2010-10-11, 18:22
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_Man
Vilka byråer jobbar de på? Bortsett från sommarnotarieplatser tror jag inte att någon av de jag känner gör rättsutredningar ens, iaf inte vad jag känner till. Jag gör dock sånt på mitt jobb, så visst finns möjligheten

Känner inte riktigt för att outa mina vänner men det har varit allt från lite mindre byråer till de större lite mer välkända kring Norrmalmstorg. Sen är det också en del som jobbar på bolag.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Källkritik, prettygirl, källkritik. Givetvis handlar det om att framställa sitt eget kaffekokande till att likna rättsutredningar och juriststudenter har knappast en benägenhet att ta i i underkant vad gäller den egna förträffligheten.

Visst är det så. Dock rör det sig om 4-5 nära vänner så jag är rätt säker på att de inte ljuger för mig. De allra flesta jobben går dock som sagt ut på att koka kaffe och dylikt. Håller för övrigt absolut med dig om att man bör byta byrå sedan för att som bitris inte åka på att sitta i repan när receptionisten är sjuk.

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag har lite svårt att tro det med tanke på allt jag har hört tidigare från elever och lärare på SU, men naturligtvis ska jag inte sitta här och käfta emot dig eftersom att jag själv aldrig pluggat där. Men om det nu är så att ni har 2-3 seminarier i veckan, vilket det låter som ("lika många seminarier och gruppövningar som föreläsningar"), så skulle det ju inte vara någon skillnad mot hur det går till i Uppsala. Jag var dock tämligen säker på att det är en betydande skillnad.

Det är inte så svårt att ta reda på. Bara att titta på respektive universitets kurshemsida och jämföra schema. En del kurser består av fler seminarier och gruppövningar än storföreläsningar. Men som minst är det 50/50.

Citat:
Vi har också oftast yrkesverksamma jurister som undervisar på seminarierna. Det varierar från termin till termin, just nu verkar det vara runt 50-50 med akademiker (universitetslektorer, juris doktorer och professorer) och gästlärare (oftast yrkesverksamma jurister inom olika områden som undervisar på deltid), förra terminen var det en klar övervikt av gästlärare. Jag tycker att det är jäkligt nyttigt att ha mixen av kunniga rättsvetare och duktiga praktiker på smågrupper om ca. 20 elever upp till tre tillfällen i veckan.

Håller helt med om det. Även om jag ofta tycker att professorerna kan vara rätt mossiga.

Citat:
Totalt irrelevant. För det första är PBL en pedagogisk metod och har inte så mycket med vilket rättssystem man applicerar den på, eller vilket innehåll man stoppar i den att göra. För det andra så är en av de största behållningarna med PBL att den juridiska metoden övas framför allt. Den juridiska metoden blir inte nämnvärt annorlunda oavsett rättssystemet. Man använder i stort sett samma metoder för tolkning och tillämpning oavsett om rättskällan du för närvarande försöker tolka och tillämpa är en lagtext, praxis, förarbeten, doktrin, avtal, sedvana, etc. Nu lär vi ju oss ändå inte exakt samma saker som studenterna på Harvard gör trots att vi har ungefär samma inlärningsmetod, därför går det alldeles utmärkt att jämföra med Harvard trots att det råkar ligga i ett common law-land.

Jag tror inte att det är totalt irrelevant. Jag tror att situationer då det inte finns några som helst riktlinjer eller prejudikat inträffar oftare i ett common law-land än vad det gör i ett case law-land och det är väl ändå där, i no mans land, som PBL har sin styrka? Eller har jag missförstått pedagogiken?

Citat:
Dessutom hänvisade jag inte till Harvard för att dra upp fördelar med PBL utan för att tillbakavisa påståendet att PBL skulle vara ett sätt att få igenom så många elever som möjligt till så lågt pris som möjligt. Jag skrev att världens bästa, rikaste och mest prestigefulla universitet antagligen inte använder den billigaste metoden utan den som man anser är bäst.

Nu vet jag inte vilken rankinglista du syftar på när det gäller Harvard men om det är den jag tror så är den (typ) baserad på hur många artiklar professorerna spottar ur sig per år (raljerande och hårddraget) och inte förträffligheten (eller det höga priset) av den pedagogik som utövas.
Senast redigerad av prettygirl 2010-10-11 kl. 18:26.
Citera
2010-10-11, 19:13
Medlem
hanswolfs avatar
vad krävs det för poäng för att sitta ting vid förvaltningsrätt i närke, eller värmlandsområdet?
Citera
2010-10-11, 19:21
Medlem
Det har förmodligen redan tagits upp, men jag har inte tid att läsa igenom 260 sidor. Hur ser rankingen bland de olika lärosätena ut när det gäller juridik? Skulle uppskatta en "top 5" av någon insatt. Om ämnet redan behandlats får ni gärna länka dessa inlägg.
Citera
2010-10-11, 22:29
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Jag tror inte att det är totalt irrelevant. Jag tror att situationer då det inte finns några som helst riktlinjer eller prejudikat inträffar oftare i ett common law-land än vad det gör i ett case law-land och det är väl ändå där, i no mans land, som PBL har sin styrka? Eller har jag missförstått pedagogiken?

