2010-07-16, 12:16
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
Hur vanligt skulle ni säga att intresset för brottsmål är för juriststudenterna? Är det många som tappar studielusten efter 5 år eller är just advokat, domare och åklagare vad som lockar mest? Kan kanske tyckas omöjlig att svara på men hur tycker ni jargongen är där ni studerar?
Man bör nog beakta att en advokat inte endast sysslar med brottsmål, man kan vara behjälplig i familjerätt, upprätta testamenten, hjälpa ett par att skiljas, tvista om vårdnad osv. Man kan även vara affärsjurist då man tar hand om företag som köper andra företag, kanske behöver man hjälpa företagen i en strid mot facket osv. Men det fina med en juristexamen är ju att man har en så bred examen.
Citera
2010-07-16, 14:07
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
Hur vanligt skulle ni säga att intresset för brottsmål är för juriststudenterna? Är det många som tappar studielusten efter 5 år eller är just advokat, domare och åklagare vad som lockar mest? Kan kanske tyckas omöjlig att svara på men hur tycker ni jargongen är där ni studerar?

Min uppfattning är att det är affärsjuridiken som smäller högst. Åtminstone om jag tittar på min egen årskull. Det är väl där pengarna är, antar jag.
Citera
2010-07-16, 16:36
Medlem
Angående kurslitteraturen.., är det bäst att köpa alla böcker nu eller vänta tills man flyttar till Uppsala? Jag har möjlighet att köpa lagboken nu för runt 1200 spänn; I butiken kostar den runt 2000 kronor. Alltså, jag skulle spara 800 kronor.

Nu till frågan: Ska jag köpa lagboken nu medan jag kan eller ska jag vänta och se om jag hittar den billigare i Uppsala? Vissa studenter hoppar av kanske och kommer att sälja sina böcker. Vad tycker ni som redan pluggar i Uppsala?

Jag vet, det är en ganska trivial fråga men jag är en fattig student och jag försöker spara om det finns möjlighet.
Citera
2010-07-16, 17:10
Medlem
zyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Min uppfattning är att det är affärsjuridiken som smäller högst. Åtminstone om jag tittar på min egen årskull. Det är väl där pengarna är, antar jag.
Har väl också att göra med att de affärsjuridiska byråerna pumpar in pengar i utbildningen från dag 1 tills du slutar medan de humanjuridiska och övriga byråerna inte har samma budget för reklam eller möjligheter att visa upp sig som de gör.
Citera
2010-07-16, 17:11
Medlem
zyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
3. att ha studerat utomlands
Tveksamt om det gäller alla utomlandsstudier dock. Ett år med Erasmus brukar ju inte vara så bra varesig för betygen, levern eller ryktet :-)
Citera
2010-07-20, 13:39
Medlem
Som jag förstått tar det sju år innan man kommer i fråga som delägare och annars är det alltså söka annat jobb som gäller, men hur verkställs up ur out-systemet på de tre drakarna? Självklart vill byrån ha in nya billiga apor, men det måste väl finnas många utan delägarambitioner som är nöjda med den hyfsade lönen efter dessa år. Så är det ett gentlemens agreement som alla följer, står det i anställnings/kollektivavtalet eller mobbas man helt enkelt ut så till den grad att man inte pallar längre?

Ser det ut på samma sätt på t.ex. Maqs, White & Case, Ramberg, G&D, Roschier eller på andra mellanstora byråer?
Citera
2010-07-22, 14:25
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CasusMixtus
Som jag förstått tar det sju år innan man kommer i fråga som delägare och annars är det alltså söka annat jobb som gäller, men hur verkställs up ur out-systemet på de tre drakarna? Självklart vill byrån ha in nya billiga apor, men det måste väl finnas många utan delägarambitioner som är nöjda med den hyfsade lönen efter dessa år. Så är det ett gentlemens agreement som alla följer, står det i anställnings/kollektivavtalet eller mobbas man helt enkelt ut så till den grad att man inte pallar längre?

Ser det ut på samma sätt på t.ex. Maqs, White & Case, Ramberg, G&D, Roschier eller på andra mellanstora byråer?

Går det överhuvudtaget att fastställa vilka de tre drakarna är? Vinge, Mannheimer Swartling och...?
Min gissning är att inte alla klarar av att hålla delägarprestationer uppe i cirka sju år och istället hittar nya vägar i yrkeslivet eller drar ner på takten. Finns förmodligen inte alltför mycket delägarmaterial kvar efter hundåren. Visst är lönen hyfsad även för icke-delägare och visst lär en och annan vara nöjd med sin lott, men när jobbet blir så mycket mer än bara jobb ska det antingen vara ett riktigt jävla kul jobb eller en riktigt jävla hyfsad lön.

