2011-03-25, 19:46
Medlem
hanswolfs avatar
Här kommer lite nypublicerad information angående snittlöner för ingångslöner beroende var man tagit ut sin Jur Kand. Roligt att notera är Örebros andra plats, och ännu roligare är att Uppsala inte placerar sig bland de fyra bästa tillsammans med Umeå.

http://www.dn.se/ekonomi/sa-har-mycket-kan-det-skilja-i-ingangslon

Juristprogrammet:

Stockholms universitet 26.898

Örebro universitet 25.430

Göteborgs universitet 25.074

Lunds universitet 24.999
Citera
2011-03-25, 19:54
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Här kommer lite nypublicerad information angående snittlöner för ingångslöner beroende var man tagit ut sin Jur Kand. Roligt att notera är Örebros andra plats, och ännu roligare är att Uppsala inte placerar sig bland de fyra bästa tillsammans med Umeå.

Juristprogrammet:

Lunds universitet 24.999
Något känns konstigt när en kandidatexamen i sociologi från Högskolan i Dalarna har ungefär samma ingångslön som en som gått juristprogrammet i Uppsala Kan Stockholms betydligt högre position bero på att mindre därifrån sitter ting? Eller kanske att många ifrån de mindre orterna börjar med något mindre jobb i närområdet innan de beger sig vidare. Undersökningen verkar dock en aning konstig. Hur kan en person med kandidatexamen i statsvetenskap från Umeå ha 30 000 i ingångslön?
Senast redigerad av Orzion 2011-03-25 kl. 19:58.
Citera
2011-03-25, 21:41
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Kan någon som studerar i Lund ge en liten inblick i hur utbildningen är, studentlivet fungerar och hur ni trivs?

Jag besvarar jättegärna dina frågor om du vill ställa någon mer precis sådan
Citera
2011-03-25, 21:59
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
Jag besvarar jättegärna dina frågor om du vill ställa någon mer precis sådan

Okej, möjligen var mina frågor något för allmänna. Själva staden kan jag någorlunda bra, men vad jag är nyfiken på är hur du upplever stämningen bland studenterna. Är det en skön gemenskap och ofta fest? Hur bor du och hur fick du det boendet (hört att det är svårt att få boende i lund)?
Hur läggs undervisningen upp, är det många föreläsningar och terminstentor? Är det lätt att komma in i något umgänge?

Edit: Kanske ett litet förvirrat inlägg, men vafan, det är fredag!
Citera
2011-03-25, 23:03
Medlem
Citat:

Juristprogrammet:

Lunds universitet 24.999

Ja det där var ju intressant och relevant information (eller inte). Det är lite för mycket variabler för att man ska kunna dra några som helst slutsatser av en sån siffra. Dessutom bör nog de flesta här veta att en jurists ingångslön säger mycket lite om vad denne kommer tjäna senare.
Citera
2011-03-25, 23:25
Medlem
hanswolfs avatar
Låt mig gissa att tidigare talare är uppsalastudent? Visst säger inte statistiken allt, men detta gör den inte på något vis ointressant. Intressant också att de två med renodlad pbl placeras i botten, men kanske inte av den anledningen?
Citera
2011-03-25, 23:52
Medlem
Citat:
Låt mig gissa att tidigare talare är uppsalastudent? Visst säger inte statistiken allt, men detta gör den inte på något vis ointressant. Intressant också att de två med renodlad pbl placeras i botten, men kanske inte av den anledningen?

Det finns andra undersökningar som har rankat Uppsala i toppen lönemässigt och jag fäste lika lite vikt vid dem som vid den här. Det är helt enkelt inte intressant eftersom det egentligen inte säger något eftersom det inte tas hänsyn till exv. studenternas geografiska härkomst, intresseområden, huruvida de väljer att söka notarietjänstgöring eller inte, etc. etc.

