2012-02-14, 14:21
Medlem
mumin-trollets avatar
Hejsan alla glada!
Jag slutar trean snart och funderar på Juristprogrammet..

Ber om ursäkt för min okunskap och jag kan inte läsa hela tråden då luren är ganska seg på att scrolla..

Mina frågor:

Hur är det på arbetsmarknaden efter examen?
Finns det jobb direkt ,både inom privat och statliga sektorn?

Hur är det med innehållet av kurserna? Är de intressanta och är det *roligt* att lära sig? Då detta är extremt viktigt för mig..

Kan ni svara på frågorna så blir jag 0troligt tacksam , och ni får en framtida skattebetalare!
Citera
2012-02-14, 14:54
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumin-trollet
Hejsan alla glada!
Jag slutar trean snart och funderar på Juristprogrammet..

Ber om ursäkt för min okunskap och jag kan inte läsa hela tråden då luren är ganska seg på att scrolla..

Mina frågor:

Hur är det på arbetsmarknaden efter examen?
Finns det jobb direkt ,både inom privat och statliga sektorn?

Hur är det med innehållet av kurserna? Är de intressanta och är det *roligt* att lära sig? Då detta är extremt viktigt för mig..

Kan ni svara på frågorna så blir jag 0troligt tacksam , och ni får en framtida skattebetalare!
Arbetsmarknaden ser bra ut speciellt om du har åtminstone hyffsade betyg efter examen men något jobb bör du alltid kunna få.

Innehållet är roligt om du gillar juridik. Det bör dock varnas att litteraturen är i värsta fall tråkig och i bästa fall tråkig men intressant. Har nog inte träffat någon som faktiskt tyckt den var rolig som att man faktiskt föredrar att läsa den framför att göra något annat (sen läser man ju den ändå eftersom att man behöver det men det är en annan sak).

Uppsala och Umeå har mer fokus på seminarium med så kallat problembaserat lärande. Om du föredrar att arbeta med lite mer konkretta fall borde det passa och i min mening är dessa faktiskt rätt roliga. Men alla tycker som sagt olika. I slutändan blir det dock vad man gör det till
Citera
2012-02-14, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Och man förfogar inte över pengar om man sitter på motsvarande position i en nation? Kom in i matchen nu. Det handlar inte om att det är fett att laga lunch på nation, eller att stå som värd på någon jävla mässa som JF anordnar. Sånt är helt irrelevant (om man nu engagerar sig för att plocka på sig sidomeriter). Vad som spelar roll är vad man gör, hur man gör det och varför man gör det. Jag har högst medvetet hållit mig ifrån JF i Lund eftersom jag inte tror att jag hade haft roligare där än vad jag har haft i den nation jag valt att engagera mig i.

Du begriper väl själv att man måste har gjort något på lägre nivå inom alla föreningar för att ta sig upp till styrelsenivå? Idrottsutskottet, Jippo eller Dolu§ är roliga utskott, men knappast något man sätter på sitt CV när man söker till byrå va? Däremot är det poster som fostrat JF:s presidie de senaste åren. Samma sak gäller med nationerna. Man börjar med att ta hand om novischer, ordna pubar eller laga lunch för att sedan stiga i graderna. Det är, när allt kommer omkring, inte bara JF som omsätter miljonbelopp varje år.

Däremot har du naturligtvis rätt i att nationerna inte har lika mycket professionell kontakt med byråer som JF har, men har du några siffror på att det finns några direkt fördelar man har som JF-aktiv jämfört med nationsaktiv? Jag har suttit på ett stort antal alumnimiddagar via nationen och där dyker även jurister upp. Jurister som gillar att festa och som kommer till middagen för att ha kul. Häng du gärna på JF. Jag vet om att de som är engagerade där har kul och många av dem är nära vänner till mig, men jag tror att du behöver tänka om och inse att JF och nationerna har fler likheter än skillnader.

Ärligt så får jag be om ursäkt när jag nämnde Nationer. Jag har faktiskt ingen aning om hur de är eftersom jag pluggar i Göteborg och därför trodde att de var mer likt våra sexmästerier från andra delar av pöbeln som studerar vid GUä(äckel som inte gör annat än festar och har hand om nollning). -Jag tog mer till fasta på det där som någon skrev om att ha diskat och ordnat fester.

Eftersom JF här i GBG inte sysslar med så mycket sådant(arrangerar de något festligt förutom en liten del av nollningen? Jag har ingen aning). Så jag antog att nationerna stod för allt festandet ENDAST och att JF hade hand om resten. Det var inte en mening att attackera nationer som sådant.

