Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
Nu behöver jag en hel del vägledning från er som läser juristprogrammet.
Jag befinner mig på termin 1 och har verkligen inte greppat hur man pluggar inför tentorna. Den första tentan vi hade så fick vi köpa 3 böcker varav 1 bok var direkt tentarelevant. Föreläsningarna var väldigt givande och man förstod ganska snabbt vad man förväntades kunna. Nu inför nästa tenta är allt helt omvänt.
Sitter framför mig med två tjocka böcker som vi fått i uppgift att köpa. Runt 99% av innehållet är sådant som inte har nämnts på föreläsningarna. Under dessa föreläsningar så träglor vi mest igenom diverse paragrafer i lagboken. Att memorera och kunna innehållet i dessa böcker skulle innebära minst 20 timmars intensivt plugg varje dag. Hur ska man bära sig åt?
Vissa har skrivit här i tråden att man skummar igenom innehållet. Men vad innebär skummar. Är det tänkt man ska gissa och lista ut vissa rubriker som möjligtvis är intressanta eller hur är det tänkt.. Går man på ex-tentorna och försöker hitta vägledning där?
Kan inte någon förklara hur ni bär er åt. Hur lägger ni upp studietiden med det materiell ni har. Ge gärna en sådär utförlig beskrivning så man verkligen förstår. Vad väljer ni att prioritera och vad väljer ni bort?
Just nu känns nästa tenta helt omöjlig att genomföra.
Det känns alltid svårare än vad det är. Det här med studieteknik är ju individuellt och jag vet inte själv två personer som studerar på exakt samma sätt, men som Pörr pekar på är det gamla tentor som väger tyngst bland nästan samtliga.
Hur jag bär mig åt:
- Läser all litteratur två gånger med vissa undantag. Undantagen är böcker man omedelbart vet är mindre relevanta, t.ex. etiken i juridiken, fastigheträttens historia osv. samt böcker som är jobbiga att dra igenom en gång och alltför jobbiga två gånger, t.ex. brottsbalkskommentarerna. Därutöver läser jag all litteratur två gånger, cirka två minuter per sida, dvs. två gånger relativt översiktligt. Vad jag är ute efter är att få en första överblick och sedan när man gjort en del seminarier, uppgifter och varit på föreläsningar osv. och kursen börjar närma sig sitt slut, återigen få en överblick, nu i form av en repetition.
- Gör alltid seminarieuppgifter/gruppövningar och går nästan uteslutande på alla seminarier och gruppövningar. Ser till att alltid vara fokuserad under dessa tillfällen och verkligen ta in vad som sägs.
- Föreläsningar prioriteras bort om tiden inte räcker till. Går på de jag tycker verkar viktiga, t.ex. de som tar upp ämnen man känner är lite komplicerade eller om jag bara känner för att vara lite social. Annars är föreläsningar inte vad jag personligen lär mig bäst av.
- Gamla tentor. Det hela som knyter ihop allt och den viktigaste komponenten i studierna. Gör
alla uppgifter i tentahäftet och ser till att med hjälp av markeringspennor markera olika saker i olika färger baserat på ett färgsystem som graderar de olika markeringarna i betydelse. Ex. rött för viktigt, blått för udda och gult för sådant som bör noteras. Skriver även ner olika anteckningar i tentahäftet. När jag är klar med häftet ser det mer eller mindre ut som en prideparad.
När jag svarar på frågorna gör jag det dock väldigt översiktligt och endast med fokus på vad som verkar utgöra kärnfrågan, t.ex. vilket lagrum det är som aktualiseras eller vilken typ av bedömning frågan vill att man ska göra. Jag skriver endast stödord till svar och lägger aldrig ner mer än max 30 min på en fråga, annat tar för mycket tid.
- PDF-filer, Powerpoint-presentationer osv. tittar man sedan igenom lite översiktligt någon eller några dagar innan tentan för att se till att man inte glömt något och fokuserar därefter sista tiden på det nu nedklottrade tentahäftet samt översiktligt på litteraturen.
Funkar skitbra och tar inte alls så lång tid man skulle kunna tro. Det bör dock noteras att jag inte riktigt har "tentaplugg" i den meningen att jag pluggar mer under tentatider än vad jag gör annars. Nackdelen är att jag måste plugga ungefär lika mycket hela tiden. Fördelen är att jag bara behöver plugga ungefär lika mycket hela tiden.