Men det är ju kul att ni örebroare får lite medvind. Jag är positivt inställd till ÖRU. Det värsta är mindervärdeskomplexen som brukar lysa igenom rätt kraftigt, t.ex. i förevarande diskussion.
Citera
2011-03-25, 23:52
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Om vi antar att skillnaden är lika liten som den är mellan 2,3 och 4 lär det dock ligga inom en statistisk felmarginal. Tydligare är dock Stockholms förstaplats. Vilket jag antar kan förklaras med att det är Stockholm det handlar om där de flesta vällbetalda jobben finns.
Citera
2011-03-25, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Om vi antar att skillnaden är lika liten som den är mellan 2,3 och 4 lär det dock ligga inom en statistisk felmarginal. Tydligare är dock Stockholms förstaplats. Vilket jag antar kan förklaras med att det är Stockholm det handlar om där de flesta vällbetalda jobben finns.

Jag har en känsla av att det är fler från SU än t.ex. UU som är intresserade av att jobba med affärjuridik på byrå. På UU är det rätt många som är mer intresserade av att jobba med mindre välavlönade jobb (fast byråfolket är ju naturligtvis välrepresenterade även här). Dessutom kommer de flesta studenter på SU från Stockholm och de lär förbli där efter examen, och i Stockholm är det genomgående högre lön (och högre levnadskostnader). UU har betydligt större geografisk spridning på studenterna. Dessa är några av de faktorer som gör "undersökningar" som den här totalt ointressanta. Det hade varit intressantare att titta på högsta och lägsta lön istället för en genomsnittslön. Men om man gjorde det så är jag rätt säker på att alla lärosäten skulle hamna på samma placering ändå.
Citera
2011-03-26, 00:46
Medlem
Bokhyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Men det är ju kul att ni örebroare får lite medvind. Jag är positivt inställd till ÖRU. Det värsta är mindervärdeskomplexen som brukar lysa igenom rätt kraftigt, t.ex. i förevarande diskussion.

Jag skrattar lika mycket varje gång Hanswolf skriver något
Citera
2011-03-26, 00:51
Medlem
namgrebs avatar
Ingångslönen i sig känns inte speciellt intressant att titta på, som Orzion är inne på, isåfall slår ju sociologerna oss. Lönekurvan de närmsta 5-10 åren ger en rättvis bild.

För övrigt, varför är inte Lund och Gbg med?
Citera
2011-03-26, 12:31
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Okej, möjligen var mina frågor något för allmänna. Själva staden kan jag någorlunda bra, men vad jag är nyfiken på är hur du upplever stämningen bland studenterna. Är det en skön gemenskap och ofta fest? Hur bor du och hur fick du det boendet (hört att det är svårt att få boende i lund)?
Hur läggs undervisningen upp, är det många föreläsningar och terminstentor? Är det lätt att komma in i något umgänge?

Edit: Kanske ett litet förvirrat inlägg, men vafan, det är fredag!

Först och främst är det värt att nämna att jag läser på termin 1. Har alltså studerat ganska kort tid.

Vad gäller bostad så bor jag i Malmö men utifrån vad jag hört och utifrån information jag själv samlat så verkar det inte alltför svårt att ordna något i Lund.

Stämningen är schysst faktiskt. En klar majoritet utstrålar positiva känslor.

Fester, middagar, sittningar och så vidare anordnas ganska så frekvent av Juridiska föreningen, som är vår kår, så det finns absolut en hel del att gå på. Jag har inte tagit del av någon sådan dock och kan inte uttala mig allt för bra om hur det är på dessa.

Vad gäller föreläsningar så är det vanligast att vi har totalt 90 minuter per dag och att man praktiskt sett kan välja om man vill börja 0815 eller 1015, ibland även 1215. En rast hålls i mitten av föreläsningen, som brukar vara 5-15 minuter lång.

Och vad gäller betygsrelevanta händelser så blir det denna termin totalt; en promemoriaskrivning, en uppsats och två tentor varav man på den ena får ha med sig all kurslitteratur.

Hoppas svaret duger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in