2012-05-31, 17:37
Medlem
ageblasters avatar
Det jag menade med mitt ursprungliga inlägg angående Cederqvistväskan är att den nästan enbart bärs för att den signalerar att studenten i fråga studerar juridik.

Sen finns det dom som kanske bär väskan för att dom av någon märkliga anledning finner den snygg eller ännu märkligare, funktionell. Men rent objektivt utmärker sig väskan i fråga varken på ett funktionellt plan eller ett estetiskt sådant. Därför är väskorna töntiga.

Juriststudenter älskar att dom pluggar juridik och man ska för all del vara stolt över sina bedrifter. Gränsen mellan självgod och stolt är dessvärre tunn.
Citera
2012-05-31, 17:48
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageblaster
Det jag menade med mitt ursprungliga inlägg angående Cederqvistväskan är att den nästan enbart bärs för att den signalerar att studenten i fråga studerar juridik.

Sen finns det dom som kanske bär väskan för att dom av någon märkliga anledning finner den snygg eller ännu märkligare, funktionell. Men rent objektivt utmärker sig väskan i fråga varken på ett funktionellt plan eller ett estetiskt sådant. Därför är väskorna töntiga.

Juriststudenter älskar att dom pluggar juridik och man ska för all del vara stolt över sina bedrifter. Gränsen mellan självgod och stolt är dessvärre tunn.

Varje gång jag ser en sådan väska associerar jag till plåstertillverkaren Cederroth
Citera
2012-05-31, 21:00
Medlem
Slammertaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Om du har för avsikt att praktisera juridik bör du nog överväga att först revidera ditt medeltida språk...

Eftersom?
Citera
2012-05-31, 22:31
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slammertaskan
Eftersom?

En av de viktigaste uppgifterna för en jurist är att översätta från "juridiska" till svenska. Kommer du in till ett företag och rabblar paragrafer, subjektiv från 60-talet och drar lite sköna latinska fraser så kommer du åka ut med huvudet före. Ingen gillar en viktigpetter. Samma i domstolsförfarande: det handlar om rättssäkerhet, mannen.
Citera
2012-05-31, 22:42
Medlem
Grotiuss avatar
Vad är

Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
... subjektiv från 60-talet ...
Citera
2012-05-31, 22:46
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Vad är

"Jag anser att negrer är aplika" kanske?
Citera
2012-06-01, 00:37
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
"Jag anser att negrer är aplika" kanske?

Det vore något det. Jag tänkte så klart substantiv.

Edit: Snygg självantändning, jag vet.
Senast redigerad av VitNeger 2012-06-01 kl. 00:42.
Citera
2012-06-01, 12:23
Medlem
Slammertaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
En av de viktigaste uppgifterna för en jurist är att översätta från "juridiska" till svenska. Kommer du in till ett företag och rabblar paragrafer, subjektiv från 60-talet och drar lite sköna latinska fraser så kommer du åka ut med huvudet före. Ingen gillar en viktigpetter. Samma i domstolsförfarande: det handlar om rättssäkerhet, mannen.

Vidkommande arbetsgivares preferenser i sammanhang av lingvistik så tror jag det föredrar 60-talister som excellerar i språklig virtuositet framför osnutna insinuanter som har för vana att lägga ord i mun på folk, i vilket det sistnämnda fack du faller in i.

Ditt oanständiga "nickname" skvallrar för övrigt om den provokatör dina föräldrar fostrat dig till. Jag kan tänka mig att du är den typen som river sidor ur lagböcker och skiter i klasskamraters portföljer.
Senast redigerad av Slammertaskan 2012-06-01 kl. 12:25.
Citera
2012-06-01, 15:58
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slammertaskan
Vidkommande arbetsgivares preferenser i sammanhang av lingvistik tror jag det föredrar 60-talister som excellerar i språklig virtuositet framför osnutna insinuanter som har för vana att lägga ord i mun på folk, i vilket det sistnämnda fack du faller in i.

Ditt oanständiga "nickname" skvallrar för övrigt om den provokatör dina föräldrar fostrat dig till. Jag kan tänka mig att du är den typen som river sidor ur lagböcker och skiter i klasskamraters portföljer.

Excellera i språklig virtuositet, var ordet. Sade Bull.
Citera
2012-06-01, 16:44
Medlem
FrasseFloyds avatar
Pörr raderar inte ett dyft i den här tråden, ty det här är mina domäner. Har man åsikter kring min moderering kontaktar man mig via PM. Att kommentera modereringen här kan strida mot 0.06.

/moderator
Citera
2012-06-01, 17:38
Medlem
Farenheits avatar
Noterade att det var ca 200 fler som sökt till juristprogrammet på SU till Hösten i förhållande till förra årets antal ansökande. Hur tror ni detta påverkar antagningspoängen? Mycket? Litet?
Citera
2012-06-01, 17:42
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageblaster

Och detta uttalande baserar du på vad? I Lund delas väskan ut gratis. Den är rymlig och slitstark vilket är utmärkta skäl för att använda den. Jag hade inte använt den i några formella sammanhang, men det hade jag å andra sidan inte gjort med valfri Fred Perryväska heller. Visst är väskan inte bland de mer estetiska som nått marknaden, men den är som sagt praktisk. Och gratis. Och, som sagt, rymlig och slitstark.

Vad gäller självgoda jurister så har du en poäng. Det finns gott om sådana. Att någon däremot skulle använda en gratisväska för att signalera något ö h t tror jag däremot inte en sekund på. Att signalera att man är juriststudent sker istället på helt andra vis, om det är en aktivitet som lockar en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in