2011-01-03, 02:49
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Hm. Jag bara antar att man ska välja grupp... Så har det varit på alla andra kurser jag läst.. Och, jo det brukar vara ett jävla tryck på det, så man får vara snabb och anmäla sina kompisar...
Någon som läser som kanske vet?

Att anmäla sina kompisar tar oftast för lång tid.
Citera
2011-01-03, 12:42
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnoivles
Skoj att jag inte känner en jävel, går snabbt att anmäla sig iallafall....

Stockholm är så jävla anonymt så jag vill bara sitta hemma och gråta och äta godis.

Du hade ju inte börjat än? Har du läs någon random kurs innan håller jag med om att det är anonymt, men på juristprogrammet lär man känna människor på ett annat sätt, säkerligen lite mer anonymt vid Stockholm än vid Uppsala osv. men vill man vara riktigt social finns ju kåren och allt annat möjligt att engagera sig i. Även om man inte känner för den biten lär man känna kursare förutsatt att man inte är helt socialt efterbliven.
Citera
2011-01-03, 13:19
Medlem
Fails avatar
Kan ju inte anklaga Uppsala för att inte skicka ut information iaf... jävlar vilken pappershög
Citera
2011-01-03, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fail
Kan ju inte anklaga Uppsala för att inte skicka ut information iaf... jävlar vilken pappershög

Va fan. Har inte fått någon information. Men den dyker väl upp så småningom.
Stod där någonting vi inte tidigare visste?

EDIT: Hade visst också fått informationen..
Senast redigerad av benny-lenny-kenny 2011-01-03 kl. 14:34.
Citera
2011-01-03, 15:13
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fail
Jag håller med, vaknade av att någon slängde ned en tegelsten i brevlådan. Visade sig vara drygt 700 gram papper som störde min skönhetssömn. Men det var nyttig information som fanns där, den information man fick om Uppsala som studentstad finns ju att hämta på internet, men en del av det man fick från institutionen var bra.
Citera
2011-01-03, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnoivles
Skoj att jag inte känner en jävel, går snabbt att anmäla sig iallafall....

Stockholm är så jävla anonymt så jag vill bara sitta hemma och gråta och äta godis.

Ingen fara du. Gå på fadderi-grejerna i början bara så kommer du hitta några att hänga med. Även de riktigt konstiga personerna har hittat några att hänga med iaf i min termin och de andra terminer jag har insikt i.

Och JIKEN är soft, bara du inte hamnar med skitlärare som jag som rättar som jag vet inte vad...
Citera
2011-01-03, 19:50
Medlem
Njae det hör väl ihop med att jag varit arbetslös de närmaste två månaderna sedan jag kom hem från Kanada där alla hälsar och snackar som galningar med allt och alla. Det blidde plötsligt tomt.

Det ska nog ordna sig, sist jag kollade var jag inte efterbliven.
Citera
2011-01-03, 20:28
Medlem
Har folk redan börjat köpa böcker och få information från universiteten? Jag har bara en liten ruta där det står antagen på studera.nu

Ska börja på SU nu till VT. Jag hade inte tänkt studera juridik öht (tänkte mig statsvetenskap från början) utan sökte mest utan förhoppningar om att komma in då personer runt mig varmt rekommenderat detta program. Förvånande nog räckte mitt 1.5 på HP och inte kan man tacka nej till chansen att åtminstone testa på juridiklinjen.

Men nu närmar ju sig starten av terminen och jag har fan inte en aning om vad man ska göra. Ska man börja köpa litteratur redan nu och välja grupper(?) ?. Är det någon sorts inspark eller introduktionsdagar? Jag vet bara att det är en välkomstdag den 13:de Januari då man ska sitta i en aula och lyssna på saker. Jag har inte ens en aning om hur uppropet går till, sitter det verkligen 300 pers där i salen som svarar när deras namn ropas upp?

Är det någon som gått igenom detta tidigare (såklart det är) som kan ge mig, och kanske oss andra, lite tips på vad vi förväntas göra det första veckorna och vad vi redan bör ha gjort innan terminsstarten? Allt det här kom väldigt plötsligt för mig, var bara ca 2 veckor sedan jag fick reda på att jag kommit in och har inte hunnit förbereda mig mentalt alls, så lite svar skulle skänka mig enorm sinnesfrid.
Citera
2011-01-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuickJelly
Har folk redan börjat köpa böcker och få information från universiteten? Jag har bara en liten ruta där det står antagen på studera.nu

Ska börja på SU nu till VT. Jag hade inte tänkt studera juridik öht (tänkte mig statsvetenskap från början) utan sökte mest utan förhoppningar om att komma in då personer runt mig varmt rekommenderat detta program. Förvånande nog räckte mitt 1.5 på HP och inte kan man tacka nej till chansen att åtminstone testa på juridiklinjen.

