2010-06-10, 18:19
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Har du redan fått ditt resultat? Hela 75% BA låter lite mkt, 30 till 40 % BA brukar väll vara det normala.

Han menade nog 75% som fick BA eller AB. Låter ändå ganska mycket, men vem vet.

Jag är ställer mig också lite frågande till att du fått resultatet redan. Det borde inte kunna komma förens om typ 3 veckor. Vart läser du?
Citera
2010-06-10, 18:52
Medlem
VitaFårPåÄngens avatar
Han menar nog att 75% av de som fick (BA+AB) har BA.

BA=0,75*(BA+AB)
Citera
2010-06-10, 19:09
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
På vissa byråer kan man räkna med att bara behöva jobba en 8-9 h om dagen medan vissa humanjuridiska byråer givetvis kräver mer än så (vi debiterar trots allt per arbetad timma). Desutom är det ju så att varje sådan byrå är så liten (få delägare och få biträdande jurister) varför det är svårt att få någon bra bild genom den annars vanligaste källan i jurstsvängen - skvaller. Något generellt är alltså svårt att säga.

Visst...
Citera
2010-06-10, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
På vissa byråer kan man räkna med att bara behöva jobba en 8-9 h om dagen medan vissa humanjuridiska byråer givetvis kräver mer än så (vi debiterar trots allt per arbetad timma). Desutom är det ju så att varje sådan byrå är så liten (få delägare och få biträdande jurister) varför det är svårt att få någon bra bild genom den annars vanligaste källan i jurstsvängen - skvaller. Något generellt är alltså svårt att säga.

Du som verkar ha koll..

Om man vill in på en humanjuridisk byrå med inriktning på brottmål, hur bör man gå tillväga?
Vad jag har förstått så anställer den sortens byråer inte så många nyutexaminerade då de inte har så stor nytta av biträdande jurister. Dessutom är dem ofta små byråer som du säger.
Vilken inriktning bör man välja på sina fördjupningskurser?
Eller är det rent taktiskt bättre att försöka få jobb på en affärsjuridisk byrå och sedan söka sig mot en humanjuridisk när man är närmare att bli advokat?
Citera
2010-06-10, 22:42
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Han menade nog 75% som fick BA eller AB. Låter ändå ganska mycket, men vem vet.

Citat:
Ursprungligen postat av VitaFårPåÄngen
Han menar nog att 75% av de som fick (BA+AB) har BA.

BA=0,75*(BA+AB)

Han skriver ju: "...av alla som blev minst godkända...", godkänd blir man ju även av ett B. (De underkända är oftast 1-3 % så dessa bör man kunna lämna utan avseende).

Isbith, ett förtydligande verkar vara på sin plats!
Citera
2010-06-11, 08:32
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Visst...

Ibland får vi inte ens det, när ogina domare går fram som skördetröskor i våra kostnadesräkningar och helt hutlöst skär får man knappt kvar till livets nödtorft....
Citera
2010-06-11, 08:37
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangusta
Du som verkar ha koll..

Om man vill in på en humanjuridisk byrå med inriktning på brottmål, hur bör man gå tillväga?
Vad jag har förstått så anställer den sortens byråer inte så många nyutexaminerade då de inte har så stor nytta av biträdande jurister. Dessutom är dem ofta små byråer som du säger.
Vilken inriktning bör man välja på sina fördjupningskurser?
Eller är det rent taktiskt bättre att försöka få jobb på en affärsjuridisk byrå och sedan söka sig mot en humanjuridisk när man är närmare att bli advokat?

Mitt råd är att man inte skall vara rädd för att bli för "smal". Vill du hålla på med brottmål läs då fördjupningskurser som är relevanta för det, komplettera med andra relevanta studier och arbetslivserfarenheter och viktigast av allt - försök få in en fot någonstans (genom praktik eller vad det nu kan vara). Det anställs ändå en del direkt från juristlinjen och om man verkligen brinner för att hålla på med något så brukar det märkas och uppskattas.
Citera
2010-06-11, 11:51
Medlem
VitaFårPåÄngens avatar
Citat:
Han skriver ju: "...av alla som blev minst godkända...", godkänd blir man ju även av ett B. (De underkända är oftast 1-3 % så dessa bör man kunna lämna utan avseende).

Jo sant, jag läste "mer än".
Citera
2010-06-11, 14:46
Medlem
Citat:

Ja, Lund har fått sina betyg, första terminen, såvida man inte behövt göra omtentor eller liknande.

Jag har ju inte direkt gjort någon mätning, så 75% var mest en höftning. Men iaf.

På de papper jag kollade, där betygen finns anslagna, står alla med som har varit minst godkända (jag såg inget U iaf), och som inte har kvar någon omtenta. I denna grupp så var det överlägset flest BA i betyg. AB såg ungefär lika sällsynt ut som B. Jag samt de flesta jag känner har fått BA.
Citera
2010-06-11, 15:10
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isbith
Ja, Lund har fått sina betyg, första terminen, såvida man inte behövt göra omtentor eller liknande.

Jag har ju inte direkt gjort någon mätning, så 75% var mest en höftning. Men iaf.

På de papper jag kollade, där betygen finns anslagna, står alla med som har varit minst godkända (jag såg inget U iaf), och som inte har kvar någon omtenta. I denna grupp så var det överlägset flest BA i betyg. AB såg ungefär lika sällsynt ut som B. Jag samt de flesta jag känner har fått BA.

Det var rätt få som fick AB när jag läste första terminen i Lund också, förmodligen är det väl den där uppsatsen som ställer till det för folk.
Citera
2010-06-11, 21:14
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Det var rätt få som fick AB när jag läste första terminen i Lund också, förmodligen är det väl den där uppsatsen som ställer till det för folk.

Ja, så var det för oss med. Chilla.
Citera
2010-06-12, 15:58
Medlem
_Strebers avatar
Jag har sökt in till juristlinjen i Stockholm till hösten... Om jag kommer in vet fåglarna, 1.6 i högskoleprov kanske räcker -kanske inte. Frågan är om jag kan tillgodoräkna mig något från min civilekonomexamen eller om det är att starta om från 0 som gäller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in