Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
Juridik kan handla om allt från en trasig barnvagn till en mördare.
Ekonomi får nog sägas vara betydligt snävare. På något sätt kommer det alltid avgränsa till finansiella frågor (?).
Jag skulle se det på ett lite annorlunda sätt.
Mycket möjligt att Juridik per se tillämpas betydligt mer i vardagssammanhang osv.
Men i yrkeslivet, är nog juristprogrammet mindre "brett" än vad en civilekonomexamen är.
Samtidigt kan man väl härleda detta till vad som för utbildningen är relevant eller ej, Ekonomiansvarig,CFO,Controller,Key Account manager,Revisor,Redovisningskonsult,Banktjänsteman ,(VD) osv osv. samt ganska många andra FEK relaterade arbeten är ju jobb främst marknadsförda för ekonomer, där juristerna blir brända.
Alla företag etc. behöver ju administrativ personal inom ekonomi.
Alltså samtidigt utexamineras nog ekonomer i större mängd än jurister, men kort och gott tror jag nog allt att ekonomer i arbetslivet har fler tjänster att tillgodogöra sig.
Jurister har ju också många områden inom juridiken att fördjupa sig i, som ekonomer gör med finans redovisning etc. Men då är man ju ändå jurist, vad som utmålats här i tråden vad jag sett är att man jobbar på byrå, som bolagsjurist, "rättsväsendet-åklagarbanan" eller på en tråkig statlig institution.
Men en jur.kand är ju alltid en jur.kand och även jag skulle nog värdera den teoretiskt högre än en Civ.Ek. Nu får ni slå mig på fingrarna stolta jur.studs