2011-05-16, 19:52
Medlem
Benedictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
4,5 år, d.v.s. 270 poäng.

Okej, antar att det är en plugglinje i allra högsta grad?
Citera
2011-05-16, 19:56
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benedictus
Beror på vad du menar med ”plugglinje”. Det saknas i princip praktik och du läser med andra ord i 4.5 år. Hur mycket du sedan läser beror på dina egna kunskaper, hur lätt du lär dig och vad dina mål är.
Citera
2011-05-16, 19:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Nu studerar jag enbart T1, så jag skall inte vara allt för stor i munnen, men jag har fått intrycket att det blir vad man gör det till. Vissa personer talar om 40 timmars pluggtid i veckan medan andra säger att de enbart pluggar 10 - 15 h. Sedan varierar det från lärosäte till lärosäte, i Uppsala där jag studerar så har vi terminstentor (d.v.s. 30-poängstentor), där man tentar hela terminen på fem timmar, man får förvisso ha med all litteratur.

Men som sagt, jag tror det beror på vad man siktar på för betyg och hur effektivt man pluggar. Är dock 4,5 år utan praktik, så på så sätt är det en "plugglinje".
Citera
2011-05-16, 20:13
Medlem
Benedictuss avatar
Citat:
Nu studerar jag enbart T1, så jag skall inte vara allt för stor i munnen, men jag har fått intrycket att det blir vad man gör det till. Vissa personer talar om 40 timmars pluggtid i veckan medan andra säger att de enbart pluggar 10 - 15 h. Sedan varierar det från lärosäte till lärosäte, i Uppsala där jag studerar så har vi terminstentor (d.v.s. 30-poängstentor), där man tentar hela terminen på fem timmar, man får förvisso ha med all litteratur.

Men som sagt, jag tror det beror på vad man siktar på för betyg och hur effektivt man pluggar. Är dock 4,5 år utan praktik, så på så sätt är det en "plugglinje".

Ok Vad är det för ämnen man läser och vad måste man ha på sin meritlista för att kunna ansöka?
Citera
2011-05-16, 20:20
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ok Vad är det för ämnen man läser och vad måste man ha på sin meritlista för att kunna ansöka?
Vad man studerar på T1 beror på vilket lärosäte man väljer, i Sthlm har jag för mig att man läser bl.a. JIKen, civilrätt och andra ämnen. I Uppsala läser man konstitutionell rätt (statsrätt, normgivningsmakt, fri- och rättigheter, kontrollmakt. Detta kombineras med en viss inblandning från EU-rätten och Europakonventionen) vilket är sådär roligt, inte det roligaste jag studerat men helt klart intressant. Personligen ser jag framemot T2 och T3 där man i Uppsala studerar civilrätt, det känns mer jordnära, någonting man kommer i kontakt med varje dag när man handlar på ICA, kläder och andra saker.

Det är inte skyhöga krav på vad man skall ha läst på gymnasiet, det som krävs är (relativt) höga betyg eller ett ganska gott resultat på HP. De ämnen du skall ha läst innan är historia A och samhälle A om jag inte är ute och cyklar, sedan krävs givetvis grundläggande behörighet (områdesbehörighet 1).

För mer specifika svar skulle det underlätta om du berättade vilket lärosäte du önskar studera på, för mer ingående information om vad man studerar, hur man studerar och andra matnyttiga råd.
Citera
2011-05-16, 20:26
Medlem
Benedictuss avatar
Citat:
För mer specifika svar skulle det underlätta om du berättade vilket lärosäte du önskar studera på, för mer ingående information om vad man studerar, hur man studerar och andra matnyttiga råd.

Jag har ingen aning, är en snart vilsen student och funderar på om jag ska plugga vidare eller inte Det är i förstahand HP-resultatet man söker in på då?

Vad kan man jobba som med en utbildning som denna?
Citera
2011-05-16, 20:35
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jag har ingen aning, är en snart vilsen student och funderar på om jag ska plugga vidare eller inte Det är i förstahand HP-resultatet man söker in på då?

Vad kan man jobba som med en utbildning som denna?
Det beror på dina betyg. Jag kom själv in genom HP, för att komma in krävs runt 1,4-1,5 beroende på vilket lärosäte man söker sig till, Lund kräver möjligtvis 1,6 ibland, men detta beror säkerligen på deras något större upptagningsområde. Örebro och Umeå kräver inte lika höga poäng som resterande lärosäten, här krävs det 1,3-1,4 om jag kommer ihåg rätt. Titta gärna på statistiken som finns på vhs.se för mer exakta siffror!

Oj, vad man kan arbeta som. Om vi först avhandlar de "klassiska" yrkena så har vi domare, åklagare och advokat. Vägen till dessa yrken är många, ibland sitter man ting innan man börjar arbeta på advokatbyrå, ibland kommer man färsk från universitetet, det är svårt att ge ett exakt svar. För att bli advokat krävs det tre års av juridiskt arbete, sedan får man göra en del test för att sedan bli upptagen i Advokatsamfundet, om man klarar testen. Då får man titulera sig advokat. Jag är inte lika kunnig gällande vägen till åklagare samt domare, titta gärna in på Wikipedia, där bör informationen finnas.

