2012-02-06, 21:20
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
Vad krävs det för betygssnitt för att komma in i Juristprogrammet? Spelar ingen roll vart.
Och vilken räknas som den bästa, Lund? Stockholm?
http://vhs.se/sv/Statistik1/Host--och-varterminer/
Citera
2012-02-06, 21:29
Medlem
Så, ända chans att komma in är om man har alla MVG från gymnasiet? Fanns ju ingen som var mindre än 21. Kul, eller så skriver man Högskoleprovet...

P.s Tack
Senast redigerad av Patrick Bateman 2012-02-06 kl. 21:32.
Citera
2012-02-06, 21:52
Medlem
Underhållande läsning misschanel! Berätta gärna mer byrålivet och dina kollegor. Är det samma klimat som råder, är folk hjälpsamma? Gissningsvis så blir nyckelhålet mindre och mindre, och armbågarna vassare och vassare.
Citera
2012-02-07, 09:30
Medlem
misschanel; Inte heller jag känner igen mig i det du skriver. Det kan inte vara så enkelt som att du rationaliserar utifrån dina egna fördomar om programmet? Jag vet många - speciellt tjejer - som inbillar sig själva en massa skit om kursare och framtida kollegor. Oftast är det ett resultat av dålig självkänsla.

Du skriver att många av dina vänner ångrar att de inte blev läkare istället. Det tycker jag låter rätt konstigt. Om man nu valt att plugga juridik, så är det väl utav intresse och inte i någon meningslöst ytlig jakt på status? Om nu så är fallet, så förstår jag varför man blir olycklig och stressad. Det skulle jag också blivit om jag brydde mig så absurt mycket om vad andra idioter tycker om mig och mina livsval. Man skall dock aldrig klaga på ambitiösa och produktiva människor. Det är ju ni som bygger Sverige.
Citera
2012-02-07, 10:07
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Vad krävs det för betygssnitt för att komma in i Juristprogrammet? Spelar ingen roll vart.
Och vilken räknas som den bästa, Lund? Stockholm?

Citat:
Så, ända chans att komma in är om man har alla MVG från gymnasiet? Fanns ju ingen som var mindre än 21. Kul, eller så skriver man Högskoleprovet...

P.s Tack

Högskoleprovet är nog absolut ditt bästa val. I vissa fall går det att komma in med så lågt HP som 1,4. Angående vilka lärosäten som är räknas som bäst, sök i tråden. Detta har dryftats oräkneligt antal gånger.
Citera
2012-02-07, 10:12
Medlem
misschanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyxy
Underhållande läsning misschanel! Berätta gärna mer byrålivet och dina kollegor. Är det samma klimat som råder, är folk hjälpsamma? Gissningsvis så blir nyckelhålet mindre och mindre, och armbågarna vassare och vassare.

Tackar! Folk är generellt väldigt hjälpsamma, inte för att de har hjärtan av guld men för att det förväntas av byrån och för att det är teamwork som gäller, från dag 1 tills du slutar. En byrå full av jurister som bara tänker på egna uppdrag gör att klienterna inte får den heltäckande service de behöver och då kan de lika gärna gå till nästa byrå runt hörnet. Det som ibland kan bli jobbigt är att det finns ett oerhört starkt kollektivt tryck på att alltid hjälpa till. Kl. 19 på en torsdag när du är klar med allt eget jobb och vill gå hem, äta och förbereda dig inför kvällen med tjejgänget går man alltid den obligatoriska rundan runt avdelningen och frågar alla hur de ligger till arbetsmässigt. Man hoppas innerligt på ett "nej det är lugnt, gå hem du" och ibland har man tur. Om en delägare eller senior jurist upptäcker att man inte velat hjälpa till på ett tag blir det naturligtvis ett snack om saken. De flesta nya brukar dock fatta vinken och anpassa sig.

Givetvis blir armbågarna vassare när folk börjar närma sig delägarskap. Många har haft det som en våt dröm sedan programmet och därmed studerat och jobbat 12-15 år för att kunna nå dit. Folk gör med andra ord sitt yttersta för att bli delägare (om den ambitionen finns förstås). Det viktigaste är dock att hålla hög kvalite på sitt arbete, vara proffstrevlig och debitera så mycket man kan. Ta J.Bergström t.ex. han sviker Sveriges kungahus (enligt media i alla fall) blir offentlig hackkyckling, gör kollega på smällen o.s.v. men blir ändå delägare, just p.g.a. att han är riktigt trevlig, extremt duktig i sitt arbete och drar in mycket pengar till byrån. Det mesta kan förlåtas bara man gynnar byrån, förutom brottsliga gärningar såklart. Insidermannen på Vinge åkte ju ut med huvudet före, innan förundersökningen var påbörjad om jag minns rätt.

