2012-11-22, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det var ju konstigt, advokat är ju en skyddad titel, har han verkligen kallat sig advokat utan att vara ledamot i samfundet?
Det har förekommit. Googla honom. Han arbetar aktivt med olika sammanslutningar som anger honom som bland annat Advokat. Vill Gajditza stå för att han är helt obildad och likaså helt sakligt okunnig så borde han vara angelägen om att hans namn används på rätt sätt. Som luffare.
Citera
2012-11-22, 20:47
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Sverker Scheutz, ja han är riktigt skön och väldigt pedagogisk. Har inte gått på någon föreläsning med honom, däremot några seminarier. Han har även varit studierektor förr. Även Lars Bejstam som man har en hel del på T6 är riktigt bra. Det finns en hel del äldre docenter och lektorer som är riktigt duktiga. Jag gillar dessa gamla uvar. Vissa elever stör sig något fruktansvärt på att vissa (främst äldre) lärare kan spåra iväg på seminarierna med en massa anekdoter. Jag personligen tycker för det mesta att det är underbart.

Jag hade personligen väldigt höga tankar om Bejstam efter hans föreläsningar, då han verkade både kunnig och lite avslappnad/raljerande. Nu efter att ha haft honom i två seminarier är jag dock inte särskilt imponerad. Tycker han verkar förhållandevis okunnig på EU-rätten och förhållandet mellan den svensk förvaltningsrätten och EU-rätten.
Om jag jämför med exempelvis Olle Mårsäter eller Mosa Sayed så har de båda gett ett klart mer engagerat och intryck än Bejstam.
Han verkar mer intresserad av att höra fiskehistorier av Lars Bejstam än att få en givande dialog med studenterna.

Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Är det någon (mot all förmodan i denna AB-tråd ) som fått under 8 poäng på sin PM (Uppsala)? Följdfråga om så vore fallet; hur kändes det och hur gick det på tentan i sånt fall?
Din fråga blir tämligen svår att besvara då poängen skiljer avsevärt mellan olika terminer. Som en fingervisning kan jag iaf ge dig ett litet lugnande besked - jag har fått blandad poäng på PM och det har inte hindrat mig från att få AB på terminen.
Senast redigerad av The_Keeper 2012-11-22 kl. 20:53.
Citera
2012-11-23, 12:26
Medlem
Legal-Eagles avatar
Resultat Offentlig rätt: förvaltningsrätt med kommunalrätt, förvaltningsprocessrätt, socialrätt, miljörätt, T4, Lunds universitet.

G: 113
U: 20

(Blankarna är givetvis inte medräknade i U:na.)

Eftersom resultatet på tentan ska vägas samman med resultater på nästa kurs, skatterätt, så ges endast betyget G eller U. Jag orkade inte räkna ut medelresultatet på tentan, men för att sätta in resultatet i ett vidare perspektiv så var det endast 8 som hade 48 poäng eller mer på tentan. Max var 60 poäng så 48 poäng är 80 %, vilket är en inte helt ovanlig lägstanivå för betyget AB.

/Örnen, som hade under 48 poäng
Citera
2012-11-23, 15:52
Medlem
Är det någon här som har börjat programmet på en ort och sedan bytt ort efter 1-2 terminer? Är det möjligt att göra så? Exempelvis börjat i Stockholm och sedan bytt till Göteborg eller liknande.

Hur fungerar en sådan process? Söker man in till det nya lärosätet för att bli antagen "igen" från början eller sker det hela som en separat process om man redan läser på ett juristprogram?
Citera
2012-11-23, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Är det någon här som har börjat programmet på en ort och sedan bytt ort efter 1-2 terminer? Är det möjligt att göra så? Exempelvis börjat i Stockholm och sedan bytt till Göteborg eller liknande.

Hur fungerar en sådan process? Söker man in till det nya lärosätet för att bli antagen "igen" från början eller sker det hela som en separat process om man redan läser på ett juristprogram?
Åh nej. Inte den här diskussionen. Mellan UU/LU/SU/GU misstänker jag att det går. Dessa skolor brukar inte acceptera UmU eller ÖU. Eleverna på ÖU och UmU påstår bestämt att det går och att de minsann känner nån som gjort det osv.

Jag vet faktiskt inte till 100 % om det är omöjligt, men här på UU har jag bara träffat nån enstaka som bytt från SU. Aldrig någon som bytt från UmU eller ÖU. Den enda som läst vid UmU som nu läser i min klass var tvungen att börja från början.

Så SU -> GU bör vara möjligt. Dock är inte terminerna samordnade, så för att slippa krångel görs det lämpligast mellan t6-t7.
Citera
2012-11-23, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av douchetard
Åh nej. Inte den här diskussionen. Mellan UU/LU/SU/GU misstänker jag att det går. Dessa skolor brukar inte acceptera UmU eller ÖU. Eleverna på ÖU och UmU påstår bestämt att det går och att de minsann känner nån som gjort det osv.

