2009-03-13, 04:27
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pats
Avslutningsvis så skulle jag vilja nämna en undersökning som jag läste att två Lundstudenter gjort. Den visade att högst betyg gavs i Gbg och lägst gavs i Uppsala. Således måste Uppsalas utbildning ställa högre krav på sina elever än Göteborg, en slutsats som alla drar automatiskt. Med andra ord, det ligger mer arbete och kunskap bakom ett AB från Uppsala än Göteborg? Kan det vara så att Uppsala har ett jävligt ofördelaktigt examinationssätt? Jag menar, terminstenta? Ju mer man som elev ska tentera på en och samma gång desto större risk att man missar något, right? Man har ju hellre två delprov på en kurs än ett prov? Jag vet visserligen inte hur stor betygsskillnaden var mellan t ex Gbg och Uppsala men jag skulle tycka det var intressant att höra vad ni som är mer insatta än jag har att bidra till detta.

Har du möjligtvis kvar länken till den där undersökningen? Vore intressant att ta del av. Skriver under på det sista pats säger, vore rätt intressant att höra åsikter om detta från insatta personer (läs: personer som läser på de olika lärosätena). Upplever ni som pluggar i exempelvis Uppsala att det är svårt att uppnå goda betygsresultat? Av vilka anledningar - de massiva tentorna? Hur många har AB i det mesta av dem ni pluggar med?

Vidare vore det intressant att veta ungefär hur stora skillnaderna är. Ifall dem endast är marginella så är det väl inget att fästa något större intresse vid antar jag, men är det stora skillnader så kan det ju vara en anledning till att välja att inte förlägga studierna till just Uppsala.

Det resonemang du har, att det är större risk att missa något på en tenta som rent kvantitetsmässigt är större, stämmer väl i sig. Samtidigt så blir det färre tillfällen som du kan strula till det på. Hur som helst så vore det intressant att höra åsikter om detta från någon som sitter inne på lite erfarenhet och kanske även statistik.

EDIT:stavfel
Senast redigerad av simmarn_2004 2009-03-13 kl. 04:31.
Citera
2009-03-13, 10:20
Medlem
Aimberts avatar
Finns det några siffror på hur många som börjar på utbildningen i t.ex. Uppsala och på hur många som hoppar av/fullgör utbildningen?

Hur hög procentandel AB behöver man för att få sitta ting?

Hur många procent får AB på varje tenta, ungefär?

Tack på förhand!
Citera
2009-03-13, 11:14
Medlem
patss avatar
Som jag redan PMat simmarn_2004 om, här är artikeln som berör undersökningen. Jag har inte läst själva undersökningen som sådan utan endast dragit slutsatser utifrån vad som tas upp i artikeln. Jag nämnde detta i tråden i hopp om att någon av er mer insatta kanske kunde ge oss lite mer kött på benen beträffande vad som sägs.

http://www.jusektidningen.net/Arkivet/2008/3/Hogst-betyg-i-Goteborg--lagst-i-Uppsala/
Citera
2009-03-13, 20:59
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Finns det några siffror på hur många som börjar på utbildningen i t.ex. Uppsala och på hur många som hoppar av/fullgör utbildningen?

Hur hög procentandel AB behöver man för att få sitta ting?

Hur många procent får AB på varje tenta, ungefär?

Tack på förhand!

Nu är jag inte helt säker. Men...

Jag har hört att det är 60% av de antagna som slutför utbildningen.
För ting varierar det, kolla på domstolsverkets hemsida så står det hur notariepoäng räknas och hur många som krävdes för ting under den senaste tiden.
Det brukar vara runt 20% som får AB under grundutbildningen åtminstone.
Citera
2009-03-13, 21:35
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
För ting varierar det, kolla på domstolsverkets hemsida så står det hur notariepoäng räknas och hur många som krävdes för ting under den senaste tiden.

Tack!

Citat:
Det brukar vara runt 20% som får AB under grundutbildningen åtminstone.

Oj. Jag hörde en siffra runt 50%, men det stämmer inte alltså?
Vad menar du med "under grundutbildningen"? Vad innebär examensarbetet?
Citera
2009-03-13, 22:23
Medlem
BasilFawltys avatar
Citat:
Tack!

Oj. Jag hörde en siffra runt 50%, men det stämmer inte alltså?
Vad menar du med "under grundutbildningen"? Vad innebär examensarbetet?
Siffran skiljer sig åt mellan de olika lärosätena. Undersökningen som handlade om det har garanterat postats i tråden.

Grundutbildningen är de obligatoriska kurserna, dvs de första 6-7 terminerna.
Citera
2009-03-13, 22:48
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Nu är jag inte helt säker. Men...

Jag har hört att det är 60% av de antagna som slutför utbildningen.

Låter riktigt. Jag orkar inte leta länk nu men när jag kollade senast var genomströmningen 55% efter sex år. Inte helt osannolikt att några till tar examen på längre tid än sex år, så det borde väl ligga strax över 60% kanske.

edit: möjligt att 55% bara gällde för Lund dock, vet ej med övriga.
Citera
2009-03-14, 13:55
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BasilFawlty
Siffran skiljer sig åt mellan de olika lärosätena. Undersökningen som handlade om det har garanterat postats i tråden.

Tack, ska se om jag hittar den!

Citat:
Ursprungligen postat av BasilFawlty
Grundutbildningen är de obligatoriska kurserna, dvs de första 6-7 terminerna.

Jaha. Är det brukligt att läsa något utöver grundutbildningen (förutom ev. någon annan examen typ ekonomi)? Vad är vanligast att läsa?
Citera
2009-03-14, 14:17
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:

Jaha. Är det brukligt att läsa något utöver grundutbildningen (förutom ev. någon annan examen typ ekonomi)? Vad är vanligast att läsa?

till och med termin 6-7(beroende på lärosäte) grundutbildning, alla läser samma sak.
Termin 6-9, fördjupning(väljer själv) och uppsats.
Citera
2009-03-14, 14:32
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
till och med termin 6-7(beroende på lärosäte) grundutbildning, alla läser samma sak.
Termin 6-9, fördjupning(väljer själv) och uppsats.

Tack så mycket för alla svar!
Citera
2009-03-16, 16:36
Medlem
En liten fråga angående gymnasiebetygen när man söker jobb som jurist.
Har läst att flera stora byråer vill att man skall skicka in sitt gymnasiebetyg med resten av sina meriter när man söker jobb hos dem och jag undrar då hur viktiga dessa är?
Kan det vara så extremt att de kastar ens ansökan om man har jättedåliga gymnasiebetyg men AB rakt igenom från juristprogrammet?
Citera
2009-03-16, 16:43
Medlem
r0g3rs avatar
Om antagningsgränsen var 18.3 för jurist i umeå bör man vara rätt säker om man har 18.65 eller?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in