2010-10-10, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
PÅ SU har vi dessutom ofta yrkesverksamma personer som kommer och undervisar på seminarierna. Det vill säga de som verkligen arbetar med juridik på daglig basis på ett praktiskt plan. Vi har absolut närmast till arbetslivet i Stockholm. Nästan alla mina kurskamrater har extrajobb på advokatbyrå, åklagarmyndighet etc. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att lära sig hantverket än att faktiskt komma ut i arbetslivet och se hur det går till och få chansen att utöva det i praktiken.

Vilken termin läser du på då undrar jag? Jag känner kanske 20 pers, spritt på olika terminer, som har extrajobb på något ställe som behandlar juridik - byrå, juristavdelning på företag, fack, intresseorganisation osv. Av dessa är det endast ett par som faktiskt tillämpar juridik i sina arbetsuppgifter, de allra flesta som jobbar på advokatbyrå är endast billig arbetskraft och sitter i bibliotek eller reception. Den enda bild de får av juridiken är juristerna som springer förbi...
Citera
2010-10-10, 16:09
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_Man
Vilken termin läser du på då undrar jag? Jag känner kanske 20 pers, spritt på olika terminer, som har extrajobb på något ställe som behandlar juridik - byrå, juristavdelning på företag, fack, intresseorganisation osv. Av dessa är det endast ett par som faktiskt tillämpar juridik i sina arbetsuppgifter, de allra flesta som jobbar på advokatbyrå är endast billig arbetskraft och sitter i bibliotek eller reception. Den enda bild de får av juridiken är juristerna som springer förbi...

Jag håller med dig..

Väldigt få av mina kursare som arbetar på byrå och som då faktiskt får arbeta med juridiska spörsmål.
Ofta rör det sig om att koka kaffe och sitta i receptionen.

Tilläggas bör att jag läser på SU.
Citera
2010-10-10, 19:20
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Jag håller med dig..

Väldigt få av mina kursare som arbetar på byrå och som då faktiskt får arbeta med juridiska spörsmål.
Ofta rör det sig om att koka kaffe och sitta i receptionen.

Tilläggas bör att jag läser på SU.

Visst är det så. Givetvis kan inte en typ T5:a göra någon större nytta inom den högre juridiken. Däremot är det ett utmärkt sätt att då in en ganska stor del av foten. Se bara till att byta byrå därefter, eftersom risken annars är att ni fastnar som en alltiallo trots att ni är "riktiga" jurister.
Citera
2010-10-10, 22:53
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_Man

Termin 6. Faktiskt nästan ingen av dem som kokar kaffe eller vaktar hemliga pärmar. De gör kanske inte något avancerat juridiskt arbete men de får göra rättsutredningar och sitta med på klientmöten etc. Man får en fot in och får se hur det går till på en byrå.

Men du har rätt i din beskrivning när det gäller normalfallet. Jag har själv jobbat som slav på byrå men efter termin 5 har uppgifterna ändrats.
Citera
2010-10-11, 00:32
Medlem
Citat:
Termin 6. Faktiskt nästan ingen av dem som kokar kaffe eller vaktar hemliga pärmar. De gör kanske inte något avancerat juridiskt arbete men de får göra rättsutredningar och sitta med på klientmöten etc. Man får en fot in och får se hur det går till på en byrå.

Men du har rätt i din beskrivning när det gäller normalfallet. Jag har själv jobbat som slav på byrå men efter termin 5 har uppgifterna ändrats.

Vilka byråer jobbar de på? Bortsett från sommarnotarieplatser tror jag inte att någon av de jag känner gör rättsutredningar ens, iaf inte vad jag känner till. Jag gör dock sånt på mitt jobb, så visst finns möjligheten
Citera
2010-10-11, 00:56
Medlem
fillesas avatar
Hej gott folk,

Har planerat att börja studera statsvetenskap till våren, men har fortfarande blickarna mot juristutbildningen. Är dock osäker på om juridik är något för mig och vill därför testa på juridiken innan jag satsar för fullt. Finns det någon enkel kurs som man utan problem kan läsa vid sidan av statsvetenskapen? Lund har en utvidgad juridisk introduktionskurs som jag har hört från osäkra källor är tämligen svår, eller? Är det samma med the usual JÖKEN?

Tips på kurser/dylikt tas tacksamt emot.

mvh
Citera
2010-10-11, 08:27
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Källkritik, prettygirl, källkritik. Givetvis handlar det om att framställa sitt eget kaffekokande till att likna rättsutredningar och juriststudenter har knappast en benägenhet att ta i i underkant vad gäller den egna förträffligheten.
Citera
2010-10-11, 12:35
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Angående en helt annan sak: http://www.dn.se/nyheter/sverige/nya-hot-drabbar-kvinnliga-jurister-1.1186064 Finns det en faktisk hotbild mot jurister och riktar den sig då uteslutande mot de som är aktiva inom rättsväsendet?

Jag tror att det framförallt är jurister som jobbar inom rättsväsendet som utsätts för direkta hot.

Enligt dagens DN refereras till en BRÅ-studie, där 11 procent av de svarande tingsrättsdomarna, 14 procent av de svarande länsrättsdomarna och 23 procent av de svarande åklagarna uppger att de utsatts för våld, hot, trakasserier eller skadegörelse under det senaste ett och ett halvt året.

