2012-07-16, 23:10
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Något löjlig fråga men hur går folk klädda, i regel?
Som folk i största allmänhet, möjligen med en viss övervikt åt Barbour-hållet.
Citera
2012-07-16, 23:12
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Förlåt, men att att slösa ett inlägg i en tråd med denna fråga.. Hur kan det vara relevant, av alla dess frågor det finns kring juridikstudier. Det är väl extremt oväsentligt.

Kläderna gör mannen, eller vad man nu säger.
Citera
2012-07-16, 23:20
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Som folk i största allmänhet, möjligen med en viss övervikt åt Barbour-hållet.
Nja tycker nivån generellt sett sakta men säkert "höjs" generellt sett ju längre in på programmet du ser. I början håller jag helt med dig. Men efterhand tycker jag mig se en ökning av antalet skjortor och kavajer på den manliga sidan och en minskning av antalet T-shirts. Samma sak på kvinnosidan men jag är dålig på vad kvinnliga klädesplagg kallas förutom det grundläggande så blir svårare att förklara. Vilket kanske inte är så konstigt om inte annat blir det en hård omställning den dagen man kommer ut i arbetslivet annars.
Citera
2012-07-16, 23:28
Medlem
Sobofieds avatar
Vad är genomsnittsåldern på förstaårselever? Jag är 24 och är rädd att behöva köpa ut varje helg, i princip. Är jag en dinosaurie?
Citera
2012-07-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Vad är genomsnittsåldern på förstaårselever? Jag är 24 och är rädd att behöva köpa ut varje helg, i princip. Är jag en dinosaurie?

Skulle gissa att genomsnittet ligger runt 21 kanske? Finns dock många som är äldre än så, i alla fall på SU så du behöver inte oroa dig. Jag var 23 när jag började och kan inte minnas att jag har blivit tvingad till att köpa ut någon gång.
Citera
2012-07-17, 00:06
Medlem
MegaPros avatar
Citat:

På LU känns det väldigt konformt. Skulle säga att mer än hälften följer samma sorts mönster. Ofta fina märkeskläder. Sällan skrikiga stilar. Klassiskt och snyggt skulle jag beskriva det som.
Citera
2012-07-17, 00:44
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Vårdad klädsel, det är dock inte så att man springer runt i kostym förutom när det vankas processpel. Sedan är ju klädseln väldigt blandad, allt från sneakers till finare skor i skinn syns på JB, likaså t-shirts på vissa och kavajer på andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
VHS tillhandahåller statistik.

Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Nja tycker nivån generellt sett sakta men säkert "höjs" generellt sett ju längre in på programmet du ser. I början håller jag helt med dig. Men efterhand tycker jag mig se en ökning av antalet skjortor och kavajer på den manliga sidan och en minskning av antalet T-shirts. Samma sak på kvinnosidan men jag är dålig på vad kvinnliga klädesplagg kallas förutom det grundläggande så blir svårare att förklara. Vilket kanske inte är så konstigt om inte annat blir det en hård omställning den dagen man kommer ut i arbetslivet annars.
Det ligger nog någonting i detta. Att gå från t-shirt till formell klädsel över en natt är ju ett stort steg då hela garderoben måste bytas ut och skor måste inköpas. Att gradvis genomgå denna förändring för att i slutet av utbildningen hamna i någon sorts businesscasual-stil verkar vara vanligt. Nu är det dock inte sagt att man på T1 inte ser kavajer, och att man på T9 absolut inte ser t-shirts. Folk har på sig vad de trivs i och vad de önskar bära för dagen.

Själv har jag skjorta, inte för att jag anser det krävas för formalitetens skull, utan för att det är skönare än en t-shirt. Andra tänker precis tvärtom och anser en t-shirt vara skönare. Dessa grupper ser givetvis inte snett på varandra då det nästa dag kan vara tvärtom.

Slutsats: Folk oroar sig för mycket gällande klädsel.
Citera
2012-07-17, 03:06
Medlem
Citat:

Dagen efter fest (eller fotbolls/hockeymatch för egen del) blir det nog ostruken skjorta, med en frisyr som skvallrar om "bortamatch". Annars är det ju så att folk går klädda i det folk brukar vara klädda i. Visst, en del kostymer och kavajer, många skjortor och i övrigt märkeskläder. Det finns ju självklart väldigt många undantag, den första personen jag talade med på programmet var klädd som en hippie (vilket självklart gjorde mig besviken), men det bättrade sig.
Citera
2012-07-17, 11:10
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Citat:
Klä dig i den stil du själv tycker om.
Citera
2012-07-17, 12:52
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Det är möjligt att du har rätt, jag har själv bara kommit till 4:e terminen(snart). Den dag då det lanseras en juristoverall, är i varje fall den dagen då jag kommer att börja propagera för ett återinförande av rådbråkning.
Citera
2012-07-17, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av summer-night
kommer börja på juristprogrammet i Stockholm till hösten och undrar om det är någon som har gått/går på SU och som kan ge lite allmänna tips om hur många timmar man måste lägga ner för att sätta AB på tentorna och andra tips.

summer-night! har du fått nån info om när registreringsdagen i sthlm är?
Citera
2012-07-17, 15:20
Medlem
herrhatt, nej har inte fått någon som helst info om registreringsdagen i Stockholm, och har kollat på juridicums hemsida och det enda jag hittar är det här: http://www.juridicum.su.se/jurweb%5Cdokument%5CSommar%202012.pdf så jag antar att de mailar ut mer info snart. (Nu antog jag att du också ska plugga juridik men annars tycker jag att du ska kolla vilken information som finns på hemsidan för den institution du ska läsa vid). Vad ska du plugga för utbildning på SU i höst?
Senast redigerad av summer-night 2012-07-17 kl. 15:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in