2013-10-18, 16:39
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DamnatioMemoriae
Den som skrev fråga 4 på tentan vid SU ska dö.

Det var väl inget svårt med den. Lite process och straffrätt bara. Då var fråga 1 jobbigare tyckte jag. Vet inte om de var ute efter fullmakt eller personrätt och samtycke från vårdnashavare.
Citera
2013-10-18, 17:02
Medlem
Citat:
Den som skrev fråga 4 på tentan vid SU ska dö.
Utveckla!

Kunde verkligen känna doften av JIK-tenta ute på SU idag.
Folk sprang med panik i blicken och lagböcker i högsta hugg. Inte utan att man fick lite flashbacks från när man själv skulle skriva den tentan.

Hoppas det gick bra för er som skrev!
Citera
2013-10-18, 17:29
Medlem
Farenheits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Utveckla!

Kunde verkligen känna doften av JIK-tenta ute på SU idag.
Folk sprang med panik i blicken och lagböcker i högsta hugg. Inte utan att man fick lite flashbacks från när man själv skulle skriva den tentan.

Hoppas det gick bra för er som skrev!

haha! Nu förstår jag! Satt nämligen på caféet under skrivsalarna. Det var svårt att urskilja vilken institution det var som skulle ha tentamen. Vanligtvis kan man se vilka juriststudenterna är, något svårt med just JIK:are. Men det är som Höken sa, sakta men säkert börjar vi likna varann mer och mer, svartklätt och lyxiga väskor. JIK-tentan var ju faktiskt den jobbigaste tentan att skriva.
Citera
2013-10-18, 17:51
Medlem
Farenheits avatar
Efter att ha läst tråden kan jag bara referera till något jag hörde i juridikpodden. Har man gått hela utbildningen utan ett enda BA eller AB måste det väl ändå tyda på, någonstans, att man saknar intresse för utbildningen. På basis av att det generellt är en tuff linje att komma till på lär det inte vara instuderingsförmågan som det är fel på utan snarare intresset. Varför ta sig igenom en hel utbildning om man inte är intresserad av ämnet?
Citera
2013-10-18, 18:35
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenheit
På basis av att det generellt är en tuff linje att komma till på lär det inte vara instuderingsförmågan som det är fel på utan snarare intresset.
Njae. Instuderingsförmåga på högskolenivå och gymnasiebetyg är två vitt skilda saker.
Citera
2013-10-18, 18:48
Medlem
Eftersom juridiken idag - i motsats till tidigare är svår att komma in på:

1. Hur många% underkända snittat på varje tenta.
(de uppnår ju inte ens B)

2. Hur stor är utslagningen/avhoppen från studierna - de tar trots allt
4.5 år och består av ett jävla läsande hemma=självdisciplin

Borde blir rätt många Tappade Suugaar på denna typ av utbildning.

3. Hur många % är Främmande Fåglar idag*

* väldigt många främmande fågel barn vill lyfta sig från Städ- o
disksektorn till kostym o slipssektorn

Baylan är EN sån men det finns många - kolla åklagarsidan idag-
de mindre famgångsrika blir poliser för de får också ha slips
(o svart/mörkblå kostym)
Citera
2013-10-19, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Det var väl inget svårt med den. Lite process och straffrätt bara. Då var fråga 1 jobbigare tyckte jag. Vet inte om de var ute efter fullmakt eller personrätt och samtycke från vårdnashavare.

Var den biten jag lade ner minst energi på under tentan, blev bara fel.

Angående den första så var det väl fullmakt/personrätt samt handelsvana inblandat? Huruvida avtalen var gällande eller ej samt diskutera tredje mans goda tro.
Citera
2013-10-20, 11:07
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Var den biten jag lade ner minst energi på under tentan, blev bara fel.

Angående den första så var det väl fullmakt/personrätt samt handelsvana inblandat? Huruvida avtalen var gällande eller ej samt diskutera tredje mans goda tro.

Ja det var en jäkligt stor fråga. Jag är rädd att jag var kanske 80 % inne på personrätt och handelsvana och 20 % fullmakt. Borde ha resonerat mer kring fullmakt..

Tidsmässigt var det faktiskt bristfälligt. Brukar det vara så på juristprogrammet att det är kort tid. Vet inte hur andra svarade men jag svarade över två sidor på vissa frågor och minst en och en halv sida på alla frågor. När det är 1 timme per fråga och det är 4 - 5 stora delfrågor blir det lite larvigt. De testade verkligen allting förutom europarätt.
Senast redigerad av Icecrypt08 2013-10-20 kl. 11:10.
Citera
2013-10-20, 11:34
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ja det var en jäkligt stor fråga. Jag är rädd att jag var kanske 80 % inne på personrätt och handelsvana och 20 % fullmakt. Borde ha resonerat mer kring fullmakt..

Tidsmässigt var det faktiskt bristfälligt. Brukar det vara så på juristprogrammet att det är kort tid. Vet inte hur andra svarade men jag svarade över två sidor på vissa frågor och minst en och en halv sida på alla frågor. När det är 1 timme per fråga och det är 4 - 5 stora delfrågor blir det lite larvigt. De testade verkligen allting förutom europarätt.
I Uppsala har vi 4-5 frågor på fem timmar. 30 hp-tentor.
Citera
2013-10-20, 12:02
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

JIKen kände jag hade extremt mycket tid (Ht -12). Ladda gärna upp tentan!
Citera
2013-10-20, 12:02
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
I Uppsala har vi 4-5 frågor på fem timmar. 30 hp-tentor.

Ofta är det väl endast tre frågor?
Citera
2013-10-20, 12:59
Medlem
Brukar vara ungefär 1 timma per fråga på de tentor jag haft hittills vid GU. Tycker det är gott och väl tillräcklig tid om man faktiskt läst på innan. 30 för att läsa frågan och reda ut omständigheterna. 20 för att skriva svaret. 10 för att gå igenom eventuella fel.

Enda problemet är att man har svårt att vara fokuserad i 4-5 timmar ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in