2010-12-11, 20:30
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Ja, då stämmer det ju inte. Att få AB rakt igenom betyder ju att man får det på alla tentor och jag betvivlar starkt att det skulle vara så att 30-40% får det.

Du behöver inte betvivla det starkt då det absolut inte är såpass många som går ut med AB i allt.
Citera
2010-12-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Att påstå att vi på varje seminarie får "en enkel fråga" att svara på och inget annat är även det felaktigt då enkla frågor inte ger någonting alls samtidigt som det återigen ligger i människans (inte minst juriststudentens) natur att diskutera och argumentera.

Å andra sidan skulle det vara fel att påstå att det diskuteras och argumenteras på seminarierna på SU. Allt som oftast är det 2-3 personer per grupp som svarar på lärarens frågor, väldigt sällan det är ens hälften som säger ett enda ord under en lektion om det inte är krav på just delaktighet för att få extrapoäng till tentan.
Citera
2010-12-11, 20:50
Medlem
Buffelns avatar
Citat:

NO SHIT SHERLOCK! Är det bara den juridiska fakulteten i Uppsala som uppmärksammat den saken tror du?

Helvetes satan vad dålig jurist jag kommer bli ty jag lärde mig hela 2010 års lagbok utantill men nu är det ju snart 2011!!! Jag tror inte du läser till jurist och då ska du heller inte uttala dig säkert om sådant du inte har koll på men är du på allvar en juriststudent hoppas jag vid gud att alla uppe i Uppsala inte är lika inskränkta! Ni får ju 08:a mentaliteten att blekna i jämförelse!

Med ditt tålamod för hans dumhet har du nog goda förutsättningar.
Citera
2010-12-11, 20:55
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Absolut, du har helt rätt. Men, att 30-40 % har AB rakt igenom (stämmer det???) beror nog inte på att det är lätt utan att många lägger ner sin själ i det.

Runt 30 %, ibland lite fler ibland lite färre, har väl i snitt AB per tenta i Lund. Det innebär ju inte att det alltid är samma personer som har AB.
Citera
2010-12-11, 21:26
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_Man
Å andra sidan skulle det vara fel att påstå att det diskuteras och argumenteras på seminarierna på SU. Allt som oftast är det 2-3 personer per grupp som svarar på lärarens frågor, väldigt sällan det är ens hälften som säger ett enda ord under en lektion om det inte är krav på just delaktighet för att få extrapoäng till tentan.

Tvärtom tycker jag att det diskuteras och argumenteras förvånansvärt mycket, mer än vad det någonsin gjordes på gymnasiet eller på universitet när jag plockade andra högskolepoäng. Men sen har det väl att göra med hur man definierar det nämnda. Det hela behöver inte påminna om ett sydeuropeiskt parlament för att man ska kunna undvika föreläsningssituationen. Min uppfattningen är även den att när ingen säger något alls så är det inte nödvändigtvis negativt då det lika gärna kan betyda att alla faktiskt är på det klara med vad som gäller och tämligen överrens.
Citera
2010-12-11, 21:38
Medlem
Citat:
Tvärtom tycker jag att det diskuteras och argumenteras förvånansvärt mycket, mer än vad det någonsin gjordes på gymnasiet eller på universitet när jag plockade andra högskolepoäng. Men sen har det väl att göra med hur man definierar det nämnda. Det hela behöver inte påminna om ett sydeuropeiskt parlament för att man ska kunna undvika föreläsningssituationen. Min uppfattningen är även den att när ingen säger något alls så är det inte nödvändigtvis negativt då det lika gärna kan betyda att alla faktiskt är på det klara med vad som gäller och tämligen överrens.

Oj, då har vi helt olika uppfattningar! Hur ofta som helst som läraren ställer en fråga och det är fullkomligt tyst i salen för att ingen vågar/vill svara. De som svarar är oftast samma människor och det är även bland dessa som det kan diskuteras, även om det händer mycket sällan.
Citera
2010-12-11, 22:12
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_Man
Oj, då har vi helt olika uppfattningar! Hur ofta som helst som läraren ställer en fråga och det är fullkomligt tyst i salen för att ingen vågar/vill svara. De som svarar är oftast samma människor och det är även bland dessa som det kan diskuteras, även om det händer mycket sällan.

