2011-09-01, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Utmärkt!

En av de få saker jag minns från min första dag på juristutbildningen (för snart hundra år sedan...) är fånen som dök upp i kostym och med en läderportfölj. Jag minns det i och för sig särskilt väl eftersom han hade toppade hela outfiten med ett par vita tubsockor. Möjligt att det var en eller två till med kostym på sig som jag lyckats glömma (och som inte såg fullt lika utvecklingsstörda ut).

Kostymen kan gott vänta till man avslutat utbildningen, om man nu inte trivs bra i kostym och tycker det är skönt och praktiskt förstås.

Haha! kan tänka mig. Men är det inte många ändå som kör på uddakavaj?
Citera
2011-09-01, 12:00
Medlem
Jag har bara köpt på mig lagboken inför kurrstarten i umeå. Tanken är att köpa resterande kurslitteratur av faddrarna, detta är väl vanligt? Eller bör jag införskaffa fler böcker?
Citera
2011-09-01, 12:14
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PabloDiablo
Jag har bara köpt på mig lagboken inför kurrstarten i umeå. Tanken är att köpa resterande kurslitteratur av faddrarna, detta är väl vanligt? Eller bör jag införskaffa fler böcker?
Det är rätt vanligt ja, du lär dock inta kunna köpa statsrätts böckerna av faddrarna, eller snarare det är ingen bra idé att göra det då alla de böckerna är från innan regeringsformen ändrades fast de skulle säkert gå att använda om man nu är beredd på en del extra arbete.
Citera
2011-09-01, 12:27
Medlem
FrasseFloyds avatar
Angående

a) klädsel: Klä er exakt som ni känner för. Nästan ingen bär kostym och de som gör det har oftast vant sig vid det från tidigare arbeten. Inte ens uddakavaj är i någon som helst majoritet. Skjorta är vanligt, t-shirt är vanligt. Hel och ren är viktigare än ny, cool och yada yada yada. Slappna av och var dig själv.

b) litteratur: Nej, ni behöver inte ha köpt all litteratur dag 1 och läst ut den på 2 veckor. Köp av faddrar, men var noga med upplagorna. Har bara små ändringar skett så spelar det kanske inte någon roll om ni sitter med en äldre upplaga, men om en hel balk gjorts om, eller ett par nya lagar tillkommit, eller något liknande, så är det ganska irriterande att sitta och behöva vara uppmärksam på sånt när man läser. Enklast där är att fråga föreläsaren hur mycket som förändrats om området sen förra året och sedan välja nytt/begagnat efter det.

Och snälla: slappna av. Satt i biblioteket häromdagen och ett par tjejer som just börjat läsa T1 satt och raljerade över hur fantastiskt bra de var som, ja varför begrep jag inte riktigt men det hade att göra med att de hade ett liv och var juriststudenter samtidigt. Det var lite gulligt på något vis, men hade de sagt det inför folk så hade de blivit utskrattade.
Citera
2011-09-01, 13:31
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Och snälla: slappna av. Satt i biblioteket häromdagen och ett par tjejer som just börjat läsa T1 satt och raljerade över hur fantastiskt bra de var som, ja varför begrep jag inte riktigt men det hade att göra med att de hade ett liv och var juriststudenter samtidigt. Det var lite gulligt på något vis, men hade de sagt det inför folk så hade de blivit utskrattade.

Hahaha, de hade ett liv och var juriststudenter samtidigt? Bara tidiga t1: or kan kläcka ur sig något sådant! Får se hur mycket liv de anser sig ha om några månader!

Men det är rätt att alla nyblivna stackare ska slappna av, glida runt i den klädsel som känns bra och ta det som det kommer. Det är bara en utbildning.
Citera
2011-09-01, 13:34
Medlem
jurist. jävla kostymer som går runt och tror att dom är bättre än alla andra. hatar såna typer mest av allt. och NÄ det är inte bara för att jag är nån låg individ som inte har något.
Citera
2011-09-01, 13:54
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendeprimerade
jurist. jävla kostymer som går runt och tror att dom är bättre än alla andra. hatar såna typer mest av allt. och NÄ det är inte bara för att jag är nån låg individ som inte har något.

Intressesmurfarna dog nästan av upphetsning.
Citera
2011-09-01, 15:22
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Linköping?
Citera
2011-09-01, 16:58
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd

Haha, shit vad pinsamt. Det är få folkgrupper som tror så mycket om sig själva som studenter har man märkt under sin, än så länge, korta tid på universitet. Nåväl, bara att hoppas att man själv står kvar med fötterna i dyngan och inte svävar iväg...
Citera
2011-09-01, 17:39
Medlem
vilka kurser är extra meriterande att ha läst vid sidan om juristprogrammet? Jag funderar på om sociologi, kriminologi och ekonomikurser kan vara något. Vad ska man välja för ekonomikurser?
Citera
2011-09-01, 18:44
Medlem
Citat:
Har träffat två st av... ja, flera hundra på juristlinjen i Uppsala som varit så. En del har väl den attityden lite skämtsamt och internt, men det är ju då (som sagt) bara på skoj. Skulle tro att du träffar minst lika många (eller få egentligen) pretton inom sociologi-, civilingenjör- eller ekonomprogrammet.
Senast redigerad av slow-wave 2011-09-01 kl. 18:46.
Citera
2011-09-01, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .VENDETTA
Har majoriteten av eleverna vid introduktionsdagen kavaj? Går det bra med långärmad skjorta i neutral/diskret färg?
Hahah, slappna av. Pluggar inte själv vid GU, men kan inte säga att det finns någon dresscode på UU. De flesta har väl något i stil med blå skjorta, chinos men det finns lika många som bara glider runt i luvtröja och jeans. No sweat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in