2013-04-25, 13:57
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Inte för att ifrågasätta att Uppsala har en bra juristutbildning, eller för den delen vara dålig tvåa, så lyste alla varningsklockor när jag läste den här raden ifrån artikeln:

"Olika kriterier är till exempel lärarkompetens, hur många studenter som sökt till utbildningen, forskning, studenternas gymnasiebetyg och ”sociala indikatorer” - alltså hur mångfalden bland studenterna ser ut."

Jag är ganska övertygad om att man på mer eller mindre goda objektiva grunder kan slå fast en utbildnings kvalitet och därmed också kunna göra en inbördes ranking, men vad tusan studenternas gymnasiebetyg och "sociala indikatorer" har med saken att göra bör ifrågasättas.

Jag håller med dig i sak, men jag läste själva rapporten redan hos källan när den kom ut och jag vill minnas att både Uppsala och Lund fick bottenbetyg i sociala indikatorer, däremot Umeå har jag för mig fick toppbetyg på den biten, så det var inte särskilt relevant för resultatet av undersökningen. Snarare var det ju universiteten med sämst sociala indikatorer som toppade listan och de med bäst sociala indikatorer som låg i botten.

Faktum kvarstår alltså, något som vi förvisso vetat om väldigt länge: Uppsala är ohotad etta med Lund som god tvåa bland landets juristutbildningar
Senast redigerad av Feadog 2013-04-25 kl. 14:03.
Citera
2013-04-25, 14:03
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Faktum kvarstår alltså, något som vi förvisso vetat om väldigt länge: Uppsala är ohotad etta med Lund som god tvåa bland landets juristutbildningar

Hur avgör man det? Får avgångselever därifrån i allmänhet bättre jobb, högre lön, blir de oftare justitieråd, får de fler artiklar och böcker publicerade, är de mer uppskattade av chefer och kollegor, ser arbetsgivarna de som mer attraktiva, är de mer rättrogna i sin myndighetsutövning, tar de bättre tillvara på sina klienters intressen, gör de färre sexköp som åklagare?

Jag fattar verkligen inte heller uranks kriterium. Själv skulle jag välja efter vilket universitet som har tillgång till tunnelbana.
Senast redigerad av Sobofied 2013-04-25 kl. 14:06.
Citera
2013-04-25, 14:27
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Jag är ganska övertygad om att man på mer eller mindre goda objektiva grunder kan slå fast en utbildnings kvalitet och därmed också kunna göra en inbördes ranking, men vad tusan studenternas gymnasiebetyg och "sociala indikatorer" har med saken att göra bör ifrågasättas.
Jag håller med dig om att man antagligen inte bör dra alltför stora växlar utifrån denna typ av undersökningar (jfr. t ex. den där Stockholms universitet blev underkänd). I synnerhet när jag själv inte satt mig in i själva undersökningen.

Samtidigt är det intressant att de görs, och man vågar nog i vart fall påstå att de ger indikationer, om än med varierande styrka.
Citera
2013-04-25, 14:47
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper

Samtidigt är det intressant att de görs, och man vågar nog i vart fall påstå att de ger indikationer, om än med varierande styrka.

Ja, om man läser djupare kan man t ex se indikationer på vilket program som har bäst mångfald eller högst gymnasiebetyg. Det säger i princip inget om hur bra utbildningen är. I "grundutbildning"-kategorin, som väl är mest relevant för denna tråd, var ÖU etta och UU femma; men jag misstänker att du inte ger mycket för den indikationen. Och det tror jag du gör rätt i. Här är vad de tar hänsyn till i den delen:

Citat:
Antal lärare per student enligt Universitetskanslersämbetets nyckeltal. Antalet lärare (som inkluderar forskarna) räknas i helårspersoner och reduceras schablonmässigt med den andel som motsvaras av lärosätets andel intäkter till verksamhetsgrenen forskning och forskarutbildning. Antalet studenter är antalet helårsstudenter. (vikt 0,2)

Prestationsgrad är antalet helårsprestationer dividerat med antalet helårsstudenter, utbildningsområde för utbildningsområde. Värdet är det standardvägda resultatet (för att ta hänsyn till skillnader i prestationsgrad mellan områdena och det mellan lärosätena skilda utbildningsutbudet). 1,00 är normalvärde. (vikt 0,2)

Rörlighetsfaktorn är antalet förstagångsexaminerade vid lärosätet i förhållande till alla av de förstagångsexaminerade samma år som började sina första studier vid lärosätet. (Dvs ett värde >1 visar att lärosätet har fler examinerade än nybörjare, ett värde < 1 = fler nybörjare än examinerade). (vikt 0,2)

Etableringsgrad i förhållande till medelvärdet för alla lärosäten med hänsyn till examenssammansättningen vid lärosätet enligt Universitetskanslersämbetets mätningar av etableringen på arbetsmarknaden. Jämförelsetal med 1,0 som normalvärde. (vikt 0,2)

Andel studenter på avancerad nivå, dvs. antal helårsstudenter på avancerad nivå av hela antalet helårsstudenter i procent. (vikt 0,2)
Citera
2013-04-25, 15:29
Medlem
Tråkigt att Umeå kom sist i den listan. Jag har 1,5 på HP (chans på övriga mao) och satte Umeå som andra val efter Lund, baserat på trivselfaktor. Kommer förmodligen köra på Umeå då boende har lösts sig där redan nu. Inget som säger att Umeå inte kommer ha klättrat upp om ett par år i och för sig, känns lite tråkigt nu dock.

