2010-12-30, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloot
Jag lutar starkt åt att skaffa den gröna när 2011:an kommer ut, förutsatt att priset är acceptabelt. 2000 kr för den blåa är inte acceptabelt; det går ju att kika i någon äldre upplaga om man vill bekanta sig med upplägget i även den serien.

Vad studerar eller ska du börja studera? Intressant nog så har jag aldrig sett en grön lagbok i vare sig min klass eller i någon läsesal. Med risken för grupptryck inräknad, så tål jag nog ändå säga att det finns en anledning till det..
Citera
2010-12-31, 01:10
Medlem
I Göteborg är det en hel del som har gröna lagboken.
Citera
2010-12-31, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsguran
I Göteborg är det en hel del som har gröna lagboken.

Många har också träskor i Göteborg

Skämt åsido... Är det verkligen så illa att man i Uppsala inte ens får ha en 2010 års lagbok men med nya RF som kompletterande lagtext, typ printat från nätet? Trist för alla nya studenter att punga ut med 1500:- extra bara för att få en ny lagbok, SU låter sina förstaterminare ha 2010 fortfarande.
Citera
2010-12-31, 02:35
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_Man
Många har också träskor i Göteborg

Skämt åsido... Är det verkligen så illa att man i Uppsala inte ens får ha en 2010 års lagbok men med nya RF som kompletterande lagtext, typ printat från nätet? Trist för alla nya studenter att punga ut med 1500:- extra bara för att få en ny lagbok, SU låter sina förstaterminare ha 2010 fortfarande.

Å andra sidan läser man inte statsrätt på SU under T1:an.
Citera
2010-12-31, 12:01
Medlem
FrasseFloyds avatar
Jag nappat på namgreb och drar igång en ny diskussion, med lärosäten i fokus. Vi har avhandlat vilket som är bäst samt sämst många gånger. Vi har jämfört Lund med Uppsala, örebro med Umeå och Stockholm har avhandlats en hel del också. Det är fascinerande hur Göteborg oftast hamnar utanför diskussionen. Vadan detta? Är det en bra utbildning de har? Har de ens en utbildning? Om ja: skulle ni, som jag, klassa in den mellan LU/UU/SU och UmU/ÖU när det kommer till kvalitet och renomme?
Citera
2010-12-31, 12:35
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag nappat på namgreb och drar igång en ny diskussion, med lärosäten i fokus. Vi har avhandlat vilket som är bäst samt sämst många gånger. Vi har jämfört Lund med Uppsala, örebro med Umeå och Stockholm har avhandlats en hel del också. Det är fascinerande hur Göteborg oftast hamnar utanför diskussionen. Vadan detta? Är det en bra utbildning de har? Har de ens en utbildning? Om ja: skulle ni, som jag, klassa in den mellan LU/UU/SU och UmU/ÖU när det kommer till kvalitet och renomme?
1. Uppsala 2. Stockholm 3. Lund 4. Örebro 5. Göteborg 6. Umeå. Många äldre delägare tror fortfarande att man enbart kan läsa de första 3 åren i Göteborg vilket knappast ger utnildningen några plus poäng. Josef zila m m har å andra sidan gjort ett bra arbete att marknadsföra Örebro vilket välförtjänt ger Örebro en 4 plats efter de anrika utbildningarna.
Citera
2010-12-31, 12:47
Medlem
Sorry Frasse, måste bara ge mina sista 2 ören om lagböcker.

Att den gröna lagboken är ovanlig på de flesta lärosäten utom Uppsala är inte så konstigt eftersom den ges ut av Justus (som är ett uppsala-juridisk förlag) och i princip är anpassad efter juristutbildningen i Uppsala. Målsättningen med den är inte att konkurrera med Sveriges Rikes Lag (vilket den röda boken verkar vilja göra, förgäves naturligtvis), utan den är till för studenterna. Jag är lite förvånad över att den är vanlig i GBG, men man lär så länge man lever.

Man ser ungefär lika många gröna som blåa lagböcker i Uppsala så inte fan skulle någon känna sig utanför med den blå. Dessutom har de flesta AB-studenter den blåa Några röda lagböcker ser man inte i Uppsala, kanske bara nån enstaka hos studenter som tidigare studerat någon annanstans och sen bytt till det anrika Universitetet. Tror den röda ges ut i Lund (?) och är antagligen ganska vanlig där.

