2009-04-17, 12:53
Medlem
R0g3r: Precis, vad grundar du det på? Har ju som jag skrev i ovanstående inlägg läst två juridikkurser på Högskolan Dalarna utan några som helst problem alls, fått högsta betyg (VG) på bägge. Men vad vet jag, mina gymnasiebetyg kanske är en bättre indikator. Gick sam-ekonomi med fotbollsinriktning förövrigt, var väldigt oengagerad på gymnasiet då jag satsade en stor del av min tid på fotbollen.
Citera
2009-04-17, 13:08
Medlem
r0g3rs avatar
Örebro har en juristutbildning som motsvarar den som ges på de andra lärosätena och om du läser där blir du jur kand.

Jag grundar det på att 15 i snitt betyder typ vg i alla betyg vilket är jävligt dåligt jämfört med de som kommit in med sina betyg. Det är vida känt att folk som kommit in med sina högskoleprov har svårt att anpassa sig till hårt plugg (som du måste ha för att få bra betyg på juristlinjen). De som hoppar av juristprogrammet (majoriteten) har kommit in med sitt HP reslutat (har flera vänner som läser till jurist som bekräftar detta). Men självklart, de beror ju hur man är som person.. DU kan säkert klara av den med högsta betyg om du verkligen vill Sen kanske de är lite min avundsjuka som talar, har 18.4 i snitt o så kommer de folk med 15 i betyg o "tar" platser från oss med bra betyg!
Citera
2009-04-17, 13:13
Medlem
r0g3rs avatar
Juste, de var 1.4 på hp förra året i uppsala och 18.85 i betyg. Sen ska uppsala starta med vårintagning 2010 o då brukar alltid de vara lägre än höstintagningen. Så dina chanser är goda
Citera
2009-04-17, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Örebro har en juristutbildning som motsvarar den som ges på de andra lärosätena och om du läser där blir du jur kand.

Jag grundar det på att 15 i snitt betyder typ vg i alla betyg vilket är jävligt dåligt jämfört med de som kommit in med sina betyg. Det är vida känt att folk som kommit in med sina högskoleprov har svårt att anpassa sig till hårt plugg (som du måste ha för att få bra betyg på juristlinjen). De som hoppar av juristprogrammet (majoriteten) har kommit in med sitt HP reslutat (har flera vänner som läser till jurist som bekräftar detta). Men självklart, de beror ju hur man är som person.. DU kan säkert klara av den med högsta betyg om du verkligen vill Sen kanske de är lite min avundsjuka som talar, har 18.4 i snitt o så kommer de folk med 15 i betyg o "tar" platser från oss med bra betyg!

Okej! Ja, jag vet att jag har mycket sämre snitt än de som tar sig in via BG-urvalsgruppen...Men, det är inte i den gruppen jag har tänkt att konkurrera. Vet om att min enda chans är att ta mig in är via HP-gruppen. Har inga tvivel om att jag klarar av utbildningen, vilka betyg jag erhåller är en annan fråga. Har som sagt läst två kurser redan, med gott resultat. Antar att nivån på de kurserna motsvarar ungefär liknande vid t. ex. UU. Sedan tycker inte jag att jag "snor" någon annans plats om jag nu skulle ta mig in via mitt HP-resultat. Det är i mina ögon exakt lika "legitimt" att ta sig in via HP som BG. Att sedan kvoten av avhoppande studenter har tagit sig in via HP spelar ingen roll för mig, då det var 4 år sedan jag tog studenten och har lärt mig ett och annat på vägen. Det jag vill ha sagt är att gymnasiebetygen speglar inte alltid läshuvud.
Citera
2009-04-17, 13:38
Medlem
Citat:

Tänk vad mycket du gnäller på folk som söker jurist med HP. Det enda som skiljer en 15.0 från 20.0 är i de flesta fall en brun tunga hos högpoängaren. Varför har du själv aldrig gjort högskoleprovet om man får fråga? Rädd för att få ett dåligt resultat och bli stämplad som idiot? Varför inte låta folk söka med sitt HP-resultat så att du kan bevisa för dem under utbildningen att du är en övermänniska eftersom att du har "bra" betygssnitt från gymnasiet.
Citera
2009-04-17, 15:07
Medlem
Cliclocks avatar
Citat:
Juste, de var 1.4 på hp förra året i uppsala och 18.85 i betyg. Sen ska uppsala starta med vårintagning 2010 o då brukar alltid de vara lägre än höstintagningen. Så dina chanser är goda

Jag tror nog HP-intaget hoppar upp till minst 1.6 som det var för två år sedan. Vårintaget är en annan femma.
Citera
2009-04-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliclock
Jag tror nog HP-intaget hoppar upp till minst 1.6 som det var för två år sedan. Vårintaget är en annan femma.

För två år sedan fanns HA-kvoten. Någonting man borde ha med i beräkningarna.
Citera
2009-04-17, 15:19
Medlem
Cliclocks avatar
Det stämmer. Om du orkar leta i VHS evighetslånga .pdf så ser du att HA var högra och HP var 1.6.
Citera
2009-04-17, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliclock

Kört för mig då med andra ord? varför tror du HP-kvoten hoppar upp till 1.6? Var ju 1.4 HT-08...
Citera
2009-04-17, 15:39
Medlem
Xtfrs avatar
Citat:
Du kan nog komma in! sen om du klarar utbildningen vette fan med tanke på ditt dåliga gymnasiebetyg .

Men va fan!

Kan du sluta älta att folk med dåliga betyg från gymnasiet är idioter!
Det handlar mer om rövslickeri än om att vara smart.

1.5 på HP, imponerar mer än 20.0 från gymnasiet på mig.

Gång på gång har du tjatat om detta, så jag skulle tippa på att du har mindrevärdeskomplex för att du bara fick 0.7 på HP, medans du fjäskade till dig ett bättre betyg!

- Xtfr
Citera
2009-04-17, 15:43
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ör

Äh. Jag vet flera som haft sämre medelbetyg än 15 som klarat sig utmärkt på juristlinjen. Vet även flera som haft toppenbetyg från gymnasiet men likväl hoppat av. Allt det där betyder i princip ingenting. Alla börjar från noll.
Citera
2009-04-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Äh. Jag vet flera som haft sämre medelbetyg än 15 som klarat sig utmärkt på juristlinjen. Vet även flera som haft toppenbetyg från gymnasiet men likväl hoppat av. Allt det där betyder i princip ingenting. Alla börjar från noll.

Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in