2011-05-20, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
En till fråga angående det här med plugg inför förmögenhetstentan.

Hur gör ni när ni övar på ex-tentor? Löser varje fråga noggrant som om det vore "skarp läge", eller gör ni alltid mer översiktligt? Är det rimligt att sikta på 1-2 tentor om dagen 1,5 veckor innan skrivning?

När jag pluggade körde jag ungefär 4 tentor om dagen, skarpt läge. Jag gjorde ingenting översiktligt för det är så lätt att man missar själva knäckfrågan då, en frågeställning man skulle sett om man verkligen satt och skrev på tentan.

Lycka till
Citera
2011-05-21, 00:21
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
En till fråga angående det här med plugg inför förmögenhetstentan.

Hur gör ni när ni övar på ex-tentor? Löser varje fråga noggrant som om det vore "skarp läge", eller gör ni alltid mer översiktligt? Är det rimligt att sikta på 1-2 tentor om dagen 1,5 veckor innan skrivning?

Jag brukar lösa dem översiktligt. Antingen så fattar man ju knäckfrågan eller inte. Jag kör dem mest för att kolla att jag kan skiten och för att lära mig hur de vill att man ska formulera svaret, sedan skriver jag av allt som jag inte kan i lagboken eller rättsfallshäftet eller vad man nu får anteckna i/på (det där verkar ändras hela tiden, när jag skrev t2-tentan fick man inte ha med sig böckerna men anteckna i allt material som man fick ha med). Jag brukar köra igenom ex-tentahäftet 2-3 gånger innan tentan, för att förvissa mig om att jag kan allt som står i dem + för att få upp bra fart på svaren. (Det är ju ofta samma frågor som kommer om och om igen i lätt ändrade varianter.)
Citera
2011-05-21, 11:53
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Vill helst undvika det. Samtidigt löser det ju inte problemet även om det blir mindre nya paragrafer. Finns trots allt en rad ändringar som inte ens är med i den nyaste.

Nej, det är sant, men har man pengar att slänga kring sig så minskar man mängden kompletterande lagtext något iaf.

Citat:

Har inte löst en tenta som om det vore skarpt läge sedan jiken. Alltid översiktligt, fokus på det jag inte riktigt behärskar och betoning på helhetsförståelse.

Det borde inte vara något problem att göra 1-2 tentor om dagen 1,5 vecka innan skrivning, låter som skaplig tidsrymd, men kom ihåg att du förmodligen kommer att vilja titta lite i litteratur, rättsfall, anteckning osv. också.
Citera
2011-05-22, 13:44
Medlem
Nuvarande studenter; Upplevde ni plugget som överväldigande i början av utbildningen? Var det som ni hade tänkt, eller var ämnena mycket mer intressanta eller mycket mer ointressanta mot vad ni trodde från början? Om ni jämför med tidigare studier (gymnasienivå), upplevde ni då att ni fick uppdatera er rejält i med allt vad studieteknik och disciplin heter?

Som potentiell juriststudent så börjar man undra om man kommer få en rejäl käft-smäll i början.

Era tankar och upplevelser?
Citera
2011-05-22, 14:07
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morning.Glory
Nuvarande studenter; Upplevde ni plugget som överväldigande i början av utbildningen? Var det som ni hade tänkt, eller var ämnena mycket mer intressanta eller mycket mer ointressanta mot vad ni trodde från början? Om ni jämför med tidigare studier (gymnasienivå), upplevde ni då att ni fick uppdatera er rejält i med allt vad studieteknik och disciplin heter?

Som potentiell juriststudent så börjar man undra om man kommer få en rejäl käft-smäll i början.

Väldigt lätt i början och sammanlagd tid som jag pluggade var egentligen inte mer än början av gymnasiet eller slutet av högstadiet (hade väldigt lite sista året i gymnasiet). Den enskilda skillnaden är att du har mindre obligatoriska saker och istället får läsa mer själv. I gymnasiet kan du trots allt ha skoldagar 6-7 timmar i veckan varje dag. Lite uppdatering i disciplin vilket jag i och för sig fortfarande behöver. Mitt tips är att inte oroa dig det löser sig säkert när du börjar om du nu väljer att göra det (Detta gäller min uppfattning om Umeå)
Senast redigerad av Orzion 2011-05-22 kl. 14:52.
Citera
2011-05-22, 14:50
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Jag talar för Uppsala (det är stor skillnad på olika lärosäten så det är relevant för dig att veta vilket universitet svaret gäller).

T1 är förhållandevis soft. Man mjukstartar nog på de flesta lärosäten. Många pluggar ändå 8 timmar om dagen eftersom de har hört att man behöver göra det, och visst kan man sysselsätta sig 8 timmar om dagen med plugg redan på T1, men det är absolut inte nödvändigt. Jag pluggade kanske 15-20 timmar i veckan och jag fick AB på T1. På T2 blir det betydligt högre krav, där märker man verkligen att det inte är gymnasiet längre. Ska man hänga med då så krävs det att man ligger i. T3 är en redig käftsmäll och kraven ter sig nästan omänskligt höga för många studenter. Resterande terminer är ganska lika T2 i arbetsbörda har jag hört (jag är i slutet av T3 nu så jag vet inte själv).

