2011-08-28, 14:32
Medlem
Stockholmssyndroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Hur "lönt" är det att göra Hök:en om man sedan tidigare gjort Jök:en? Blir det mycket repetition?
Har själv jämfört litteraturen mellan JIK och JÖK, och den var mycket snarlik (klassikern Civilrätt av Agell fanns så klart med på båda, mm.). Det som skilde sig var att JIK hade straff och processrätt, JÖK hade lite mer fokus på civilrätten, men i det stora hela till syntes ganska lika kurser. Med detta sagt tror jag att det är än mindre skillnader mellan JÖK och HÖK, om ditt mål är att lära dig något känns det onödigt att läsa båda kurserna. Det du kan kolla på är om båda kurserna ges ut av ekonomihögskola eller juridiska fakulteten.
Senast redigerad av Stockholmssyndrom 2011-08-28 kl. 14:37.
Citera
2011-08-28, 14:56
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmssyndrom
Har själv jämfört litteraturen mellan JIK och JÖK, och den var mycket snarlik (klassikern Civilrätt av Agell fanns så klart med på båda, mm.). Det som skilde sig var att JIK hade straff och processrätt, JÖK hade lite mer fokus på civilrätten, men i det stora hela till syntes ganska lika kurser. Med detta sagt tror jag att det är än mindre skillnader mellan JÖK och HÖK, om ditt mål är att lära dig något känns det onödigt att läsa båda kurserna. Det du kan kolla på är om båda kurserna ges ut av ekonomihögskola eller juridiska fakulteten.

Verkar som att båda ges av ekonomiska institutionen. Jag läser dem dels för att bilda mig inom områdena, dels som komplement till min utbildning.
Citera
2011-08-29, 17:28
Medlem
är det helt omöjligt att få dispens från Civilrätt A för att få läsa Civillrätt 2? Är det skolan som avgör? och går det på något vis övertyga att man kan klarar fortsatta studierna - så att man kan gå kvar?
Citera
2011-08-29, 18:46
Medlem
yxikaxi00s avatar
Min fråga till er är; hur och varför det kommer sig att ni underskattar de studenter som läser ett affärsjuridiskt program? LiU och även högskolan i Jönköping erbjuder studenter att läsa ett affärsjuridiskt program. De inriktningar som finns att välja mellan i Linköping är ekonomi eller språk (tyska el. franska). I den sistnämnda fördjupar man sig i Tysklands eller Frankrikes affärsrätt, kultur och självfallet språket. Efterfrågan på affärsjurister med goda språkkunskaper är stort inom EU. Till skillnad från det traditionella juristprogrammet så fördjupar sig affärsjuristerna i både ekonomi och språk, om de väljer språkinriktningen på LiU. Dessa kan således arbeta utomlands efter genomförd utbildning, något som en jurist utan goda språkkunskaper och som tidigare ej läst internationell affärsrätt inte kan. Varför är detta underskattat i era ögon? Jag citerar från LiU:s hemsida "På både svensk och internationell arbetsmarknad är efterfrågan stor på jurister med kunskaper om utländsk rätt." Är ni medvetna om detta eller blundar ni?

Utifrån en intervju med en tidigare affärsjuriststudent som läste tysk inriktning så har hans arbetssituation sett ut enligt följande:
"Tobias Wennberg arbetar som försäljningsansvarig på Saab i Linköping. Ett jobb som innebär många resor till eventuella kunder ute i Östeuropa. Tidigare jobbade han på en advokatbyrå och blev rekryterad till sitt nuvarande arbete."
http://www.liu.se/utbildning/program/affarsjuridikEU/tobias-tidigare-student?l=sv
Vad av följande anser ni är ett snedsteg i hans val av utbildning?

Jag vill även visa er detta:
"Löneutvecklingen är i stort sett densamma som för personer som gått en traditionell juristutbildning."
http://www.liu.se/nyheter/arkiv/2006/2006-04-18.4695.html

Jag hoppas och vill tro att någon av er vill svara på min fråga, som jag återigen ställer till er:
"Hur och varför det kommer sig att ni underskattar de studenter som läser ett affärsjuridiskt program?"

I mina ögon är ett affärsjuridiskt program med språkinriktning en utbildning som är bredare än en traditionell juristutbildning. Ett samspel mellan juridik, ekonomi och språk kan leda till fler arbetsmöjligheter än om man läser enbart juridik. Möjligheterna att arbeta utomlands efter avlagd examen som affärsjurist ses i mina ögon vara godare. På så sätt är man som affärsjurist inte lika begränsad att arbeta enbart på svensk mark, resten av sitt liv.
Senast redigerad av yxikaxi00 2011-08-29 kl. 18:50.
Citera
2011-08-29, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yxikaxi00

Jag hoppas och vill tro att någon av er vill svara på min fråga, som jag återigen ställer till er:
"Hur och varför det kommer sig att ni underskattar de studenter som läser ett affärsjuridiskt program?"