Men nu närmar ju sig starten av terminen och jag har fan inte en aning om vad man ska göra. Ska man börja köpa litteratur redan nu och välja grupper(?) ?. Är det någon sorts inspark eller introduktionsdagar? Jag vet bara att det är en välkomstdag den 13:de Januari då man ska sitta i en aula och lyssna på saker. Jag har inte ens en aning om hur uppropet går till, sitter det verkligen 300 pers där i salen som svarar när deras namn ropas upp?

Är det någon som gått igenom detta tidigare (såklart det är) som kan ge mig, och kanske oss andra, lite tips på vad vi förväntas göra det första veckorna och vad vi redan bör ha gjort innan terminsstarten? Allt det här kom väldigt plötsligt för mig, var bara ca 2 veckor sedan jag fick reda på att jag kommit in och har inte hunnit förbereda mig mentalt alls, så lite svar skulle skänka mig enorm sinnesfrid.

Kan ju börja med att kolla på Juridicums hemsida, om du inte gjort det tidigare, så hittar du information om t.ex. upprop. Jag tror jag väntade en vecka med att köpa kurslitteratur när jag började så att göra det redan nu är bara onödigt. Du behöver inte förbereda något förutom att planera in när du ska på olika saker, t.ex. gruppval och upprop, resten löser sig när du väl börjat.
Citera
2011-01-03, 22:34
Medlem
Bokhyllans avatar
Jag vill inleda med att säga att jag hatar att vara den som klagar, men jag måste ändå ansluta mig till den skara människor här i tråden som tröttnat på den uppenbara oförmågan hos vissa blivande juriststudenter. Det märks att det manliga 90-talet är på väg in på juristlinjen: curlade datornördar som varken jobbat eller gjort lumpen och uppenbarligen saknar akademisk tradition i familjen. Var är viljan och förmågan att söka information på egen hand och därefter ta egna initiativ?

Någon skrev, för en tid sedan och i en annan tråd, ett träffande inlägg angående 90-talistgenerationen och dess informationssökning och hur eget tänkande hade ersatts av dumma frågor på Flashback och annorstädes. Detta märks inte bara här utan också varje gång man talar med nya JIK:are. Snälla blivande juriststudenter, gör er själva en tjänst för framtiden: tänk själva och lita på er förmåga! En apa klarar första terminen på juristlinjen.
Citera
2011-01-03, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuickJelly

Har köpt litteratur men jag är en sådan som alltid ska förbereda mig ett halvår innan något börjar, dessutom har jag varit arbetslös så jag har inte haft mycket annat att ägna mig åt. Angående terminsstarten så hittar du ju all info du behöver här:

http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/Kurser.asp?SchemaID=495&

Under fliken schema finns det mesta. Prel. schema för alla föreläsningar och seminarier och även tentadatum (som förvisso är fel, vilket stör mig något enormt. Det står måndagen den 22 mars men det datumet är en tisdag).

Den 13 januari är det bara upprop tror jag. Introdagarna är den 19 och 20 januari och information om dem finns också på sidan jag länkade till!

Hoppas jag gjort någon nytta! Ses på juristprogrammet på SU om några veckor.
Citera
2011-01-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokhyllan
Jag vill inleda med att säga att jag hatar att vara den som klagar, men jag måste ändå ansluta mig till den skara människor här i tråden som tröttnat på den uppenbara oförmågan hos vissa blivande juriststudenter. Det märks att det manliga 90-talet är på väg in på juristlinjen: curlade datornördar som varken jobbat eller gjort lumpen och uppenbarligen saknar akademisk tradition i familjen. Var är viljan och förmågan att söka information på egen hand och därefter ta egna initiativ?

Någon skrev, för en tid sedan och i en annan tråd, ett träffande inlägg angående 90-talistgenerationen och dess informationssökning och hur eget tänkande hade ersatts av dumma frågor på Flashback och annorstädes. Detta märks inte bara här utan också varje gång man talar med nya JIK:are. Snälla blivande juriststudenter, gör er själva en tjänst för framtiden: tänk själva och lita på er förmåga! En apa klarar första terminen på juristlinjen.
Ja, verkligen, fy skäms på den som inte har någon akademiker i familjen att fråga om råd. Med det sagt kan jag tycka att ditt inlägg ändå har någon poäng, särskilt i näst sista meningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in