Jag tycker att det är förvånande att så många juriststudenter fortfarande säger sig vilja bli åklagare med tanke på hur utsatt den yrkesgruppen faktiskt är. Jag tror att det här kommer att ändra sig inom en ganska snar framtid, inte att domare och åklagare kommer att bli mindre utsatta, utan att färre nybakade juriststudenter kommer att vilja söka sig till dessa yrken.
Citera
2010-10-11, 14:50
Medlem
antiqooles avatar
Citat:
Det är en fördom att SU i huvudsak använder sig av storföreläsningar som utlärningsmetod. Varför tror ni det? Vi har lika många seminarier och gruppövningar som föreläsningar och en del kurser består nästan uteslutande av seminarier där man jobbar med att lösa problem. Vi har även indelat oss själva i egna grupper som (självvalda grupper, känn på den!) tentapluggar tillsammans och förbereder inför seminarier tillsammans.

PÅ SU har vi dessutom ofta yrkesverksamma personer som kommer och undervisar på seminarierna. Det vill säga de som verkligen arbetar med juridik på daglig basis på ett praktiskt plan. Vi har absolut närmast till arbetslivet i Stockholm. Nästan alla mina kurskamrater har extrajobb på advokatbyrå, åklagarmyndighet etc. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att lära sig hantverket än att faktiskt komma ut i arbetslivet och se hur det går till och få chansen att utöva det i praktiken.

Att argumentera för PBL som världens grymmaste grej genom att hävda att det är en metod som används på Harvard Law School i USA, där man har ett helt annat rättsystem (common law), är kanske inte helt genomtänkt.

På vilket sätt skulle studier av "Common Law" vara bättre lämpade för PBL-metoden?
Citera
2010-10-11, 15:18
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiqoole
På vilket sätt skulle studier av "Common Law" vara bättre lämpade för PBL-metoden?

Jag antar att hon menar att det är lättare att applicera PBL när rättsordningen bygger på prejudikat, varför vet jag dock inte.
Citera
2010-10-11, 16:47
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Det är en fördom att SU i huvudsak använder sig av storföreläsningar som utlärningsmetod. Varför tror ni det? Vi har lika många seminarier och gruppövningar som föreläsningar och en del kurser består nästan uteslutande av seminarier där man jobbar med att lösa problem. Vi har även indelat oss själva i egna grupper som (självvalda grupper, känn på den!) tentapluggar tillsammans och förbereder inför seminarier tillsammans.

Jag har lite svårt att tro det med tanke på allt jag har hört tidigare från elever och lärare på SU, men naturligtvis ska jag inte sitta här och käfta emot dig eftersom att jag själv aldrig pluggat där. Men om det nu är så att ni har 2-3 seminarier i veckan, vilket det låter som ("lika många seminarier och gruppövningar som föreläsningar"), så skulle det ju inte vara någon skillnad mot hur det går till i Uppsala. Jag var dock tämligen säker på att det är en betydande skillnad.

Vi har också oftast yrkesverksamma jurister som undervisar på seminarierna. Det varierar från termin till termin, just nu verkar det vara runt 50-50 med akademiker (universitetslektorer, juris doktorer och professorer) och gästlärare (oftast yrkesverksamma jurister inom olika områden som undervisar på deltid), förra terminen var det en klar övervikt av gästlärare. Jag tycker att det är jäkligt nyttigt att ha mixen av kunniga rättsvetare och duktiga praktiker på smågrupper om ca. 20 elever upp till tre tillfällen i veckan.

Citat:
Att argumentera för PBL som världens grymmaste grej genom att hävda att det är en metod som används på Harvard Law School i USA, där man har ett helt annat rättsystem (common law), är kanske inte helt genomtänkt.

Totalt irrelevant. För det första är PBL en pedagogisk metod och har inte så mycket med vilket rättssystem man applicerar den på, eller vilket innehåll man stoppar i den att göra. För det andra så är en av de största behållningarna med PBL att den juridiska metoden övas framför allt. Den juridiska metoden blir inte nämnvärt annorlunda oavsett rättssystemet. Man använder i stort sett samma metoder för tolkning och tillämpning oavsett om rättskällan du för närvarande försöker tolka och tillämpa är en lagtext, praxis, förarbeten, doktrin, avtal, sedvana, etc. Nu lär vi ju oss ändå inte exakt samma saker som studenterna på Harvard gör trots att vi har ungefär samma inlärningsmetod, därför går det alldeles utmärkt att jämföra med Harvard trots att det råkar ligga i ett common law-land.

Dessutom hänvisade jag inte till Harvard för att dra upp fördelar med PBL utan för att tillbakavisa påståendet att PBL skulle vara ett sätt att få igenom så många elever som möjligt till så lågt pris som möjligt. Jag skrev att världens bästa, rikaste och mest prestigefulla universitet antagligen inte använder den billigaste metoden utan den som man anser är bäst.
Senast redigerad av Feadog 2010-10-11 kl. 16:59.
Citera
2010-10-11, 17:42
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiqoole

Det finns så mycket i common law-systemet som inte är reglerat eller prövat. Därför är det lättare att "skapa" rätt i ett sådant system. Visst finns det sådana områden inom vårt system också men inte alls på samma sätt. Således blir tolkningsutrymmet i common law större och därmed kan man "flumma ut" mer än vad man kan göra i vårt system. Man kan tänja gränserna inom case-law också men där har man ändå ämnat att göra gränserna lite mer tydliga genom lagstiftning etc. Därför tror jag att PBL är bättre lämpat för common law.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in