.

Jadu, om något så är det väl inte studenterna personligen det klagas på, utan utbildningen i sig och (bristen på) arbetsmöjligheter efteråt. Däribland att dörren till domstolar och större advokatbyråer är stängd. Jag har personligen frågat flera delägare och ingen av de skulle kunna tänka sig att anställa en "affärsjurist" från någon av skolorna.

Sen kan du mycket väl ha rätt i att man har större möjligheter att jobba utomlands osv, men pga det jag skrev ovan brukar man på fb bli rekommenderad att söka sig till en vanlig juristutbildning.
Citera
2011-08-29, 19:22
Medlem
yxikaxi00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Jadu, om något så är det väl inte studenterna personligen det klagas på, utan utbildningen i sig och (bristen på) arbetsmöjligheter efteråt. Däribland att dörren till domstolar och större advokatbyråer är stängd. Jag har personligen frågat flera delägare och ingen av de skulle kunna tänka sig att anställa en "affärsjurist" från någon av skolorna.

Sen kan du mycket väl ha rätt i att man har större möjligheter att jobba utomlands osv, men pga det jag skrev ovan brukar man på fb bli rekommenderad att söka sig till en vanlig juristutbildning.

Tack för ditt subjektiva svar. Dörren till domstolar är stängd och det har även jag förstått. Det är något som studenter som läser affärsjuridik säkerligen är medvetna om. Deras mål kan således inte vara att arbeta inom domstolsväsendet, men om man är medveten om detta, vad gör det om andra arbetsmöjligheter finns? Du skrev att större advokatbyråer saknar intresse av att anställa affärsjurister, de mindre då? Möjligheten finns alltså fortfarande kvar.

"Affärsjurister från Linköpings universitet har en bred arbetsmarknad. Det visar undersökningar som har gjorts och som du kan läsa mer om på programmets hemsida. Du kan arbeta i varuproducerande företag, inte minst större exportbolag, eller i tjänsteföretag som banker, försäkringsbolag, fastighetsbolag, revisionsbyråer, mäklarföretag, detalj- och partihandel, transport och spedition. Andra möjligheter är branschorganisationer, intresseorganisationer och internationella organisationer. Skatteförvaltningen, affärsdrivande verk och landsting anställer också affärsjurister." Jag tror det finns mycket goda möjligheter även för dessa studenter.

"Rapporten visar också att endast 61 procent fullföljer hela utbildningen. Den siffran överensstämmer med hur förhållandet ser ut även på andra traditionella juristutbildningar. Men Ingrid Arnesdotter är inte oroad över det stora antalet avhopp.
- En grundläggande förklaring är att många får jobb innan de tagit sin examen. Det kan ofta handla om bara några få poäng kvar till examen, och då får de jobb, säger Ingrid Arnesdotter."
Citera
2011-08-29, 19:29
Medlem
Citat:
Tack för ditt subjektiva svar. Dörren till domstolar är stängd och det har även jag förstått. Det är något som studenter som läser affärsjuridik säkerligen är medvetna om. Deras mål kan således inte vara att arbeta inom domstolsväsendet, men om man är medveten om detta, vad gör det om andra arbetsmöjligheter finns? Du skrev att större advokatbyråer saknar intresse av att anställa affärsjurister, de mindre då? Möjligheten finns alltså fortfarande kvar.

Det är hursomhelst anledningarna till att många föredrar en traditionell juristutbildning, vilket var det jag ville poängtera. Uppenbarligen har ju LIUs utbildning en annan inriktning och det blir inte alltid en bra jämförelse.

Utbildningarna i sig är det säkert inget fel på, har flera vänner som pluggar i Linköping och undervisningen verkar hålla god kvalitet.
Citera
2011-08-29, 19:31
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:

"Affärsjurister från Linköpings universitet har en bred arbetsmarknad. Det visar undersökningar som har gjorts och som du kan läsa mer om på programmets hemsida. Du kan arbeta i varuproducerande företag, inte minst större exportbolag, eller i tjänsteföretag som banker, försäkringsbolag, fastighetsbolag, revisionsbyråer, mäklarföretag, detalj- och partihandel, transport och spedition. Andra möjligheter är branschorganisationer, intresseorganisationer och internationella organisationer. Skatteförvaltningen, affärsdrivande verk och landsting anställer också affärsjurister." Jag tror det finns mycket goda möjligheter även för dessa studenter.

