Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Det sker att läraren ställer en fråga tätt följd av tung tystnad, men min uppfattning är att det är vanligare att läraren säger att gruppen varit "pratglad" vilket ibland resulterar i att man inte hunnit göra alla frågor osv. Olika uppfattningar kommer sig väl även av att ingen av oss kan vara med på alla seminarier/gruppövningar och får helt olika erfarenheter, vilket är fullt naturligt. Meningen var dock ifrån min sida att Kavajpojken inte skulle tro att endast uppsalaiensare diskuterar.
Kavajpojken låter något Uppsalaindoktrinerad, det vill säga på sin första termin. Det bör inte vara någon större skillnad på examinerade jurister från de olika lärosätena, annat än att vissa är bättre på olika saker. PBL-metoden skall visst vara bra för tingsmeriteringen, har jag hört. SU-studenter är nog bättre förberedda på vissa andra saker.
Dock har kvalitén skilt sig ganska markant på de tentor som jag läst från Uppsala respektive Stockholm. Kan iofs bero på att Uppsalas är mer omfattande och baseras på en hel termin.