Kan nämna i förbifarten att Johan Rheborg sitter på en juristexamen, så du kan finna jurister där du minst anar det!

Sedan finns det givetvis andra yrken för jurister, kronofogde, polischef, bolagsjurist osv. En juristexamen är en väldigt bred examen som öppnar många dörrar (för att dra en gammal klyscha), jag sitter tyvärr inte på någon statistik på var alla jurister hamnar, men jag har för med att JUSEK sitter på sådan. Vi hade för några veckor sedan en föreläsning, "Karriärvägar för jurister", där ett antal personer berättade om vad som skedde efter examen. Det var allt från domare i kammarrätten till sakkunniga inom RK/landstinget.
Citera
2011-05-16, 21:02
Medlem
Benedictuss avatar
Citat:
Det beror på dina betyg. Jag kom själv in genom HP, för att komma in krävs runt 1,4-1,5 beroende på vilket lärosäte man söker sig till, Lund kräver möjligtvis 1,6 ibland, men detta beror säkerligen på deras något större upptagningsområde. Örebro och Umeå kräver inte lika höga poäng som resterande lärosäten, här krävs det 1,3-1,4 om jag kommer ihåg rätt. Titta gärna på statistiken som finns på vhs.se för mer exakta siffror!

Oj, vad man kan arbeta som. Om vi först avhandlar de "klassiska" yrkena så har vi domare, åklagare och advokat. Vägen till dessa yrken är många, ibland sitter man ting innan man börjar arbeta på advokatbyrå, ibland kommer man färsk från universitetet, det är svårt att ge ett exakt svar. För att bli advokat krävs det tre års av juridiskt arbete, sedan får man göra en del test för att sedan bli upptagen i Advokatsamfundet, om man klarar testen. Då får man titulera sig advokat. Jag är inte lika kunnig gällande vägen till åklagare samt domare, titta gärna in på Wikipedia, där bör informationen finnas.

Kan nämna i förbifarten att Johan Rheborg sitter på en juristexamen, så du kan finna jurister där du minst anar det!

Sedan finns det givetvis andra yrken för jurister, kronofogde, polischef, bolagsjurist osv. En juristexamen är en väldigt bred examen som öppnar många dörrar (för att dra en gammal klyscha), jag sitter tyvärr inte på någon statistik på var alla jurister hamnar, men jag har för med att JUSEK sitter på sådan. Vi hade för några veckor sedan en föreläsning, "Karriärvägar för jurister", där ett antal personer berättade om vad som skedde efter examen. Det var allt från domare i kammarrätten till sakkunniga inom RK/landstinget.

Får tacka så hjärtligt för dina väl utformade svar, har inget mer att tillägga, du har redan svarat på det mesta
Citera
2011-05-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
H.G är inne på ett bra spår: se till att förstå SkbrL. Var även kapabel att utföra en fri culpabedömning inom skadeståndsrätten.

Tack!

Nervositeten kommer krypandes nu såhär två veckor innan tentan. Kuggar man den så är det så kommer T2 kännas rätt bortslösad. Är medveten om att variationen är stor, men hur stor andel kuggar i snitt förmögenhetstentan? Någon som vet? Har hört allt ifrån 50 % av vissa, till 20 % av andra.
Citera
2011-05-16, 22:35
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag tyckte inte att det var så farligt. Visst skulle man kunna sitta 3-4 timmar per fråga, men man klarar sig lätt med den tiden man får tycker jag. 5 frågor på 6 timmar ger 1 timmer per fråga och sedan gott om tid att titta igenom och komplettera. Att hålla koll på klockan är dock ett mycket bra tips, så att man hela tiden är medveten om att man måste disponera sin tid väl.

Själv satt jag och skrev konstant i 6 h. Har aldrig haft sådan träningsvärk i handen som efter det. Jag satt för länge med första frågan och fick sedan grov tidsbrist. Värsta tentan jag varit med om, den enda jag inte satt AB på. Såg, på fullt allvar, folk som grät efteråt.
Citera
2011-05-16, 22:37
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Tack!

Nervositeten kommer krypandes nu såhär två veckor innan tentan. Kuggar man den så är det så kommer T2 kännas rätt bortslösad. Är medveten om att variationen är stor, men hur stor andel kuggar i snitt förmögenhetstentan? Någon som vet? Har hört allt ifrån 50 % av vissa, till 20 % av andra.
50% kan väl omöjligt få U på tentan det känns helt otroligt tycker redan 20% låter rätt mycket, om du nu inte definierar ”kugga” som att inte få AB fast det vore i och för sig en rätt konstig definition av ”kugga”.
Citera
2011-05-16, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
50% kan väl omöjligt få U på tentan det känns helt otroligt tycker redan 20% låter rätt mycket, om du nu inte definierar ”kugga” som att inte få AB fast det vore i och för sig en rätt konstig definition av ”kugga”.

Nä, jag menar "kugga" som som i kugga. Och ja, 50 % låter orimligt mycket. 20 % låter däremot inte för högt tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in