Citat:
Ursprungligen postat av Skallen
Fick igår beskedet att jag är antagen till juristutbildningen som drar igång med JIK om ca 2 veckor. Så en generell och en mer specifik fråga:
1. Är det något speciellt man ska tänka på att göra/ordna innan det drar igång? Förutom att gå på uppropet alltså
2. Hur gör man smartast med studielitteraturen? Har kollat runt på bokus, blocket, m.m. och bara böckerna till JIK exkl. lagboken kostar minst 1000-1500kr begagnat och avsevärt mer om man köper dem nya
Hoppas ni kan hjälpa mig!
Testa
http://www.lycknis.se/cmsLycknis/default.asp de brukar vara billiga, annars har du ju alltid juristernas bokhandel om du ska plugga på SU. Men lagboken kostar en hel del, finns ju lite olika "taktiker" några köper "förra" årets upplaga för halva priset och byter varje år men ligger då ett år bakåt hela tiden eller så köper du en ny men då får du vänta två år innan du byter ut. Eller så kanske du är svinrik och köper ny hela tiden.
Jag kör med att köpa ny varje år, man behöver byta ut den rätt ofta. Men om du börjar så vänta med att köpa den till en börja och gå på första fadderigrejerna, brukar vara så att de lottar ut lagböcker så du får hoppas på att du har tur liksom
Detta är SU.
Bästa tipset gällande böcker är att du hittar någon som går kanske 1-2 terminer över dig och köper all deras böcker. Alla vinner på det och det blir billigt.
Kom på lite till, om det är SU du ska läsa på, köp inte boken Etiken i juridiken (typ något sånt heter den) totalt onödig, vet ingen som öppnade den och om du verkligen bryr dig så låna den och bränn igenom den bara. Inte värt att köpa den.