2010-06-09, 16:39
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Vetenskaplig metod är det värsta jag någonsin har mött och gudarna är mitt vittne att den dagen de får för sig att undervisa vetenskaplig metod på juristprogrammet kommer jag överdosera skatterätt tills jag dör!

Juridiska fakulteten är av någon anledning allergisk mot alla former av metoddiskussioner (åtminstone i Lund), det är förmodligen en av anledningarna till varför så många examensarbeten är så jävla dåliga.
Citera
2010-06-09, 16:56
Bannlyst
Startar juristprogrammet även på våren på SU?

Edit: Ja, det gör det.
Senast redigerad av stockbroker 2010-06-09 kl. 17:08.
Citera
2010-06-09, 18:44
Medlem
Citat:
Hans variabler stämmer visserligen inte, men han menar ju uppenbarligen att bra betyg från gymnasiet inte nödvändigtvis innebär bra betyg på juristprogrammet och att han själv skulle vara ett exempel på detta eftersom han själv har dåliga betyg från gymnasiet men bra betyg på juristprogrammet. Huruvida det faktiskt är en korrekt användning av ordet "korrelation" borde inte spela någon roll eftersom det budskap han försöker få fram är ganska tydligt.

Inte heller är han ett exempel på att bra betyg på gymnasiet inte nödvändigtvis leder till bra betyg på juristlinjen.
Han är ett exempel på en som har goda resultat de 2 första terminerna och är antagen på HP-resultat. Dem finns såklart dem också. Punkt.
Citera
2010-06-09, 23:14
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangusta
Inte heller är han ett exempel på att bra betyg på gymnasiet inte nödvändigtvis leder till bra betyg på juristlinjen.
Han är ett exempel på en som har goda resultat de 2 första terminerna och är antagen på HP-resultat. Dem finns såklart dem också. Punkt.

Varför sätta punkt på en diskussion som är ganska omöjlig om man inte tillåter personer att dra egna slutsatser baserade på egna erfarenheter?
Citera
2010-06-10, 00:02
Medlem
Citat:
Varför sätta punkt på en diskussion som är ganska omöjlig om man inte tillåter personer att dra egna slutsatser baserade på egna erfarenheter?

Givetvis får man dra egna slutsatser baserade på egna erfarenheter, men då tycker jag inte att man skall framföra ett sätt som om det vore en universell sanning. I synnerhet inte när man uttrycker det på det vis som skribenten ovan gjorde.
Citera
2010-06-10, 00:14
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Hans variabler stämmer visserligen inte, men han menar ju uppenbarligen att bra betyg från gymnasiet inte nödvändigtvis innebär bra betyg på juristprogrammet och att han själv skulle vara ett exempel på detta eftersom han själv har dåliga betyg från gymnasiet men bra betyg på juristprogrammet. Huruvida det faktiskt är en korrekt användning av ordet "korrelation" borde inte spela någon roll eftersom det budskap han försöker få fram är ganska tydligt.

Vetenskaplig metod är det värsta jag någonsin har mött och gudarna är mitt vittne att den dagen de får för sig att undervisa vetenskaplig metod på juristprogrammet kommer jag överdosera skatterätt tills jag dör!

Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Juridiska fakulteten är av någon anledning allergisk mot alla former av metoddiskussioner (åtminstone i Lund), det är förmodligen en av anledningarna till varför så många examensarbeten är så jävla dåliga.

Haha! Tack gode gud för "traditionell juridisk metod". Sällan har så många haft så få att tacka för så mycket.
Citera
2010-06-10, 00:22
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Läste i JF Uppsalas tidning att 96% får AB på examensarbetet -- några revolutionerande omdaningar av hur jurister ser på vetenskaplig metod får därför gärna anstå tills det att jag är klar.
Citera
2010-06-10, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Läste i JF Uppsalas tidning att 96% får AB på examensarbetet -- några revolutionerande omdaningar av hur jurister ser på vetenskaplig metod får därför gärna anstå tills det att jag är klar.

Intressant!

Finns statistik över de andra terminerna?
Citera
2010-06-10, 00:58
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangusta
Intressant!

Finns statistik över de andra terminerna?

Inte från samma källa (tror det var studierektorn som påstod detta), men efter vad jag har sett brukar andelen AB ligga ganska stadigt mellan 20-30% i Uppsala.
Citera
2010-06-10, 13:03
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaH
Humanjuridiska byråers arbetstider? Börjar bli lite sugen på det efter notarietiden.

På vissa byråer kan man räkna med att bara behöva jobba en 8-9 h om dagen medan vissa humanjuridiska byråer givetvis kräver mer än så (vi debiterar trots allt per arbetad timma). Desutom är det ju så att varje sådan byrå är så liten (få delägare och få biträdande jurister) varför det är svårt att få någon bra bild genom den annars vanligaste källan i jurstsvängen - skvaller. Något generellt är alltså svårt att säga.
Citera
2010-06-10, 17:32
Medlem
Första terminen avklarad med ett BA. Får väl vara nöjd antar jag... men det verkade som att ca 75% av alla som blev minst godkända fick just BA. Är det så det brukar vara?
Citera
2010-06-10, 18:01
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isbith
Första terminen avklarad med ett BA. Får väl vara nöjd antar jag... men det verkade som att ca 75% av alla som blev minst godkända fick just BA. Är det så det brukar vara?

Har du redan fått ditt resultat? Hela 75% BA låter lite mkt, 30 till 40 % BA brukar väll vara det normala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in