Citat:
Ursprungligen postat av facit88
Oavsett om jag kommer in på annan utbildning längre ner på min söklista och därmed inte står utan står utan plats. Rimligen ringer de in reserver som inte kommit in någonstans öht? eller?
Alltså när du ansöker rankar du i vilken ordning du vill ansöka till de olika juristprogrammen.
Ex:
1. Juristprogrammet Lund
2. Juristprogrammet Stockholm
3. Juristprogrammet Göteborg
4. Juristprogrammet Uppsala
osv.
Sedan får du tillbaka ditt besked. Då ser det ut såhär:
1. Juristprogrammet Lund Reserv: 22
2. Juristprogrammet Stockholm Reserv: 17
3. Juristprogrammet Göteborg
Antagen
4. Juristprogrammet Uppsala
Struken
Dvs. om du blir antagen på ett ställe så stryks alla val som du vid din ansökan prioriterat lägre än det stället du blivit antagen till. (antagningen sker i två omgångar dessutom där folk tackar nej och du blir uppflyttad i reservkön)
Även om du blir antagen i Göteborg(i detta exempel) så står du kvar som reserv i Lund/Stockholm. Vad gäller reservurval är jag förhållandevis säker på att de inte alls tar hänsyn till huruvida du kommit in någon annanstans. Tror till och med du står kvar som reserv några veckor även efter terminsstart(dvs. även om du börjat studera juristprogrammet någon annanstans, men detta är jag lite mer osäker på). Notera dock att vissa lärosäten i princip aldrig tar in några reserver eftersom de gör ett överintag och räknar med att folk ska hoppa av från första början.
Andra i tråden får gärna rätta mig om jag har fel eller utveckla.
Citat:
Ursprungligen postat av facit88
Kan någon vänlig skäl svara på hur stor sannolikheten är att komma in i Gbg/SU med 1,5? Dvs på ett ungefär hur många lottas in på denna nivå?
Det är omöjligt att svara på. Det enda vi kan konstatera är du måste ha minst 1.5 HP för att komma in i GU och så har det varit de senaste 3 åren i Göteborg enligt vhs. Privatebankning snackar skit(som vanligt), tror inte ens de har vårintag på GU.