Citat:
Ursprungligen postat av ageblaster
Det jag menade med mitt ursprungliga inlägg angående Cederqvistväskan är att den nästan enbart bärs för att den signalerar att studenten i fråga studerar juridik.
Sen finns det dom som kanske bär väskan för att dom av någon märkliga anledning finner den snygg eller ännu märkligare, funktionell. Men rent objektivt utmärker sig väskan i fråga varken på ett funktionellt plan eller ett estetiskt sådant. Därför är väskorna töntiga.
Juriststudenter älskar att dom pluggar juridik och man ska för all del vara stolt över sina bedrifter. Gränsen mellan självgod och stolt är dessvärre tunn.
Och detta uttalande baserar du på vad? I Lund delas väskan ut gratis. Den är rymlig och slitstark vilket är utmärkta skäl för att använda den. Jag hade inte använt den i några formella sammanhang, men det hade jag å andra sidan inte gjort med valfri Fred Perryväska heller. Visst är väskan inte bland de mer estetiska som nått marknaden, men den är som sagt praktisk. Och gratis. Och, som sagt, rymlig och slitstark.
Vad gäller självgoda jurister så har du en poäng. Det finns gott om sådana. Att någon däremot skulle använda en gratisväska för att signalera något ö h t tror jag däremot inte en sekund på. Att signalera att man är juriststudent sker istället på helt andra vis, om det är en aktivitet som lockar en.