2017-02-05, 23:56
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag läste allt för det mesta, men det var 1) för att jag tyckte det var rätt kul 2) för att min lärare hade casebaserad undervisning, och man fick en del argument från TR och HovR.

Det är prejudikatet du ska lära dig. Det räcker alltså med att läsa HD. TR och HovR kan hjälpa för bakgrund, plus att det kan vara lärorikt och intressant att läsa rättsfall i allmänhet.

Ska lägga det på minnet. Tack och bock för svar!
Citera
2017-02-05, 23:57
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fb.sthlm
Läste CA förra terminen, du behöver verkligen inte läsa alla tre instanser, det är HD:s dom som är tentarelevant. Mestadels behöver fokuset ligga på att få en uppfattning vad det handlar om först och främst, sedan går du direkt över till HD:s domslut, i vissa domslut så fastställer HD t.ex. tingsrättens eller hovrättens domskäl, då kan du gå in och läsa det.

Om jag väljer att övergå till att läsa endast HD:s avgörande ska jag nog göra avsteg från det i det fall HD fastställer underinstans dom, som du säger. Tack!
Citera
2017-02-05, 23:59
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Läs allt. Även om du kan läsa tingsrätten och hovrätten lite mer översiktligt så ger det en bättre bild över rättsfallet, fler infallsvinklar och det är oftast lättare att komma ihåg rättsfallet i efterhand om du läst hela.

CAn på SU är magnifik på det sätt att det i min mening räcker med att läsa enligt läsanvisningarna seriöst och noggrant inför varje seminarie och sedan göra gamla tentor för att sätta ett AB. Eller ja, det funkade för mig i varje fall, även om jag tror att de flesta bör kunna göra bra ifrån sig på tentan bara genom att gå på allt och vara väl förberedd på seminarierna.

"Magnifik" . För att byta ämne, gick du på föreläsningarna?
Senast redigerad av Karl.Andersson 2017-02-06 kl. 00:08.
Citera
2017-02-06, 00:52
Medlem
Karl.Anderssons avatar
"Vågar" man begära ut tentor vars resultat man är nöjd med? I syfte att åtminstone kort titta granska och jämföra mot svarsmallen för att undersöka huruvida poäng genomgående förloras på något "formaliafel" som kan åtgärdas framgent.

Vill gärna göra enligt ovan men är (förmodligen obefogat) oroad över att öppna Pandoras ask. Med det menar jag att en begäran om utlämning på något sätt kanske skulle innebära att amanuensen eller dy. uppdagar något räknefel till min nackdel och ett tillfredställande kursbetyg därigenom går om intet. Har förstått att Juridicum@SU (mitt lärosäte) är ganska noggranna med att räkna rätt i syfte att undvika omprövningar och extraarbete med anledning av triviala räknefel. Minns emellertid även vid någon föreläsning att det nämndes att räknefel, men inte bedömningsfel, var något som i efterhand kunde ändras till studentens nackdel. Tror dock de menade i samband med att man begärt omprövning, vilket jag, som ni säkert förstår, inte avser göra.

Hur hade ni gjort? Om ni anser min oro obefogad - bör originalet eller blott en kopia begäras ut? Finns det i praktiken något sätt att göra allt anonymt som inte är allt för omständigt? Har svårt att se hur amanuenserna, Offentlighetsprincipen till trots, kommer bemöda sig att scanna in tentasvaren och besvara mejl från någon obskyr Gmail-adress.

Tack på förhand. Blivit lite väl mycket frågor från mig på sistone. Hoppas även andra får någon nytta av dem. Vi syns i skyttegravarna!

(Hänvisa till mitt lätt neurotiska inlägg nästa gång någon frågar "Hur svårt är/hur är Juristprogrammet"? i underhållnings- och avskräckningssyfte )
Senast redigerad av Karl.Andersson 2017-02-06 kl. 00:56.
Citera
2017-02-06, 08:47
Medlem
JudgeBootys avatar
Jag vill begära omprövning, men jag kan inte hämta ut tentakopian förrän efter tre veckor då jag är bortrest. Jag har inte hittat någon information varken i undervisningsplanen eller kursplanen angående tidsfrist för begäran om omprövning. Har någon kunskap angående detta? Pluggar vid SU.
Citera
2017-02-06, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Andersson
"Magnifik" . För att byta ämne, gick du på föreläsningarna?

