2012-04-06, 00:10
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Till och börja med, grattis att du inte tillhör dom sämsta 35% av Stockholms juriststudenter i din årskull.

För det andra: detta om något borde fungera som en väckarklocka för folk som borde avsluta sina juridikstudier eftersom de uppenbarligen är totalt värdelösa och aldrig kommer få ett jobb med sina patetiska BA'n (Feadog).
Återigen, du får gärna presentera en källa, där det klart och tydligt framgår att det krävs AB i alla kurser för att få ett kvalificerat arbete. Du som inte ens studerar juridik skall nog inte kasta sten i glashus...
Citera
2012-04-06, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Återigen, du får gärna presentera en källa, där det klart och tydligt framgår att det krävs AB i alla kurser för att få ett kvalificerat arbete. Du som inte ens studerar juridik skall nog inte kasta sten i glashus...

Jag instämmer. Jag skrev ju dessutom ovanför att det är högst osannolikt att JIK-resultatet spelar någon som helst roll för framtida anställning. Det är väl mer för ens egen motivation och kanske även för viss förståelse inför nästkommande kurs som den spelar roll?

*fortsätter att skriva på sitt PM*
Citera
2012-04-06, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Även om du blir antagen i Göteborg(i detta exempel) så står du kvar som reserv i Lund/Stockholm. Vad gäller reservurval är jag förhållandevis säker på att de inte alls tar hänsyn till huruvida du kommit in någon annanstans. Tror till och med du står kvar som reserv några veckor även efter terminsstart(dvs. även om du börjat studera juristprogrammet någon annanstans, men detta är jag lite mer osäker på). Notera dock att vissa lärosäten i princip aldrig tar in några reserver eftersom de gör ett överintag och räknar med att folk ska hoppa av från första början.

Andra i tråden får gärna rätta mig om jag har fel eller utveckla.

Japp. De tar inte hänsyn till något sådant. Jag tar mig själv som exempel:
- Kom in i Uppsala, reserv i Stockholm och Lund.
(Satans VHS! Men nu verkar de iaf ha hittat felet och jag har "fått tillbaka" mitt 1,7. Men det var INTE kul att vänta utan att veta vilket högskoleprov de skulle ta in mig på.)

Jag registrerade mig i Uppsala och förberedde inför att börja där. Veckan efter kom jag in på Stockholms reservintagning, men redan dagen därpå ringde Lund och erbjöd mig en plats. Jag var alltså registrerad på Juristprogrammet vid två lärosäten och blev erbjuden en plats på ett tredje = de bryr sig inte om ifall du redan är registrerad vid något annat lärosäte.

Sedan valde jag ju SU eftersom jag är alldeles för lat för att flytta/pendla och inte får hyra ut min lgh än. ^^;

I alla fall SU och UU verkar ringa upp reserver upp till tre veckor in på terminsstart. Jag tror inte att de gör det i LU, men är inte säker.
Citera
2012-04-06, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenKristneMuslimen
Tjena!

Jag kommer att gå ut med 21.1 i snittbetyg och är riktigt sugen på att plugga till jurist. Dock så vill jag inte studera på ett universitet med sämre anseende än t.ex. Stockholm/Uppsala/Lund och dessa är svåra att komma in på.

I höstas så hade;

Sthlm: 21,2
Uppsala 21,2
Lund 21,9
Örebro (suck) 20.9

Vad tror ni om mina chanser? Vill helst komma in på Sthlm/Uppsala, och kommer nog inte studera Jurist i Örebro, har hört att det är riktigt dött. Jag är extremt tävlingsinriktad och gillar högt tempo, så konkurrensen (.. i Sthlm/Uppsala) kommer inte vara ett problem.

Tacksam för svar!

