2011-09-17, 12:56
Medlem
reconstructs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Hela den här tråden är väl ett tydligt uttryck för juriststudenters behov av självhävdelse.
Ett behov som inte finner sin motsvarighet hos någon annan studentgrupp.

Ja men tänk dig själv att bära runt på världens underbaraste känsla och inte dela den med världen!

Jag vill liksom bara stå på en bergstopp med slipsen fladdrande i vinden och vråla av förnöjelse, så bra känns det. Självhävdelse? Insikt om sakernas tillstånd kallar jag det...
Citera
2011-09-18, 14:30
Medlem
elgecys avatar
Jag skulle vilja fråga någon som pluggar i uppsala vad ni tror om möjligheterna kring att bo i sthlm och pendla till utbildningen i uppsala. Och då tänkt att delta på så mycket som möjligt av utbildningen, föreläsningar osv.
Citera
2011-09-18, 16:13
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Jag skulle vilja fråga någon som pluggar i uppsala vad ni tror om möjligheterna kring att bo i sthlm och pendla till utbildningen i uppsala. Och då tänkt att delta på så mycket som möjligt av utbildningen, föreläsningar osv.
Det fungerar, jag gjorde det själv under de första veckorna utav terminen. Märk väl att det var under januari, så jag fick leva med att SJ ibland ställde in några avgångar, men likväl fungerade det. Man fick emellertid kompensera för eventuella förseningar genom att åka något tidigare än vad man egentligen behövde.

Att pendla är således inte ett problem, det kan dock bli jobbigt om man får en tidig tid, t.ex. 8.15 för seminarier hela terminen och någon föreläsning som börjar 8.15, men det är möjligt att göra det och det är flera som faktiskt gör det. Betonas bör dock att studentlivet kan lida då du inte kan stanna kvar på utgångar, baler, gasquer osv. om du inte sover på soffan hos en vän eller hittar tillfälligt sällskap inför natten () då tågen slutar gå runt 22.00 på vardagar.
Citera
2011-09-18, 19:35
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Vill tacka för ditt genomgripande inlägg! Har dock fortfarande en del frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
På det stora hela är det inte en alltför internationell utbildning eftersom man främst lär sig svensk rätt. Det går inte att efter avklarad examen dra till ett annat land och kallt utgå ifrån att den kunskap och den examen man har funkar, tvärtom vinner man nog mer på att kallt utgå ifrån att det inte funkar. Å andra sidan finns det mellanstatliga organ, EU, FN osv. hos vilka man kan få jobb och det går ju även att komma utomlands på andra sätt genom både den offentliga och den privata sektorn. T.ex. brukar större advokatbyråer erbjuda utlandstjänstgöring. Men internationell på samma sätt som t.ex. en civilingenjörsutbildning är juristprogrammet dock inte. Däremot finns det nästan alltid en internationell aspekt i de flesta kurser och t.ex. Europarätt, Folkrätt och Internationell Privaträtt har ju en mer direkt internationell prägel. Vidare finns extrakurser samt möjlighet att skriva examensarbete med internationell fokus om man så önskar i slutet av utbildningen. En del gör även ett halvår eller så utomlands som utbytesstudenter.

Verkar vara precis som du säger att juristutbildningen först och främst fokuserar på Sverige i stort. Men du belyser även möjligheterna till att röra sig utåt, vilket är där mitt intresse vilar främst. Jag vill inte känna att jag är bunden till Sverige för all framtid, då min tidigare utbildning haft en kraftig global fokus. Det för mig till frågan om statsvetenskap och juridik, är en bra kombination för att globalisera juristyrket? Har du några framgångsrika exempel som du kan dela med dig utav i det här specifika sammanhanget? Den här möjligheten intresserar mig, då hela min vilja till att läsa juristlinjen vilar på det här.

Citat:
Det finns inget exakt svar utan beror mycket på individen; en del kämpar sig fram, en del glider sig igenom allt. Samma gäller den intellektuella delen, en del memorerar allt utan problem när en del snarare klarar sig pga. god envishet framför ett gott minne. Rent generellt skulle jag säga att man får räkna med att lägga ner en handfull timmar per dag, läsa relativt stora mängder (tror juriststudenter i mätningar alltid anses läsa mest kurslitteratur per poäng -och det är inte någon lätt lektyr heller!) samt att man har god nytta av ett bra minne, analytisk förmåga och disciplin. Skrivförmåga är ju en fördel men den tränas upp om inte annat (enligt de yrkesverksamma säkerligen i alltför låg grad) och studieteknik lär man sig vartefter.

Med andra ord, det som krävs ifall man vill uppnå höga resultat från en akademiskt utbildning.

Citat:
Det är väl runt den tiden man kan klara av utbildningen på innan det blir både praktiskt svårt och ev. omöjligt med tanke på att vissa kurser kräver att andra tidigare kurser redan är avklarade. Sen är ju frågan hur mycket man vinner på att försöka ta det hela snabbare? Jag vet en del personer som läser halvt-dubbelt och de är visserligen klara med utbildningen snart men enligt mig har de flängt omkring alldeles för mycket för den lilla tid de sparat in, men de har säkert en helt annan uppfattning om den saken. Med tanke på att juristprogrammet förmodligen är den utbildning i Sverige med högst betygshets kan man ju även fråga sig om det är värt att få lite sämre betyg (läser man flera kurser samtidigt ökar ju chansen för att det blir en del B framför Ab) bara för att få komma ut i arbetslivet, där man ska stanna i omkring 40 år, ett år eller två tidigare?

