2012-04-02, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Du kommer garanterat att komma in på GU om du ansöker både till HT -12 och VT-13.

Oavsett om jag kommer in på annan utbildning längre ner på min söklista och därmed inte står utan står utan plats. Rimligen ringer de in reserver som inte kommit in någonstans öht? eller?
Citera
2012-04-02, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av facit88
Oavsett om jag kommer in på annan utbildning längre ner på min söklista och därmed inte står utan står utan plats. Rimligen ringer de in reserver som inte kommit in någonstans öht? eller?

Nej det finns ingen sådan ordning öht. Precis som att det inte spelar någon roll i vilken ordning du ansökt om utbildningar har du ansökt om 30 utbildningar och har Juristprogrammet i Lund som ditt 29e val kommer du likväl att komma in med 1,6 före någon med 1,5 om du väljer att tacka ja, samma gäller för reservplatser men då istället efter lottning.
Citera
2012-04-02, 14:39
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Du har ett PM!

Jag rekommenderar dig att ta din fråga till någon annan. Om du läser bakåt lite så ser du att privateinterest är ett troll i den här tråden som skriver vitt och brett om både det ena och det andra trots att han aldrig pluggat på universitet över huvud taget. De flesta i den här tråden torde ha honom på ignorelistan vid det här laget, det har iaf jag.

Även den senaste posten (som jag ser p.g.a. att du har citerat den) innehåller felaktigheter och missledande information. Skulle du sätta LU som 29:e val så blir det struket efter första urvalet eftersom du sannolikt kommer in på något som är prioriterat högre och du kan då inte välja att tacka ja till LU.
Citera
2012-04-02, 15:10
Medlem
VitNegers avatar
Kan vara av intresse för tråden: http://www.hogskolekvalitet.se/Documents/Andel_kvalificerat_jobb_jur_samh%C3%A4ll.pdf Svenskt näringslivs studie i högskolekvalitet. Länken leder till : "Andel studenter som fått ett kvalificerat jobb efter examen"

Göteborg är överlägset på 93%, Sthlm hamnar på 76%, Örebro 62%, Lund 56%. Uppsala och Umeå hittar jag inte. Antigen är jag blind eller så är de inte med.

Procenten gäller avancerad nivå för alla lärosäten.
Citera
2012-04-02, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Nej, det får man inte. Det måste finnas en kurs på 7,5 poäng för att man ska kunna räkna bort dem.

Jo, det får man. Ringde notariekansliet och frågade. Alla 25 p räknas bort. Exempelvis 20p B och 5p Ba kan räknas bort.
Citera
2012-04-02, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag rekommenderar dig att ta din fråga till någon annan. Om du läser bakåt lite så ser du att privateinterest är ett troll i den här tråden som skriver vitt och brett om både det ena och det andra trots att han aldrig pluggat på universitet över huvud taget. De flesta i den här tråden torde ha honom på ignorelistan vid det här laget, det har iaf jag.

Även den senaste posten (som jag ser p.g.a. att du har citerat den) innehåller felaktigheter och missledande information. Skulle du sätta LU som 29:e val så blir det struket efter första urvalet eftersom du sannolikt kommer in på något som är prioriterat högre och du kan då inte välja att tacka ja till LU.

Ja ha det var tråkigt

Kanske du kan svara på mina frågor på förra sidan?
Citera
2012-04-02, 15:14
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Kan vara av intresse för tråden: http://www.hogskolekvalitet.se/Documents/Andel_kvalificerat_jobb_jur_samh%C3%A4ll.pdf Svenskt näringslivs studie i högskolekvalitet. Länken leder till : "Andel studenter som fått ett kvalificerat jobb efter examen"

Göteborg är överlägset på 93%, Sthlm hamnar på 76%, Örebro 62%, Lund 56%. Uppsala och Umeå hittar jag inte. Antigen är jag blind eller så är de inte med.

Procenten gäller avancerad nivå för alla lärosäten.
Spontant låter det väldigt konstigt att det skulle vara sådana skillnader och att endast 56 fick ett kvalificerat arbete ifrån Lund.
Senast redigerad av Orzion 2012-04-02 kl. 15:34.
Citera
2012-04-02, 15:20
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Spontant låter det väldigt konstigt att det skulle vara sådana skillnader och att endast 56 fick ett kvalificerat arbete ifrån lund.

Kvalificerat arbete på avancerad nivå*. Men jag håller med om att det låter lite konstigt. Kollade snabbt efter kriterier men hittade inget.
Citera
2012-04-02, 15:29
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:

Alltså när du ansöker rankar du i vilken ordning du vill ansöka till de olika juristprogrammen.
Ex:

1. Juristprogrammet Lund
2. Juristprogrammet Stockholm
3. Juristprogrammet Göteborg
4. Juristprogrammet Uppsala

osv.

