2015-12-17, 10:45
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Jag kanske slarvade lite när jag formulerade mig. Frågan i fallet (när personen i fråga trodde att det var civilrätt) gällde ett statligt bidrag. Det kan aldrig vara civilrätt. En grov förenkling görs även i RF mellan civilrätt och betungande offentlig rätt så helt fel kan det inte vara att förenkla (RF 8:2 p. 1-2). Låt vara att det inte var betungande offentlig rätt i det här fallet som snarare gällde regeringens restkompetens men det är ganska uppenbart att statliga bidrag inte betalas ut mellan två parter i ett civilrättsligt avtal. Det allmänna kan också vara part i civilrättsliga avtal om det är det du menar. Den uppenbara skillnaden i mina ögon är att rent offentligrättsliga frågor aldrig (så vitt jag vet) reglerar förhållandet mellan endast enskilda.

Fast man behöver ju inte krångla till det mer än att fråga sig om det statliga bidraget måhända är en fordran för att komma in på civilrättsliga frågor.
Citera
2015-12-17, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Det är givetvis omöjligt att svara på din fråga. Såvida inte någon har läst juristprogrammet två gånger på två olika universitet. Men även då är det såklart omöjligt att redogöra för huruvida det ena är bättre än det andra.

Alltså, jag efterfrågar ju inte en komparativ utvärdering av PBL respektive den "vanliga" metoden, utan jag är helt enkelt intresserad av att höra hur väl ex-studenter anser att PBL förbereder en för arbetslivet. Det är självklart subjektivt men det gör inte svaren mindre intressanta för mig.
Citera
2015-12-17, 15:23
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Fast man behöver ju inte krångla till det mer än att fråga sig om det statliga bidraget måhända är en fordran för att komma in på civilrättsliga frågor.

Det blir inte samma sak som en vanlig fordran eftersom sociala bidrag inte får överlåtas eller pantsättas. Det var ett socialbidrag som var exemplet om jag kommer ihåg det rätt.
Senast redigerad av at95 2015-12-17 kl. 15:25.
Citera
2015-12-17, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Med den inställningen kommer det att gå bra för dig!

Precis som forwarden säger så beror det på vad du gör det till. Handelspuben finns, Juridiska Föreningen finns, HHGS (studentkåren) finns, kårbolagen finns osv. Dessutom finns det väldigt många sköna personer på programmet att umgås med. Om du inte själv vill det så behöver du inte oroa dig för att du kommer att bli en eremit vars bästa vän är lagboken (dvs. det som händer alla i tentaperioder ).

Återigen bra tips från forwarden. Titta på utbildningsplanen, där finns mycket information. Särskilt sida 4 kan vara intressant för dig, där det står vilka kurser man läser. T1-T6 och examensarbetet på T9 är obligatoriska kurser och T7-T8 är fördjupningskurser.
De respektive kurserna har en egen sida på GUL, se obligatoriska kurser och fördjupningskurser.

På dessa kurssidor hittar du t.ex. litteraturlista och kursplan, samt för vissa kurser även schema. Om du närmare vill titta på schemat för en särskild kurs ska du använda TimeEdit. Där kan du noggrant se hur schemat är för den kurs du vill kolla på, t.ex. Den första kursen på programmet, Grundläggande juridisk metod (GJM).

Generellt angående upplägget är det mycket katederundervisning och lite övningar/seminarier. Vissa kurser har annorlunda upplägg, men så upplever jag att de flesta kurser fungerar. Du har kanske två föreläsningar och sedan en övning på det. Det är allra oftast inte mer än en föreläsning varje dag, även om det någon enstaka gång kan vara t.ex. 10-12 och 13-15. I snitt har du föreläsning kanske 3-4 dagar i veckan.

GJM (den första kursen) är annorlunda. Jag tror att det var föreläsningar ALLA dagar förutom en (1) + att vi fick typ 2 dagar att tentaplugga. Det märks att jag har blivit bortskämd med att inte behöva ta mig till skolan lika ofta längre

Vad gäller examination är det så gott som alltid salstenta på de obligatoriska kurserna. Det finns något rättegångsspel, hemtenta och PM men det är undantag, som dessutom ofta (alltid?) kompletteras med salstenta. Till följd av detta är det ganska få grupparbeten, även om det naturligtvis är tillåtet att plugga tillsammans med kursare.

Tack, till både dig och forwarden för bra och givande svar!
Citera
2015-12-18, 08:36
Medlem
mastejags avatar
Ska skriva tenta i beskattningsrätt framöver och undrar lite om det har någon betydelse vilken bok man har med sig till tentan. Har "svarta lagboken" samt "skattelagstiftning 15:2 av Rabe" att tillgå, den sistnämnda är ju avsevärt smidigare att ha med sig men är tveksam till om den är lika heltäckande som lagboken i sin helhet även vad gäller relevanta lagrum.

Någon med erfarenhet?

Skulle också gärna motta tips på hur man bäst pluggar till dessa tentor, har gjort en del övningsuppgifter som gått ok samt klarat alla inlämningsuppgifter men är ju otroligt mycket text att ta in och att bara hitta svar i lagtext förefaller inte vara de enklaste alltid
Citera
2015-12-18, 08:54
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Ska skriva tenta i beskattningsrätt framöver och undrar lite om det har någon betydelse vilken bok man har med sig till tentan. Har "svarta lagboken" samt "skattelagstiftning 15:2 av Rabe" att tillgå, den sistnämnda är ju avsevärt smidigare att ha med sig men är tveksam till om den är lika heltäckande som lagboken i sin helhet även vad gäller relevanta lagrum.