Jag skulle nog faktiskt vilja påstå att du har missförstått pedagogiken lite grann i så fall. Jag förstår själv inte riktigt varför PBL skulle funka bättre när det råder avsaknad av praxis än när det finns klar ledning. När man jobbar med cases så finns det ju alltid olika angreppsvinklar och nästan aldrig några klara svar. Både lagtext och praxis måste ju tolkas och tillämpas på det aktuella fallet man har, ofta finns det ju motstridiga praxis och även när det inte gör det så är det alltid något som gör tillämpningen svår p.g.a. annorlunda omständigheter etc. Oavsett rättstradition så är det lika viktigt och centralt för oss jurister att kunna lösa problem.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det har förmodligen redan tagits upp, men jag har inte tid att läsa igenom 260 sidor. Hur ser rankingen bland de olika lärosätena ut när det gäller juridik? Skulle uppskatta en "top 5" av någon insatt. Om ämnet redan behandlats får ni gärna länka dessa inlägg.

Det finns tyvärr ingen officiell ranking när det gäller de olika juristutbildningarna. Det finns lite olika rankings över universiteten och de brukar stämma ganska bra med min åsikt om de olika juristutbildningarna. Generellt kan man säga att det inte är någon enorm skillnad mellan Uppsala, Lund, Stockholm och Göteborg. De flesta brukar anse att Umeå och Örebro håller något lägre klass, men rent objektivt kan man inte säga att det är någon enorm skillnad där heller (dessa 6 universitet är de som erbjuder juristutbildning).

Min personliga åsikt är att det finns 3 klasser. A-klassen som utgörs av de äldsta juristutbildningarna i landet på de äldsta och mest anrika universiteten, B-klassen som utgörs av de lite nyare utbildningarna på storstadsuniversiteten och C-klassen som utgörs av de yngsta utbildningarna på de mindre och nyare universiteten. Således:

1: Uppsala och Lund
2: Stockholm och Göteborg
3: Umeå och Örebro

Förhoppningsvis får Folkpartiet igenom sitt förslag om officiella rankingar så vi kan få lite bättre klarhet i det hela.
Citera
2010-10-12, 00:02
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_

Hela tråden är 260 sidor lärosätesdebatt, faktum är att ditt inlägg råkar hamna i något av en sådan pågående debatt.

Rankningen enligt mig:

1. Uppsala Mest av hävd. Pondus i ålder ska dock inte föraktas och samtidigt har Uppsala en hel del tunga namn, höga intagningspoäng och förmågan att borsta av sig det geografiskt ogynnsamma läget likt ingenting. De lever alltså inte endast på deras historia. När vi övriga kreti och pleti säger PBL menar vi plan -och bygglagen men när uppsaliensare säger PBL menar de problembaserad inlärning, en inlärningsmetod uppsaliensare gärna höjer till skyarna. Även om jag inte själv är övertygad om metodens rättmätiga placering där uppe är jag övertygad om att det i vart fall inte är en dålig inlärningsmetod.

2. Lund och Stockholm (utan inbördes ordning)
Förstnämnda lärosäte har lång historia med den pondus det innebär precis som Uppsala. Inte fy skam vad gäller intagningspoäng och en hel del tungviktare där med. Samtidigt är Lund det självklara valet för ungefär halva Sveriges aspirerande jurister pga. det geografiska läget och får i den meningen en del gratis.
Stockholms juristprogram är det mest sökta juristprogrammet, en utbildning som för övrigt är Sveriges mest sökta. Någonting måste den saken betyda. Finns en och annan tungviktare även i Stockholm. Vad gäller den s.k. "närheten till näringslivet" så är det något av en diskussionsfråga egentligen och samtidigt får ju även Stockholm en del gratis bara av att vara skandinaviens enda huvudstad.

3. Göteborg
Glöms lätt bort, egentligen något oförtjänt då det inte är en dålig utbildning. Samtidigt finns det väl kanske en anledning till att de lätt glöms bort. Fritt från minnet vågar jag påstå att studenterna där har (hade?) procentuellt högre andel AB än övriga i landet. Huruvida det beror på att de är bättre eller benägenheten att lämna ut AB:n är högre låter jag vara osagt.