Enligt betygsstatistiken från SU så hade sista reserven, nummer 48 i BI, på reservuppropet 21,0. Så du kan ha en chans. Men du kunde ha ökat chanserna genom att göra Högskoleprovet, eller du kanske har gjort det och väntar på resultatet?

http://www.juridicum.su.se/jurweb/dokument/Antagningsstatistik%20H11.pdf
Citera
2012-04-06, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belzira
Enligt betygsstatistiken från SU så hade sista reserven, nummer 48 i BI, på reservuppropet 21,0. Så du kan ha en chans. Men du kunde ha ökat chanserna genom att göra Högskoleprovet, eller du kanske har gjort det och väntar på resultatet?

http://www.juridicum.su.se/jurweb/dokument/Antagningsstatistik%20H11.pdf

Intressant att det är lättare att komma in i BII.
Citera
2012-04-06, 19:02
Medlem
justifives avatar
Vad har en jurist från Örebro med toppbetyg för möjligheter?
Senast redigerad av justifive 2012-04-06 kl. 19:05.
Citera
2012-04-06, 19:08
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justifive
Vad har en jurist från Örebro med toppbetyg för möjligheter?
I princip samma som alla andra jurister med toppbetyg? De större advokatbyråerna rekryterar ifrån alla skolor inklusive Umeå och Örebro. Om de inte skulle göra det vet jag inte varför de lägger tiotusentals om inte över hundra tusen kronor per år i marknadsföring här uppe i Umeå, vore ju rätt meningslöst sätt att spendera pengar om de inte skulle rekrytera jurister härifrån.
Senast redigerad av Orzion 2012-04-06 kl. 19:10.
Citera
2012-04-06, 19:10
Medlem
justifives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
I princip samma som alla andra jurister med toppbetyg?

Varför hör man då om så mycket skit om Örebro?

-lättare att få bra betyg
-sämre lärare
-inte lika motiverade elever
osv...
Citera
2012-04-06, 19:31
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justifive
Varför hör man då om så mycket skit om Örebro?

-lättare att få bra betyg
-sämre lärare
-inte lika motiverade elever
osv...
Jag kan egentligen bara tala för Umeå men Umeå och Örebro brukar ju likställas. Som sagt om inte de större advokatbyråerna skulle vara intresserade av att anställa jurister härifrån är det en väldig massa pengar som slängs i sjön. Vilket ju inte direkt framgångsrika företag är kända för att göra.
Citera
2012-04-08, 13:09
Medlem
Andetags avatar
Vilka fristående kurser skulle ni rekommendera att läsa tillsammans med en juristutbildning? Min plan just nu är att läsa lite fristående kurser och samtidigt plugga inför nästa HP och försöka höja mig där lite för att sedan hoppa på juristprogrammet i vår.

Jag har sökt lite och FEK verkar bra att ha, men mitt intresse för FEK-lektionerna i gymnasiet var väldigt svala så något annat vore kanske att föredra. Vill helst studera vid UU ifall det spelar någon roll.
Citera
2012-04-08, 13:25
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andetag
Vilka fristående kurser skulle ni rekommendera att läsa tillsammans med en juristutbildning? Min plan just nu är att läsa lite fristående kurser och samtidigt plugga inför nästa HP och försöka höja mig där lite för att sedan hoppa på juristprogrammet i vår.

Jag har sökt lite och FEK verkar bra att ha, men mitt intresse för FEK-lektionerna i gymnasiet var väldigt svala så något annat vore kanske att föredra. Vill helst studera vid UU ifall det spelar någon roll.
Beror på vad du vill syssla med i framtiden, företagsekonomi kan ju vara extra bra om du vill arbeta med företagsekonomi. Kriminologi kan ju tänkas vara extra bra om du t.ex. vill jobba som försvarsadvokat eller åklagare. Medan statsvetenskap kan vara extra bra om du vill arbeta inom många myndigheter och staten i allmänhet för den delen, för att ta några olika exempel.
Citera
2012-04-09, 16:56
Medlem
Andetags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Beror på vad du vill syssla med i framtiden, företagsekonomi kan ju vara extra bra om du vill arbeta med företagsekonomi. Kriminologi kan ju tänkas vara extra bra om du t.ex. vill jobba som försvarsadvokat eller åklagare. Medan statsvetenskap kan vara extra bra om du vill arbeta inom många myndigheter och staten i allmänhet för den delen, för att ta några olika exempel.

Tack! Kriminologi verkar intressant men det verkar tyvärr inte finnas i Uppsala.

Vad är genomsnittsåldern för en juriststudent som påbörjar sin utbildning? Gör jag bäst i att börja så snart som möjligt (är 21) eller går det bra att vänta tills man är 23/24?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in