Självklart så skall inte betygen drabbas av att man väljer en snabbare studietakt. Tänkte främst att jag genom utlandsstudier är van med att läsa flera kurser parallellt, och ville genom denna erfarenhet kunna välja alternativet i Sverige; utan att för den skull få sämre betyg. Men i det stora hela så beror allt på hur pass villig, och kapacitets kraftig man är som individ. Men så länge man har alternativet till sitt förfogande känns det betryggande, dvs. att det är teoretiskt möjligt.
Citera
2011-09-19, 13:46
Medlem
Hur illa ställt är det egentligen på SU, rent socialt alltså?
Allt man hör om skolan är att det är dålig sammanhållning och att folk inte vill lära känna nya människor. Är den bilden överdriven eller ganska korrekt?

Är inte från Stockholm så det vore såklart tråkigt om det blev ensamt om jag väljer att flytta dit.

Åsikter?
Citera
2011-09-19, 15:11
Medlem
hakkemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAH
Allt man hör om skolan är att det är dålig sammanhållning och att folk inte vill lära känna nya människor. Är den bilden överdriven eller ganska korrekt?

Är inte från Stockholm så det vore såklart tråkigt om det blev ensamt om jag väljer att flytta dit.

Åsikter?
Är inte från Stockholm men valde att flytta dit för juristprogrammet. Måste säga att jag blev positivt överraskad av sammanhållningen och det studentliv som finns. Man måste ju självklart aktivt söka efter ett studentliv utanför studierna, men med fadderpubbar och liknande finns mycket tillfällen att träffa roligt och trevligt folk både från din termin och högre terminer. Det ges många tillfällen att anmäla intresse för olika mästerier (om man kan säga så).
Citera
2011-09-19, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakkeman
Är inte från Stockholm men valde att flytta dit för juristprogrammet. Måste säga att jag blev positivt överraskad av sammanhållningen och det studentliv som finns. Man måste ju självklart aktivt söka efter ett studentliv utanför studierna, men med fadderpubbar och liknande finns mycket tillfällen att träffa roligt och trevligt folk både från din termin och högre terminer. Det ges många tillfällen att anmäla intresse för olika mästerier (om man kan säga så).

OK det låter positivt.

Hur är fördelningen Stockholmare/"lantisar"? (om det går att göra en uppskattning )
Citera
2011-09-19, 18:31
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
OK det låter positivt.

Hur är fördelningen Stockholmare/"lantisar"? (om det går att göra en uppskattning )
Du kanske bör definiera vad du menar med "lantisar"
Citera
2011-09-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Du kanske bör definiera vad du menar med "lantisar"

Stockholmsdefinitionen, dvs om du är från Göteborg, Älgerås, Jokkmokk eller Halmstad spelar ingen roll alla är lantisar

Låt oss kalla dom "inte från Stockholm" om det underlättar
Citera
2011-09-19, 20:53
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Verkar vara precis som du säger att juristutbildningen först och främst fokuserar på Sverige i stort. Men du belyser även möjligheterna till att röra sig utåt, vilket är där mitt intresse vilar främst. Jag vill inte känna att jag är bunden till Sverige för all framtid, då min tidigare utbildning haft en kraftig global fokus. Det för mig till frågan om statsvetenskap och juridik, är en bra kombination för att globalisera juristyrket? Har du några framgångsrika exempel som du kan dela med dig utav i det här specifika sammanhanget? Den här möjligheten intresserar mig, då hela min vilja till att läsa juristlinjen vilar på det här.

Jag vet inte riktigt hur bra statsvetenskap är för att röra sig utåt, men det finns det nog andra här inne som gör, flertalet juriststudenter har ju läst statsvetenskap i någon utsträckning men själv tillhör jag tyvärr inte den skaran. Personligen skulle jag säga att man blir mer globaliserad genom att läsa ekonomi parallellt, något som för övrigt är relativt populärt. Sen är ju språk alltid bra att ha, speciellt om man vill lämna Sverige bakom sig.
Citera
2011-09-20, 10:30
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Åsikter?

Varför väljer du SU då? Som hakkeman intygade så finns det ju säkert ett visst studentliv, men om studentliv är en prioritet för dig och du inte kommer från Stockholm, varför välja SU? Det är klart att även om det finns ett studentliv så är det inte lika bra som i de gamla universitetsstäderna. Om du vill hålla dig i det geografiska området så finns UU, om du inte bryr dig om geografin men vill ha liknande utbildningsupplägg som SU så finns LU. De flesta (av de som säger att det är nån skillnad) brukar också se UU och LU som ett litet snäpp upp från SU rent utbildnings- och statusmässigt, men nu för tiden är det nog ganska jämnt.
Citera
2011-09-20, 11:32
Medlem
Roxanas avatar
Ska ha mitt livs första skriftliga dugga snart.

Hur omfattande kan den vara; 10 frågor, 30 frågor?
Vi har fyra timmar på oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in