2011-08-22, 14:20
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
En artikel som jag tycker ger betygshetsarna vatten på sin kvarn:

http://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2011/Nr-5-2011-Argang-77/Arbetsgivare-efterlyser-mer-praktisk-ovning/
Betygshetsarna gör givetvis helt rätt. Bra betyg stänger inga dörrar. Sämre betyg kan naturligvis, i viss mån, kompenseras av andra meriter men väljer en rekryterare mellan två likvärdiga personer går väl jobbet ganska självklart till den med bäst betyg.
Citera
2011-08-22, 15:23
Medlem
gsminfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jag är säker på att mexes5 som du anklagade för att vara fascist/rasist har denna kännedom. Att börja raljera om vilka förberedande studier mexes5 bör ta sig an för att skrämma bort det "fascistbruna rasisttrollet" är inte en uppmaning om att ha kännedom om något utan att tycka något (mer specifikt inte vara fascist/rasist), dina försök att få honom att tycka det ena eller det andra rent politiskt hör absolut inte hemma i den här tråden.

På ämnet om humanism osv. rent generellt är bra att läsa förberedande: Nej, inte mer än något annat. Om något är det studier man inte kommer att kunna tillämpa i någon större utsträckning inom ramen för juristprogrammet. Jag har aldrig någonsin behövt ta någon moralisk ställning, det gör med fördel gällande rätt åt mig.

Ska man tolka dina inlägg utifrån signaturen?

Dryg, drygare, drygast, namgreb."

I rest my case
Citera
2011-08-22, 15:39
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsminfo

I rest my case
Eller så tolkar du namgrebs inlägg hur fan du vill, men har i åtanke att han har försett den här tråden med mer relevant information än de flesta. Med tanke på att han kommit en bit på sin utbildning så besitter han givetvis en del kompetens på området.

F ö är namgreb inte dryg, han är en riktig liten gullebjörn.
Citera
2011-08-22, 15:41
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsminfo

I rest my case

Att jag har självinsikt är en sak, att jag har rätt en helt annan
Citera
2011-08-22, 15:45
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Betygshetsarna gör givetvis helt rätt. Bra betyg stänger inga dörrar. Sämre betyg kan naturligvis, i viss mån, kompenseras av andra meriter men väljer en rekryterare mellan två likvärdiga personer går väl jobbet ganska självklart till den med bäst betyg.

Självklart är det jättebra med höga betyg, meningen var inte att ta ställning i min lilla kommentar. Jag tyckte bara att det var en intressant artikel med tanke på ungefär halva tråden handlar om att få jobb på norrmalmstorg och en diskussion kring hur viktiga betygen är för de stora drakarna (den andra halvan av tråden handlar om universitetsranking).
Citera
2011-08-22, 15:47
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Att jag har självinsikt är en sak, att jag har rätt en helt annan

Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Självklart är det jättebra med höga betyg, meningen var inte att ta ställning i min lilla kommentar. Jag tyckte bara att det var en intressant artikel med tanke på ungefär halva tråden handlar om att få jobb på norrmalmstorg och en diskussion kring hur viktiga betygen är för de stora drakarna (den andra halvan av tråden handlar om universitetsranking).
Så sant.
Citera
2011-08-22, 16:46
Medlem
Hur mycket av all studielitteratur bör man försöka läsa innan första lektionstillfället? Några andra speciella böcker ni annars rekommenderar att man läser?
Senast redigerad av Cyborgist 2011-08-22 kl. 16:47. Anledning: Felstavning
Citera
2011-08-22, 16:50
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborgist
Hur mycket av all studielitteratur bör man försöka läsa innan första lektionstillfället? Några andra speciella böcker ni annars rekommenderar att man läser?
Beror på vad du själv tycker, att bläddra igenom en av introduktionsböckerna kan ju vara en bra idé om man nu känner för det men du förväntas knappast ha läst igenom flera hundra sidor.
Citera
2011-08-22, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
I ditt fall skulle det behövas en massa studier i tolerans och humanism först, så att du kanske kan skrämma bort det där fascistbruna rasisttrollet i dig!