Men allt för stort värde ska väl inte sättas vid en sådan rankning, hur tror ni realistiskt rankningen ser ut mellan lärosätena? Och i arbetsgivares ögon?
Citera
2013-04-25, 15:44
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yesyall
Tråkigt att Umeå kom sist i den listan. Jag har 1,5 på HP (chans på övriga mao) och satte Umeå som andra val efter Lund, baserat på trivselfaktor. Kommer förmodligen köra på Umeå då boende har lösts sig där redan nu. Inget som säger att Umeå inte kommer ha klättrat upp om ett par år i och för sig, känns lite tråkigt nu dock.

Det är just sådana här inlägg som gör att jag tycker det är viktigt att påpeka bristerna i sådana undersökningar. Blivande studenter och jurister kan plötsligt få för sig att välja bort ett universitet i (den felaktiga) tron att det i någon större utsträckning kommer påverka deras karriär. Jag tycker absolut trivselfaktor är vad du ska välja efter (vad man sedan lägger i det är en annan fråga). Något underlag för att ett visst universitet skulle vara bättre i karriärssynvinkel än ett annat tycks inte finnas.

Med möjligt undantag för SU, eftersom vi är en juristfabrik där alla får skrämmande lätta AB, och GU där motsatt förhållande tycks råda.
Citera
2013-04-25, 16:30
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yesyall
Men allt för stort värde ska väl inte sättas vid en sådan rankning, hur tror ni realistiskt rankningen ser ut mellan lärosätena? Och i arbetsgivares ögon?

Skit i rankningarna! Precis som Sobofied är inne på så är det viktigt att påpeka bristerna i diverse undersökningar av den här typen pga. personer likt dig. Inget illa ment mot dig eller någon annan här i tråden, men juriststudenter (och inte sällan jurister) är riktigt skitnödiga och fokuserar in absurdum på sådant man egentligen bör rycka på axlarna åt.

Fokusera på att ta en juristexamen, det är steg ett. Fokusera därefter på att få så bra betyg som möjligt. I mån av tid och ork kan det även vara bra att skaffa sig andra typer av meriter, t.ex. extrajobb. Och glöm inte att leva lite!

Lärosätesdebatten kan med fördel ignoreras.
Citera
2013-04-25, 17:48
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Skit i rankningarna! Precis som Sobofied är inne på så är det viktigt att påpeka bristerna i diverse undersökningar av den här typen pga. personer likt dig. Inget illa ment mot dig eller någon annan här i tråden, men juriststudenter (och inte sällan jurister) är riktigt skitnödiga och fokuserar in absurdum på sådant man egentligen bör rycka på axlarna åt.

Fokusera på att ta en juristexamen, det är steg ett. Fokusera därefter på att få så bra betyg som möjligt. I mån av tid och ork kan det även vara bra att skaffa sig andra typer av meriter, t.ex. extrajobb. Och glöm inte att leva lite!

Lärosätesdebatten kan med fördel ignoreras.

Jag tycker snarare att denna typ av rankingar tjänar ypperligt främst genom att underbygga den sköna nivån av pajkastning och skitsnack som finns mellan främst studenterna på de större och mer anrika lärosätena (studenterna i Örebro och Umeå sysslar mest med att försöka berättiga sin existens och vågar inte ännu ge sig in i pajkastandet på samma nivå som de stora pojkarna vad det verkar).

Att dessa rankings skulle ha någon praktisk betydelse, eller att valet av lärosäte skulle ha någon nämnvärd arbetsmarknadsmässig betydelse förkastar även jag, vilket jag påpekat många gånger förut.
Citera
2013-04-25, 22:55
Medlem
Uranks resultat med rankingen av olika utbildningar verkar ju vara helt missvisande? Enligt deras resultat är Uppsalas ekonomutbildning högre rankad än handels i Stockholm. Bara det visar ju att hela undersökningen är ett skämt...

"När det gäller ekonomrankingen är det som väntat så att de större och äldre universiteten kommer högt, dock med Högskolan i Jönköping som intressant uppstickare på tredje plats efter Handels*högskolan i Stockholm som har avancerat en placering sedan föregående ranking."
Citera
2013-04-25, 23:09
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Uranks resultat med rankingen av olika utbildningar verkar ju vara helt missvisande? Enligt deras resultat är Uppsalas ekonomutbildning högre rankad än handels i Stockholm. Bara det visar ju att hela undersökningen är ett skämt...

"När det gäller ekonomrankingen är det som väntat så att de större och äldre universiteten kommer högt, dock med Högskolan i Jönköping som intressant uppstickare på tredje plats efter Handels*högskolan i Stockholm som har avancerat en placering sedan föregående ranking."

Vet inte varför du postar i juristtråden men ville bara säga att Urank fokuserar mycket på vilken typ, och omfattningen, forskning som bedrivs på skolan.
Citera
2013-04-25, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Vet inte varför du postar i juristtråden men ville bara säga att Urank fokuserar mycket på vilken typ, och omfattningen, forskning som bedrivs på skolan.

Om de påstår att Uppsalas ekonomutbildning är högre rankad än handels i Sthlm, kan man ju med säkerhet tänka sig att juristrankingen är missvisande också. Är du av en annan uppfattning? Oavsett vad de kollar på är handels i Sthlm bättre. Annat är bara trams. Jag läser juristprogrammet, varför jag ifrågasatte uranks trovärdighet.
Citera
2013-04-25, 23:21
Medlem
Sobofieds avatar
Forskningskategorin:

Citat:
FORSKNING/FORSKARUTBILDNING (vikt 0,2)

Andel forskning av lärosätets totala kostnader. (vikt 0,2)

Andel konkurrensutsatta forskningsmedel (från Vetenskapsrådet, Fas och Formas) av extern forskningsfinansiering. (vikt 0,2)

Andel examinerade studenter som övergår till forskarutbildning. (vikt 0,2)

Antal disputationer per professor. (vikt 0,2)

Rekrytering till forskarutbildning av doktorander, ej från egen högskola (vikt 0,2)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in