"Rapporten visar också att endast 61 procent fullföljer hela utbildningen. Den siffran överensstämmer med hur förhållandet ser ut även på andra traditionella juristutbildningar. Men Ingrid Arnesdotter är inte oroad över det stora antalet avhopp.
- En grundläggande förklaring är att många får jobb innan de tagit sin examen. Det kan ofta handla om bara några få poäng kvar till examen, och då får de jobb, säger Ingrid Arnesdotter."
Det är ingen vad jag vet som menar att alla som går programmen blir arbetslösa. Det är ju fortfarande bra kurser som de läser och de arbetsområden du räknade upp kan säkert många jobba inom, precis som de som läst företagsekonomi kan. En master i affärsjuridik är som jag förstått det i princip en blandning av en företagsekonomi och juridik utbildning. Många som läser företagsekonomi läser ju en del juridiska kurser och du kan ju ta examen i t.ex. handelsjuridik med. Om det man siktar på är att bli affärsjurist på de stora byråerna har man dock antagligen valt fel om vi ska lita på de som frågat delägarna där. På samma sätt som du aldrig kan bli advokat, domare eller åklagare. Om man däremot är medveten om detta och siktar på att jobba inom de områden du tar upp i ditt citat är det säkert en jättebra utbildning. Jag skulle dock inte säga att det direkt är ett alternativ till juristprogrammet utan snarare ett alternativ till en examen inom företagsekonomi.
Citera
2011-08-29, 19:40
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Dessa kan således arbeta utomlands efter genomförd utbildning, något som en jurist utan goda språkkunskaper och som tidigare ej läst internationell affärsrätt inte kan.

Ehm, det finns en hel del personer med jur.kand/juristexamen som faktiskt arbetar utomlands? Goda språkkunskaper kan man få utanför "affärsjuridiska program" och internationell affärsrätt är inte ett krav för att någon ska få arbeta utanför Sveriges gräns. Sen kan du ju gärna få definiera "arbeta utomlands" eftersom det är ett ganska vitt begrepp.

Citat:

Även affärsjuridik är ett vitt begrepp och visst finns det nog jobb även för "affärsjurister" ifrån "affärsjuridiska program", säkerligen ett och annat bra sådant, men affärsjuridik är starkt förknippat med affärsjuridiska advokatbyråer, speciellt de större. Titta igenom medarbetarna på t.ex. Ashurst, Baker & McKenzie, Cederquist, Danowsky & Partners, Foyen, Fylgia, Gernandt & Danielsson, Gärde Wesslau, Hamilton, Hammarskiöld & Co, Hannes Snellman, Hellström, Hökerberg & Söderqvist, Kilpatrick Townsend, Lindahl, Linklaters, Magnusson, Mannheimer Swartling, MAQS, Roschier, Setterwalls, Vinge, Von lode, White & Case och Wistrand och se hur många du hittar som har gått ett "affärsjuridiskt program". Känner du för det kan du ju även leta upp en bolagsjurist som inte har jur.kand/juristexamen.

Att säga att man är "affärsjurist" när man gått på ett "affärsjuridiskt program" är lite som att säga att man är fotbollsproffs när man lirar i division 6. Att någon (t.ex. herr Wennberg) lyckats någotsånär ändrar inte på hur det ser ut generellt. (Försäljningsansvarig, hur juridiskt relevant arbete innebär det egentligen?)

Vidare hänger nog aversionen mot "affärsjurister" ifrån "affärsjuridiska program" samman med det faktum att vi läser en utbildning som är relativt tuff att komma in på och bitvis ganska jobbig samt traditionell i den meningen att juristprogrammet fanns långt innan någon kommit på tanken att ha ett "affärsjuridiskt program", det kan få vem som helst att slänga misstänksamma blickar emot personer som på annat håll och genom en helt annan utbildning menar att de minsann också är affärsjurister.

Citat:
I mina ögon är ett affärsjuridiskt program med språkinriktning en utbildning som är bredare än en traditionell juristutbildning. Ett samspel mellan juridik, ekonomi och språk kan leda till fler arbetsmöjligheter än om man läser enbart juridik.

