Sorry Frasse, måste bara ge mina sista 2 ören om lagböcker.
Att den gröna lagboken är ovanlig på de flesta lärosäten utom Uppsala är inte så konstigt eftersom den ges ut av Justus (som är ett uppsala-juridisk förlag) och i princip är anpassad efter juristutbildningen i Uppsala. Målsättningen med den är inte att konkurrera med Sveriges Rikes Lag (vilket den röda boken verkar vilja göra, förgäves naturligtvis), utan den är till för studenterna. Jag är lite förvånad över att den är vanlig i GBG, men man lär så länge man lever.
Man ser ungefär lika många gröna som blåa lagböcker i Uppsala så inte fan skulle någon känna sig utanför med den blå. Dessutom har de flesta AB-studenter den blåa

Några röda lagböcker ser man inte i Uppsala, kanske bara nån enstaka hos studenter som tidigare studerat någon annanstans och sen bytt till det anrika Universitetet. Tror den röda ges ut i Lund (?) och är antagligen ganska vanlig där.
Den blå v. den gröna igen då. Den gröna är lättare att släpa och den har i stort sett allt man behöver för utbildningen. Den går ändå bort för mig eftersom det känns jävligt onödigt och dumt att ha en speciell bok för studierna. Särskilt eftersom man i Uppsala prioriterar det verklighetsanpassade framför allt, känns som lite dubbelmoral på just den punkten. Bättre att satsa på den författningssamling som man troligtvis kommer använda i yrkeslivet (de gångerna man inte sitter vid dator och slår i databaser).