Citat:
Ursprungligen postat av bossebengt
Efter att ha läst lite om juristutbildningen här på flashback så påpekas det ofta att det är mycket text att ta sig igenom och att det krävs bra studievana för att klara sig bra. Jag är lite till åren och var inte direkt en mönsterstudent på gymnasiet, då pluggade jag endast till en handfull prov och skolkade mycket vilket ledde till ett snitt på 12. Jag har 2,0 på högskoleprovet så jag kommer in på utbildningen men det säger inte så mycket om min förmåga att ta mig igenom den. Startar utbildningen i hög takt eller har man som väldigt ovan student med dåligt minne chans att träna in studievanan och förmågan att ta in text? Tanken på en tenta som täcker en hel termin är rätt skrämmande.
Vad utmärker en bra jurist egentligen? Jag har endast varit i kontakt med jurister ett fåtal gånger och bara en av dom anser jag varit duktig, problemet är att det enda jag har att gå på är att han var socialt duktig och ingav fortroende.
Vid Lunds universitet så startar utbildningen i ganska lugn takt. Under termin 1 så läser du Introduktion till juridiken(dessa böcker behöver du inte ens läsa), Allmän rättslära(mkt tunn bok, men väldigt intressant) samt konstitutionell rätt(3 böcker har jag för mig).
Under senare terminer så ökar givetvis antalet böcker. Tentafrågorna bygger dock aldrig på detaljkunskaper, det är omöjligt med tanke på mängden kurslitteratur, utan de handlar om att bedöma ens förmåga att resonera "juridiskt" kring ett problem. Ifall du börjar på juristutbildningen så kommer du ganska snart att inse att inom juridiken finns inte "rätt" eller "fel" och lärarna är inte intresserade av att få reda på "rätt svar" heller i sina tentafrågor, de bedömer din förmåga att gripa dig an ett juridiskt problem och ditt sätt att resonera.
Som sagt så är det ganska mycket litteratur att plöja igenom, men det finns faktiskt de studenter som inte ens öppnar en bok och trots det presterar kanonresultat. Detta är inget för mig så jag kan inte svara på hur de lägger upp sina studier, men jag inbillar mig att de fokuserar på föreläsningarna, seminarier, övningsuppgifter samt använder databaserna för att få en djupare förståelse för juridiken. Med detta vill jag inte säga att det här kanske skulle kunna vara ett upplägg för dig, utan snarare få dig att förstå att juristutbildningen är så mycket mer än att sitta och nöta in i minnet vad som står i böckerna.
Varför inte söka in och testa en termin? Får du blodad tand så fortsätt, annars hoppa av.