Citat:
Ursprungligen postat av jorre
PBL är ett fruktansvärt ineffektivt studiesätt, tycker jag. Ur just effektivitetssynpunkt gör man bäst i att få grupparbetet avklarat så hastigt som möjligt för att sen sätta sig och plugga på riktigt. Personligen tror jag att PBL nästan enbart handlar om att få igenom så många elever som möjligt med så få lärartimmar som möjligt.
Baconbulle slog huvudet på spiken. Det är inte något grupparbete på det sättet, och dessutom "så många elever som möjligt med så få lärartimmar som möjligt". Hur tänker du där? Det traditionella upplägget som bl.a. SU använder medger ju betydligt färre lärartimmar per elev eftersom att den mesta av undervisningen går ut på att knöka in flera hundra elever i en hörsal och låta en lektor eller professor ha en föreläsning för dem. I Uppsala har man ungefär 50-50 sådana föreläsningar och seminarier där man har en lärare på ca. 20 elever, alltså blir PBL oerhört mycket mer resurskrävande och dyrare för universitetet. Rätt logiskt då att PBL bara används av de resursstarkaste universiteten i världen. Uppsalas PBL kommer i grunden från Harvard Law School och Harvard är världens högst rankade universitet och har det överlägset största finansiella stödet av alla universitet i världen. Tror du att man på världens bästa, mest prestigefyllda och rikaste universitet väljer en pedagogisk metod för att "få igenom så många elever som möjligt med så få lärartimmar som möjligt."? Knappast.
Fördelen med PBL är att det oftast ger en betydligt djupare förståelse för juridiken och främst hantverket inom juridiken. En jurist ska lösa problem och det lär man sig allra bäst genom att göra just det. Jag vet hur det är att plugga på det gamla hederliga sättet, där huvuddelen av undervisningen är i föreläsningsform, där man får läsanvisningar och ska få in en massa bajs i huvudet, och jag vet hur det är att plugga med PBL där man inte får läsanvisningar utan problem att lösa och där fokus är på att se det större sammanhanget och kunna lösa juridiska problem, inte bara att kunna förklara vad litispendens betyder, etc.