Hade jag fått välja hade jag nog studerat i Lund eller Uppsala. Men orka byta nu.

Men visst man skall ju inte heller underskatta att knyta kontakter med folk från andra program än sitt eget.

Angående det där med att arbeta upp sig så har jag ingen aning då jag inte tänker engagera mig i något som har med kår eller skola att göra. Visst jag kan tänka mig att det är bra att synas så man får fler röster men här i GBG var det en enda person som ville vara sekreterare i JF och inte en enda som ville vara kassör.

Angående vad jag har diskutera med mina föräldrars vänner är väl mer vad för folk som faktiskt rekryteras till deras byråer alternativt kallas till intervju - förstår att du kritiserade detta för att det var fjantigt skrivet och mer liknande skryt "kolla här vilka mina föräldrar känner" men det var mer för att Pörr påstod att jag tog allt från vår arbetsmarknadsmässa. Jag var ärligt talat knappt där och nu ser man töntarna springa omkring med Cederquist-väskor.

Justitieråd och den biten var det faktiskt ett Justitieråd som föreläste i vår skola som sa.. Att om han kunde komma på något positivt med de gamla anrika skolorna så var det just att man på alumniträffar och dylikt kommer i kontakt med människorna som väljer justitieråd.

Sen är väl nästan alla nuvarande justitieråd från Lund? Med några få undantag för Sthlm och Uppsala? Visst detta kan väl bero på att GBG examinerade sin första juristkull typ 93 eller ngt.
Citera
2012-02-14, 18:12
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkh
Justitieråd och den biten var det faktiskt ett Justitieråd som föreläste i vår skola som sa.. Att om han kunde komma på något positivt med de gamla anrika skolorna så var det just att man på alumniträffar och dylikt kommer i kontakt med människorna som väljer justitieråd.

De människorna som väljer justitieråd? Regeringen med andra ord.

Citat:
Sen är väl nästan alla nuvarande justitieråd från Lund? Med några få undantag för Sthlm och Uppsala? Visst detta kan väl bero på att GBG examinerade sin första juristkull typ 93 eller ngt.

Har ingen koll på vilket universitet justitieråden läst på. Något säger mig dock att studieorten är av underordnad betydelse när någon kommit så långt i karriären att denna är tilltänkt för en tjänst som justitieråd.
Citera
2012-02-14, 18:19
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Nej detta är verkligen inte baserat endast på en arbetsmarknadsmässa. Och rankingen var min form av sarkasm(alla här är så jävla oroliga för betygen, väx upp!). Men faktum kvarstår dock att har du 70% AB så ses du som en väldigt begåvad student och du kommer ta dig till en intervju. Och sämre betyg kan vägas upp med sidomeriter. Men du kan självklart få fina jobb ändå. Jag oroar mig inte en gnutta över betygen trotts att jag är rätt säker på att det inte blir AB nu på C1 (fan vad jag tycker detta är svårt). Våra två första kurser var ju dock enkla och behändiga.

Jo, fast när du säger att "Haha lärosäte är helt irrelevant, i.a.f. om man får tro de jurister som var där på vår arbetsmarknadsmässa som vi hade i förrgår.

Fick en rangordning efter att ha pressat de olika firmorna lite och den var ungefär såhär"

leds man ju lätt att tro att du gör bedömningen efter att ha pressat de olika firmorna på en arbetsmarknadsmässa som du hade i förrgår. Eller varifrån fick jag annars detta?

Dessutom har betygen betydelse. Den som påstår något annat antingen ljuger, har inte förstått vad saken handlar om eller har själv dåliga betyg. Däremot kan man påverka deras betydelse mer än vad man tror, istället för att krampaktigt låsa sig fast vid deras betydelse.

Citat:
Och JO, kårengagemang är en bra merit(nu tänker jag inte töntigt nationsskit utan mer sitta med i juridiska föreningens styrelse där du automatiskt kommer förfoga över större summor pengar och ha kontakt med diverse människor på olika byråer o.s.v.)

Något större pain in the ass än JF-fjantar som ringer och stör har jag hittills inte upplevt under min byråkarriär.

Citat:
Detta har jag grundat på frågor till mina föräldrars vänner i de flesta större byråer samt diskussioner med rekryteringsansvariga på olika byråer.

Det är inte vad folk säger att de gör utan vad de faktiskt gör som räknas, tänk på det.

