2009-12-30, 14:10
Medlem
nobles avatar
Det borde vara lugnt att skicka ett ombud, så har det varit på flera andra utbildningar jag tittat på. Om du ringer kan de garanterat lösa det, vore jävligt konstigt annars.

Nu till min fråga. Är det någon här som har kommit in på Stats- och Förvaltningsrätt med Juridisk Introduktionskurs (första terminen Juristprogrammet fristående) i Lund? Alternativt är det någon som har kommit in på Juristprogrammet i Lund och tänker säga nej?

Är nämligen 1:a reserv på kursen nämnd ovan..
Citera
2009-12-30, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noble
Det borde vara lugnt att skicka ett ombud, så har det varit på flera andra utbildningar jag tittat på. Om du ringer kan de garanterat lösa det, vore jävligt konstigt annars.

Nu till min fråga. Är det någon här som har kommit in på Stats- och Förvaltningsrätt med Juridisk Introduktionskurs (första terminen Juristprogrammet fristående) i Lund? Alternativt är det någon som har kommit in på Juristprogrammet i Lund och tänker säga nej?

Är nämligen 1:a reserv på kursen nämnd ovan..

Är ledsen att behöva säga det, men du kan sluta hoppas. Det sker ett kraftigt överintag till juristprogrammet, därav antas inga reserver alls efter urval 2 oavsett antal som hoppar av programmet (eller den fristående kursen).
Citera
2009-12-30, 23:04
Medlem
nobles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaxa
Är ledsen att behöva säga det, men du kan sluta hoppas. Det sker ett kraftigt överintag till juristprogrammet, därav antas inga reserver alls efter urval 2 oavsett antal som hoppar av programmet (eller den fristående kursen).

Fan, är det sant? Pratade med en kille på antagningsenheten i Lund idag och han sa att det fanns en chans. Fan vad irriterande, speciellt eftersom det var 7 platser efter första antagningssvaret och sen på andra var det bara 6 (alltså togs i teorin min plats bort) - kan de göra så?
Citera
2009-12-30, 23:06
Medlem
myxomatosiss avatar
Jag kom in nyss. I Uppsala.

Som den muntergök jag vanligtvis så är min första känsla ångest.
Är det här rätt för mig?
Kommer jag att klara av det?
Är det så tråkigt som alla säger?

Eller bör jag bara känna mig lättad, knyta näven och köra gärnet?
Citera
2009-12-31, 00:49
Medlem
Det där lät ju inte bra.
Gör något annat först om du är osäker.. läs JIK/JÖK och någon annan kurs som intresserar dig kanske?
Citera
2009-12-31, 01:00
Medlem
Damp CPCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myxomatosis

Är det här rätt för mig?

Ja det är ju ett lite större val än att man står och tvekar vilken film man skall hyra ifrån bensinstationen.

Det är nog helt naturligt att du känner dig lite ambivalent.
Men ifall du ändå bestämde dig för att söka så måste det väl finnas intresse eller? I värsta fall så är det väl bara att hoppa av och göra något annat med livet.

Kör järnet!
Citera
2009-12-31, 07:28
Medlem
Fick igår beskedet att jag är antagen till juristutbildningen som drar igång med JIK om ca 2 veckor. Så en generell och en mer specifik fråga:

1. Är det något speciellt man ska tänka på att göra/ordna innan det drar igång? Förutom att gå på uppropet alltså
2. Hur gör man smartast med studielitteraturen? Har kollat runt på bokus, blocket, m.m. och bara böckerna till JIK exkl. lagboken kostar minst 1000-1500kr begagnat och avsevärt mer om man köper dem nya

Hoppas ni kan hjälpa mig!
Citera
2009-12-31, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skallen
Fick igår beskedet att jag är antagen till juristutbildningen som drar igång med JIK om ca 2 veckor. Så en generell och en mer specifik fråga:

1. Är det något speciellt man ska tänka på att göra/ordna innan det drar igång? Förutom att gå på uppropet alltså
2. Hur gör man smartast med studielitteraturen? Har kollat runt på bokus, blocket, m.m. och bara böckerna till JIK exkl. lagboken kostar minst 1000-1500kr begagnat och avsevärt mer om man köper dem nya

Testa http://www.lycknis.se/cmsLycknis/default.asp de brukar vara billiga, annars har du ju alltid juristernas bokhandel om du ska plugga på SU. Men lagboken kostar en hel del, finns ju lite olika "taktiker" några köper "förra" årets upplaga för halva priset och byter varje år men ligger då ett år bakåt hela tiden eller så köper du en ny men då får du vänta två år innan du byter ut. Eller så kanske du är svinrik och köper ny hela tiden.