...cum culpa.
Citera
2010-07-22, 14:28
Medlem
Orzions avatar
Vad har ni för rekommendationer och erfarenheter angående kurslitteratur? Tittande snabbt igenom listan för första terminen och insåg att det var cirka 50 böcker, att köpa alla känns därför inte som det logiska valet. Mycket var något som kallades ”referenslitteratur” är det något man behöver köpa eller något man enbart kan titta snabbt på i biblioteket när det behövs? Några andra rekommendationer och råd?
Citera
2010-07-22, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Vad har ni för rekommendationer och erfarenheter angående kurslitteratur? Tittande snabbt igenom listan för första terminen och insåg att det var cirka 50 böcker, att köpa alla känns därför inte som det logiska valet. Mycket var något som kallades ”referenslitteratur” är det något man behöver köpa eller något man enbart kan titta snabbt på i biblioteket när det behövs? Några andra rekommendationer och råd?

Vilka 50 böcker? Det behövs bara runt 9 böcker + lagboken. Sedan finns det 5-6 böcker som inte är obligatoriska.
Jag köper alla böckerna för säkerhets skull. Priset blir inte så högt om man köper begagnat.
http://www.uu.se/node701?kKod=2JJ311
Senast redigerad av Theconqueror 2010-07-22 kl. 15:14.
Citera
2010-07-22, 15:26
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Läs alla böcker en gång, om det så ens bara är att du skummar igenom dom. Grymt bra att ha igenkänningsfaktorn "aha, men det där stod det väl lite om i den och den boken, det ska jag läsa igen!". Finns oftast läsesalsex på fakultetsbiblioteket. Köp begagnat om du kan, men var försiktig med ändrade lagar/gamla upplagor. Är du som jag, att du gillar att sitta i biblioteket och läsa så kan du nästan strunta i att köpa alla böcker, utan bara köpa de mest centrala för kursen.
I övrigt så ska man inte vara rädd för att kika lite i en annan bok om det är någonting kurslitteraturen är dålig på att förklara. Universiteten föredrar ofta sina egna professorers böcker, på gott och ont, och det är inte sällan som allt klarnar när man kollat i en annan bok.
Det smartaste och mest effektiva sättet att läsa böckerna är att alltid ha lagboken uppslagen bredvid sig när man läser.
Citera
2010-07-22, 15:27
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theconqueror
Vilka 50 böcker? Det behövs bara runt 9 böcker + lagboken. Sedan finns det 5-6 böcker som inte är obligatoriska.
Jag köper alla böckerna för säkerhets skull. Priset blir inte så högt om man köper begagnat.

http://www.uu.se/node701?kKod=2JJ311
http://www.jus.umu.se/utbildning/juristprogrammet/termin-1/kursplan/

"KurslitteraturTill samtliga perioder någon av följande lagtextsamlingar:
Sveriges Rikes Lag, Norstedts, Sveriges Lagar, Thomson Fakta eller Svensk Lag, Iustus.

Period 1, IntroduktionAgell, Anders, Malmström, Åke och Ramberg, Christina, , Civilrätt. Uppl. 21, Liber 2010, avsnitt 1–7. Ett supplement från 2009 tillkommer.
Hydén, Håkan, Rättsregler. En introduktion till juridiken. Uppl. 5, Studentlitteratur 2001.
Språkrådet, Svenska skrivregler. 3 upplagan 2008.
ReferenslitteraturBernitz, Ulf, m.fl., Finna rätt. Uppl. 10, Norstedts juridik 2008.
Granström, Görel (red.), Lika inför lagen? Rätten ur ett genusperspektiv, Iustus Förlag, 1999.
Lehrberg, Bert, Praktisk juridisk metod. Uppl. 5, I.B.A. Institutet för Bank- och Affärsjuridik AB, Uppsala 2007.

Period 2, Civil- och statsrätt
Bernitz, Ulf, m.fl., Finna rätt. Uppl. 10, Norstedts juridik, Stockholm 2008.
Gunnarsson, Åsa, Svensson, Eva-Maria, Genusrättvetenskap, Studentlitteratur 2009.
Nergelius, Joakim, Svensk statsrätt, Studentlitteratur, Lund 2006.
Ramberg, Jan & Christina Ramberg, Allmän avtalsrätt. Uppl. 8, Norstedts juridik, Stockholm 2010.
Holmberg, Erik & Nils Stjernqvist, (rev. av Magnus Isberg & Göran Regner) Vår författning. Uppl. 13, Norstedts juridik, Stockholm 2003.
Mattson, Ingvar & Olof Pettersson (red.), Svensk författningspolitik. Uppl. 2, SNS Förlag, Stockholm 2008.
Sandgren, Claes, Rättsvetenskap för uppsatsförfattare. Ämne, material, metod och argumentation, uppl 2. Norstedts juridik, Stockholm 2007.
Svensson, Eva-Maria, Genusforskning inom juridiken. Högskoleverket, Stockholm 2001. (finns att tillgå via länk på www.hsv.se)

