2011-06-09, 13:34
Medlem
vispgraddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Det står väldigt, väldigt mycket om detta i tråden. Men rent generellt kan väl sägas att 75 % AB är en bra början för att vara aktuell för de stora Norrmalmstorgsdrakarna. Det krävs ännu bättre betyg för att sitta ting i Stockholmsområdet.

Att börja på någon mellanstor byrå i övriga delar av landet kräver mig veterligen inte särskilt höga betyg. Inte heller för att börja på någon myndighet eller något dylikt obskyrt.
Var på lunch med Vinge som anordnades på Jontes, där sade en från Vinge att vid runt 50 % AB (och givetvis uppåt) var ett bra snitt och att man då kunde bli aktuell för intervju. Men hon betonade även att sidomeriter såsom engagemang i föreningar, extrajobb, sommarnotarie, Vingeveckan och Vinges talangpool var meriterande. Även social kompetens krävs.

Sedan får man beakta att hon sade detta för att marknadsföra sin byrå såsom en "human" byrå, där man inte enbart anställer jurister med 100 % AB som arbetar 80 h i veckan, så hur mycket sanning som ligger i detta vet jag inte. I ett tidigare nummer av Jusik-tidningen finns det en undersökning där arbetsgivare får uppge vad de anser vara mest meriterande vid anställning. Betyg, sidomeriter, extrajobb, utlandsstudier osv. Betyg kom högst upp på listan.
Citera
2011-06-13, 13:37
Medlem
Cincinnatis avatar
Ni som pluggar juridik; brukar ni köpa kurslitteraturen till kurserna? Exempelvis introduktionsböcker till olika rättsområden. När jag läste min förra juridikkurs kändes de ganska överflödiga och mer som 'guider' till var man kan hitta saker i lagboken. Det kändes som om jag fick ut mer genom att bara studera lagtexter. Vad tror ni, är det lönt att bränna en massa på ett flertal böcker som behandlar områdena? (jag ska läsa arbets-/avtalsrätt för övrigt)
Citera
2011-06-13, 13:43
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Ni som pluggar juridik; brukar ni köpa kurslitteraturen till kurserna? Exempelvis introduktionsböcker till olika rättsområden. När jag läste min förra juridikkurs kändes de ganska överflödiga och mer som 'guider' till var man kan hitta saker i lagboken. Det kändes som om jag fick ut mer genom att bara studera lagtexter. Vad tror ni, är det lönt att bränna en massa på ett flertal böcker som behandlar områdena? (jag ska läsa arbets-/avtalsrätt för övrigt)
Jag tycker att det är värt. Det mesta köper jag i andra hand så kostnaden blir sällan överväldigande. Att studera lagtext ger mycket, men att studera den samtidigt som man studerar doktrinen ger ännu mer.

Ska du läsa avtalsrätt så är doktrinen guld värd. Det är ett område där lagtexten måste fyllas ut med både prejudikat, doktrin och propositioner för att verkligen kunna tolkas. Vad gäller arbetsrätten är litteraturen kanske inte lika central, men eftersom jag tycker att vissa bitar är knepiga så hade jag stor nytta av litteraturen även där.
Citera
2011-06-13, 15:11
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati

Om du ska läsa juristprogrammet och jämför det med diverse olika juridiska kurser man kan läsa (JIK, JÖK och vad de nu heter) så kräver juristprogrammets kurser en betydligt djupare kunskap. Att bara studera lagtexten kommer man då inte ofta särskilt långt med. Det är viktigt att läsa lagtext och många juriststudenter underskattar betydelsen av detta, men för att kunna tolka och tillämpa lagtexten så bra som det krävs för att lyckas på programmet så behöver man en djupare förståelse. Inom civilrätten finns dessutom en del principer som anses vara gällande rätt och som domstolarna kan döma efter men som över huvud taget inte finns kodifierat i någon lag.
Citera
2011-06-14, 13:07
Medlem
Stockholmssyndroms avatar
Jag ska komplettera min ordinarie utbildning med lite fristående kurser från juridicum i Lund och är nu ute efter en lagbok, lite frågor har dock dykt upp som jag hopas kunna få besvarade . Jag kollade runt lite på bibliotek och det verkar mycket svårt att få tag på någon nyare upplaga där. Lagboken från 2009 kostar bra mycket mindre än 2011, så min fråga är: Hur viktigt eller nödvändigt är det egentligen att ha en nyare upplaga? Nu kommer jag förmodligen endast studera 15-30HP, men hur ofta byter ni som studerar juridik till nyare upplagor? D.v.s. hur många år är egentligen en upplaga gångbar?
Senast redigerad av Stockholmssyndrom 2011-06-14 kl. 13:11.
Citera
2011-06-14, 13:27
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmssyndrom
Jag ska komplettera min ordinarie utbildning med lite fristående kurser från juridicum i Lund och är nu ute efter en lagbok, lite frågor har dock dykt upp som jag hopas kunna få besvarade . Jag kollade runt lite på bibliotek och det verkar mycket svårt att få tag på någon nyare upplaga där. Lagboken från 2009 kostar bra mycket mindre än 2011, så min fråga är: Hur viktigt eller nödvändigt är det egentligen att ha en nyare upplaga? Nu kommer jag förmodligen endast studera 15-30HP, men hur ofta byter ni som studerar juridik till nyare upplagor? D.v.s. hur många år är egentligen en upplaga gångbar?
Tumregeln är att man kan ha en 2 år gammal lagbok utan problem. Jag har för mig att man i Lund har sagt att 3 år ska fungera också, men för tillfället tror jag inte att jag vet någon som använder en lagbok som inte åtminstone kommer från 2009.

