2010-10-15, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J_Man
Men lol på dig. Skämtar du?
Nej, varför skulle jag skämta?

Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Här om någonstans måste man få prata klarspråk; vilken byrå?

Någon som sa så?

Det råkade vara en tjej på en av de internationellt sett större byråerna. Hurså? Förstår inte innebörden av "här om någonstans". Syftar här på flashback eller ämnet?

Det sista var en fråga på skämt till de Örebrojurister som fortfarande huserar i tråden trots hundratals sidor av förföröljelse. :P Jag ser i alla fall inte vitsen i att resa ända från Örebro för att gå på Juristdagarna på SU. Det är inte direkt någon revolutionerande information man kan få ut och alla giveaways är ju i regel skräp. Men det kanske är vanligt bland SU-ekonomer att gå på Handelsdagarna också?
Citera
2010-10-15, 14:08
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CasusMixtus
Det råkade vara en tjej på en av de internationellt sett större byråerna. Hurså? Förstår inte innebörden av "här om någonstans". Syftar här på flashback eller ämnet?

Syftar på att man på flashback borde kunna skvallra och således peka ut byråer med hela handen, se så, namn på byrå och tjejen ifråga! Eller ja, namn på tjejen kan väl utlämnas men vilken byrå det är vill man ju som renodlad skvallerkärring gärna få reda på!

Citat:
Det sista var en fråga på skämt till de Örebrojurister som fortfarande huserar i tråden trots hundratals sidor av förföröljelse. :P Jag ser i alla fall inte vitsen i att resa ända från Örebro för att gå på Juristdagarna på SU. Det är inte direkt någon revolutionerande information man kan få ut och alla giveaways är ju i regel skräp. Men det kanske är vanligt bland SU-ekonomer att gå på Handelsdagarna också?

Så du var inte där?
Citera
2010-10-15, 16:58
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Nu kan man bland annat jämföra ingångslön för olika utbildningsprogram på:

http://www.hogskolekvalitet.se/Sok-program/

Lite roligt är att uppsala är i topp, sen umeå, varpå stockholm och göteborg blir slagna av affärsjuridiskaprogrammet på högskolan i Jönköping som är rankat som ett av sveriges absolut sämsta.

Citat:
Jag litar mer på ett nigeriabrev än vad jag litar på den där sidan. Uppenbarligen ligger socionomer bakom ty endast socionomer vandrar ut i korridorerna på universiteten och ber folk fylla i olika enkäter och sen presentera det i form av fakta: http://www.hogskolekvalitet.se/Om-Hogskolekvalitet/Statistiken-bakom-Hogskolekvalitet/

I vilken världsdel har gardinklädda miljövetare och vilsna kulturvetare från södertörns högskola högre ingångslön än juristerna?

Är det korrekt antaget att det är ingångslön och inget annat man mäter? I så fall har juristernas nivå i förhållande till andra yrkesgrupper ingen relevans då juristers ingångslöner nästan alltid är mycket låg för att sedan undergå en explosionsartad löneutveckling de närmsta 5 åren eller så.

Dock ställer jag mig också mycket kritiskt till sidans tillförlitlighet. Vem står bakom den? De skriver på ett ställe att "Svenskt Näringsliv vill med webbplatsen motivera studenter till medvetna utbildningsval", innebär det att det är Svenskt Näringsliv som ligger bakom sidan?

Jag efterfrågar fortfarande officiell statistik av den typer Fp har förespråkat.
Citera
2010-10-15, 17:40
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Så var Juristdagarna på SU till ända då. Inget nytt direkt. Själv blev man dock utpekad som klandervärd i sitt levnadssätt (Örebro-student), antagligen i syfte att utsätta mig för Flashbacks/andras missaktning. Tydligen hade ett helt gäng Örebro-studenter förvirrat sig till mässan och därav den förtalande frågan "kommer ni också från Örebro?" från en av byråerna.

Räcker det inte med att ni Örebrostudenter får låna några professorer av oss?