Jag kör med att köpa ny varje år, man behöver byta ut den rätt ofta. Men om du börjar så vänta med att köpa den till en börja och gå på första fadderigrejerna, brukar vara så att de lottar ut lagböcker så du får hoppas på att du har tur liksom

Detta är SU.

Bästa tipset gällande böcker är att du hittar någon som går kanske 1-2 terminer över dig och köper all deras böcker. Alla vinner på det och det blir billigt.

Kom på lite till, om det är SU du ska läsa på, köp inte boken Etiken i juridiken (typ något sånt heter den) totalt onödig, vet ingen som öppnade den och om du verkligen bryr dig så låna den och bränn igenom den bara. Inte värt att köpa den.
Senast redigerad av mjukisdjuret 2009-12-31 kl. 14:55.
Citera
2009-12-31, 14:52
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skallen

Har det gått dig förbi att kurslitteraturen är dyr?

Citat:

Är det här rätt för mig?

Det lär inte funka med den inställningen i alla fall. Bestäm dig för att ge det en termin eller ett år. Därefter kan du fundera över om det är din grej eller in. Att ha avhopp som en nödutgång hela tiden tror jag dock inte på, det lär bara skapa tvivel och ångest, vilket varenda käft har problem med i början (oavsett vad folk säger). My five cents.
Senast redigerad av Buffeln 2009-12-31 kl. 14:55.
Citera
2009-12-31, 16:46
Medlem
Bargents avatar
Citat:

Är det här rätt för mig?

Nej, det är inte tråkigt. Din vecka kommer bestå av 60% egen studietid, 30% föredragning och 10% föreläsning. Det blir vad du gör det till!

Och ja, om du tar pluggandet seriöst kommer du att klara av det.
Citera
2010-01-01, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Din vecka kommer bestå av 60% egen studietid, 30% föredragning och 10% föreläsning. Det blir vad du gör det till!

Föredragning?
Citera
2010-01-02, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukisdjuret
Testa http://www.lycknis.se/cmsLycknis/default.asp de brukar vara billiga, annars har du ju alltid juristernas bokhandel om du ska plugga på SU. Men lagboken kostar en hel del, finns ju lite olika "taktiker" några köper "förra" årets upplaga för halva priset och byter varje år men ligger då ett år bakåt hela tiden eller så köper du en ny men då får du vänta två år innan du byter ut. Eller så kanske du är svinrik och köper ny hela tiden.

Jag kör med att köpa ny varje år, man behöver byta ut den rätt ofta. Men om du börjar så vänta med att köpa den till en börja och gå på första fadderigrejerna, brukar vara så att de lottar ut lagböcker så du får hoppas på att du har tur liksom

Detta är SU.

Bästa tipset gällande böcker är att du hittar någon som går kanske 1-2 terminer över dig och köper all deras böcker. Alla vinner på det och det blir billigt.

Kom på lite till, om det är SU du ska läsa på, köp inte boken Etiken i juridiken (typ något sånt heter den) totalt onödig, vet ingen som öppnade den och om du verkligen bryr dig så låna den och bränn igenom den bara. Inte värt att köpa den.

Tack så mycket. En fundering rörande de andra böckerna, alltså inte lagboken: hur viktigt är det att det är rätt upplaga? har hittat de rätta böckerna billigt nu men då är det en eller två upplagor tidigare än vad som anges i litteraturlistan. Går detta lika bra eller skapar man sig en massa problem med gamla utgåvor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in