2011-09-01, 18:51
Medlem
Det är standard på de flesta prestigeutbildningar att ungefär halva klassen spenderar första terminen med att fundera över varför inte medpassagerarna på bussen bugar och niger när de går ombord.
Citera
2011-09-01, 19:08
Medlem
namgrebs avatar
På prettolinjen kan jag lite skamset tillägga att en f.d fader på fullaste allvar hade låtit trycka ut visitkort där det stod "Pelle - Jur.stud" så visst är vi som grupp lite fina i kanten. Å andra sidan var vi ju säkert det redan innan också.
Senast redigerad av namgreb 2011-09-01 kl. 19:11.
Citera
2011-09-01, 19:15
Medlem
Haha wow. Nog för att de hade top gun-musiken och texten "Välkommen till Sveriges bästa utbildning" första introduktionsdagen, men jag upplevde alltid att allt sånt var med glimten i ögat liksom. Tycker att de flesta juridikstuderande jag känner skrattar åt folk som beter sig så seriöst.
Citera
2011-09-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
På prettolinjen kan jag lite skamset tillägga att en f.d fader på fullaste allvar hade låtit trycka ut visitkort där det stod "Pelle - Jur.stud" så visst är vi som grupp lite fina i kanten. Å andra sidan var vi ju säkert det redan innan också.

Det är ändå bättre än den stora, av ekonomi ointresserade, massan ekonomstudenter som visserligen inte tror att de blir kungar för sin utbildning, men som tror att de ska få världens högsta status och en fet lön som VD på SEB direkt efter examen, jag skulle uppskatta att 60% av ekonomerna inte är genuint (eller ens lite) intresserade av ekonomi, men lön och status däremot.

Så Jur. är bättre ur den aspekten om du frågar mig.
Citera
2011-09-01, 19:44
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelstolpe
vilka kurser är extra meriterande att ha läst vid sidan om juristprogrammet? Jag funderar på om sociologi, kriminologi och ekonomikurser kan vara något. Vad ska man välja för ekonomikurser?
Kolla på domstolsverkets hemsida.
Citat:
Ursprungligen postat av Sabrage
Det är standard på de flesta prestigeutbildningar att ungefär halva klassen spenderar första terminen med att fundera över varför inte medpassagerarna på bussen bugar och niger när de går ombord.
Exakt så är det. Mitt i prick.
Citera
2011-09-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Kolla på domstolsverkets hemsida.

Exakt så är det. Mitt i prick.

jag tycker det är lite svårt, för det är inte alltid så att man väljer domarbanan. Utan kanske bank t.ex. vilka ekonomikurser är bra där?

eller migrationsverket? det såg jag att om man läst kurs i intervjuteknik var meriterande.

edit: har du någon direktlänk, vet inte vad jag ska söka på, på domstolsverket
Senast redigerad av cykelstolpe 2011-09-01 kl. 22:42.
Citera
2011-09-01, 22:43
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
jag tycker det är lite svårt, för det är inte alltid så att man väljer domarbanan. Utan kanske bank t.ex. vilka ekonomikurser är bra där?

eller migrationsverket? det såg jag att om man läst kurs i intervjuteknik var meriterande.
Alla kurser du läser är ju mer eller mindre meriterande. Vill du pyssla med bankrätt så är väl rimligtvis en botanisering bland ekonomikurser värd att göra och FEK är väl det som flest läser. Oavsett om du väljer att göra karriär eller ej inom domstolsväsendet så brukar tingsmeritering, om jag förstått det rätt, ses som en positiv erfarenhet av i princip alla.
Citera
2011-09-02, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sabrage

Nu ser jag inte jurist som en prestigeutbildning, speciellt inte i Sverige. Iofs så gick jag och malde om status innan jag började läsa så jag kanske har haft mitt så att säga. Eller kanske inte, snarare så att jag har plockat bort jurist från statuslistan.
Citera
2011-09-02, 11:43
Medlem
elgecys avatar
Jag undrar hur pass mycket av studierna som är lagda åt ekonomi/mattematik-hållet? Lider av dyskalkyli nämligen, men vill gärna studera juridikprogrammet.
Citera
2011-09-02, 11:43
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjTenman
Haha! kan tänka mig. Men är det inte många ändå som kör på uddakavaj?

Varför i guds namn skulle en studentjävel komma till plugget i kavaj, förutsatt att det inte vore i samband med någon tillställning i lokalerna?

Visst, det fanns väl någon som drog på sig en kavaj ibland, men så hade vi också folk som körde den "alternativa" stilen, studentbohemer, sportnördar... kotlettfrisyr och allmänt preppystuk må vara legio, men knappast något att anpassa sig till om man inte själv uppskattar stilen. Som påpekats ovan kommer det finnas gott om tillfällen att bära både kavaj och kostym efter utbildningen, så någon anledning att försöka leva upp till nidbilden av en jur.stud. tycker jag mig icke se. Lev ut!
Citera
2011-09-02, 11:49
Medlem
Buffelns avatar
Citat:

edit: har du någon direktlänk, vet inte vad jag ska söka på, på domstolsverket

Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Alla kurser du läser är ju mer eller mindre meriterande. Vill du pyssla med bankrätt så är väl rimligtvis en botanisering bland ekonomikurser värd att göra och FEK är väl det som flest läser. Oavsett om du väljer att göra karriär eller ej inom domstolsväsendet så brukar tingsmeritering, om jag förstått det rätt, ses som en positiv erfarenhet av i princip alla.

Och de kurser som DV tilldelar högst meritvärde (meritvärde vid ting dvs) är exvis statsvetenskap, kriminologi, rättssociologi.
Citera
2011-09-02, 12:33
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Och de kurser som DV tilldelar högst meritvärde (meritvärde vid ting dvs) är exvis statsvetenskap, kriminologi, rättssociologi.
Jo, det var lite dit jag ville komma också men hans följdfråga var ju vilka kurser som var meriterande även om man inte var intresserad av ting. Frågan känns lika relevant som att försöka besvara hur långt ett snöre är...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in