Samma press är det på secondments (typ utbyten) på andra byråer i Europa och USA som byrån organiserar. De är ofta prestigefyllt att ha jobbat ett år på en höjdare i London, och jurister med ett par års erfarenhet på byrån kan söka detta, vilket gör att armbågarna vässas till på lägre nivå också. För vissa slutar aldrig konkurrensen, och de mest "drivna" prioriterar byrån framför allt annat socialt liv, och vill vara bäst på allt från att skriva avtal till att spela golf med de seniora medarbetarna. Andra som är mer laid back nöjer sig med att de arbetar på en mycket stor byrå där alla är superduktiga och känner inget behov av att hävda sig inbördes. Tjejerna är i allmänhet de som konkurrerar duktigast och kör mest tufft spel. De flesta slutar dock för att skaffa barn eller gå till lugnare jobb så småningom. Det är i allmänhet en av de största nackdelarna man har som kvinna inom byråvärlden, man kan inte stressa ihjäl sig ett par månader innan man föder, vilket gör att man får vara mammaledig ett tag, och efter ett par, tre födslar hamnar man rejält efter.
Citera
2012-02-07, 10:22
Medlem
misschanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanmannen
misschanel; Inte heller jag känner igen mig i det du skriver. Det kan inte vara så enkelt som att du rationaliserar utifrån dina egna fördomar om programmet? Jag vet många - speciellt tjejer - som inbillar sig själva en massa skit om kursare och framtida kollegor. Oftast är det ett resultat av dålig självkänsla.

Du skriver att många av dina vänner ångrar att de inte blev läkare istället. Det tycker jag låter rätt konstigt. Om man nu valt att plugga juridik, så är det väl utav intresse och inte i någon meningslöst ytlig jakt på status? Om nu så är fallet, så förstår jag varför man blir olycklig och stressad. Det skulle jag också blivit om jag brydde mig så absurt mycket om vad andra idioter tycker om mig och mina livsval. Man skall dock aldrig klaga på ambitiösa och produktiva människor. Det är ju ni som bygger Sverige.

Som sagts i ett antal tidigare poster: Good for you! Det är bra för hälsan att slippa dålig, överstressig konkurrens. Såklart har man egna fördomar, men det jag skrivit innan är uteslutande egna upplevelser. Om det beror på att min klass var hetsig i synnerhet, eller att jag umgicks i ett väldigt motiverat gäng vet jag inte. Kanske programmen för en bättre studiemiljö som kårerna bedriver givit resultat? Nåja, förhoppningsvis ovanligt med hetsen men absolut förekommande, det är min bestämda uppfattning.

Inte bara vänner, väldigt många bekanta och många jurister i allmänhet. Haha, att alla väljer juridik för intresset låter så sött, precis som en T1:a eller någon som precis blivit antagen. Juriststudenter har oftast höga betyg och kan "välja" mellan t.ex. ekonom, jurist, läkare, civilingenjör etc. och många är bara ute efter ett roligt jobb som ger status och pengar. Juridik är intressant på ett sätt, medicin på ett annat - om man kan tänka sig att jobba inom båda men gillar att softa på med två betygssteg på läkarprogrammet och sedan bli garanterad ett hyfsat jobb efter examen, då förstår jag att folk byter över. Medicin är ju vad jag förstått mycket mer hands on, och innehåller fler praktiska moment. På juristprogrammet fick man 1 veckas praktik under 4,5 år i Lund på min tid. Man fick inte heller lära sig skriva ett avtal. Så vill man ha en utbildning med praktisk anknytning ska man på tal om ingenting överväga att inte plugga juridik.

Precis som du säger, man mår bäst av att inte bli inblandad i hetsen.
Citera
2012-02-07, 21:25
Medlem
The_Keepers avatar
Resultat T4 HT Uppsala:
Totalt antal som godkänt publicering: 217

Antal AB: 61
Antal BA: 127
Antal B: 5
Antal U: 0
Ej fullständigt: 24

Andel AB i %: 28
Andel BA i %: 59
Andel B i %: 2
Ej fullst i %: 11
Citera
2012-02-07, 21:44
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Resultat T4 HT Uppsala:

Lätt tenta eller en väldigt dutkig klass?
Citera
2012-02-07, 22:18
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Lätt tenta eller en väldigt dutkig klass?
Svårt att säga. Tidigare terminer har klassen knappast överpresterat (10% AB T3, ungefär 15% AB T2 om jag inte missminner mig).
Att beakta är att AB-gränsen låg på 48 (av 60) poäng och den student som hade högst betyg i klassen fick 52. Så samtliga AB-studenter befann sig på ett väldigt litet spann.
En stor majoritet av studenterna gick även in till tentaskrivningen med mer eller mindre full pott från terminens obligatoriska moment, vilket utgjorde 20 poäng.
Senast redigerad av The_Keeper 2012-02-07 kl. 22:21.
Citera
2012-02-07, 22:38
Medlem
Feadogs avatar
Ja, stolpe ut igen. Fick ett poäng från AB för andra gången. Ska så klart överklaga lite men utsikterna att lyckas är ju små. Hur tror ni att chanserna är att landa ett byråjobb i framtiden om man har Ba på T2, T3 och T4 (civilrätt 1 och 2 samt straff- och processrätt) förutsatt att jag faktiskt börjar plugga lite och får AB på resten av kurserna (vilket skulle landa i 6 av 9 AB:n och resten Ba:n med den sorgliga omständigheten att samtliga Ba:n är på de terminer som är obligatoriska att medräkna vid ansökan till notarietjänstgöring).
Citera
2012-02-07, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Resultat T4 HT Uppsala:

Får man BA är det självmord som gäller? Hur många begår självmord pga BA, alternativt hoppar av utbildningen då det är helt kört för all framtid efter ett BA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in