Rädd för konkurrens?
Citera
2010-10-15, 17:56
Medlem
r0g3rs avatar
Citat:
Så var Juristdagarna på SU till ända då. Inget nytt direkt. Själv blev man dock utpekad som klandervärd i sitt levnadssätt (Örebro-student), antagligen i syfte att utsätta mig för Flashbacks/andras missaktning. Tydligen hade ett helt gäng Örebro-studenter förvirrat sig till mässan och därav den förtalande frågan "kommer ni också från Örebro?" från en av byråerna.

Räcker det inte med att ni Örebrostudenter får låna några professorer av oss?

Det är faktiskt juridiska föreningen SU som bjuder in oss, jag var dock inte där, har bara varit på Örebros juristmässa (och ja, de stora byråerna kommer faktiskt till Örebro ). Du verkar dock väldigt trångsynt och skrver enbart för att provocera, men tänkte ändå lägga ner tid att ge dig lite svar på tal..

Byråerna i Sverige är faktiskt intresserade av juriststudenter från Örebro (ja, hör och häpna!). Mycket tack för att det är något nytt och som de vill veta mer om. Detta har både Lindahl, Mannheimer (som tryckte på det speciellt när juridiska föreningen Örebro gjorde ett besök vid deras Stockholmskontor), Vinge m.mfl framfört. Eftersom de är seriösa rekryterare och inte tar det som skrivs på FB som sanning. Det kanske inte BARA finns nackdelar med att vara yngst i branschen

Tycker sen inte heller du ska ha så hög svansföring för att du pluggar vid SU, vid er Vårintaging krävs det kring 17 i snitt (gamla betygssnittet) för att bli antagen..

reserverar mig för stavfel och annat.
Citera
2010-10-15, 18:01
Medlem
r0g3rs avatar
Citat:
5. Örebro För tidigt att säga varken bu eller bä om Örebro och egentligen borde inte skiten rankas. Ser än så länge helt ok ut. Samtidigt är Örebro ungefär lika geografiskt smickrande som Umeå. Time will tell.

Tänkte inte kommentera vad du skrivit mer än att det är intressant att du jämför Örebros geografiska läge som Umeå.. Sen har Örebro tingsrätt en uppgift som ingen annan tingsrätt (eller någon annan domstol för den delen) i Sverige, vet du vilken??
Tar 1.45h till Stockholm med tåg.. 2h med bil. Är direkt inga stora avstånd enligt mig med det är ju enbart min personliga åsikt.
Citera
2010-10-15, 18:26
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Sen har Örebro tingsrätt en uppgift som ingen annan tingsrätt (eller någon annan domstol för den delen) i Sverige, vet du vilken??

Tror du på riktigt att Örebro tingsrätt är ensam instans i omvandlingsmålen? Göta hovrätt och Högsta domstolen prövar också omvandlingsmål.
Citera
2010-10-15, 18:52
Medlem
r0g3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Tror du på riktigt att Örebro tingsrätt är ensam instans i omvandlingsmålen? Göta hovrätt och Högsta domstolen prövar också omvandlingsmål.
Jag trodde att Örebro var ensamma om att tidsbestämma livstidsdömda. Men där ser man, måste vara den enda tingsrätten i Sverige som har den uppgiften? När jag ändå har fångat din uppmärksamhet, jag vet att du är inne på domarbanan (riktigt bra jobbat!) vet du om det finns någon tingsrätt som har intervju som komplement till betygen när man söker ting?
Senast redigerad av r0g3r 2010-10-15 kl. 18:56.
Citera
2010-10-15, 19:18
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Jag trodde att Örebro var ensamma om att tidsbestämma livstidsdömda. Men där ser man, måste vara den enda tingsrätten i Sverige som har den uppgiften? När jag ändå har fångat din uppmärksamhet, jag vet att du är inne på domarbanan (riktigt bra jobbat!) vet du om det finns någon tingsrätt som har intervju som komplement till betygen när man söker ting?

Örebro är ensam tingsrätt om att tidsbestämma straffen, men Örebro tingsrätts beslut kan överklagas till Göta hovrätt och sedermera Högsta domstolen.