Gick/går på allt, jag är lat och ser det som ett enkelt och icke så energikrävande sätt att lära sig på. Du har en sakkunnig person som översiktligt berättar för dig vad du behöver kunna, win. Många kurser läser jag knappt litteraturen, räcker oftast gott för mig att ha full närvaro. Börjar dock gnugga gamla tentor minst två veckor innan tentan, så jag har tid att läsa på i de fall jag skulle känna att jag behöver läsa på, hänt ytterst sällan hittills.
Citera
2017-02-06, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeBooty
Jag vill begära omprövning, men jag kan inte hämta ut tentakopian förrän efter tre veckor då jag är bortrest. Jag har inte hittat någon information varken i undervisningsplanen eller kursplanen angående tidsfrist för begäran om omprövning. Har någon kunskap angående detta? Pluggar vid SU.

Tentorna förstörs efter 2 år, så du har i princip 2 år på dig att begära en omprövning.
Citera
2017-02-06, 11:25
Medlem
Citat:
"Vågar" man begära ut tentor vars resultat man är nöjd med? I syfte att åtminstone kort titta granska och jämföra mot svarsmallen för att undersöka huruvida poäng genomgående förloras på något "formaliafel" som kan åtgärdas framgent.

Vill gärna göra enligt ovan men är (förmodligen obefogat) oroad över att öppna Pandoras ask. Med det menar jag att en begäran om utlämning på något sätt kanske skulle innebära att amanuensen eller dy. uppdagar något räknefel till min nackdel och ett tillfredställande kursbetyg därigenom går om intet. Har förstått att Juridicum@SU (mitt lärosäte) är ganska noggranna med att räkna rätt i syfte att undvika omprövningar och extraarbete med anledning av triviala räknefel. Minns emellertid även vid någon föreläsning att det nämndes att räknefel, men inte bedömningsfel, var något som i efterhand kunde ändras till studentens nackdel. Tror dock de menade i samband med att man begärt omprövning, vilket jag, som ni säkert förstår, inte avser göra.

Hur hade ni gjort? Om ni anser min oro obefogad - bör originalet eller blott en kopia begäras ut? Finns det i praktiken något sätt att göra allt anonymt som inte är allt för omständigt? Har svårt att se hur amanuenserna, Offentlighetsprincipen till trots, kommer bemöda sig att scanna in tentasvaren och besvara mejl från någon obskyr Gmail-adress.

Tack på förhand. Blivit lite väl mycket frågor från mig på sistone. Hoppas även andra får någon nytta av dem. Vi syns i skyttegravarna!

(Hänvisa till mitt lätt neurotiska inlägg nästa gång någon frågar "Hur svårt är/hur är Juristprogrammet"? i underhållnings- och avskräckningssyfte )

Nu är jag visserligen bara T2:a på SU men jag har tidigare begärt ut tentor där jag precis uppnått AB i syfte att kunna förbättra min svarsmetod till framtida tentor utan några problem. Det framstår nästan som helt orimligt att man skulle kunna få sitt betyg sänkt, för att man begär ut tentan när man inte är ute efter omprövning.

Om någon mot förmodan har varit med om det som Karl fruktar får denne gärna dela med sig av det i tråden då jag själv funderat på samma sak.
Citera
2017-02-06, 12:58
Medlem
Nu läser jag sista terminen på juristprogrammet i Uppsala och ska börja söka jobb. Är det någon som har koll på om det är möjligt att få jobb på finansiella företag utomlands? Exempelvis i London? Oliver Wyman, Goldman Sachs? Inser att en svensk juristexamen borde ha sina nackdelar i detta avseende...
Citera
2017-02-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppim
Nu läser jag sista terminen på juristprogrammet i Uppsala och ska börja söka jobb. Är det någon som har koll på om det är möjligt att få jobb på finansiella företag utomlands? Exempelvis i London? Oliver Wyman, Goldman Sachs? Inser att en svensk juristexamen borde ha sina nackdelar i detta avseende...

Kolla med https://www.flashback.org/t1105821p229 - Flashbacks proffs på området. Tvekar dock, liksom du, att en jur kand. är särskilt gångbar i det avseendet.
Citera
2017-02-06, 14:19
Medlem
Sitter och försöker knåpa ihop ett rättsfallskoncentrat åt von Martens. Hörde av en äldre student att han tvärtom instruktionerna uppskattar att vissa egna slutsatser fogas till HD:s lösning, ex.: att av x torde y följa, och liknande. Vad säger Flashback om det?
Citera
2017-02-06, 14:52
Medlem
at95s avatar
Citat:
På vilket sätt menar du att det vore bäst att läsa allt? Förstår givetvis det intuitiva svaret. Som jag skrev i inlägget upplever jag dock att underinstansterna, och då särskilt TR:en, nämner en massa (enligt mig) ovidkommande bakgrundsfakta i förhållande till rättsfrågan.

Det är bättre att läsa allt eftersom du kommer att lära dig mer om rättsfallet. Detta lär öka sannolikheten för att du kommer ihåg fallet när du skriver tentan. En annan sak är om det är värt den extra nedlagda tiden eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in