2011-08-17, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Det borde väl vara samma terminsupplägg för alla? Här i Lund sker brytningen 10-15 dagar in i januari. Kolla när din HT slutar så vet du att VT börjar veckan som följer.

När själva brytningen sker har jag redan kollat upp. Förlåt för att jag var otydlig. Det jag undrar är när föreläsningarna drar igång efter nyår och om det brukar vara några tentor i början av januari eller om det funkar att komma hem runt den 10 januari eller ännu senare.
Citera
2011-08-17, 18:23
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Jag skulle vilja säga att gruppvalet har en inverkan på betyget beroende på hur man är som person. För mig som sällan läser böckerna och läser dem slarvigt är lärarens roll avgörande för betygsutfallet. Kvaliteten på undervisningen varierar då olika lärare har olika god utlärningsförmåga. Så det kan finnas en poäng i att göra ett påläst val när det kommer till seminarieundervisningen. Dessutom är det mycket roligare att gå på undervisningen när läraren är duktig.
Du har en poäng där, mitt resonemang beror nog mångt om mycket på lärarens funktion och roll i Uppsala där läraren sitter tyst under seminarierna och enbart bryter in då en student säger någonting uppenbart fel.

Annars kan jag rekommendera att du börjar läsa böckerna noggrant .
Citera
2011-08-18, 10:12
Medlem
StenSturedys avatar
Hur är juristnollningen i Lund? Drar den igång på onsdag? Finns det något schema?
Citera
2011-08-18, 14:43
Medlem
Zingans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du har en poäng där, mitt resonemang beror nog mångt om mycket på lärarens funktion och roll i Uppsala där läraren sitter tyst under seminarierna och enbart bryter in då en student säger någonting uppenbart fel.

Angående att seminarieläraren inte säger något är inte sant för T2. Den seminarielärare jag hade för T2 ritade på tavlan samtidigt som vi gick igenom uppgifterna. Därav var det ömsom lärare, ömsom elever som fick prata. I helhet tyckte jag att det fungerade bättre jämfört med T1.
Citera
2011-08-18, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Extremo, hur länge har du läst nu? En termin? Du talar i väldigt generella termer om lärarens funktion vid seminarier på UU.

Jag trodde att den Extremo, som talade vitt och brett utan att ha en aning, blev begravd för något år sedan?

/ En besviken infanterimajor

Citera
2011-08-18, 21:33
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herman.Gotze
Extremo, hur länge har du läst nu? En termin? Du talar i väldigt generella termer om lärarens funktion vid seminarier på UU.

Jag trodde att den Extremo, som talade vitt och brett utan att ha en aning, blev begravd för något år sedan?

/ En besviken infanterimajor

Låt käften gå, det blir rätt ändå! (Fan vad kasst rim ).

Borde kanske ha poängterat att det var från mina erfarenheter utav T1, klantigt av mig att inte skriva det .
Citera
2011-08-19, 00:23
Medlem
Bargents avatar
Min erfarenhet är att det endast var på T1 som läraren var någorlunda tyst och där konceptet med ordförandebasgrupper praktiserades.

Lärarens ledande funktion har sedan ökat termin för termin.
Citera
2011-08-19, 01:02
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Min erfarenhet är att det endast var på T1 som läraren var någorlunda tyst och där konceptet med ordförandebasgrupper praktiserades.

Lärarens ledande funktion har sedan ökat termin för termin.
Borde inte lärarnas ledande funktion minska i takt med att elevernas kunskaper ökar?
Citera
2011-08-19, 09:24
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Borde inte lärarnas ledande funktion minska i takt med att elevernas kunskaper ökar?

Skulle snarare ville säga att det är helt upp till läraren och klassen. Vissa lärare har inte sagt ett ord med andra kört kateder.
Citera
2011-08-19, 12:03
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Skulle snarare ville säga att det är helt upp till läraren och klassen. Vissa lärare har inte sagt ett ord med andra kört kateder.

Ja, det beror i hög grad på klassen. Är det en tryckt och blyg stämning har ju läraren egentligen inget annat val än att styra. Vet att vår klass nu under T2 var mindre "styrd", än andra seminariegrupper.

På T2 kände jag att det var en skönare dynamik mellan fördelningen lärare/elever. Vi höll låda, och läraren gick igenom saker som vi bad särskilt om eller styrde upp lektionen om den halkat av huvudspåret.

På T1 kändes det så jävla påtvingat, vilket var extra tydligt när det var något bökigt ämne som ingen kände sig säker på. Då kunde det ligga en riktigt skam-slöja över klassen, samtidigt som läraren satt där i ett hörn och jämrade sig haha.
Citera
2011-08-19, 16:22
Medlem
Ferres avatar
En fråga:

Var hittar man billigast kurslitteratur? Ska påbörja en översiktskurs kommande termin och behöver

- lagboken
- en bok som heter civilrätt
- ett arbetsmaterial häfte (som säkert kostar lika mycket överallt)

Var får man tag på dessa billigast? Är det stor skillnad på nya/gamla upplagor, både vad gäller lagboken och annan kurslitteratur?
Citera
2011-08-19, 16:32
Medlem
tjugosjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
En fråga:

Var hittar man billigast kurslitteratur? Ska påbörja en översiktskurs kommande termin och behöver

- lagboken
- en bok som heter civilrätt
- ett arbetsmaterial häfte (som säkert kostar lika mycket överallt)

Var får man tag på dessa billigast? Är det stor skillnad på nya/gamla upplagor, både vad gäller lagboken och annan kurslitteratur?
Kolla annonser på blocket eller på anslagstavlor runt om på den högskola var du ska läsa. Alternativt köper du nytt via lycknis.se eller adlibris.se eller bokus.se.

Ja det är skillnad på nya/gamla upplagor. De äldre upplagorna har ju så klart inte med de senaste lagändringarna så det finns en risk att det du läser inte längre stämmer och det blir jobbigt att sitta och försöka lista ut var de regler som boken åsyftar, återfinns i den nya lagen. Men, när det gäller boken Civilrätt har jag för mig att den senaste upplagan bara ändrats rent redaktionellt, alltså i princip bara språkliga ändringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in