Sedan får du tillbaka ditt besked. Då ser det ut såhär:
1. Juristprogrammet Lund Reserv: 22
2. Juristprogrammet Stockholm Reserv: 17
3. Juristprogrammet Göteborg Antagen
4. Juristprogrammet Uppsala Struken

Dvs. om du blir antagen på ett ställe så stryks alla val som du vid din ansökan prioriterat lägre än det stället du blivit antagen till. (antagningen sker i två omgångar dessutom där folk tackar nej och du blir uppflyttad i reservkön)

Även om du blir antagen i Göteborg(i detta exempel) så står du kvar som reserv i Lund/Stockholm. Vad gäller reservurval är jag förhållandevis säker på att de inte alls tar hänsyn till huruvida du kommit in någon annanstans. Tror till och med du står kvar som reserv några veckor även efter terminsstart(dvs. även om du börjat studera juristprogrammet någon annanstans, men detta är jag lite mer osäker på). Notera dock att vissa lärosäten i princip aldrig tar in några reserver eftersom de gör ett överintag och räknar med att folk ska hoppa av från första början.

Andra i tråden får gärna rätta mig om jag har fel eller utveckla.

Citat:
Kan någon vänlig skäl svara på hur stor sannolikheten är att komma in i Gbg/SU med 1,5? Dvs på ett ungefär hur många lottas in på denna nivå?

Det är omöjligt att svara på. Det enda vi kan konstatera är du måste ha minst 1.5 HP för att komma in i GU och så har det varit de senaste 3 åren i Göteborg enligt vhs. Privatebankning snackar skit(som vanligt), tror inte ens de har vårintag på GU.
Senast redigerad av Evil_Santa 2012-04-02 kl. 15:56.
Citera
2012-04-02, 15:35
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Kvalificerat arbete på avancerad nivå*. Men jag håller med om att det låter lite konstigt. Kollade snabbt efter kriterier men hittade inget.
Jo och oavsett vad ser jag inte varför det skulle skilja cirka 40% enheter mellan Göteborg och Lund. En viss variation kan alltid finnas och 10% enheter hit eller ditt hade inte förvånat mig men 40% enheter är väldigt mycket. Kan det vara annat än juristprogrammet som räknas in och skapar skillnaden?
Citera
2012-04-02, 16:01
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Jo och oavsett vad ser jag inte varför det skulle skilja cirka 40% enheter mellan Göteborg och Lund. En viss variation kan alltid finnas och 10% enheter hit eller ditt hade inte förvånat mig men 40% enheter är väldigt mycket. Kan det vara annat än juristprogrammet som räknas in och skapar skillnaden?

Känns rätt onödigt att spekulera i vad det beror på om vi inte har några källor. Jag är för lat för att leta och nöjer mig att med Götet är gôtt.

Dock inte gällande "Nuvarande meddellön (per månad) för studenter som tagit examen inom ett år" där Sthlm kommer först : http://www.hogskolekvalitet.se/Documents/L%C3%B6n_jur_samh%C3%A4lle.pdf Därefter Örebro, Göteborg, Lund.

Lite statistik kan ju vara roande men man skall inte hänga upp sig så mycket på det. Lärosäte skall väljas efter var man känner att man kommer få bäst privatliv. För att få riktigt hög lön eller ett statusyrke inom juridiken krävs det i princip att man brinner för ämnet och det kan man inte avgöra förrän man läst ett år eller så. Då är det bättre att ta det lite lugnt och fokusera på att känna trygghet och vara nöjd med sin livssituation i övrigt. Kom ihåg att det är väldigt många som hoppar av juristprogrammet.

Inte riktat dig till Orzion, vet att du redan är jur.stud, utan ett råd till de som sitter och kikar på de olika utbildningarna.
Senast redigerad av VitNeger 2012-04-02 kl. 16:09.
Citera
2012-04-02, 17:40
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Du skulle ju kunna börja vid ÖU/UU(för att sedan hoppa av om du fortfarande vill plugga i Sthlm/Uppsala) och sedan fokusera på att göra högskoleprovet och ansöka till vårterminen då det kan vara lite lättare att komma in vid vårintaget på de andra lärosätena. Du kommer visserligen inte kunna tillgodoräkna dig terminen på ÖU/UU men du får tveklöst en lättare första termin när du sedan byter lärosäte. Antar att du är förhållandevis ung, en termin är ju ingenting i så fall.

Blev lite förvirrad av det här stycket först. Umeå brukar för att undvika förväxling förkortas UmU. Vill minnas att Örebro själva förkortar sig ÖrU, men jag kan inte komma på nån annan stad på Ö med ett universitet så jag vet inte varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in