Citat:
Angående val av lärosäte kan jag tänka mig att det spelar roll fall du satsar på JO, JK, Justitieråd o.dyl. där borde väl en Lundastudent ha det lite enklare att ta sig fram?

Som f. d. lundastudent borde man kanske ta detta som en komplimang, men jag tror jag avstår.
Citera
2012-02-14, 18:25
Medlem
Frågan har säkert ställts tidigare, men det är ju ett antal sidor att leta sig igenom så jag riskerar istället en upprepning; vilka svenska lärosäten ses som mest prestigefyllda när det gäller just juristprogrammet?
Citera
2012-02-14, 18:28
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Frågan har säkert ställts tidigare, men det är ju ett antal sidor att leta sig igenom så jag riskerar istället en upprepning; vilka svenska lärosäten ses som mest prestigefyllda när det gäller just juristprogrammet?
Frågan har diskuterats om och om och om igen i tråden, sök på studieorterna i tråden så borde du få fram relevanta inlägg.
Citera
2012-02-14, 18:32
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Har ingen koll på vilket universitet justitieråden läst på. Något säger mig dock att studieorten är av underordnad betydelse när någon kommit så långt i karriären att denna är tilltänkt för en tjänst som justitieråd.

Försökte ta en snabb flukt på hemsidan men på många av dem står det inte var de har läst, men där det var angivet var det i vart fall inte bara Lund. Många av de som gått vidare till hovrätt hade i alla fall gått till Svea, så man kan ju av det dra slutsatsen att någon av dem skulle kunna tänkas ha läst i Stockholm eller Uppsala.

Däremot är det väl så att man numera inte blir tilltänkt utan att man faktiskt söker tjänsterna och att ansökningsförfarandet är offentligt (vilket givetvis är en fördel).
Citera
2012-02-14, 18:33
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Juristutbildningen handlar i många fall om att ta sig igenom stora mängder material och hitta det relevanta, och som sådan övning passar tråden alldeles utmärkt.
Citera
2012-02-14, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Juristutbildningen handlar i många fall om att ta sig igenom stora mängder material och hitta det relevanta, och som sådan övning passar tråden alldeles utmärkt.
Har litet om något intresse av att studera juridik. Jag finner, eller kanske snarare har funnit, utbildningar där litteraturnötning får, eller har fått, ge vika för tankearbete mer attraktiva. Dock så ses väl juristprogrammet som något av en statusutbildning, och det kunde just därför vara intressant.

Nu har jag visserligen fått förklarat för mig hur det ligger till i en annan tråd. Jag valde dock att ta upp frågan här igen eftersom den här mer direkt anknyter till ämnet och jag gärna ville ha fler perspektiv. Det vore fint om gick en lat teknolog till mötes.
Citera
2012-02-14, 18:46
Medlem
Citat:
Jag var ärligt talat knappt där och nu ser man töntarna springa omkring med Cederquist-väskor.

Nu får du väl ändå ta och kamma dig. Jag använder den väskan av den enkla anledningen att den är sjukt praktisk (som gjord för lagbok + lite andra böcker) samt att den var gratis. Som student är allt som är gratis trevligt som tusan. Vad är problemet?
Citera
2012-02-14, 19:08
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Har litet om något intresse av att studera juridik. Jag finner, eller kanske snarare har funnit, utbildningar där litteraturnötning får, eller har fått, ge vika för tankearbete mer attraktiva. Dock så ses väl juristprogrammet som något av en statusutbildning, och det kunde just därför vara intressant.

Nu har jag visserligen fått förklarat för mig hur det ligger till i en annan tråd. Jag valde dock att ta upp frågan här igen eftersom den här mer direkt anknyter till ämnet och jag gärna ville ha fler perspektiv. Det vore fint om gick en lat teknolog till mötes.

Om mitt minne inte sviker mig drar det igång en mindre lärosätesdebatt här: https://www.flashback.org/t426684p162 Sen är det bara att jobba sig tillbaka till nutid, en gång i veckan trillar någon in och så drar den igång igen och vad som redan sagts sägs åter. Få nu inte den uppfattningen att det är här själva lärosätesdebatten börjar -det var bara enkelt att hitta min slitzliknande redogörelse. Nu när jag tänker efter borde rimligtvis lärosätesdebatten börjat någon gång i början i mitten av 1600-talet och stått mellan Lund och Uppsala? Försöket att försvenska danskarna i skåne på ena sidan och politiskt oberäkneliga studenter på behörigt avstånd från den politiska makten i Stockholm på andra sidan.
Senast redigerad av namgreb 2012-02-14 kl. 19:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in