Citat:
Ursprungligen postat av Trixy88
1. GU:s tenta var alldeles för svår för kursens nivå.
+
Citat:
3. GU har lagt upp kursen skitdåligt så att folk inte har lärt sig något.
En kombination av de där två punkterna tror jag är svaret. Eftersom det rör sig om ett helt nytt upplägg är det förståeligt (rent naturligt) att man inte på förhand visste exakt vilken nivå det rör sig om och bör röra sig om. Ni var försökskaniner och hälften av er dog helt enkelt. Occam's razor. Fallet löst.
Nu vet de ansvariga att något gick fel och lär sannolikt anpassa sig därefter, sen är det möjligt att ni inte kommer att få ens en kommentar ifrån de ansvariga. Rimligtvis är jargongen där densamma som på de flesta juridiska lärosäten och den brukar gå som så att en kursutvärdering är höjden av studentpåverkan, nästintill kommunism.
Citat:
2. SU:s tenta var alldeles för lätt för kursens nivå.
Jiken är en juridisk introduktionskurs med betoning på
introduktion. Kursen är i princip ett gratis AB. När jag läste den för ett ganska bra tag sedan vill jag minnas att ungefär hälften fick AB så den senaste tentan verkar snarare ha varit svårare än vanligt (eller så är det nittiotalisterna det är fel på!). Sen är kursen på intet sätt representativ för SU's juristprogram i övrigt rent betygsmässigt, samma höga procentandel AB dyker inte upp igen.
Citat:
4. SU har lagt upp kursen mycket bra så att folk har lärt sig massor.
Nog lär man sig en del under jiken men som jag skrev ovan tar de introduktionsaspekten på stort allvar. Det tyckte man visserligen inte då men såhär i backspegeln behandlades vi väldigt varsamt och fick väl något av ett bryskt uppvaknande när smekmånaden var över och man stötte på verkligheten med smått sadistiska lärare och meterlånga litteraturlistor. Huruvida kursen är bra eller inte kan med tanke på det nyss nämnda diskuteras. Lätt är den dock, rent statistiskt.
Citat:
5. GU ställer högre krav på sina studenter än vad SU gör. Det här behöver ju absolut inte vara något dåligt egentligen, men det blir ju helt fel i slutändan ändå eftersom betygen är så otroligt avgörande för studenternas framtid.
Som framgår av det jag skriver ovan är jiken ett specialfall och således inget som tyder på hur våra kurser och våra tentor ser ut här borta rent generellt. På samma sätt lär rimligen er första tenta inte säga så mycket om vilka krav det är som kommer att ställas på er fortsättningsvis.
För några månader sedan länkades en artikel i den här tråden som behandlade AB-frekvensen på de olika lärosätena och där låg Örebro och Stockholm i botten (dvs. minst AB:n) och Göteborg i topp (flest AB:n), sen kan det ju iof tyda på att förstnämnda är idioter och sistnämnda raka motsatsen, men det kan ju samtidigt ha vissa andra förklaringar som hänger samman med just det där gällande krav. Öppet för tolkning.
Citat:
Kurserna har förvisso olika namn och är förmodligen upplagda på olika sätt, men nog tusan är det introduktionskurser på 15 hp båda två som inte bör skilja sig allt för mycket åt ändå. Jag tycker det är skrämmande att två lärosäten kan sätta så sjukt olika betyg på studenterna. Okej om det hade varit mindre skillnader men det här är ju bara befängt.
Vill också tillägga att jag inte vill klanka ner på någon/något här utan tycker bara att det är viktigt att ta upp det här till diskussion och inte bara vifta bort det som om allt vore som det skulle. För det är det uppenbarligen inte.
Kurserna är olika, jfr rubricering av en rättshandling kontra den faktiska rättshandlingen

Bara för att man kallar två kurser för
introduktion är det inte nödvändigtvis två likadana kurser. T.ex. är er kurs ny och tar upp ämnen man absolut inte berör på SU's jiken vilken dessutom inte är ny utan har funnits med i ett bra antal år. Bara där har du stora skillnader.
Dessutom är det, precis som du säger, två helt olika lärosäten. Tanken är väl att det inte ska göra någon markant skillnad betygsmässigt beroende på vilket lärosäte man läser juristprogrammet men en enstaka tenta jämfört med en helt annan enstaka tenta på ett helt annat lärosäte är inget som varken GU's eller SU's respektive juridiska institutioner eller Högskoleverket för den delen kommer bli nämnvärt exalterade av. Först när ni om och om igen har 50 % underkända kan man börja räkna med att röster höjs hos dem som faktiskt kan påverka.
Ärligt talat måste du släppa det där, du kommer att behöva (om du inte redan behöver) din kraft och energi till annat. Livet är inte rättvist.
Citat:
Ursprungligen postat av amstafflove
Fråga till er som pluggar på SU. Hur ser en vanlig vecka ut de första terminerna? Hur är upplägget vad det gäller seminarier, pm-inlämningar och föreläsningar? Och hur mycket tid på plugget, utöver den i skolan, lägger ni ner ungefär?
En vanlig vecka de första terminerna ser ut som en vanlig vecka de senare terminerna. Några föreläsningar, några seminarier/gruppövningar och då och då något PM/grupparbete/rättegångsspel osv. Höftat kanske en tre-fyra föreläsningar i veckan och därutöver runt tre seminarier/gruppövningar. Det brukar vidare vara minst ett obligatorium per kurs i form av PM eller annat kul.
Den tid man lägger ner på plugget utöver schemalagt är oerhört individuellt. För mig rör det sig om en handfull timmar och jag brukar skippa föreläsningar dessutom, men sen så är jag ett freak of nature