Referenslitteratur
Adlercreutz, Axel, Avtalsrätt I. Uppl. 12, Juristförlaget, Lund 2002.
Agell, Anders & Åke Malmström, Civilrätt. Uppl. 21, Liber , Malmö 2010, avsnitt 8.
Almén, Tore & Rudolf Eklund, Lagen om avtal. Uppl. 9, Norstedts, Stockholm 1997 (1968).
Birgersson, Bengt-Ove & Jörgen Westerståhl, Den svenska folkstyrelsen. Uppl. 5, Norstedts juridik, Stockholm 1992.
Burman, Monica & Åsa Gunnarsson (red.), Familjeföreställningar. Om familjens betydelse inom juridik, ekonomi och forskning. Iustus Uppsala 2001.
Granström, Görel (red.), Lika inför lagen? Rätten ur ett genusperspektiv, Iustus, Uppsala 1999.
Grönfors, Kurt & Rolf Dotevall, Avtalslagen. Uppl. 3, Norstedts, Stockholm 1995.
Halvarson, Arne, Sveriges statsskick: Fakta och perspektiv. Uppl. 13, Liber, Stockholm 2008.
Jensen, Ulf, Lindblom, Per Henrik & Staffan Rylander, Att skriva juridik. Regler och råd. Uppl. 4, Iustus, Uppsala 2006.
Taxell, Lars-Erik, Avtalsrätt. Bakgrund, sammanfattning, utblick. Uppl. 1, Norstedts juridik, Stockholm 1997.

Period 3, Civil- och processrättCarlsson, Per & Mikael Persson, Processrättens grunder. Uppl. 7, Iustus, Uppsala 2004.
ReferenslitteraturAgell, Anders & Åke Malmström, Civilrätt. Uppl. 21, Liber , Malmö 2010, avsnitt 9.
Lindell, Bengt, Civilprocessen. Uppl. 2, Iustus, Uppsala 2003.
Period 4 – Fördjupning i rättsteknik, processrätt och statsrättBernitz, Ulf, m.fl., Finna rätt. Uppl. 10, Norstedts juridik, Stockholm 2008.
Carlsson, Per & Mikael Persson, Processrättens grunder. Uppl. 7, Iustus, Uppsala 2004.
Hydén, Håkan, Rättsregler. En introduktion till juridiken. Uppl. 5, Studentlitteratur, Lund 2001.
Statsrättslig litteratur, se period 2.
Referenslitteratur
Arrhenius, Sara, En riktig kvinna. Om biologism och könsskillnad. Atlas, Stockholm 2004.
Lehrberg, Bert, Praktisk juridisk metod. Uppl. 5, I.B.A. Institutet för Bank- och Affärsjuridik AB, Uppsala 2007.
Lindell, Bengt, Civilprocessen. Uppl. 2, Iustus, Uppsala 2003.
Svensson, Eva-Maria, Genus och rätt. Iustus, Uppsala 1997.
Period 5, EU- och statsrätt
Konsoliderade versioner av EU- och Funktionsfördragen, t.ex. Derlén, Mattias, Johan Lindholm, Europeiska Unionens fördrag/Treaties of the European Union, uppl. 3, 2009.
Bernitz, Ulf & Anders Kjellgren, Europarättens grunder. Uppl. 4, Norstedts juridik, Stockholm 2010.

Statsrättslig litteratur, se period 2.
ReferenslitteraturCraig, Paul & Gráinne de Burca, EU Law, Text, Cases & Materials. 4th edition, Oxford University Press, Oxford 2007.
Bågenholm, Andreas & Demker, Marie , Styrelseskicket i elva länder EU: En faktasamling. Uppl. 15, Liber, Stockholm 2007.
Halvarson, Arne, Sveriges statsskick: Fakta och perspektiv. Uppl. 13, Liber, Stockholm 2008.
Kapteyn, P.J.G. & P. VerLoren van Themat (revised by Gormley, L.W.), Introduction to the Law of the European Communities. 3rd edition, 1998.
Lindahl, Rutger (red.), Utländska politiska system. Uppl. 12, SNS Förlag, Stockholm 2007.
Lundström, Karin, Jämlikhet mellan kvinnor och män i EG-rätten. Iustus Förlag, Uppsala 1999.
Melin, Mats & Göran Schäder, EU:s konstitution. Uppl. 6, Norstedts juridik, Stockholm 2004."

Som sagt känns åtminstone som det knappast är meningen att man skall köpa alla dessa
Citera
2010-07-22, 16:23
Medlem

Ojjj! Det var en stor bunt… Jag börjar i Uppsala och där krävs inte lika många böcker. Vet någon varför det är en sådan stor skillnad mellan Uppsala och Umeå när det gäller mängden kurslitteratur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in