Vad ska du läsa för något? Det kommer ju nya lagar och författningar hela tiden. Ett alternativ kan faktiskt vara att manuellt skriva ut all lagtext och använda en hederlig pärm istället för att konka runt på en lagbok. Fördelen är att du kommer undan betydligt billigare än om du ska köpa en lagbok, samtidigt som du slipper slita på ryggen i onödan.
Citera
2011-06-14, 13:42
Medlem
Stockholmssyndroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Tumregeln är att man kan ha en 2 år gammal lagbok utan problem. Jag har för mig att man i Lund har sagt att 3 år ska fungera också, men för tillfället tror jag inte att jag vet någon som använder en lagbok som inte åtminstone kommer från 2009.

Vad ska du läsa för något? Det kommer ju nya lagar och författningar hela tiden. Ett alternativ kan faktiskt vara att manuellt skriva ut all lagtext och använda en hederlig pärm istället för att konka runt på en lagbok. Fördelen är att du kommer undan betydligt billigare än om du ska köpa en lagbok, samtidigt som du slipper slita på ryggen i onödan.

Tack för svaret! Skönt att höra, förmodligen tar jag då och köper Sveriges Rikes Lag 2009 istället för den från 2011 som nästan kostar det tredubbla!
Jag läser Juridisk Introduktionskurs 15 HP just nu (precis påbörjat), och tycker jag det är intressant efter kursen slut kommer det förmodligen bli mer!
Citera
2011-06-14, 14:01
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmssyndrom
Tack för svaret! Skönt att höra, förmodligen tar jag då och köper Sveriges Rikes Lag 2009 istället för den från 2011 som nästan kostar det tredubbla!
Jag läser Juridisk Introduktionskurs 15 HP just nu (precis påbörjat), och tycker jag det är intressant efter kursen slut kommer det förmodligen bli mer!

Du behöver inte nödvändigtvis ha den blåa, den röda eller kanske till och med den gröna är ju gångbara alternativ om man bara ska läsa några kurser.
Citera
2011-06-14, 14:54
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Du behöver inte nödvändigtvis ha den blåa, den röda eller kanske till och med den gröna är ju gångbara alternativ om man bara ska läsa några kurser.

Den gröna används ju av flera juriststudenter som deras enda lagbok, så den duger ju mer än väl åt JÖK:en (och egentligen åt hela juristutbildningen, antar jag?).
Citera
2011-06-14, 15:26
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Den gröna används ju av flera juriststudenter som deras enda lagbok, så den duger ju mer än väl åt JÖK:en (och egentligen åt hela juristutbildningen, antar jag?).

Observera att den gröna är anpassad specifikt till Uppsalas juristutbildning. Den är inte tänkt att fungera som en lagbok för yrkesverksamma och man har inte haft några andra utbildningar i åtanke. Lagarna som finns med i den gröna är så vitt jag vet utvalda för att täcka det man använder under grundutbildningen i Uppsala. Det finns ju inget som säger att den inte skulle funka bra nån annan stans, men det är inte säkert att den gör det heller. Nu ska ju alla juristutbildningar täcka in ungefär samma saker i enlighet med myndigheternas krav på vad en jurist ska kunna, men vissa skillnader finns det säkert.

Dock har jag svårt att tänka mig att man under en JIK eller JÖK skulle komma i kontakt med lagar som inte finns med i den gröna lagboken.
Citera
2011-06-14, 17:02
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Observera att den gröna är anpassad specifikt till Uppsalas juristutbildning. Den är inte tänkt att fungera som en lagbok för yrkesverksamma och man har inte haft några andra utbildningar i åtanke. Lagarna som finns med i den gröna är så vitt jag vet utvalda för att täcka det man använder under grundutbildningen i Uppsala. Det finns ju inget som säger att den inte skulle funka bra nån annan stans, men det är inte säkert att den gör det heller. Nu ska ju alla juristutbildningar täcka in ungefär samma saker i enlighet med myndigheternas krav på vad en jurist ska kunna, men vissa skillnader finns det säkert

Även den blåa saknar i vissa fall lagtext som krävs under utbildningen, vill minnas att jag själv fått ha lagtextkompendium med på flera tentor. Inte för att jag minns exakt vad det innehöll, men folk med den gröna boken klarade sig fint utan kompendier.

Å andra sidan saknar givetvis den gröna vissa texter man kan behöva. FEUF:en, bland annat.

Oavsett vilken bok man väljer bör man alltså vara beredd på att få komplettera med utskriven lagtext på någon tenta.
Citera
2011-06-14, 18:11
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Även den blåa saknar i vissa fall lagtext som krävs under utbildningen, vill minnas att jag själv fått ha lagtextkompendium med på flera tentor. Inte för att jag minns exakt vad det innehöll, men folk med den gröna boken klarade sig fint utan kompendier.

Å andra sidan saknar givetvis den gröna vissa texter man kan behöva. FEUF:en, bland annat.

Oavsett vilken bok man väljer bör man alltså vara beredd på att få komplettera med utskriven lagtext på någon tenta.

Självklart, alla lagböcker saknar lagar. Annars skulle man behöva ha en skottkärra bara till lagboken. Den blå är dock mer komplett än den gröna ur en yrkesverksams perspektiv. Ur en juriststudents (iaf en från Uppsala) så kan den gröna ibland vara mer komplett, just för att den är anpassad till utbildningen.

FEUF? Om du använder samma förkortningar som jag (Fördraget om Europeiska Unionens Funktionssätt) så innehåller väl inte heller den blåa den? Vi har FEU och FEUF i en separat liten lagbok benämnd Lissabonfördraget och den är väl på ca. 300 sidor. EKMR och gamla EGF fanns väl med i den blåa vill jag minnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in