2015-12-01, 12:21
Medlem
Jag har en fråga angående anteckningar, ni som läser på juristprogrammet, hur stor andel av studenterna på en föreläsning antecknar med papper och penna jämfört med bärbar dator och jämfört med surfplatta?
Citera
2015-12-01, 13:03
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Jag har en fråga angående anteckningar, ni som läser på juristprogrammet, hur stor andel av studenterna på en föreläsning antecknar med papper och penna jämfört med bärbar dator och jämfört med surfplatta?

Har du inte macbook blir du snabbt misstänkliggjord och utstött.
Citera
2015-12-01, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Har du inte macbook blir du snabbt misstänkliggjord och utstött.
Tror du på vad du skriver eller trollar du? Vilka misstankar skulle riktas mot mig om jag inte hade macbook? Hur skulle det faktumet att jag skulle bli utstött ta sig uttryck rent praktiskt?
Citera
2015-12-01, 14:35
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Tror du på vad du skriver eller trollar du? Vilka misstankar skulle riktas mot mig om jag inte hade macbook? Hur skulle det faktumet att jag skulle bli utstött ta sig uttryck rent praktiskt?

Jag trollade. Runt hälften på SU använder dator/läsplatta skulle jag säga. Ofta finns föreläsningens slides utlagda online innan.
Citera
2015-12-01, 15:02
Medlem
Citat:
Jag trollade. Runt hälften på SU använder dator/läsplatta skulle jag säga. Ofta finns föreläsningens slides utlagda online innan.
Ok. Finns de i utskriven form att ta i början av föreläsningen eller ska man skriva ut dem själv?
Citera
2015-12-01, 15:31
Medlem
bstinsons avatar
Tja, kära juristkamrater. Jag undrar om någon här har någon erfarenhet av Familjens Jurist då jag till våren ska genomföra min uppsatspraktik där. Jag har fått ett gott intryck och personen som ska agera min "handledare" på företaget är en f.d. jur dr. från Uppsala vilket jag hoppas kommer ge bra input till min uppsats.

Men, så till min fråga, har någon här erfarenhet av kontakt med företaget? Antingen som nuvarande eller tidigare anställd eller genom rent affärsmässig kontakt.

Jag var i valet mellan praktik på Familjens jurist eller en av "the big four" inom skatterätten, fick erbjudande från båda men valde i slutändan FJ då skatterätten ändå känns något tråkigare och stelare än annan juridik. Hoppas mitt val inte hoppar upp och biter mig i röva' senare.
Citera
2015-12-01, 15:39
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ok. Finns de i utskriven form att ta i början av föreläsningen eller ska man skriva ut dem själv?

Online.
Citera
2015-12-01, 17:46
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
I Göteborg skulle jag uppskatta det till att lite drygt hälften antecknar med hjälp av dator och att ca 90 % av dessa är MacBooks. Ytterst få använder surfplatta, och de som gör det har ett externt tangentbord. Resterande antecknar med papper och penna, förutom vissa som bara sitter och njuter
Citera
2015-12-01, 17:53
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bstinson
Tja, kära juristkamrater. Jag undrar om någon här har någon erfarenhet av Familjens Jurist då jag till våren ska genomföra min uppsatspraktik där. Jag har fått ett gott intryck och personen som ska agera min "handledare" på företaget är en f.d. jur dr. från Uppsala vilket jag hoppas kommer ge bra input till min uppsats.

Men, så till min fråga, har någon här erfarenhet av kontakt med företaget? Antingen som nuvarande eller tidigare anställd eller genom rent affärsmässig kontakt.

Jag var i valet mellan praktik på Familjens jurist eller en av "the big four" inom skatterätten, fick erbjudande från båda men valde i slutändan FJ då skatterätten ändå känns något tråkigare och stelare än annan juridik. Hoppas mitt val inte hoppar upp och biter mig i röva' senare.
Jag har ingen personlig erfarenhet av Familjens Jurist men vet att de är väldigt stora och utspridda över stora delar av Sverige. Var ska du göra din praktik?

Annars vet jag att det är en juristbyrå och inte en advokatbyrå men är osäker på om det egentligen spelar så stor roll. Visst, ni kanske inte kommer sitta och snacka om advokatetik på fikat men jag tror att du överlever
Jag tror mest att du ska vara glad som fått praktik och dessutom en f.d. jur dr. som handledare, vilket låter som väldigt goda förutsättningar för en bra uppsats!

Angående om du skulle valt FJ eller skatterätt så tror jag att du gör helt rätt som går på det du känner för!
Citera
2015-12-01, 20:13
Medlem
Wintexs avatar
Vill någon svara på hur man bäst kan förbereda sig inför T1 på SU så här ca. 2 månader innan juristprogrammet drar igång? Har inhandlat i princip alla böcker som finns listade i kurslitteraturen för JIK:en och tänkte läsa igenom de alla nu på två månader. Är det en bra eller dålig ide? Hur mer kan jag förbereda mig? Och vad är ert bästa tips gällande studietekniken?

Vänligen
Citera
2015-12-01, 20:29
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wintex
Vill någon svara på hur man bäst kan förbereda sig inför T1 på SU så här ca. 2 månader innan juristprogrammet drar igång? Har inhandlat i princip alla böcker som finns listade i kurslitteraturen för JIK:en och tänkte läsa igenom de alla nu på två månader. Är det en bra eller dålig ide? Hur mer kan jag förbereda mig? Och vad är ert bästa tips gällande studietekniken?

Vänligen

1) läs länken i min signatur.
2) förbered dig genom att ha ett ordnat känsloliv, god hälsa, en bostad du är nöjd med och ett väldisponerat liv i övrigt.
3) Det är ingen "dålig" idé att läsa böckerna, men du kommer inte tjäna något på det alls. Tiden kan spenderas på annat utan någon som helst "förlust".
4) Vad som är bra studieteknik är subjektivt. Nästan undantagslöst skulle jag tro att det råder konsensus om att gamla tentor är en bra idé att göra. I övrigt hade jag rekommenderat att anteckna flitigt och hitta studiekamrater du trivs med (om du gillar att plugga i grupp).
Senast redigerad av Sobofied 2015-12-01 kl. 20:30. Anledning: 5) överväg att jobba ett halvår och sök in till UU istället..
Citera
2015-12-01, 20:37
Medlem
Wintexs avatar
Citat:
1) läs länken i min signatur.
2) förbered dig genom att ha ett ordnat känsloliv, god hälsa, en bostad du är nöjd med och ett väldisponerat liv i övrigt.
3) Det är ingen "dålig" idé att läsa böckerna, men du kommer inte tjäna något på det alls. Tiden kan spenderas på annat utan någon som helst "förlust".
4) Vad som är bra studieteknik är subjektivt. Nästan undantagslöst skulle jag tro att det råder konsensus om att gamla tentor är en bra idé att göra. I övrigt hade jag rekommenderat att anteckna flitigt och hitta studiekamrater du trivs med (om du gillar att plugga i grupp).

Tack för dina synpunkter.

På vilket sätt skulle det inte tjäna något att läsa kurslitteraturen i förväg? Vad är ditt förslag för hur jag ska spendera denna tid? Vill vara ett steg före mina kurskamrater. Jag vill dessutom få bra (högsta betyg) på de första tentorna så att självförtroende ökar och på så sätt också motivationen för att kunna orka plugga till jurist i 4.5 år.

Vänligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in