Den största skillnaden mot gymnasiet är som sagt att det krävs lite mer studiedisciplin.
Citera
2011-05-22, 15:55
Medlem
Tonfiskmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag talar för Uppsala (det är stor skillnad på olika lärosäten så det är relevant för dig att veta vilket universitet svaret gäller).

T1 är förhållandevis soft. Man mjukstartar nog på de flesta lärosäten. Många pluggar ändå 8 timmar om dagen eftersom de har hört att man behöver göra det, och visst kan man sysselsätta sig 8 timmar om dagen med plugg redan på T1, men det är absolut inte nödvändigt. Jag pluggade kanske 15-20 timmar i veckan och jag fick AB på T1. På T2 blir det betydligt högre krav, där märker man verkligen att det inte är gymnasiet längre. Ska man hänga med då så krävs det att man ligger i. T3 är en redig käftsmäll och kraven ter sig nästan omänskligt höga för många studenter. Resterande terminer är ganska lika T2 i arbetsbörda har jag hört (jag är i slutet av T3 nu så jag vet inte själv).

Den största skillnaden mot gymnasiet är som sagt att det krävs lite mer studiedisciplin.
Eftersom det är möjligt att jag hamnar i Uppsala i höst, måste jag fråga om du upplever att du nu under T3, legat på gränsen för vad du rent intellektuellt klarar av att hantera och processa? Hur skulle du, rent hypotetiskt, klara ytterligare en tempohöjning, under T4 och hur ser situationen ut för dina kursare?

Är det många som har problem och kan man urskilja vilken typ av student, som har problem? Har alla det riktigt kämpigt, eller är det överlag de sämst presterande som har problem?

Personligen tycker jag det låter utmanande och stimulerande, men det kanske jag kommer att få äta upp.
Citera
2011-05-22, 16:02
Medlem
Citat:

T1 i Lund är ganska behaglig, skulle jag säga. Man behövde knappast jobba ihjäl sig, iallafall.
Citera
2011-05-22, 20:54
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog

Från en T1:a som snart tentar kan jag hålla med, jag har dock ingenting att jämföra med, så det är svårt att ge ett exakt svar. De uppgifter som har gjorts har varit relativt enkla, det har dock funnits några där man kört fast. Generellt sett är det mycket "dötid" jämfört med det man hör om T2 och uppåt, vi har alltså inte överdrivet många seminarier, det finns gott om tid att fika, festa och studera.

Vill också passa på och länka till: http://www.imdb.com/video/screenplay/vi2574452505/
Citera
2011-05-22, 22:32
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonfiskmacka
Eftersom det är möjligt att jag hamnar i Uppsala i höst, måste jag fråga om du upplever att du nu under T3, legat på gränsen för vad du rent intellektuellt klarar av att hantera och processa? Hur skulle du, rent hypotetiskt, klara ytterligare en tempohöjning, under T4 och hur ser situationen ut för dina kursare?

Är det många som har problem och kan man urskilja vilken typ av student, som har problem? Har alla det riktigt kämpigt, eller är det överlag de sämst presterande som har problem?

Personligen tycker jag det låter utmanande och stimulerande, men det kanske jag kommer att få äta upp.

T4 är ingen tempohöjning mot T3, T4 och resterande terminer är softare än T3 (iaf enligt vad alla säger). Svårt att säga om man ligger på gränsen eller skulle klara mer nu. Jag tror inte att så många skulle klara av ett högre tempo och fortfarande ta in det man ska. Man får inte glömma bort att det allt handlar om är faktiskt att lära sig. Teoretiskt sett hade jag kunnat plugga mer än vad jag har gjort den här terminen. Jag tror inte att jag har legat på 8 timmar eller mer om dan mer än under vissa kortare perioder, så i teorin hade jag kanske klarat lite mer. I realiteten så pluggar jag nog ungefär så mycket jag orkar och kan motivera mig till. Alla är olika.

När det gäller vilka som har det kämpigt så är det lite svårt att säga. Tror att alla har det ungefär lika kämpigt fast på olika sätt. De mest högpresterande har det otroligt svårt att ta in allt och sätta AB, de svagaste har det svårt att klara livhanken med ett B.
Citera
2011-05-23, 05:26
Medlem
Damp CPCPs avatar
Feadog:

Är också en T3 i UU som kör för fullt inför tentan. Vad gäller de stora immaterialrättsfallen så räcker sammanfattningen på de första sidorna ganska bra. Det hänvisas även till olika väsentliga stycken.

Vad gäller Microsoftmålet så måste man läsa lite mera. Men hoppa över parternas yrkande och utveckling av talan (som upptar 2/3 av hela rättsfallet) och gå på domen i vardera fråga (var väl 3-4 frågor som besvarades vill jag minnas).
Citera
2011-05-29, 14:00
Medlem
the_mechanixs avatar
Kan man välja att plugga i Australien en termin om man går på något av Lund eller Uppsala? Jag hittar bara info om Europa + Japan, USA och Kanada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in