2011-11-25, 16:58
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christroy
Vad tror ni om chanserna att komma in i sthlm eller uppsala med 1,4 nu till våren?

Utan att veta säkert så ungefär 50/50. Lägsta intaget brukar alltid ligga på 1,4 på våren. Omöjligt att säga hur många med 1,4 som faktiskt kommer in. Kan gissningsvis vara mellan 20 och 60% av de som söker med 1,4 som faktiskt kommer in.
Citera
2011-11-25, 18:03
Medlem
http://www.juridicum.su.se/jurweb/dokument/Antagningsstatistik%20V11.pdf

I länken ovan så står det att 68e reserv kom in på reservuppropet! Om ni kollar på högskoleprovskvoten! Tror ni dom menar 68 reserv från första eller andra urvalet? Borde ju vara andra urvalet men att reservnummer 68 efter andra urvalet skulle komma in verkar ju lite skumt!
Citera
2011-11-25, 18:45
Medlem
Citat:
Vad tror ni om chanserna att komma in i sthlm eller uppsala med 1,4 nu till våren?

Om inget ändrar sig från de 2-3 senaste vårintagningarna så kommer du helt klart komma in med 1,4.
Citera
2011-11-25, 20:09
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowlychoking
Om inget ändrar sig från de 2-3 senaste vårintagningarna så kommer du helt klart komma in med 1,4.

Öh, vad baserar d det på? Lägsta intaget har alltid varit 1,4 men det innebär att långt ifrån alla med 1,4 kommer in.
Citera
2011-11-25, 21:18
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mesorx
Vad jag menar är att ha ett HP som tillhör den 96e percentilen är nog ett krav om du ska klara bra betyg, och klarar du inte bra betyg är juristlinjen meningslös

Mitt resultat på HP var långt ifrån bra och det har inte påverkat mina betyg överhuvudtaget så jag stämmer in i kören som menar att det där är skitsnack.
Citera
2011-11-25, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Öh, vad baserar d det på? Lägsta intaget har alltid varit 1,4 men det innebär att långt ifrån alla med 1,4 kommer in.

mitt svar gällde su. de sista intagna efter reservantagning på uppropet har legat på 1,3.
Citera
2011-11-26, 01:37
Medlem
Smackiss avatar
Citat:
http://www.juridicum.su.se/jurweb/dokument/Antagningsstatistik%20V11.pdf

I länken ovan så står det att 68e reserv kom in på reservuppropet! Om ni kollar på högskoleprovskvoten! Tror ni dom menar 68 reserv från första eller andra urvalet? Borde ju vara andra urvalet men att reservnummer 68 efter andra urvalet skulle komma in verkar ju lite skumt!

Det är efter andra de menar. Visst kan det låta högt, men många väljer ju att tacka nej till sin reservplats.
Citera
2011-11-26, 17:28
Medlem
Sitter med med 1.4 nu och är väldigt nervös. Är inte så sugen på att läsa i Umeå eller Örebro så hoppas fan det går vägen.

Hoppas på bra lottning!

Ingen som råkar sitta på ett mail med lite siffror på hur många med 1.4 som antogs i Uppsala?
Alternativt vet hur många utökade platser det är denna antagning? Dom skulle ju utöka antalet platser!

Trodde jag aldrig kunde få så "högt" på högskoleprovet, men nu känns det som jag nått min limit tyvärr.
Vill bara nå min dröm!

12 långa dagar till antagning nu alltså!
Citera
2011-11-26, 20:22
Medlem
Efter att ha läst lite om juristutbildningen här på flashback så påpekas det ofta att det är mycket text att ta sig igenom och att det krävs bra studievana för att klara sig bra. Jag är lite till åren och var inte direkt en mönsterstudent på gymnasiet, då pluggade jag endast till en handfull prov och skolkade mycket vilket ledde till ett snitt på 12. Jag har 2,0 på högskoleprovet så jag kommer in på utbildningen men det säger inte så mycket om min förmåga att ta mig igenom den. Startar utbildningen i hög takt eller har man som väldigt ovan student med dåligt minne chans att träna in studievanan och förmågan att ta in text? Tanken på en tenta som täcker en hel termin är rätt skrämmande.

Vad utmärker en bra jurist egentligen? Jag har endast varit i kontakt med jurister ett fåtal gånger och bara en av dom anser jag varit duktig, problemet är att det enda jag har att gå på är att han var socialt duktig och ingav fortroende.
Citera
2011-11-26, 22:09
Medlem
MegaPros avatar
Var hittar man statistik för olika tentamensresultat? Är intresserad av hur fördelningen ser ut för de olika betygen på olika tentor.
Citera
2011-11-27, 11:36
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengt
Efter att ha läst lite om juristutbildningen här på flashback så påpekas det ofta att det är mycket text att ta sig igenom och att det krävs bra studievana för att klara sig bra. Jag är lite till åren och var inte direkt en mönsterstudent på gymnasiet, då pluggade jag endast till en handfull prov och skolkade mycket vilket ledde till ett snitt på 12. Jag har 2,0 på högskoleprovet så jag kommer in på utbildningen men det säger inte så mycket om min förmåga att ta mig igenom den. Startar utbildningen i hög takt eller har man som väldigt ovan student med dåligt minne chans att träna in studievanan och förmågan att ta in text? Tanken på en tenta som täcker en hel termin är rätt skrämmande.

Vad utmärker en bra jurist egentligen? Jag har endast varit i kontakt med jurister ett fåtal gånger och bara en av dom anser jag varit duktig, problemet är att det enda jag har att gå på är att han var socialt duktig och ingav fortroende.

Vid Lunds universitet så startar utbildningen i ganska lugn takt. Under termin 1 så läser du Introduktion till juridiken(dessa böcker behöver du inte ens läsa), Allmän rättslära(mkt tunn bok, men väldigt intressant) samt konstitutionell rätt(3 böcker har jag för mig).

Under senare terminer så ökar givetvis antalet böcker. Tentafrågorna bygger dock aldrig på detaljkunskaper, det är omöjligt med tanke på mängden kurslitteratur, utan de handlar om att bedöma ens förmåga att resonera "juridiskt" kring ett problem. Ifall du börjar på juristutbildningen så kommer du ganska snart att inse att inom juridiken finns inte "rätt" eller "fel" och lärarna är inte intresserade av att få reda på "rätt svar" heller i sina tentafrågor, de bedömer din förmåga att gripa dig an ett juridiskt problem och ditt sätt att resonera.

Som sagt så är det ganska mycket litteratur att plöja igenom, men det finns faktiskt de studenter som inte ens öppnar en bok och trots det presterar kanonresultat. Detta är inget för mig så jag kan inte svara på hur de lägger upp sina studier, men jag inbillar mig att de fokuserar på föreläsningarna, seminarier, övningsuppgifter samt använder databaserna för att få en djupare förståelse för juridiken. Med detta vill jag inte säga att det här kanske skulle kunna vara ett upplägg för dig, utan snarare få dig att förstå att juristutbildningen är så mycket mer än att sitta och nöta in i minnet vad som står i böckerna.

Varför inte söka in och testa en termin? Får du blodad tand så fortsätt, annars hoppa av.
Citera
2011-11-27, 17:20
Medlem
Roxanas avatar
Har kört fast lite gällande rättskoncentrat.

"Egna kommentarer" - hur pass utömmande ska man skriva där? Vi har inte fått några direktiv.

Har sett att nån skrivit något i stil med HD´s bedömning var helt korrekt. Men räcker det verkligen? Känns som att det ska vara lite mer analytiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in