Jag har inte koll på vilka tingsrätten som använder sig av intervjuförfarande vid notarieantagningen. Vill minnas att Mora tingsrätt gör det, men är inte säker. Det borde framgå av Domstolsverkets hemsida vilka tingsrätter som använder intervjuer.
Citera
2010-10-15, 22:21
Medlem
Oj vad många som skulle försvara Örebro såhär i elfte timmen.

Jag vill inte ÖU något ont och ingen kan väl på fullt allvar tro att jag blev ledsen i ögat av att kallas Örebrostudent. Däremot tyckte jag det var konstigt att frågan kom upp på tal och kan inte förstå varför någon orkar resa Örebro-Stockholm för ändamålet.

Ber om ursäkt till er Örebrostudenter som tog åt er och önskar er lycka till med studierna. Må flest AB vinna

Namgreb: Eversheds, tror jag, men det kan ha varit byrån bredvid också. Nu när jag talat klarspråk vore det tacknämligt om du visade mig samma respekt. Vad menar du med "inte där"? Att mässan inte ger mig så mycket betyder inte att jag är förhindrad att titta in en sväng på vägen hem.
Citera
2010-10-15, 22:46
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Är det korrekt antaget att det är ingångslön och inget annat man mäter? I så fall har juristernas nivå i förhållande till andra yrkesgrupper ingen relevans då juristers ingångslöner nästan alltid är mycket låg för att sedan undergå en explosionsartad löneutveckling de närmsta 5 åren eller så.

Dock ställer jag mig också mycket kritiskt till sidans tillförlitlighet. Vem står bakom den? De skriver på ett ställe att "Svenskt Näringsliv vill med webbplatsen motivera studenter till medvetna utbildningsval", innebär det att det är Svenskt Näringsliv som ligger bakom sidan?

Jag efterfrågar fortfarande officiell statistik av den typer Fp har förespråkat.

Jag tror det är någon privat aktör som tror sig hittat ett område att tjäna pengar inom, inget annat. Ger som sagt sidan lika mycket uppmärksamhet som ett nigeriabrev.

Citat:
Tänkte inte kommentera vad du skrivit mer än att det är intressant att du jämför Örebros geografiska läge som Umeå.. Sen har Örebro tingsrätt en uppgift som ingen annan tingsrätt (eller någon annan domstol för den delen) i Sverige, vet du vilken??
Tar 1.45h till Stockholm med tåg.. 2h med bil. Är direkt inga stora avstånd enligt mig med det är ju enbart min personliga åsikt.

Du måste förstå att vi 08: or tycker alla områden utanför tullarna tillhör norrland, småland eller skåne. Dvs. lantbruksskit. Dock vill jag understryka att Örebro funnits för kort tid för att man ska kunna säga något och självklart är jag endast en dryg 08:a som väger in dess geografiska placering. Personligen anser jag mig tillhöra den skara som "försvarar" Örebro (om man bortser från mina nedärvda stockholmsegenskaper).

Citat:
Namgreb: Evershed tror jag, men det kan ha varit byrån bredvid också. Nu när jag talat klarspråk vore det tacknämligt om du visade mig samma respekt. Vad menar du med "inte där"? Att mässan inte ger mig så mycket betyder inte att jag är förhindrad att titta in en sväng på vägen hem.

Menar ingenting annat än att jag var rent nyfiken och smått osäker på huruvida du var där eller ej, väger absolut inte in någon värdering i den saken.

Nu har man förkrökat klart, ut i stockholmsnatten och skål på er!
Citera
2010-10-15, 23:37
Medlem
Citat:
Oj vad många som skulle försvara Örebro såhär i elfte timmen.

Jag vill inte ÖU något ont och ingen kan väl på fullt allvar tro att jag blev ledsen i ögat av att kallas Örebrostudent. Däremot tyckte jag det var konstigt att frågan kom upp på tal och kan inte förstå varför någon orkar resa Örebro-Stockholm för ändamålet.

Anledningen är väl helt enkelt att JD har 80 utställare och Örebros Juristmässa endast har 27? Antar att de flesta (efter termin 4 iaf) inte är ute efter giveaways utan att faktiskt fråga om framtida arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in