Citat:
Ursprungligen postat av daajaa
Någon som har läst/läser till jurist som kan förklara hur examinationerna går till? Hur länge sitter majoriteten av studenterna och skriver? Hur ser frågorna ut på ett ungefär (långa frågor med utförliga svar eller korta frågor med korta svar/svarsalternativ)?
Beror på vilket lärosäte du menar. UU har exempelvis terminstentor (man tentar således 30 hp på fem timmar) där man sitter och skriver tiden ut om man inte får för sig att blanka tentan. De frågor som vi får är ett scenario med ett flertal rättsliga frågor inblandade vilket kräver att man 1) identifierar de olika rättsliga problemen, 2) anger relevanta lagrum samt 3) för en god diskussion gällande dessa rättsliga problem.
Lyckas inte komma in på Studentportalen (Är det bara jag eller har de plockat bort alla studenter från terminskurserna för att lägga in oss på nytt när HT börjar? Glömde nämligen att ladda ned tentakommentarerna, kan man göra det på ett annat sätt eller måste man kontakta institutionen?) så jag kan tyvärr inte posta en exempeltenta, men det brukar vara ett fåtal frågor som kräver ganska omfattande svar för att nå höga betyg.
Sedan tillkommer givetvis hemtentor, jag har ännu inte haft en sådan, men jag kan anta att det där krävs mer omfattande redogörelse utav rättsläget samt mer koncentrerad argumentation då man har mer än fem timmar på sig. Sist finns det PM som vi skriver, det är kortare uppsatser som skall handla om ett tilldelat ämne. Poängen från tentan, hemtentan samt PM läggs ihop för att sammanlagt bestämma vilket betyg man får.