2011-02-24, 07:09
Medlem
stekarslaktarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Extremt låter så extremt, men mycket viktigt är det. Talspråket hamnar lite i skymundan men lämnar man in en text så blir det stora röda cirklar runt minsta stavfel eller grammatiska tokighet. Man strävar inte efter att ha få fel utan inga fel.

Strävan känner jag igen men ringar överallt? Hade du Hagelberg eller Sandström på C2? Jag har nog aldrig sett så många professorer skriva, stava och syfta fel åt höger och vänster som på juristprogrammet.
Citera
2011-02-24, 12:02
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Kände bara att jag måste kommentera den här diskussionen av nån anledning. Vilka jävla svamlare ni är; "fullständig förståelse" och så vidare, det finns inte på kartan och det hoppas jag att tom. den den mest icke ödmjuka juriststudenten förstår.

Hoppas det är spriten som talar...

det handlar inte om att överarbeta något utan om att vara effektiv med sin tid. den som lallar runt i biblioteket och sträckläser i åtta timmar gör det mer för samvetet än för att faktiskt lära sig något. då kan man lika gärna läsa effektivt till lunch och sen dricka sprit.
Citera
2011-02-24, 14:09
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekarslaktarn
Strävan känner jag igen men ringar överallt? Hade du Hagelberg eller Sandström på C2?

Hade Konrad Lundberg och ringar överallt var väl lite av en överdrift ifrån min sida, röda streck är närmare sanningen om än jag sett en och annan ring. Självklart inte i samband med mina texter dock!

Citat:
Jag har nog aldrig sett så många professorer skriva, stava och syfta fel åt höger och vänster som på juristprogrammet.

HD är ju också lite roliga ibland när det kommer till terminologin, t.ex. när klandra blev överklaga.
Citera
2011-02-24, 14:12
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
HD är ju också lite roliga ibland när det kommer till terminologin, t.ex. när klandra blev överklaga.
Grauers brukar ju beklaga sig över dem för jämt med speciellt när de använder ordet "fel" istället för att använda ordet defekt när det inte är bevisat att det är ett ”fel” i rättslig mening.
Citera
2011-02-24, 16:03
Medlem
Bokhyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Vilka jävla svamlare ni är; "fullständig förståelse" och så vidare, det finns inte på kartan och det hoppas jag att tom. den den mest icke ödmjuka juriststudenten förstår. Ur mitt eget perspektiv så har jag varit full och knullat massa hittills på terminen, men kommer förmodligen ändå sätta ett AB för det är var jag gör. Ta en period där ni nöter det som behöver nötas, på riktigt. Det verkar som att de flesta överarbetar allt och glömmer grunderna till ämnet de överarbetar i många fall. Överhuvudtaget borde juriststudetnter spänna av lite, många agerar ta me' fan som att jorden skulle gå under om de inte renskriver just det här seminariet just nu... Det "roliga" i sammanhanget är att just de personerna ofta får nöja sig med ett BA i betyg och undra vad fan som hände.

/A., cirka 60-65 cl Kosken senare.

Det ligger uppenbarligen väldigt mycket i den gamla slagdängan "in vino veritas", för det här inlägget är bland det roligaste men samtidigt mest insiktsfulla som skrivits i tråden på bra länge. Stor jäkla på dig!
Senast redigerad av Bokhyllan 2011-02-24 kl. 16:06.
Citera
2011-02-24, 19:58
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
http://www.su.se/
.. kolla titeln på sidan.

Stockholms universitet?
Citera
2011-02-24, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Grauers brukar ju beklaga sig över dem för jämt med speciellt när de använder ordet "fel" istället för att använda ordet defekt när det inte är bevisat att det är ett ”fel” i rättslig mening.

Påminner mig om förra terminen då jag hade en professor som föreläste om arbetsrätt och om när anställningar på olika sätt avslutas. Ord som avskedande, uppsägning, upphörande, etc. är alla "upptagna", d.v.s. att de betyder något specifikt. Så rubriken till ämnet fick bli "Olika sätt som arbetstagare och arbetsgivare kan ta farväl av varandra".
Citera
2011-03-04, 13:45
Medlem
Coffeeaddicteds avatar
Vilka inriktningar/fördjupningar finns på Juristprogrammet ?
Citera
2011-03-04, 16:36
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeaddicted
Vilka inriktningar/fördjupningar finns på Juristprogrammet ?
Inga, senare i utbildningen får du dock välja mellan en del olika specialkurser vilket väll kan ses som inriktning till viss del sen får du självklart själv välja ämnen att skriva om ofta inte minst på examensarbetet.
Citera
2011-03-05, 02:25
Medlem
Intagningspoang for tingsplatser med anstallning 1 april kom for nagan dag sedan.
Verkar som status quo betraffande poangsnivaer, ingen storre skillnad mot marsantagningen.

Nar ar det generellt svarast att fa tingsplats? Augusti, september?
Citera
2011-03-05, 15:03
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparresparre
Nar ar det generellt svarast att fa tingsplats? Augusti, september?

Det verkar så.

Det borde väl rimligen vara högt i början på året också, eftersom folk även tar examen då.
Citera
2011-03-05, 15:36
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Det verkar så.

Det borde väl rimligen vara högt i början på året också, eftersom folk även tar examen då.

Jag tror det varierar ganska kraftigt. Det är ju inte bara antalet sökande som spelar roll. Antalet platser har lika stor betydelse och det varierar mer eller mindre slumpmässigt över tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in