2011-12-29, 22:45
Medlem
WT-Kentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mesorx
Därav blir jag med rätta väldigt tveksam när en afrikan är utnämnd dekanus över ett juristprogram [...]
Mahmoudi är iranier. Han ser inte särskilt afrikansk ut heller. (Bild)
Citera
2011-12-29, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WT-Kenta
Mahmoudi är iranier. Han ser inte särskilt afrikansk ut heller. (Bild)

Isåfall gäller ju givetvis inget av det jag har sagt i fallet SU. Blev så ivrig över att belysa hur politisk korrekthet istället slår tillbaka mot dom utsatta att jag förutsatte att han var Afrikan.

Men tycker definitivt att det är relevant det jag har skrivit, även om det inte gäller i detta fallet.
Citera
2011-12-29, 22:54
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Isåfall gäller ju givetvis inget av det jag har sagt i fallet SU. Blev så ivrig över att belysa hur politisk korrekthet istället slår tillbaka mot dom utsatta att jag förutsatte att han var Afrikan.

Men tycker definitivt att det är relevant det jag har skrivit, även om det inte gäller i detta fallet.

Gjorde du inte bort dig tillräckligt när du började svamla om att juristprogrammen i Sverige bara tillhör dem som inte kan komma in på något utomlands?

Lämna din rasbiologi utanför tråden, du kan med fördel diskutera afrikaners IQ på andra ställen här på flashback.
Senast redigerad av namgreb 2011-12-29 kl. 22:58.
Citera
2011-12-29, 23:17
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:

På tal om att slå tillbaka...

Afrikan skrivs för övrigt inte med versal i Sverige. Du kanske borde överväga att läsa svenska på någon kommunal vuxenutbildning innan du ger dig på juristprogrammet?
Citera
2011-12-30, 00:20
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:

Men det är ju fortfarande relevant. Hur fan är det politisk korrekthet om man anser att den som är bäst lämpad för en hög akademisk post också får posten? Det går knappast att svamla till sig en professur i juridik vid SU så jag ser inte vad det spelar för roll om personen är från Sverige, Iran eller Nigeria. Vad genomsnitts-IQ för nigerianer är torde vara fullkomligt irrelevant, eftersom det inte är nigerianer som får tjänten utan en specifik som tagit sig dit på akademiska meriter.
Citera
2011-12-30, 10:07
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
För 40 år sedan hade man rasaspekten med i intagning till Law School i Usa och många andra länder, där man avrådde människor av afrikansk etniskt ursprung att ta utbildningen därför att de tyvärr inte klarar av det. Detta har jag inget tvivel om att det var för en god sak, och det motsatta gäller genom att ignorera det.

Läs denna artikel som berör ämnet:

http://www.mindingthecampus.com/originals/2008/03/by_gail_heriot_i_have.html

Därav blir jag med rätta väldigt tveksam när en afrikan är utnämnd dekanus över ett juristprogram, dock kanske det kan förklaras med att vi i Sverige inte har ett standardiserat juristexamensprov med samma krav som i Usa, därav kan man ju då dra slutsatsen att mindre begåvade personer kan klara av utbildningen och kvaliteten sänks, det är mycket tråkigt.

Du snurrar även bort dig i ditt resonemang när du pratar om Afrika, det gör inte jag, jag pratar om människor med afrikansk etnicitet uppväxta i västerländska länder med samma möjligheter som personer med västerländsk etnicitet, därav exemplet afro-amerikaner i Usa och vilken svår situation dom hamnar i då dom inte har resurser/kapacitet att klara av bar exam.

Juridisk rasbiologi är ju för tusan helt oexploaterad akademisk mark! Jag råder dig å det starkaste att genast skrida till verket och profilera dig inom ämnet. Ett självklart val för varje juriststudent som står i valet och kvalet att välja uppsatsämne.
Citera
2011-12-30, 10:12
Medlem
Har lagt till JÖKen till min civ ek utbildning i vår och har efter att ha följt diskussionen här om lagböcker hit och dit inte kunnat fatta ett beslut. Vilken upplaga bör jag ha? Regeringsformen har ändrats 2011? Kan man skriva ut det och ha på lösblad?
Citera
2011-12-30, 10:26
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D1891
Har lagt till JÖKen till min civ ek utbildning i vår och har efter att ha följt diskussionen här om lagböcker hit och dit inte kunnat fatta ett beslut. Vilken upplaga bör jag ha? Regeringsformen har ändrats 2011? Kan man skriva ut det och ha på lösblad?

Självklart! Passa även på att skriva ut konsumentkreditlagen.
Citera
2011-12-30, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Självklart! Passa även på att skriva ut konsumentkreditlagen.

Så en gammal lagbok fungerar bra?
Citera
2011-12-30, 11:21
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D1891
Så en gammal lagbok fungerar bra?

Det finns ingenting mystiskt med en nyare lagbok jämfört med en äldre, det handlar bara om hur pass mycket du vill komplettera med egna utskrifter. Köp 2011 års lagbok och komplettera med regeringsformen och eventuellt konsumentkreditlagen, då ni möjligen även kommer att komma i kontakt med den. Ring din lokala tingsrätt och köp en begagnad lagbok där för en billig peng.

Regeringsformen och konsumentkreditlagen finns med i tillägget till 2011 års lagbok, och ifall du får med tillägget så behöver du givetvis inte skriva ut egna kopior.
Senast redigerad av Legal-Eagle 2011-12-30 kl. 11:25.
Citera
2011-12-30, 15:30
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
SU tar in fler, skillnaden är dock inte så otroligt stor gentemot Uppsala (skillnaden mella dessa två lärosäten och övriga är stor däremot) och kommer jag ihåg rätt så är det även relativt nyligen Uppsala började med vårintag, något SU haft ett bra tag. Således pratas det ibland, med glimten i ögat, om att SU är en juristfabrik.

Se t.ex. http://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2011/Nr-5-2011-Argang-77/Sa-utbildas-framtidens-advokater/

Intressant artikel.

"– Det är för lite betalt för varje student. Vi försöker hålla nere föreläsningarna lite, för inlärningseffektiviteten är väldigt begränsad hos studenterna. Det är något helt annat när de får sitta i mindre grupper och jobba själva med praktiska juridiska frågor. Men just den undervisningsformen är ju jättedyr, säger Jesper Ekroth, utbildningsansvarig i Örebro."

Hur har Uppsala råd med att ha minst 2 seminarier (och upp till 5 om man räknar både seminarium och sokratiska lektioner på vissa terminer) i veckan med studentgrupper om ca. 25 st? Nu är det visserligen inte så att alla lärare är professorer, men en hel del är det, vissa är jur.dr och vissa är yrkesverksamma advokater o.dyl. (s.k. gästlärare) som knappast lär vara billigare.
Citera
2011-12-30, 16:09
Medlem
Ganska intressant då Juristprogrammet är kassakon för varje universitet i USA. Dvs. juristprogrammet är det program som tjänar in mest pengar för universiteten och får oftast dela med sig av vinsten till de program som behöver mer pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in