2010-01-02, 14:34
Medlem
orkarNs avatar
VÄNLIGEN ta frågor som "omg jag är reserv 1208 kommer jag in????" i tråden som är avsedd för det: https://www.flashback.org/showthread.php?t=953917

OT raderat och nästa åker på en tillsägelse för nu är jag trött på det.

/mod
Citera
2010-01-02, 15:18
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skallen
Tack så mycket. En fundering rörande de andra böckerna, alltså inte lagboken: hur viktigt är det att det är rätt upplaga? har hittat de rätta böckerna billigt nu men då är det en eller två upplagor tidigare än vad som anges i litteraturlistan. Går detta lika bra eller skapar man sig en massa problem med gamla utgåvor?

Det beror helt på om det varit stora omarbetningar av böckerna vilket brukar bero på omfattande ny lagstiftning på området eller liknande. OM det gäller böckerna till JIKen så skulle jag köpa rätt upplaga, en billig försäkring för att få rätt mtrl.
Citera
2010-01-02, 17:35
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isbith
Föredragning?
Seminarier där man i grupper redovisar det man kommit fram till.
Citera
2010-01-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Seminarier där man i grupper redovisar det man kommit fram till.

I see, trodde att man kallade det för seminarier.

En liten praktisk fråga: Är det alls viktigt att köpa den senaste upplagan av lagboken? Den kostar över 1000 kr mer.
Citera
2010-01-03, 16:48
Medlem
Det här kan förresten kanske vara av intresse för någon som vill komma in på programmet: http://www.jur.lu.se/ujik.html

Klicka på länken "antagning till juristprogrammet".

"Cirka 10 platser erbjuds de studenter som har fått högst poäng på provet"
Citera
2010-01-03, 17:02
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skallen
Tack så mycket. En fundering rörande de andra böckerna, alltså inte lagboken: hur viktigt är det att det är rätt upplaga? har hittat de rätta böckerna billigt nu men då är det en eller två upplagor tidigare än vad som anges i litteraturlistan. Går detta lika bra eller skapar man sig en massa problem med gamla utgåvor?

Det är ofta (men inte alltid) väldigt viktigt att ha den senaste upplagan av böckerna. Anledningen är att inom juridiken är det så mycket som förändras hela tiden, nya lagar, ny praxis och annat som kan göra det man läser i en lite äldre bok direkt felaktigt, särskilt nu när vi har EU-rätten som sätter sig över vår nationella rättsordning i en mängd frågor.

Jag kan inte tänka mig att det är lika viktigt att ha färska böcker i andra ämnen som psykologi, fysik, etc. Nya rön görs ju där också, men rättssystemet är i konstant förändring och ibland är de förändringarna otroligt omfattande.

När det gäller lagboken är det också bra att ha en färsk, men det är inte riktigt realistiskt för alla att uppdatera den hela tiden. Man bör köpa en ny minst vartannat år dock, man överlever med en fjolårsbok. Årets lagbok sjunker också till typ halva priset efter sommaren så man ska aldrig köpa en ny under våren om man inte måste. De flesta viktiga författningar finns att skriva ut på regeringens hemsida, och när man väl börjar plugga så får man tillgång till en mängd databaser som Karnov och Zeteo som har alla författningar.
Citera
2010-01-04, 12:05
Medlem
Ombudsmannens avatar
Citat:
En liten praktisk fråga: Är det alls viktigt att köpa den senaste upplagan av lagboken? Den kostar över 1000 kr mer.

Tror att du klarar dig med 2009 års utgåva, åtminstone första terminen. Ni får säkert kompendium med nyligen ändrade lagar av relevans tex. sekretesslagen.
Citera
2010-01-04, 13:44
Medlem
Bargents avatar
Citat:
I see, trodde att man kallade det för seminarier.

Om det är i Uppsala kan du köpa den gröna lagboken (i mitt tycke den bästa) för ca 3-400 kr. Senaste upplagan. Det är Juridiska Föreningen som erbjuder den för det priset.
Citera
2010-01-04, 15:04
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Om det är i Uppsala kan du köpa den gröna lagboken (i mitt tycke den bästa) för ca 3-400 kr. Senaste upplagan. Det är Juridiska Föreningen som erbjuder den för det priset.

Finns det en grön lagbok nu också? Det finns tydligen ingen måtta på nymodigheterna
Citera
2010-01-04, 17:21
Medlem
Modnars avatar
Hej!

Jag har nästan helt bestämt mig för att det är juridik jag vill läsa. Ska eventuellt börja nu i höst men vi får se hur det blir med det. Det enda jag inte kan bestämma mig för är VAR jag ska läsa.

Vad är egentligen skillnaden mellan de olika studieorterna? Som det är nu väger jag mellan Lund och Umeå men skulle egentligen inte ha något emot någon av de andra städerna heller. Örebro är väl den enda staden jag inte vill hamna i.

Lund är jag sugen på för att det är en studentstad och nära till kontinenten, Umeå helt enkelt för att jag gillar Norrland. Men är det någon större skillnad på själva utbildningen och stämningen bland studenterna? Stockholm och Uppsala ligger närmast hem men å andra sidan spelar väl det inte så stor roll för jag tänker fan inte pendla.

Det jag undrar är helt enkelt, ska man tänka på något annat än läge och hur man gillar staden i fråga när man väljer studieort?

Vad ska man mer tänka på när man väljer stad att studera i?

Ni som går juristlinjen i de olika städerna får jättegärna berätta lite om hur det är i just er stad, ännu bättre om ni har läst i flera städer. Vad är det för slags folk? Hur hög arbetsbelastning är det? etc.

Tack på förhand

Vilsne Modnar
Citera
2010-01-04, 18:41
Medlem
Pörrs avatar
Inte för att vara sådan, men en stor del av juristutbildningen (och mycket annan utbildning också för den delen) handlar om att ta sig igenom stora mängder material och inte kunna räkna med att få allt serverat och sammanfattat.

Så ett tips är att läsa igenom tråden, den innehåller svar på alla dina frågor.
Citera
2010-01-04, 19:30
Medlem
Modnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Inte för att vara sådan, men en stor del av juristutbildningen (och mycket annan utbildning också för den delen) handlar om att ta sig igenom stora mängder material och inte kunna räkna med att få allt serverat och sammanfattat.

Så ett tips är att läsa igenom tråden, den innehåller svar på alla dina frågor.
Haha jaja, hade inte tid att läsa igenom 150+ sidor när jag skrev det där så jag tänkte kanske om någon ville vara snäll och hjälpa till.

Å andra sidan är det ju inte fel att fråga? Kan ju faktiskt sitta någon där ute som inte har sett denna tråden än och som i och med min bump ser den och har fantastiska svar på just mina frågor! Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in