Citat:
Ursprungligen postat av pats
Avslutningsvis så skulle jag vilja nämna en undersökning som jag läste att två Lundstudenter gjort. Den visade att högst betyg gavs i Gbg och lägst gavs i Uppsala. Således måste Uppsalas utbildning ställa högre krav på sina elever än Göteborg, en slutsats som alla drar automatiskt. Med andra ord, det ligger mer arbete och kunskap bakom ett AB från Uppsala än Göteborg? Kan det vara så att Uppsala har ett jävligt ofördelaktigt examinationssätt? Jag menar, terminstenta? Ju mer man som elev ska tentera på en och samma gång desto större risk att man missar något, right? Man har ju hellre två delprov på en kurs än ett prov? Jag vet visserligen inte hur stor betygsskillnaden var mellan t ex Gbg och Uppsala men jag skulle tycka det var intressant att höra vad ni som är mer insatta än jag har att bidra till detta.
Har du möjligtvis kvar länken till den där undersökningen? Vore intressant att ta del av. Skriver under på det sista pats säger, vore rätt intressant att höra åsikter om detta från insatta personer (läs: personer som läser på de olika lärosätena). Upplever ni som pluggar i exempelvis Uppsala att det är svårt att uppnå goda betygsresultat? Av vilka anledningar - de massiva tentorna? Hur många har AB i det mesta av dem ni pluggar med?
Vidare vore det intressant att veta ungefär hur stora skillnaderna är. Ifall dem endast är marginella så är det väl inget att fästa något större intresse vid antar jag, men är det stora skillnader så kan det ju vara en anledning till att välja att inte förlägga studierna till just Uppsala.
Det resonemang du har, att det är större risk att missa något på en tenta som rent kvantitetsmässigt är större, stämmer väl i sig. Samtidigt så blir det färre tillfällen som du kan strula till det på. Hur som helst så vore det intressant att höra åsikter om detta från någon som sitter inne på lite erfarenhet och kanske även statistik.
EDIT:stavfel