Det sker att läraren ställer en fråga tätt följd av tung tystnad, men min uppfattning är att det är vanligare att läraren säger att gruppen varit "pratglad" vilket ibland resulterar i att man inte hunnit göra alla frågor osv. Olika uppfattningar kommer sig väl även av att ingen av oss kan vara med på alla seminarier/gruppövningar och får helt olika erfarenheter, vilket är fullt naturligt. Meningen var dock ifrån min sida att Kavajpojken inte skulle tro att endast uppsalaiensare diskuterar.
Senast redigerad av namgreb 2010-12-11 kl. 22:16.
Citera
2010-12-12, 00:15
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Det sker att läraren ställer en fråga tätt följd av tung tystnad, men min uppfattning är att det är vanligare att läraren säger att gruppen varit "pratglad" vilket ibland resulterar i att man inte hunnit göra alla frågor osv. Olika uppfattningar kommer sig väl även av att ingen av oss kan vara med på alla seminarier/gruppövningar och får helt olika erfarenheter, vilket är fullt naturligt. Meningen var dock ifrån min sida att Kavajpojken inte skulle tro att endast uppsalaiensare diskuterar.
Kavajpojken låter något Uppsalaindoktrinerad, det vill säga på sin första termin. Det bör inte vara någon större skillnad på examinerade jurister från de olika lärosätena, annat än att vissa är bättre på olika saker. PBL-metoden skall visst vara bra för tingsmeriteringen, har jag hört. SU-studenter är nog bättre förberedda på vissa andra saker.

Dock har kvalitén skilt sig ganska markant på de tentor som jag läst från Uppsala respektive Stockholm. Kan iofs bero på att Uppsalas är mer omfattande och baseras på en hel termin.
Citera
2010-12-12, 01:31
Medlem
Citat:
PBL; ja. Harvad; nej.

Nä, men vänta nu! Utantillkunskaper? Allt är väl utantillkunskaper eller läser ni innantill hela tiden?

Det är knappast så att vi lär oss alla paragrafer och lagar utantill och nöjer oss med den saken. Klart att vissa paragrafer fastnar, det gör det med största sannolikhet även för er, men det innebär inte att Uppsala och endast Uppsala sysslar med någon typ av juridisk metod när övriga Sveriges studenter nöjer sig med att rabbla en paragraf utantill utan att förstå sammanhang eller tillämpning.

Att vi "typ" får välja basgrupper själva stämmer i vart fall inte för Stockholm eftersom vi inte ens har någonting som heter basgrupper. Det innebär dock inte att vi inte diskuterar någonting med våra kära kursare. Tvärtom diskuteras alla uppgifter vi får, stora som små, väldigt fritt och brett. Det ligger i människans natur att göra så, förvånansvärt nog även om ingen har delat in en i någon grupp.

Att påstå att vi på varje seminarie får "en enkel fråga" att svara på och inget annat är även det felaktigt då enkla frågor inte ger någonting alls samtidigt som det återigen ligger i människans (inte minst juriststudentens) natur att diskutera och argumentera.

Kul! Alla vet att Uppsala har en fin och anrik juristutbildning men ska det börjas med den eviga lärosätesdebatten igen kan jag ju kontra med att fråga dig vilken utbildning som varit sökt flest gånger de senaste åren?

Som redan har konstaterats i tråden är det "jöken" du menar och dessutom är det inte ens "jöken" vi läser utan "jiken".

Av ren nyfikenhet, bara för att SU har flest avhopp på T1 av alla juristprogram, ligger det inte närmare till hands att dra slutsatsen att SU kanske har en tuffare T1 än alla andra? I vart fall är det väldigt intressant att du menar att avhoppen är kopplade till huvudstaden (inte utbildningen!) då denna tydligen är missanpassad för studenter! Dyrt, snobbigt, omöjligt att få bostad. Du är inte Stockholmare ser jag. Dyrt blir det bara om du går till dyra ställen, snobbigt blir det bara om du går till snobbiga ställen men en sak har du rätt i, omöjligt att få bostad är det till viss del. Av någon outgrundlig anledning är det fler som söker sig till Stockholm än vad det är personer som söker sig ifrån Stockholm samtidigt som politikerna här är dåliga på att få igång byggen men invånarna pippar friskt. Känns relevant att påpeka att många som bidrar till den svåra bostadssituationen faktiskt är studenter. Personer som, trots att Stockholm är missanpassat för studenter och trots att de därför tydligen är benägna att hoppa av efter första terminen, väljer att plugga här!

Tror gör man i kyrkan.

No shit sherlock.

NO SHIT SHERLOCK! Är det bara den juridiska fakulteten i Uppsala som uppmärksammat den saken tror du?

