Citat:
Ursprungligen postat av Benedictus
Jag har ingen aning, är en snart vilsen student och funderar på om jag ska plugga vidare eller inte

Det är i förstahand HP-resultatet man söker in på då?
Vad kan man jobba som med en utbildning som denna?
Det beror på dina betyg. Jag kom själv in genom HP, för att komma in krävs runt 1,4-1,5 beroende på vilket lärosäte man söker sig till, Lund kräver möjligtvis 1,6 ibland, men detta beror säkerligen på deras något större upptagningsområde. Örebro och Umeå kräver inte lika höga poäng som resterande lärosäten, här krävs det 1,3-1,4 om jag kommer ihåg rätt. Titta gärna på statistiken som finns på vhs.se för mer exakta siffror!
Oj, vad man kan arbeta som. Om vi först avhandlar de "klassiska" yrkena så har vi domare, åklagare och advokat. Vägen till dessa yrken är många, ibland sitter man ting innan man börjar arbeta på advokatbyrå, ibland kommer man färsk från universitetet, det är svårt att ge ett exakt svar. För att bli advokat krävs det tre års av juridiskt arbete, sedan får man göra en del test för att sedan bli upptagen i Advokatsamfundet, om man klarar testen. Då får man titulera sig advokat. Jag är inte lika kunnig gällande vägen till åklagare samt domare, titta gärna in på Wikipedia, där bör informationen finnas.
Kan nämna i förbifarten att Johan Rheborg sitter på en juristexamen, så du kan finna jurister där du minst anar det!
Sedan finns det givetvis andra yrken för jurister, kronofogde, polischef, bolagsjurist osv. En juristexamen är en väldigt bred examen som öppnar många dörrar (för att dra en gammal klyscha), jag sitter tyvärr inte på någon statistik på var alla jurister hamnar, men jag har för med att JUSEK sitter på sådan. Vi hade för några veckor sedan en föreläsning, "Karriärvägar för jurister", där ett antal personer berättade om vad som skedde efter examen. Det var allt från domare i kammarrätten till sakkunniga inom RK/landstinget.