vissa mål efter en tid, ringa narkotikabrott t.ex. och det betyder i sin tur att man måste vara väldigt kompentent för att få förtroendet att göra någon sådan sak.
Citera
2012-11-30, 22:54
Medlem
Citat:
Inte ens på landsorten?

Citat:
Ursprungligen postat av Domstolsverket
Lägsta tillsättningspoäng: Hela landet 293,5 TR

BA i allt ger ju 232 poäng. Fixar du MAX sidomeriter så får du 36 poäng extra, dvs 268. Vilket är långt ifrån att få ting på den tingsrätt med sämst status/minst sökande i landet. Vilket du ser ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in