Helvetes satan vad dålig jurist jag kommer bli ty jag lärde mig hela 2010 års lagbok utantill men nu är det ju snart 2011!!! Jag tror inte du läser till jurist och då ska du heller inte uttala dig säkert om sådant du inte har koll på men är du på allvar en juriststudent hoppas jag vid gud att alla uppe i Uppsala inte är lika inskränkta! Ni får ju 08:a mentaliteten att blekna i jämförelse!

Har allvetaren fått mensvärk eller nåt? Så mycket hat har jag aldrig fått mot mig i utbildningstråden. Okej, jag har missuppfattat Lund och SU, tog mig väl kanske lite vatten över huvuvdet. Tror du på allvar att jag menar att SU eller nåt annat program är dåligt? Du tar flashback på för lite stort allvar...
Citera
2010-12-12, 01:48
Medlem
Alltså... Kan inte alla bara chilla? Kukmätning är drygt... Jag är helt övertygad att om man ger manken till så har man samma förutsättningar till att bli en duktig jurist oavsett om man pluggar i Uppsala eller Sthlm. Att upplägget på utbildningarna skiljer sig åt på vissa punkter må vara hänt, men det är ju i princip omöjligt att avgöra vilken metod som ger bäst resultat i slutändan, eftersom nyutexade från båda lärosätena verkar vara ganska eftertraktade på arbetsmarknaden.
Angående tentorna är det väl fullt naturligt att en tenta som omfattar hela terminens innehåll kräver lite mer i svarsväg av studenten i fråga än en tenta på 5 eller 15 hp. Personligen anser jag att det är ganska kul (!?) med uppsalas tentaupplägg, eftersom jag trivs med att bara känna tentaångest en gång per termin. Livet blir lite softare helt enkelt.
Hoppas inte alla sthlmsjurister blir arga på mig nu

Edit: Kom precis hem från tentaplugg/krök så är lite tung i huvudet
Citera
2010-12-12, 09:40
Medlem
r0g3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Alltså... Kan inte alla bara chilla? Kukmätning är drygt... Jag är helt övertygad att om man ger manken till så har man samma förutsättningar till att bli en duktig jurist oavsett om man pluggar i Uppsala eller Sthlm. Att upplägget på utbildningarna skiljer sig åt på vissa punkter må vara hänt, men det är ju i princip omöjligt att avgöra vilken metod som ger bäst resultat i slutändan, eftersom nyutexade från båda lärosätena verkar vara ganska eftertraktade på arbetsmarknaden.
Angående tentorna är det väl fullt naturligt att en tenta som omfattar hela terminens innehåll kräver lite mer i svarsväg av studenten i fråga än en tenta på 5 eller 15 hp. Personligen anser jag att det är ganska kul (!?) med uppsalas tentaupplägg, eftersom jag trivs med att bara känna tentaångest en gång per termin. Livet blir lite softare helt enkelt.
Hoppas inte alla sthlmsjurister blir arga på mig nu

Edit: Kom precis hem från tentaplugg/krök så är lite tung i huvudet

+1
Om man lagt ner både hjärta och själ i sina studier så blir man en bra jurist oavsett vart man har pluggat! Sen, man har ju knappast någon direkt användning av det man har läst/pluggat.. Målet med juristlinjen är att lära ut HUR man löser juridiska problem.
Citera
2010-12-12, 10:53
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Precis som de senaste skribenterna varit inne på är jag fullkomligt övertygad om att individen har en långt mycket större betydelse än utbildningsorten. Förutom att den enskildes ansträngningar och fallenhet torde ha en stor betydelse för den utbildningsfärdiga skickligheten är det sannolikt också så att olika utbildningsformer lämpar sig olika väl för olika individer (och för olika saker). För egen del hade jag nog lika gärna kunnat läst hela utbildningen på distans. Jag gick inte på några föreläsningar och deltog vid seminarier endast eftersom frånvaro från dessa innebar extrauppgifter. Jag föredrar helt enkelt att läsa in "kunskap" framför att lyssna in densamma. Kan dock se poängen med seminarier etc. eftersom det är viktigt att kunna uttrycka åsikter och att ta del av andras tolkningar m.m.

För övrigt anser jag att jag förvärvade mer juridisk skicklighet under mitt första yrkesverksamma år än under hela juristutbildningen. Utbildningen utgör dock naturligtvis en nödvändig grund för att senare kunna tillgodogöra sig ytterligare färdigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in