Det skulle vara en bra preparantionskurs för en blivande jurist.

Vad fan snackar du om? Tror du har hamnat i fel ställe idiot..
Citera
2011-08-22, 17:47
Bannlyst
Citat:
Jag är säker på att mexes5 som du anklagade för att vara fascist/rasist har denna kännedom. Att börja raljera om vilka förberedande studier mexes5 bör ta sig an för att skrämma bort det "fascistbruna rasisttrollet" är inte en uppmaning om att ha kännedom om något utan att tycka något (mer specifikt inte vara fascist/rasist), dina försök att få honom att tycka det ena eller det andra rent politiskt hör absolut inte hemma i den här tråden.

På ämnet om humanism osv. rent generellt är bra att läsa förberedande: Nej, inte mer än något annat. Om något är det studier man inte kommer att kunna tillämpa i någon större utsträckning inom ramen för juristprogrammet. Jag har aldrig någonsin behövt ta någon moralisk ställning, det gör med fördel gällande rätt åt mig.

Handen på hjärtat så har jag ingen jävla aning om vem den snubben är och varför han kallar mig rasist. Han har helt enkelt förväxlat mig med någon annan på I&I forumet, jag har aldrig hävdat mig vara rasist här på FB. Idiot.
Citera
2011-08-22, 18:34
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
I ditt fall skulle det behövas en massa studier i tolerans och humanism först, så att du kanske kan skrämma bort det där fascistbruna rasisttrollet i dig!

Det skulle vara en bra preparantionskurs för en blivande jurist.

Citat:
Visst får du tolka det så, men det var allvarligt menat och generellt, inte enbart riktat till denna person.

Juridik går ju i mångt och mycket ut på att ge rättvisa åt sina klienter, i många olika sammanhang. Där anser jag att rasism inte passar in.

Kännedom om grundläggande värdering som vår lagbok bygger på känns väldigt centralt. Det hör absolut hemma i tråden.
Yada yada yada... En bra jurist gör ett gott jobb oavsett om man är rasist eller ej. En bra jurist ser också till att kolla upp fakta innan han vräker ur sig skitsnack. I ditt fall borde du tagit reda på vem du skulle öst din jävla galla över.

Vidare: kännedom om != omfamnande av.

https://www.flashback.org/p30322379#p30322379
Citera
2011-08-22, 21:14
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Eller så tolkar du namgrebs inlägg hur fan du vill, men har i åtanke att han har försett den här tråden med mer relevant information än de flesta. Med tanke på att han kommit en bit på sin utbildning så besitter han givetvis en del kompetens på området.

F ö är namgreb inte dryg, han är en riktig liten gullebjörn.

Citat:
Ursprungligen postat av Cyborgist

Du kan ju bläddra igenom lite om du är så taggad att du knappt kan sova men annars behöver man inte ha läst någonting innan första lektionstillfället. Du kommer att få läsa (och stressa) så att det räcker och blir över inom en snar framtid och under en längre framtid så, om möjligt, njut av den sista ledigheten!

Citat:
Ursprungligen postat av Erkh
Personligen tror jag att franska skulle kunna vara något att satsa på. I.a.f. om man vill arbeta inom EU, FN el.dyl. Eller har jag fel uppfattning om det?

Jag delar din uppfattning, speciellt inom EU är franskan fortfarande vid liv och när engelska är något de flesta ändå kan i varierande omfattning (och relativt enkelt kan putsa till) är franska något som kan kräva sina egna studier. Sen tror jag å andra sidan inte att ett jobb inom EU/FN eller andra dylika organ är uteslutet bara för att man inte behärskar franska, men ett stort plus skulle det ju vara.
Senast redigerad av namgreb 2011-08-22 kl. 21:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in