2011-07-29, 21:56
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonfiskmacka
I normala fall betackar jag mig för facket och andra vänsterpolitiska propagandaorgan, men som karriärslysten student, vill man ju inte missa något som kan vara gynsamt, väl ute i yrkeslivet :-).
Är dock förmodligen smart, att som du säger, vänta ett tag och skaffa sig en bättre överblick. Medlemskapet i JF, får räcka för tillfället.
De anordnar en del evenemang och liknande, själv antog jag att på 4.5 år lär de åtminstone göra något jag är intresserad av och därför gick jag med.
Citera
2011-07-29, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
De anordnar en del evenemang och liknande, själv antog jag att på 4.5 år lär de åtminstone göra något jag är intresserad av och därför gick jag med.

Fixar inte Jusek Umeå bl.a. bussresa till Uppsalas arbetsmarknadsdagar?
Citera
2011-07-29, 23:04
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herman.Gotze
Fixar inte Jusek Umeå bl.a. bussresa till Uppsalas arbetsmarknadsdagar?
Ingen aning, vi har våra egna arbetsmarknadsdagar eller snarare arbetsmarknadsdag eller juristens dag som den kallas. Är rätt bra med utställare där http://www.jf-umea.se/jd/utstallare.php . Ser därför inte varför någon skulle vilja åka ner till Uppsala fast du kan mycket väl ha rätt.
Citera
2011-07-30, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonfiskmacka
Även jag är genuint intresserad, men jag känner att det skulle bli för mycket att försöka läsa litteratur, som jag med största sannolikhet inte kommer kunna foga in i ett större sammanhang och dessutom kommer att behöva ta mig igenom igen. Det är redan sjukt mycket med allt annat som ska fixas inför studiestart. Bättre att vara totaltaggad och nyfiken, när det börjar. Men vi är alla olika.

Fick förresten ebjudande, om att gå med i Jusek. 100 spänn för hela studitiden, men jag känner mig extremt, extremt lat just nu och orkar inte med det "administrativa", om ett medlemskap ändå inte ger speciellt mycket. Är ett medlemskap värt något?

Det är det jag är nu och nördig som jag är orkar jag inte vänta på den stora dagen! Men börjar jag tröttna innan terminen ens börjat håller jag med om att jag kan ha tabbat mig, hehe.
Citera
2011-07-31, 01:07
Medlem
slipZens avatar
Såg själv "brevet" från Jusek idag. Förstår inte vad högerfolken här på fb kan ha för problem med dem. Värre individualistiskt gulingfack får man ju leta efter

Undrar om SAC organiserar några jurister
Citera
2011-07-31, 01:23
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Såg själv "brevet" från Jusek idag. Förstår inte vad högerfolken här på fb kan ha för problem med dem. Värre individualistiskt gulingfack får man ju leta efter

Undrar om SAC organiserar några jurister
Anser personligen att JUSEK:s approach är betydligt bättre än LO:s dito, det är omöjligt att benämna arbetarna som ett kollektiv, ett individperspektiv fungerar betydligt bättre då alla har olika meriter, erfarenheter, preferenser och skicklighet. Bara för att Anders jobbar på bra betyder det inte att Börje är lika lönsam för företaget, varför skall då Börje ha lika hög lön som Anders?

Men utifrån en titt på SAC:s sida så står det att alla arbetare oavsett bransch och yrke kan teckna medlemskap, som jurist är man en hårt arbetandes sate, så helt omöjligt skulle jag inte säga att det är. Var dock varsam, många andra studenter skulle lyfta på ögonbrynen om de fick veta att du var medlem i SAC .
Citera
2011-07-31, 14:22
Medlem
Någon som har läst/läser till jurist som kan förklara hur examinationerna går till? Hur länge sitter majoriteten av studenterna och skriver? Hur ser frågorna ut på ett ungefär (långa frågor med utförliga svar eller korta frågor med korta svar/svarsalternativ)?
Citera
2011-07-31, 14:28
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daajaa
Någon som har läst/läser till jurist som kan förklara hur examinationerna går till? Hur länge sitter majoriteten av studenterna och skriver? Hur ser frågorna ut på ett ungefär (långa frågor med utförliga svar eller korta frågor med korta svar/svarsalternativ)?
Beror på vilket lärosäte du menar. UU har exempelvis terminstentor (man tentar således 30 hp på fem timmar) där man sitter och skriver tiden ut om man inte får för sig att blanka tentan. De frågor som vi får är ett scenario med ett flertal rättsliga frågor inblandade vilket kräver att man 1) identifierar de olika rättsliga problemen, 2) anger relevanta lagrum samt 3) för en god diskussion gällande dessa rättsliga problem.

Lyckas inte komma in på Studentportalen (Är det bara jag eller har de plockat bort alla studenter från terminskurserna för att lägga in oss på nytt när HT börjar? Glömde nämligen att ladda ned tentakommentarerna, kan man göra det på ett annat sätt eller måste man kontakta institutionen?) så jag kan tyvärr inte posta en exempeltenta, men det brukar vara ett fåtal frågor som kräver ganska omfattande svar för att nå höga betyg.

Sedan tillkommer givetvis hemtentor, jag har ännu inte haft en sådan, men jag kan anta att det där krävs mer omfattande redogörelse utav rättsläget samt mer koncentrerad argumentation då man har mer än fem timmar på sig. Sist finns det PM som vi skriver, det är kortare uppsatser som skall handla om ett tilldelat ämne. Poängen från tentan, hemtentan samt PM läggs ihop för att sammanlagt bestämma vilket betyg man får.
Senast redigerad av eXtremo 2011-07-31 kl. 14:31.
Citera
2011-07-31, 14:28
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Anser personligen att JUSEK:s approach är betydligt bättre än LO:s dito, det är omöjligt att benämna arbetarna som ett kollektiv, ett individperspektiv fungerar betydligt bättre då alla har olika meriter, erfarenheter, preferenser och skicklighet. Bara för att Anders jobbar på bra betyder det inte att Börje är lika lönsam för företaget, varför skall då Börje ha lika hög lön som Anders?

Jag förstår vad du menar, fast jag har en politisk världssyn som antagligen inte överenstämmer med din (eller Juseks )

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Var dock varsam, många andra studenter skulle lyfta på ögonbrynen om de fick veta att du var medlem i SAC .

Det kommer de nog att göra ändå. Även om jag knappast kan vara den enda juriststudenten med vänsteråsikter i Lund.
Citera
2011-07-31, 14:42
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Det kommer de nog att göra ändå. Även om jag knappast kan vara den enda juriststudenten med vänsteråsikter i Lund.

Det är du definitivt inte.
Citera
2011-07-31, 15:50
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:

Vi är en utrotningshotad art i hela Sverige....
Citera
2011-07-31, 16:24
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Vi är en utrotningshotad art i hela Sverige....

Konstigt, jag tycker jag ser er överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in