2009-07-15, 11:27
Medlem
r0g3rs avatar
min polare är 20:e reserv till örebro.. tror ni att han kommer in efter andra urvalet??
Citera
2009-07-15, 11:36
Medlem
r0g3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Håller med. Hade inte haft en chans att komma in nu med mina betyg (under 18 i snitt).

jo de har man hört förr! min farsa hade 3or i typ allt men då låg allt på ett silverfat och det var bara och välja hehe :P
Citera
2009-07-15, 11:42
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
jo de har man hört förr! min farsa hade 3or i typ allt men då låg allt på ett silverfat och det var bara och välja hehe :P

Fast det där är en annan sida av det hela. Förr i tiden var juristprogrammet lågstatus, ungefär det man fick bli om man inte kom in någon annanstans. Uppgången för intagningspoängen som är nu är pga. betygsinflation (och till viss del andra faktorer, men mestadels inflation).
Citera
2009-07-15, 11:50
Medlem
r0g3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Fast det där är en annan sida av det hela. Förr i tiden var juristprogrammet lågstatus, ungefär det man fick bli om man inte kom in någon annanstans. Uppgången för intagningspoängen som är nu är pga. betygsinflation (och till viss del andra faktorer, men mestadels inflation).

Jo det är sant
Pörr, vet du något om domstolarna kollar vart du tagit din jurkand när du söker ting. Jag har nämligen blivit antagen till örebro med 18.6 i snitt (som räckte till SU i våras grml....) Är väldigt rädd att vänta eftersom allt verkar ju peka rakt uppåt och jag vill ju börja läsa nu när jag är iaf antagen till någon skola. Jurist programmet har funnits i örebro i 4 år, men de har haft en juristutbildning länge. Tycker du att jag ska hoppa på ??
Citera
2009-07-15, 13:26
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Jo det är sant
Pörr, vet du något om domstolarna kollar vart du tagit din jurkand när du söker ting. Jag har nämligen blivit antagen till örebro med 18.6 i snitt (som räckte till SU i våras grml....) Är väldigt rädd att vänta eftersom allt verkar ju peka rakt uppåt och jag vill ju börja läsa nu när jag är iaf antagen till någon skola. Jurist programmet har funnits i örebro i 4 år, men de har haft en juristutbildning länge. Tycker du att jag ska hoppa på ??

Första frågan: Nej, de kollar inte. De räknar ihop betyg och lägger till eventuella meriter. Var du har läst har ingen betydelse.

Andra frågan: Svårt att säga, det enda du förlorar på att börja läsa är enligt min åsikt att du förlorar CSN-veckor (och får ökat lån). Annars är det aldrig en nackdel att utbilda sig.
Citera
2009-07-15, 13:31
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Jo det är sant

Edit; Pucktvåa
Citera
2009-07-15, 15:04
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Jo det är sant

Äh va fan, kör på! Känns mest som det är de äldre lärarna som tjatar om lärosäte hit och lärosäte dit, och då handlar det bara om prestige. Det enda som betyder något är att utbildningen i Örebro håller måttet, visserligen finns det inga utexaminerade jurister därifrån ännu, men det är knappast en glorifierad rättsvetenskapsutbildning de byggt upp där borta.

Den bästa läraren jag haft hittills (på SU) tillbringade år med att hjälpa till att bygga upp utbildningen i Örebro.
Har jag tro på det lärosätet (pessimist och cyniker som jag är) kan du banne mig ha tro på Örebro!
Citera
2009-07-15, 15:26
Medlem
Cliclocks avatar
Vid val av lärosäte borde snarare skickligheten hos lärare var intressantare än lärosätets ålder/tradition.

Visst att det ofta går hand i hand, men har du blivit antagen till Örebro och ingen annanstans tycker jag du ska testa. Örebro är en fin stad (men ingen vidare studentstad)
Citera
2009-07-15, 16:20
Medlem
poena.naturaliss avatar
Ska man diskutera prestige, då särskilt framtida sådan, borde Lund i det långa loppet ta över om jag skulle gissa. Nu då de har fått det där centret EES, vilket dock verkar ta en väldigt lång tid att bygga upp borde även själva universitetet kunna dra nytta av det och stiga ordentligt på internationella rankinglistor. Så ur prestigesynpunkt borde Lund vara ett bra val. En annan sak är väl om man kan göra sig förstådd där nere.
Citera
2009-07-15, 16:47
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Den bästa läraren jag haft hittills (på SU) tillbringade år med att hjälpa till att bygga upp utbildningen i Örebro.

Marie Sandström på rättshistorian?
Citera
2009-07-15, 20:06
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whattaba
Var tror ni man kommer in med 1.4 nästa år? Förstås omöjligt att svara på men vill höra om jag troligen är tvungen att höja mig.
Tuffa år där många väljer att plugga sig igenom lågkonjukturen. Om du tror att du kan höja dig skulle jag då gett det ett försök till. Vilket lärosäte vill du till?
Citera
2009-07-15, 23:37
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaH
Marie Sandström på rättshistorian?

Nej, en kille. Kan ta det i PM om du vill veta (vill inte outa mig för mkt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in