2012-04-01, 21:39
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Jag skrev några sidor bakåt i tråden om det affärsjuridiska programmet i Linköping men nu gick det över förvänta på högskoleprovet så jag undrar vilken skola man skall välja om man vill bli just affärsjurist? Umeå är uteslutet då jag vill komma närmre hem. Jag har som ambition att hamna i den privata sektorn och inte inom domstolsväsende och liknande.
Gratulerar, det låter som ett ypperligt val att börja studera en riktig juristutbildning istället.
Skolorna är, utan inbördes ordning, UU,LU,SU.
Avgörande blir vilken stad du vill bo i och vilken studieform du vill ha. Om du läser lite i tråden kommer du se att utbildningsformerna på de olika orterna skiljer sig åt i upplägg.
Citera
2012-04-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Högskoleprovet VT 2012 kommer att ogiltigförklaras pga läckt information.

Klassisk 1:a aprilmyt
Citera
2012-04-01, 22:57
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Vad finns för möjligheter att jobba inom polisen utöver åklagare? (Jag vet det är åklagarmyndigheten men man jobbar ju nära polisen)

Carin Götblad har väl inte gått polishögskolan?

Är det så att det finns chefer inom polisen som inte har gått polishögskolan?

Någon gång i början på 90-talet ändrades kravet att man skulle ha juristutbildning som polischef. Detta lever dock kvar och det är rätt vanligt att högre poliser är jurister, många utan att ha gått polisutbildningen. Det ingår en snabbutbildning av polisutbildningen när man får en sådan tjänst.
Dock har de som läst dubbla utbildningar naturligt nog fördelar i tillsättningen av tjänster.

Vidare kan man som jurist jobba som civilutredare (vilket de tydligen behöver fler av) och även söka tjänster som är mer rena juristjobb inom organisationen.
Citera
2012-04-02, 00:24
Medlem
Klobbs avatar
Kollade just resultatet av Civilrätt A-tentan i Göteborg. U. Vad fan gör man?
Citera
2012-04-02, 00:27
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klobb
Kollade just resultatet av Civilrätt A-tentan i Göteborg. U. Vad fan gör man?
Pluggar bättre till omtentan.
Citera
2012-04-02, 08:02
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixy88
Det är väl bara att räkna bort 7,5 hp från en 30-poängskurs precis som vanligt? Vad är problemet?

Nej, det får man inte. Det måste finnas en kurs på 7,5 poäng för att man ska kunna räkna bort dem.
Citera
2012-04-02, 13:23
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Nej, det får man inte. Det måste finnas en kurs på 7,5 poäng för att man ska kunna räkna bort dem.

Så om man inte har en 7,5p kurs? Man kan ju knappast låta de som bara har 30p och 15p-kurser räkna med 7,5 extrapoäng?
Citera
2012-04-02, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Så om man inte har en 7,5p kurs? Man kan ju knappast låta de som bara har 30p och 15p-kurser räkna med 7,5 extrapoäng?

Det läste du väl precis att så var fallet, konkurrensen är hård har man så dåliga betyg att man är beroende av att få räkna bort 7,5p så känns det som man är lite fel ute i sina ambitioner.

Vi har ju t.ex Namgreb med 97% AB, han bryr sig knappast om hur många poäng han får räkna bort, lika lite som någon annan som faktiskt är duktig bryr sig om det.
Citera
2012-04-02, 13:44
Medlem
Kan någon vänlig skäl svara på hur stor sannolikheten är att komma in i Gbg/SU med 1,5? Dvs på ett ungefär hur många lottas in på denna nivå?
Citera
2012-04-02, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av facit88
Kan någon vänlig skäl svara på hur stor sannolikheten är att komma in i Gbg/SU med 1,5? Dvs på ett ungefär hur många lottas in på denna nivå?

Gissningsvis 100% chans, det är verkligen sjukt så låga krav det ställs i antagningen. Det är verkligen skamligt, folk med 1,3 har ju kommit in och flertalet personer med 1,4 berättar i tråden hur dom läser på UU.

-Sen, varför läsa lantjuridik på GU?
Citera
2012-04-02, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Gissningsvis 100% chans, det är verkligen sjukt så låga krav det ställs i antagningen. Det är verkligen skamligt, folk med 1,3 har ju kommit in och flertalet personer med 1,4 berättar i tråden hur dom läser på UU.

-Sen, varför läsa lantjuridik på GU?

Men det kan väl inte stämma att alla med 1,5 kommer in på GU?

(Varför GU? Därför att jag har bott i en studentstad i många år och kan tänka mig att flytta).
Citera
2012-04-02, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av facit88
Men det kan väl inte stämma att alla med 1,5 kommer in på GU?

(Varför GU? Därför att jag har bott i en studentstad i många år och kan tänka mig att flytta).

Du kommer garanterat att komma in på GU om du ansöker både till HT -12 och VT-13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in