4. Umeå Spelar ingen roll hur kompetenta jurister de spottar ut eller vilka tungviktare de sitter på uppe vid polcirkeln. Såvida inte juristerna som utexamineras från Umeå också kommer från området så kommer de att betraktas med viss misstänksamhet. En examen därifrån anses var lite av en nödlösning, vilket egentligen är synd då juridiken i sig knappast påverkas av kylan. Den geografiska placeringen är onekligen Umeås största nackdel, att de överhuvudtaget lyckas locka upp folk är en bedrift och gåta i sig!

5. Örebro För tidigt att säga varken bu eller bä om Örebro och egentligen borde inte skiten rankas. Ser än så länge helt ok ut. Samtidigt är Örebro ungefär lika geografiskt smickrande som Umeå. Time will tell.
Senast redigerad av namgreb 2010-10-12 kl. 00:05.
Citera
2010-10-12, 18:30
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
vad krävs det för poäng för att sitta ting vid förvaltningsrätt i närke, eller värmlandsområdet?

Jag har inga exakta siffror, men jag gissar på att du behöver ha strax under 300 poäng.

Om du blir studerandemedlem i Jusek får du tillgång till antagningspoäng för alla tings- och förvaltningsrätter. Det kostar bara 100 spänn.

Förresten, det finns väl ingen förvaltningsrätt i Närke?
Citera
2010-10-14, 20:04
Medlem
hanswolfs avatar
Nu kan man bland annat jämföra ingångslön för olika utbildningsprogram på:

http://www.hogskolekvalitet.se/Sok-program/

Lite roligt är att uppsala är i topp, sen umeå, varpå stockholm och göteborg blir slagna av affärsjuridiskaprogrammet på högskolan i Jönköping som är rankat som ett av sveriges absolut sämsta.
Senast redigerad av hanswolf 2010-10-14 kl. 20:07.
Citera
2010-10-14, 20:26
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:

Lite roligt är att uppsala är i topp, sen umeå, varpå stockholm och göteborg blir slagna av affärsjuridiskaprogrammet på högskolan i Jönköping som är rankat som ett av sveriges absolut sämsta.
Utan att vara alltför insatt höjer jag ett kritiskt ögonbryn till sidans tillförlitlighet.

Studerar själv enligt PBL i Uppsala, och hittills har jag nästan uteslutande gott att säga om upplägget.
Tycker det är stimulerande med studier i basgrupper och under seminarierna. Det höga antalet obligatoriska moment (seminarierna) gör även att man har en ytterligare piska som höjer studiemotivationen.
Citera
2010-10-14, 20:57
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

Jag litar mer på ett nigeriabrev än vad jag litar på den där sidan. Uppenbarligen ligger socionomer bakom ty endast socionomer vandrar ut i korridorerna på universiteten och ber folk fylla i olika enkäter och sen presentera det i form av fakta: http://www.hogskolekvalitet.se/Om-Hogskolekvalitet/Statistiken-bakom-Hogskolekvalitet/

I vilken världsdel har gardinklädda miljövetare och vilsna kulturvetare från södertörns högskola högre ingångslön än juristerna?
Senast redigerad av namgreb 2010-10-14 kl. 21:02.
Citera
2010-10-14, 23:57
Medlem
Så var Juristdagarna på SU till ända då. Inget nytt direkt. Själv blev man dock utpekad som klandervärd i sitt levnadssätt (Örebro-student), antagligen i syfte att utsätta mig för Flashbacks/andras missaktning. Tydligen hade ett helt gäng Örebro-studenter förvirrat sig till mässan och därav den förtalande frågan "kommer ni också från Örebro?" från en av byråerna.

Räcker det inte med att ni Örebrostudenter får låna några professorer av oss?
Citera
2010-10-15, 00:05
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CasusMixtus
Så var Juristdagarna på SU till ända då. Inget nytt direkt. Själv blev man dock utpekad som klandervärd i sitt levnadssätt (Örebro-student), antagligen i syfte att utsätta mig för Flashbacks/andras missaktning. Tydligen hade ett helt gäng Örebro-studenter förvirrat sig till mässan och därav den förtalande frågan "kommer ni också från Örebro?" från en av byråerna.

Här om någonstans måste man få prata klarspråk; vilken byrå?

Citat:

Någon som sa så?
Citera
2010-10-15, 07:34
Medlem
Citat:

Men lol på dig. Skämtar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in