Bredare? Nu pratar du i nattmössan! Affärsjuridik är bara en sak av flera man kan göra om man har en jur.kand/juristexamen. Det hela er utbildning går ut på er således en av flera möjligheter vi har. Ta t.ex. hela rättsväsendet! Eller varför inte något inom Sveriges förvaltning? Eller det faktum att drygt hälften av alla med juristexamen inte ens jobbar med något som kräver juristexamen. Ni kan inte ens bli advokater! Eller domare, åklagare, kronolle heller för den delen. En bredare utbildning än juristprogrammet får man leta efter och att påstå att något "affärjuridiskt program" är bredare visar bara på att du är oinsatt, iaf vad gäller juristprogrammet.

Men du ska ha creds för modet att sticka ut hakan!
Citera
2011-08-29, 19:50
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

Det där är jobb du i princip kan få med vilken utbildning som helst, jag har t.o.m. jobbat inom både försäkring och detaljhandel utan någon examen alls.

Citat:

Det där med att "många får jobb innan de tagit sin examen, bara några poäng saknas" är lustigt nog något väldigt många verkar slänga ur sig när det visar sig att bortfallet är stort, mer sällan kan det visas några belägg för den förklaringen dock. Dessutom är det ju lite motsägelsefullt, om de nu får jobb innan de gått klart utbildningen, hur viktig var utbildningen för jobbet isåfall?

Orzion har för övrigt rätt i att de "affärsjuridiska programmen" snarare utbildar ekonomer än jurister, så de bör framöver kalla sig för "ekonomjurister" eller något liknande så slipper vi hela den här diskussionen.
Senast redigerad av namgreb 2011-08-29 kl. 19:55.
Citera
2011-08-29, 20:21
Medlem
yxikaxi00s avatar
Härligt att ni försöker briljera med de retoriska kunskaperna som ni har fått lära er på ert "bästa och finaste program".

Jag önskar jag kunde utveckla mitt resonemang och attackera era argument men i skrivande stund så är jag utmattad efter en dag med hårt arbete, såväl skola, träning och städning hemma.
Jag känner affärsjurister som har arbetat på höga positioner som jag själv inte trodde affärsjurister kunde. Så för egen del har jag öppnat upp en större förståelse och nya tankebanor kring en examinerad affärsjurists arbetsliv. Ni får gärna sitta och häcka på den uppfattningen som ni besitter om de affärsjuridiska programmen. När ni en dag möter en affärsjurist vid den advokatbyrå som ni blir anställda vid så kan ni komma ihåg, det ni troligen lär er som jurister; Att allt är inte svart eller vitt. Så långt verkar ni dock inte ha kommit ännu.

Löneutvecklingen ser densamma ut för affärsjurister och de traditionella juristerna, så försök vara mer öppna i era sinnen. De kommer ikapp er! Med deras kunskapsbakgrund så som juridik, ekonomi och språk i bagaget så vill jag tro att fler vägar öppnas. Ja, specifikt utomlands eftersom de praktiserar utomlands vid ett tyskt/franskt universitet och det tror jag väger tyngre om man vill arbeta utomlands än om man hävdar "Jag har en svensk, juridisk examen utan någon erfarenhet från hur affärskulturen är uppbyggd utomlands."

"Eller det faktum att drygt hälften av alla med juristexamen inte ens jobbar med något som kräver juristexamen. Ni kan inte ens bli advokater! Eller domare, åklagare, kronolle heller för den delen. En bredare utbildning än juristprogrammet får man leta efter och att påstå att något "affärjuridiskt program" är bredare visar bara på att du är oinsatt, iaf vad gäller juristprogrammet. " Läs vad jag skrev istället. Besitter ni ekonomisk kunskap efter genomförd utbildning? Svar nej. Ni är på så sätt begränsade. Läser ni språk på universitetsnivå och dessutom gör praktik/arbetar utomlands inom er utbildning? Nej. På så sätt ÄR en affärsjuridisk utbildning bredare, ja.

Du som verkar så påläst, vet du varför det affärsjuridiska programmet startades? "Det affärsjuridiska programmet med Europainriktning startade som ett svar på önskemål från arbetsmarknaden: företag sökte efter jurister som också hade kunskaper inom ekonomi och språk. De frågor som en jurist i arbetslivet arbetar med är sällan bara juridiska, det finns nästan alltid även ekonomiska aspekter av ett juridiskt problem som är viktiga att förstå och ta hänsyn till. Istället för att bara lösa problem som redan uppkommit är tanken att vi ska lära oss att förutse och förebygga hindren – det brukar pratas om nyttan av att vara proaktiv. Dessutom gör globaliseringen och ett närmre samarbete inom EU att det blir allt viktigare att kunna förstå och kommunicera på fler språk än svenska."
http://www.filfak.liu.se/utbildning/rapport-fran-affarsjuridiska?l=sv

Det är mycket jag skulle vilja diskutera med dig, men jag är alldeles för trött för att skriva just nu. Däremot hoppas jag att mina formuleringar har varit någorlunda och att du har kunnat vidga ditt perspektiv. Att vara öppen och inte se svart eller vitt, det är väl ändå viktigt som jurist, tycker du inte?
Citera
2011-08-29, 21:01
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Härligt att ni försöker briljera med de retoriska kunskaperna som ni har fått lära er på ert "bästa och finaste program".

