Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag talar för Uppsala (det är stor skillnad på olika lärosäten så det är relevant för dig att veta vilket universitet svaret gäller).
T1 är förhållandevis soft. Man mjukstartar nog på de flesta lärosäten. Många pluggar ändå 8 timmar om dagen eftersom de har hört att man behöver göra det, och visst kan man sysselsätta sig 8 timmar om dagen med plugg redan på T1, men det är absolut inte nödvändigt. Jag pluggade kanske 15-20 timmar i veckan och jag fick AB på T1. På T2 blir det betydligt högre krav, där märker man verkligen att det inte är gymnasiet längre. Ska man hänga med då så krävs det att man ligger i. T3 är en redig käftsmäll och kraven ter sig nästan omänskligt höga för många studenter. Resterande terminer är ganska lika T2 i arbetsbörda har jag hört (jag är i slutet av T3 nu så jag vet inte själv).
Den största skillnaden mot gymnasiet är som sagt att det krävs lite mer studiedisciplin.
Eftersom det är möjligt att jag hamnar i Uppsala i höst, måste jag fråga om du upplever att du nu under T3, legat på gränsen för vad du rent intellektuellt klarar av att hantera och processa? Hur skulle du, rent hypotetiskt, klara ytterligare en tempohöjning, under T4 och hur ser situationen ut för dina kursare?
Är det många som har problem och kan man urskilja vilken typ av student, som har problem? Har alla det riktigt kämpigt, eller är det överlag de sämst presterande som har problem?
Personligen tycker jag det låter utmanande och stimulerande, men det kanske jag kommer att få äta upp.