Jag vet faktiskt inte till 100 % om det är omöjligt, men här på UU har jag bara träffat nån enstaka som bytt från SU. Aldrig någon som bytt från UmU eller ÖU. Den enda som läst vid UmU som nu läser i min klass var tvungen att börja från början.

Så SU -> GU bör vara möjligt. Dock är inte terminerna samordnade, så för att slippa krångel görs det lämpligast mellan t6-t7.

Ok, varken UmU eller ÖU är inblandade. Var lite otydlig där. Någon som kanske har gjort detta eller vet någon bekant som gjort det? Det gäller alltså SU -> GU och inget annat!
Citera
2012-11-23, 17:52
Medlem
Citat:
Ok, varken UmU eller ÖU är inblandade. Var lite otydlig där. Någon som kanske har gjort detta eller vet någon bekant som gjort det? Det gäller alltså SU -> GU och inget annat!
Jag kom med en allmän utläggning först, men mitt svar täcker su/gu. SU->GU bör gå utmärkt (varför man nu skulle vilja det i ljuset av hur skeva GUs tentor verkar vara).
Citera
2012-11-24, 00:15
Medlem
Citat:

Citat:

En av trådens vettigaste, Feadog, har bytt från Örebro till Uppsala. Vet inte om han fick tillgodoräkna sig allt eller börja om, men det går iaf. Hör med honom.

Edit: Kom förresten på nu att jag känner två kursare (t7) personligen som bytt från örebro till uppsala när jag tänker efter
Senast redigerad av mikeness 2012-11-24 kl. 00:19.
Citera
2012-11-24, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
En av trådens vettigaste, Feadog, har bytt från Örebro till Uppsala. Vet inte om han fick tillgodoräkna sig allt eller börja om, men det går iaf. Hör med honom.

Edit: Kom förresten på nu att jag känner två kursare (t7) personligen som bytt från örebro till uppsala när jag tänker efter

Tack för svaret! När man gör detta, söker man in via antagning.se igen då eller kan man byta rakt av efter 1-2 terminer? Antar att en hel del hoppar av efter 1-3 terminer och att det på det viset finns platser lediga att fylla?
Feadog, hur gick det till för din del? Sökte du in igen eller bytte du bara rakt av?
Citera
2012-11-24, 00:54
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Nja. Det går i regel inte om du inte kommer in i Uppsala på sedvanligt sätt (med betyg eller högskoleprov) för att sedan tillgodoräkna dig delar av det du redan läst. Om du har betyg/HP för att göra det är det bättre att börja i Uppsala direkt. Annars får du nog ta din examen i Örebro. Jag har hyfsad koll i den här frågan, och det ska inte gå att byta rakt över utan att ha kommit in som alla andra.
Han fick alltså söka till Uppsala som alla andra, och tillgodoräkna sig vissa kurser. Är för trött för att avgöra om det överensstämde med vad jag sa (Feadogs svar är nr 6349 i tråden, där samma diskussion som nu fördes), men jag tror att mitt inlägg var korrekt. Eftersom GU har lägre eller likvärdig intagningspoäng borde det vara nemas problemas.
Senast redigerad av douchetard 2012-11-24 kl. 01:04.
Citera
2012-11-24, 01:02
Medlem
Citat:
Han fick alltså söka till Uppsala som alla andra, och tillgodoräkna sig vissa kurser. Är för trött för att avgöra om det överensstämde med vad jag sa (Feadogs svar är nr 6349 i tråden, där samma diskussion som nu fördes)

Stort tack för svaret! Då vet jag!
Citera
2012-11-25, 01:05
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
En av trådens vettigaste, Feadog...

Det där var otippat, inte varje dag jag blir beskriven som "vettig" annars, men tack

Angående den aktuella frågeställningen: Ja som huvudregel måste man söka in den vanliga vägen och sedan tillgodoräkna sig. Det finns visserligen ett förfarande med ansökning till senare terminer direkt vid fakulteten men detta kräver att utbildningarnas upplägg avseende det man redan läst motsvarar upplägget på orten man vill byta till, vilket sällan är fallet. Det är upp till fakulteten att avgöra om man får byta och vad man får tillgodoräkna sig och det kan vara mer eller mindre tjurigt med det. Att bli antagen till senare termin utan komplikationer får nog ses mera som undantag till huvudregeln.

Personligen började jag i Örebro där jag kom in på ren chans på ett rätt lågt HP-reslutat. Jag strösökte mest lite utbildningar på skoj, kom in på juristprogrammet, tyckte det var roligt, skrev högskoleprovet igen och presterade ett bättre resultat som jag sökte in i Uppsala med. Jag försökte inte ens tillgodoräkna mig det jag läste i Örebro utan började med ett blankt blad på UU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in