Jag önskar jag kunde utveckla mitt resonemang och attackera era argument men i skrivande stund så är jag utmattad efter en dag med hårt arbete, såväl skola, träning och städning hemma.
Jag känner affärsjurister som har arbetat på höga positioner som jag själv inte trodde affärsjurister kunde. Så för egen del har jag öppnat upp en större förståelse och nya tankebanor kring en examinerad affärsjurists arbetsliv. Ni får gärna sitta och häcka på den uppfattningen som ni besitter om de affärsjuridiska programmen. När ni en dag möter en affärsjurist vid den advokatbyrå som ni blir anställda vid så kan ni komma ihåg, det ni troligen lär er som jurister; Att allt är inte svart eller vitt. Så långt verkar ni dock inte ha kommit ännu.

Löneutvecklingen ser densamma ut för affärsjurister och de traditionella juristerna, så försök vara mer öppna i era sinnen. De kommer ikapp er! Med deras kunskapsbakgrund så som juridik, ekonomi och språk i bagaget så vill jag tro att fler vägar öppnas. Ja, specifikt utomlands eftersom de praktiserar utomlands vid ett tyskt/franskt universitet och det tror jag väger tyngre om man vill arbeta utomlands än om man hävdar "Jag har en svensk, juridisk examen utan någon erfarenhet från hur affärskulturen är uppbyggd utomlands."

"Eller det faktum att drygt hälften av alla med juristexamen inte ens jobbar med något som kräver juristexamen. Ni kan inte ens bli advokater! Eller domare, åklagare, kronolle heller för den delen. En bredare utbildning än juristprogrammet får man leta efter och att påstå att något "affärjuridiskt program" är bredare visar bara på att du är oinsatt, iaf vad gäller juristprogrammet. " Läs vad jag skrev istället. Besitter ni ekonomisk kunskap efter genomförd utbildning? Svar nej. Ni är på så sätt begränsade. Läser ni språk på universitetsnivå och dessutom gör praktik/arbetar utomlands inom er utbildning? Nej. På så sätt ÄR en affärsjuridisk utbildning bredare, ja.

Du som verkar så påläst, vet du varför det affärsjuridiska programmet startades? "Det affärsjuridiska programmet med Europainriktning startade som ett svar på önskemål från arbetsmarknaden: företag sökte efter jurister som också hade kunskaper inom ekonomi och språk. De frågor som en jurist i arbetslivet arbetar med är sällan bara juridiska, det finns nästan alltid även ekonomiska aspekter av ett juridiskt problem som är viktiga att förstå och ta hänsyn till. Istället för att bara lösa problem som redan uppkommit är tanken att vi ska lära oss att förutse och förebygga hindren – det brukar pratas om nyttan av att vara proaktiv. Dessutom gör globaliseringen och ett närmre samarbete inom EU att det blir allt viktigare att kunna förstå och kommunicera på fler språk än svenska."
http://www.filfak.liu.se/utbildning/rapport-fran-affarsjuridiska?l=sv

Det är mycket jag skulle vilja diskutera med dig, men jag är alldeles för trött för att skriva just nu. Däremot hoppas jag att mina formuleringar har varit någorlunda och att du har kunnat vidga ditt perspektiv. Att vara öppen och inte se svart eller vitt, det är väl ändå viktigt som jurist, tycker du inte?
Som jag skrev ovan kritiken mot de affärsjuridiska utbildningarna är inte att de skulle vara allmänt dåliga utan att de inte är ett bra alternativ till juristprogrammet. En del har examen i företagsekonomi, andra i handelsrätt och några i affärsjuridik. Alla är bra utbildningar som ofta ledder till jobb. Du har ju flera olika andra ekonomiska alternativ med. Att kunna juridik är bra inom affärsvärden. Poängen är som sagt att affärsjuristprogrammet inte är ett program för att bli "affärsjurist" på de större byråerna. Problemet är som sagt att de som läst programmet inte kan bli advokater. Detta betyder inte att de inte kan få jobb eller att utbildningen skulle vara dålig. Poängen är som sagt att det närmast är ett alternativ till en examen inom t.ex. företagsekonomi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in