Någon med erfarenhet?

Det bör vara tvärtom. Rabe innehåller alla skatteföreskrifter medan lagboken har de viktigaste. Rabe är särskilt utformad för skatterätt med sakregister och tabeller för de vanligare siffrorna.

I praktiken är det nog sällan tentan handlar om saker som inte finns i lagboken, but when in doubt..

Citat:
Skulle också gärna motta tips på hur man bäst pluggar till dessa tentor, har gjort en del övningsuppgifter som gått ok samt klarat alla inlämningsuppgifter men är ju otroligt mycket text att ta in och att bara hitta svar i lagtext förefaller inte vara de enklaste alltid

Jag brukade maila skatteverket när jag körde fast i någon fråga. De svarar snabbt och med utförliga paragrafhänvisningar. Jag ska fan testa att skicka in en hel tentafråga.
Citera
2015-12-18, 09:32
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det bör vara tvärtom. Rabe innehåller alla skatteföreskrifter medan lagboken har de viktigaste. Rabe är särskilt utformad för skatterätt med sakregister och tabeller för de vanligare siffrorna.
Håller med. I alla fall var det Rabe man skulle ha på tentan på GU. Mycket praktisk bok!

Citat:
I praktiken är det nog sällan tentan handlar om saker som inte finns i lagboken, but when in doubt..
Håller återigen med. Nullum tributum sine lege (ingen skatt utan lag). Sen att det finns sjukt mycket lagtext är inte mitt problem, ty jag har redan klarat skatterätten

Mitt bästa tips skulle nog vara att du försöker få koll på de olika inkomstslagen, så att den grunden verkligen sitter.

Citat:
Jag brukade maila skatteverket när jag körde fast i någon fråga. De svarar snabbt och med utförliga paragrafhänvisningar. Jag ska fan testa att skicka in en hel tentafråga.
Gör det, gör det, gör det! Och återkom med svar här i tråden

EDIT: Särskilt intressant om du jämför SKV:s svar med ett ev. lösningsförslag från examinator
Senast redigerad av theoverachiever 2015-12-18 kl. 09:36.
Citera
2015-12-18, 09:47
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Håller med. I alla fall var det Rabe man skulle ha på tentan på GU. Mycket praktisk bok!

Håller återigen med. Nullum tributum sine lege (ingen skatt utan lag). Sen att det finns sjukt mycket lagtext är inte mitt problem, ty jag har redan klarat skatterätten

Mitt bästa tips skulle nog vara att du försöker få koll på de olika inkomstslagen, så att den grunden verkligen sitter.

Gör det, gör det, gör det! Och återkom med svar här i tråden

EDIT: Särskilt intressant om du jämför SKV:s svar med ett ev. lösningsförslag från examinator

Ok tack för svar och tips!

Då kommer jag köra med Rabe och bespara mig bärandet av några kg bok
Skatteverket är helt klart en användbar källa har jag märkt i vissa fall.
Citera
2015-12-18, 12:47
Medlem
Belfours avatar
Någon som läst fördjupningskurs i Offentlig upphandling på LU? Har blivit antagen men reservplacerat mig på en annan kurs, vet inte riktigt om jag ska läsa den. Någon som har kommentarer om kursen? Var den bra? Arbetsbörda osv?
Citera
2015-12-18, 18:11
Medlem
Någon med tips ang. Straffrätten vid SU? Vad ska man lägga fokus på? Hur pluggar man bäst inför tentan osv.
Citera
2015-12-18, 20:56
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswagster
Någon med tips ang. Straffrätten vid SU? Vad ska man lägga fokus på? Hur pluggar man bäst inför tentan osv.

En rätt svår kurs därför att det blir rätt mycket utantillkunskap och resonerande även om det finns ett övergripande schema som inte är så svårt, likt skadeståndsrätten, och att lokalisera brotten är inte heller i sig särskilt svårt paragrafmässigt. Varje brott har dock sina egna interna regler och varje moment i schemat som kopplas till brottet har sina steg och krav.

Utöver dessa svårigheter brukar det även vara en fråga om lagstiftning etc. som kräver mycket resonerande utanför paragrafer. Det viktigaste är fortfarande att lära sig systemet med A1 till B2 kring brott samt påföljdssystemet, där det dock finns två scheman som lätt kan förvirra och som man helt enkelt får själv välja vilken man vill använda. Därefter måste du lära dig Petter Asps sätt att argumentera kring olika frågor så att du vet hur du ska argumentera på frågan när tentan kommer. Med frågor menar jag då eventuellt lagstiftning av civilkurage, preventiv nödvärn och andra lite kontroversiella frågor. Sedan är det också kryssfrågor i början av tentan som kräver utantillkunskap men det går som bekant inte att "plugga" inför.

Sedan kan det komma lite mer exotiska saker som internationella brott och miljöbrott m.m. som du helt enkelt får försöka att förbereda dig så gott du kan inför med den tiden som du har.

Personligen tycker jag att det är konstigt att man inte får ha med sig läroböckerna på tentan på grund av hur mycket som inte går att läsa ut ur lagboken men som man förväntas skriva.
Senast redigerad av Icecrypt08 2015-12-18 kl. 21:00.
Citera
2015-12-18, 20:59
Medlem
Wintexs avatar
Är inte alls insatt därav min fråga; hur ofta är det man får välja lärare, eller förekommer fenomenet överhuvudtaget? Syftar främst på juristprogrammet på SU samt andra skolor. I hur stor grad väljer man lärare på andra utbildningar? Är det inför varje kurs? Hur vet jag vilken lärare jag bör välja?

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in