2012-03-29, 17:02
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GermanDefender
Det verkar väldigt spännande, men svårt (svårare än 80 % AB antar jag), jag är glad att jag inte är där ännu. Det enda jag kan känna är en nackdel är att jag inte talar franska. Kan däremot svenska och tyska som modersmål samt engelska och lite spanska. Jag antar att det är EU-inriktning och utbytestermin som gäller när man pluggar? Finns väl också 1-2 åriga utbildningar i EU-law på några universitet vad jag förstår.

De tar i princip ingen hänsyn till betyg, däremot måste man ju klara en mängd olika test med gott resultat. Det finns provtest på den andra länken. Men det är som sagt ett framtida "problem", kan dock vara bra att kika på om du är intresserad. De tar heller inte hänsyn till vilka kurser eller så som du har läst. Däremot visar det ju på intresse och det kommer sannolikt att göra det lättare att klara vissa av testerna.

Angående språk behöver man behärska ett av medlemstanternas språk (svenska duger alltså) + antigen engelska, franska eller tyska. Även om det som alltid är plus att kunna mer.
Citera
2012-03-31, 14:32
Bannlyst
Är jursitprogrammet något brudarna tänder på? För, man kan ju knappast välja ett program bara för att det "verkar roligt". Det MÅSTE ju både vara roligt och något som brudarna blir våta av
Citera
2012-03-31, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Är jursitprogrammet något brudarna tänder på? För, man kan ju knappast välja ett program bara för att det "verkar roligt". Det MÅSTE ju både vara roligt och något som brudarna blir våta av

Då får du nog bli stridspilot eller något sådant istället.
Citera
2012-03-31, 15:05
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

Det har väl hänt att någon tjej tyckt att man varit "intellektuellt utmanande" och "bildad" varvat med plötslig kroppskontakt strax efter att det stått klart vad man gör för något men jag tycker nog att det är vanligare att de antingen inte vet vad det innebär och således inte bryr sig eller vet vad det innebär och går i någon typ av försvarsställning. En och annan lantis har inte ens trott på mig av någon jävla anledning, -det är inte precis som om jag påstår att jag är astronaut.

Kör på det säkra kortet badboy istället för att välja utbildning efter kuken.
Senast redigerad av namgreb 2012-03-31 kl. 15:07.
Citera
2012-03-31, 15:44
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Jag har inte märkt något på min flickvän. Hon har lika mycket huvudvärk som innan...
Citera
2012-03-31, 19:30
Medlem
Citat:
Beror på vilka brudar det rör sig om. En blåst brud får per automatik en bild av en framgångsrik advokat i huvudet - win för dig. De flesta av mina tjejkompisar läser dock själva statusutbildningar som psykolog och läkare, att jag som juriststuderande ska ha en större chans på dem finns inte. Tvärtom tycker de juridik är jävligt tråkigt när jag försöker förklara saker och ting.

Bli brandman eller kock istället.
Senast redigerad av Oxidro 2012-03-31 kl. 19:35.
Citera
2012-03-31, 20:05
Medlem
Christopher.s avatar
Funderat lite grann på juristprogrammet också. Hur ser arbetsmarknaden ut? Om man inte är bäst i klassen vart hamnar en medelmåttig jurist?
Citera
2012-03-31, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Funderat lite grann på juristprogrammet också. Hur ser arbetsmarknaden ut? Om man inte är bäst i klassen vart hamnar en medelmåttig jurist?

Du har precis startat en tråd om ditt eminenta HP-resultat 1,4 och funderar nu på juristprogrammet - utan att ens veta om du i själva verket kommer att få 1,3 (normeringarna ska kvoteras fr.om nu).

Det roar mig faktiskt litegrand eftersom du då per definition är en blivande lantjurist vid ÖU.
Citera
2012-03-31, 22:52
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Du har precis startat en tråd om ditt eminenta HP-resultat 1,4 och funderar nu på juristprogrammet - utan att ens veta om du i själva verket kommer att få 1,3 (normeringarna ska kvoteras fr.om nu).

Det roar mig faktiskt litegrand eftersom du då per definition är en blivande lantjurist vid ÖU.
Bättre att plugga i Örebro än att inte ens plugga juristprogrammet, eller hur?

Som jurist går man inte runt och tycker saker, man har stöd för sin ståndpunkt, således bör du styrka att jurister från ÖU har svårare att få jobb än andra.
Citera
2012-04-01, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxidro
Beror på vilka brudar det rör sig om. En blåst brud får per automatik en bild av en framgångsrik advokat i huvudet - win för dig.

Jag har delvis samma erfarenhet som dig, men det behöver inte nödvändigtvis vara en "blåst" brud, men åtminstone någon som inte direkt har koll på läget. Det gäller dock tjejer som killar.
Citera
2012-04-01, 03:04
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:

Det roar mig faktiskt litegrand eftersom du då per definition är enblivande lantjurist vid ÖU.

Vad betyder det i praktiken? Vad jobbar en lantjurist med? Angående normeringar ska kvoteras, utveckla gärna.

Edit. Du menar att man lägger till en extra decimal? Fick 1.4 på både som det ser ut i dagsläget så med en extra decimal blir resultat 1.40.
Senast redigerad av Christopher. 2012-04-01 kl. 03:47.
Citera
2012-04-01, 04:11
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Det roar mig mer än lite grann att du tror att du kan klanka ner på aspirerande jur.studs när du själv inte pluggar programmet, när du gång efter annan visat att du är en sinnessjuk wannabe och när du kritiserat undertecknad för att kritisera dina dumma kommentarer eftersom du själv ju bara är en aspirerande jur.stud.

Senast redigerad av Feadog 2012-04-01 kl. 04:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in