2009-01-12, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glistrup
Det har sagts otaliga gånger förrut men måste uppenbarligen sägas igen - med bara en juristexamen i Sverige är möjligheterna obefintliga i U.S.A. Du måste få tillräckliga betyg hemma först och satsa på att ta en motsvarande masterexamen någonstans i U.S.A. för att sedan kunna ta en "bar-exam" och således få tillgång till att verka som advokat i ett antal stater. Omvägen är längre men kan mycket väl bli mer lönsam, beroende på om du avlägger mastern (LL.M. eller vad exakt det rör sig om) på ett välrennomerat universitet och sedan inriktar dig på rätt bransch.

edit: slarvfel

skulle man inte kunna ta en kandidat examen och sen läsa på law school
Citera
2009-01-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Det räckte inte med tråden du startade?

Jag hoppas innerligt att jag inte genom denna förfärliga akt tillfogat dig permanent skada. Jag kan betala de terapeutiska samtal du behöver.

Best wishes,
supermind
Citera
2009-01-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Det är helt möjligt att ta tillfälligt studieupphåll på längre perioder under själva utbildningen i Uppsala. Man brukar rekommendera att man gör det efter 4:e terminen av någon anledning jag inte kommer ihåg (kan ha varit att man kan läsa termin 5 & 6 i vilken ordning man vill - det är ju bara intag på hösten i Uppsala).

Tack för ditt svar. Jag är intresserad av kinesiska och skulle vilja läsa det samtidigt. Är det möjligt att läsa A-kursen i kinesiska samtidigt som jag läser juridiken? Kanske inte är så smart första terminen...
Citera
2009-01-13, 12:28
Medlem
Glistrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.t the man
skulle man inte kunna ta en kandidat examen och sen läsa på law school

Självklart, för att överhuvudtaget komma till U.S.A. efter studier i Sverige ska du ha tagit en jur.kand - alltså 4,5 års heltidsstudier på juristprogrammet.
Citera
2009-01-13, 13:35
Medlem
Dalailamas avatar
.

Ligger på reservplats 34 (HP 1,4) i Sthlm. Fick en kallelse till reservuppropet.
Chans att komma in?
Senast redigerad av Dalailama 2009-01-13 kl. 13:35. Anledning: fel
Citera
2009-01-13, 15:27
Medlem
r0g3rs avatar
såklart att du har en chans, dock en liten.. Fan 1.4 HP för SU var riktigt lågt.. vad har du för betyg?
Citera
2009-01-13, 15:40
Medlem
Dalailamas avatar
.

Värdelösa... runt 16

Å andra sidan så står det att 1,4 var sista antagna för reservuppropet HT08 (se länk nedan)

Jag hade 1 poäng ifrån 1,5.. kanske var därför jag har ett hyfsat reservnummer.

http://www.juridicum.su.se/jurweb/aktuellt/default.asp?lang=swe&aktuellid=195

En fråga dock, 98 personer ifrån urvalsgrupp HP blir antagna. Innebär detta att 34 av dem måste hoppa av för att jag skall komma in? I så fall så har man ju knappast en chans. Att en tredjedel skulle hoppa av känns väldigt osannolikt...
Senast redigerad av Dalailama 2009-01-13 kl. 15:53. Anledning: .
Citera
2009-01-13, 16:11
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Värdelösa... runt 16

Å andra sidan så står det att 1,4 var sista antagna för reservuppropet HT08 (se länk nedan)

Jag hade 1 poäng ifrån 1,5.. kanske var därför jag har ett hyfsat reservnummer.

http://www.juridicum.su.se/jurweb/aktuellt/default.asp?lang=swe&aktuellid=195

En fråga dock, 98 personer ifrån urvalsgrupp HP blir antagna. Innebär detta att 34 av dem måste hoppa av för att jag skall komma in? I så fall så har man ju knappast en chans. Att en tredjedel skulle hoppa av känns väldigt osannolikt...

Ja, det är den urvalsgruppen som gäller för dig.
Citera
2009-01-13, 16:16
Medlem
Dalailamas avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Ja, det är den urvalsgruppen som gäller för dig.

Då är det med andra ord kört

Edit: såg precis att den sista antagna för urvalsgrupp HP på reservuppropet var 44. Jag med mina 34 bör således inte ligga alltför illa till då VT brukar vara snäppet lättare än HT.
Senast redigerad av Dalailama 2009-01-13 kl. 16:49.
Citera
2009-01-13, 16:50
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Då är det med andra ord kört

Edit: såg precis att den sista antagna för urvalsgrupp HP på reservuppropet var 44. Jag med mina 34 bör således inte ligga alltför illa till då VT brukar vara snäppet lättare än HT.
Tänk på att det inte är 34 som måste hoppa av utan mer troligt tio som hoppar av och 24 som tackar nej till sin köplats
Citera
2009-01-13, 20:13
Medlem
flipsters avatar
Klart du ska gå på reservuppropet, vilket är nån timme efter ord. upprop. En kursare låg rätt risigt till på reservuppropet i höstas, men kom in.
Citera
2009-01-14, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thesupermind
Jag hoppas innerligt att jag inte genom denna förfärliga akt tillfogat dig permanent skada. Jag kan betala de terapeutiska samtal du behöver.

Best wishes,
supermind

En simpel ursäkt räcker gott och väl. Terapeutiska samtal (dock av helt andra anledningar) är ett välkommet bidrag. Vart ska jag skicka räkningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in