Den blå v. den gröna igen då. Den gröna är lättare att släpa och den har i stort sett allt man behöver för utbildningen. Den går ändå bort för mig eftersom det känns jävligt onödigt och dumt att ha en speciell bok för studierna. Särskilt eftersom man i Uppsala prioriterar det verklighetsanpassade framför allt, känns som lite dubbelmoral på just den punkten. Bättre att satsa på den författningssamling som man troligtvis kommer använda i yrkeslivet (de gångerna man inte sitter vid dator och slår i databaser).
Senast redigerad av sgt.hank 2010-12-31 kl. 12:51.
Citera
2010-12-31, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Å andra sidan läser man inte statsrätt på SU under T1:an.

Å tredje sidan får även statsrättarna på SU använda sig av lagtext från 2010 tillsammans med ett kompendium som trycks av Juridicum
Citera
2010-12-31, 13:48
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Å tredje sidan får även statsrättarna på SU använda sig av lagtext från 2010 tillsammans med ett kompendium som trycks av Juridicum

Får och får... Det står naturligtvis samtliga studenter på alla utbildningar att fritt välja vilken litteratur de önskar investera i. Om du känner för det, och tror det kommer gå bra, kan du helt strunta i att köpa en författningssamling.
Citera
2010-12-31, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Får och får... Det står naturligtvis samtliga studenter på alla utbildningar att fritt välja vilken litteratur de önskar investera i. Om du känner för det, och tror det kommer gå bra, kan du helt strunta i att köpa en författningssamling.

Visst är det så men det är fortfarande bara vissa böcker som man får ta med på tentan. På SU får du som sagt ha med dig ett kompendium med de nya ändringarna av RF och jag tycker det är märkligt att UU kräver 2011 års lagbok i stället för att göra som SU.
Citera
2010-12-31, 14:56
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Visst är det så men det är fortfarande bara vissa böcker som man får ta med på tentan. På SU får du som sagt ha med dig ett kompendium med de nya ändringarna av RF och jag tycker det är märkligt att UU kräver 2011 års lagbok i stället för att göra som SU.

Herregud...man får ha med sig all (okommenterad) lagtext till tentorna på UU, oavsett form. Enda skillnaden är således att institutionen inte själv tillhandahåller ett kompendium med uppdaterad lagtext på UU.

Ang. den gröna lagboken använder som sagt många den i Uppsala. Är man som undertecknad snål och ogillar att släpa på tunga böcker (jag gillar spalterna också, men det är nog bara en vanesak) duger den gott och väl -- endast på T5 har jag behövt komplettera genom att skriva ut lagar.
Citera
2010-12-31, 15:47
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
1. Uppsala 2. Stockholm 3. Lund 4. Örebro 5. Göteborg 6. Umeå. Många äldre delägare tror fortfarande att man enbart kan läsa de första 3 åren i Göteborg vilket knappast ger utnildningen några plus poäng. Josef zila m m har å andra sidan gjort ett bra arbete att marknadsföra Örebro vilket välförtjänt ger Örebro en 4 plats efter de anrika utbildningarna.

Vet inte om jag kan hålla med om det här riktigt. Av vilken anledning riskerar jag dock att bli svaret skyldig. Skulle nog sätta Örebro sist av den enkla anledningen att utbildningen fortfarande är alldeles för ny och oprövad varför man egentligen inte ännu kan riktigt jämföra Örebro med de andra. Jag lägger för övrigt min, om än något partiska, röst på STHLM som bäst enkom av den anledningen att utbudet av specialkurser är så stort att alla kan läsa något de är intresserade av.

Att lärare vid universitetet har inte säger något ont om studenterna tycker jag inte är, mot bakgrund av Örebros status som uppkomling, särskilt förvånande. Att Örebro inte, som Umeå och Göteborg gjorde i början, bara erbjuder de första tre åren bör dock räknas till plussidan. Av ren nyfikenhet; på vilket sätt har Zila m.fl. marknadsfört Örebro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in